HDD led altijd aan en fouten op schijf

Pagina: 1
Acties:

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Mijn HDD led brand constant en als ik chkdsk doe krijg ik bijna altijd fouten. Mag ik er vanuit gaan dat mijn harde schijf aan het overlijden is of zal hier een andere oorzaak voor zijn?

Zojuist uitgevoerde chkdsk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
The type of the file system is NTFS.
Volume label is System.

WARNING!  F parameter not specified.
Running CHKDSK in read-only mode.

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
File verification completed.
CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)...
Deleting index entry opera6.adr in index $I30 of file 21450.
Deleting index entry opr024EI.htm in index $I30 of file 21466.
Deleting index entry opr024EJ.gif in index $I30 of file 21466.
Deleting index entry opr024EK.js in index $I30 of file 21466.
Deleting index entry opr024EL.js in index $I30 of file 21466.
Deleting index entry opr024EM.js in index $I30 of file 21466.
Deleting index entry opr024EN.jpg in index $I30 of file 21466.
Deleting index entry opr024EO.js in index $I30 of file 21466.
Deleting index entry opr024EP.js in index $I30 of file 21466.
Deleting index entry opr024EQ.js in index $I30 of file 21466.
Deleting index entry opr024ER.gif in index $I30 of file 21466.
Deleting index entry opr024ES.gif in index $I30 of file 21466.
Index verification completed.

Errors found.  CHKDSK cannot continue in read-only mode.

Dit soort meldingen krijg ik dus eigenlijk altijd als ik chkdsk doe. Is dit puur file system of is de kans groot dat de schijf hardware matig aan zijn einde is gekomen?

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Met hd tune kun je hd checken, indien ok dan kun je nog bij de hd fabrikant een tool downloaden om vanaf een cd of diskette de hd te checken(deze is grondiger).

Indien je met knoppix opstart, is het lampje dan ook aan, indien hij hier wel uitgaat dan ligt het aan windows.

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Ik heb wel een Ubuntu live CD-tje, lampje blijft aan. In de bios ook trouwens. Zal UBCD er zo eens bijpakken.

In het verleden heb ik trouwens een tijdje zo'n SMART monitor programmaatje gehad, en die gaf aan dat bepaalde waarden voor deze specifieke schijf de hele tijd veranderden en dat de harde schijf mogelijk spoedig stuk zou gaan.

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Ik heb de Maxtor schijf eruit gehaald, en Windows XP geïnstalleerd op de 160 GB Western Digital schijf. Lampje brand echter nog steeds, ook als er helemaal geen HD is aangesloten. Het heeft wel gewerkt en het lijkt me stug dat het kabeltje opeens anders is gaan zitten. Zou de IDE controller mogelijk kapot zijn?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heb je dat ledje niet misschien gewoon verkeerd aangesloten?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Zoals ik al zei, het heeft altijd goed gewerkt en ik heb er niet aangezeten ;)

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Je hebt er ook erg in dat een CD/DVD speler/schrijver de IDE-led net zo goed kan activeren ?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dus met een compleet andere schijf erin doet ie hetzelfde?
Test die HD even op een andere PC, kijk of ie daar ook fouten geeft, ifnot>is dat mobo'tje niet helemaal lekker en zou je die kunnen vervangen, of een externe controller erin hangen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Heb geen andere PC, en deze WD schijf die er nu inhangt heeft er ook altijd al ingehangen als slave. Nooit problemen mee gehad though. Ik probeer straks nog even de DVD spelers los te koppelen en een andere IDE kabel.

edit: zelfs als ik alle IDE kabels van het moederbord lostrek blijft het lampje aan. Is het eerste lampje dat aanspringt als ik de computer aanzet, nog voordat ik beeld van het BIOS krijg. Ga denk ik toch maar even niet eigenwijs zijn en de draadjes controleren :)

edit: Gedaan, heb blijkbaar 2 opties met de HDD led. Of aan, Of uit. Oftwel, als ik hem op 1 manier aansluit doet hij het gewoon niet, als ik het stekkertje omdraai blijft hij aan. Maakt niet uit of ik IDE apparaten heb aangesloten.

[ Voor 57% gewijzigd door Neko Koneko op 17-05-2007 14:12 ]

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Okay, het probleem lijkt opgelost :) Heb de onboard SATA controller uitgezet en de BIOS gereset door het batterijtje er even uit te halen en een jumper om te zetten, en het ledje knippert weer als vanouds :) Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp :D

Pagina: 1