Hallo,
Ik zit al een tijdje met een temperatuur probleempje maar weet niet echt wat ik er mee moet
Systeem:
Core2Duo 6300 Stock cooling
2* 1GB DDR2-800 Adata in dual channel
P5W DH deluxe BIOS: 1707
1* Seagate 320GB HD
Superflower 550W PSU
Asus Ati 1950Pro 256mb gfx card
NZXT Lexa case
NZXT lexa case met een 12 cm front back en side fan. top 8cm fan en low 8cm fan.
Het probleem is: Intel zegt dat deze proc niet over de 61 graden mag komen.
Dus 61 C max... Mijn vraag is dan.. bedoelen ze de temps binnen of buiten de core??
Met speedfan gaat mijn temps tot ong 57C stressed CPU (Quake4 1600*1200 maxed 1 uur spelen)
Waarbij TAT 67-68 graden laat zien, zelfs tot 70 graden...
Dus als Intel binnen de core bedoelt ... dan heb ik een probleem..Als deze buiten de core is (gemeten door Speedfan), dan kan het er net mee door.. Ik heb em dus stock cooled met optimal settings in bios... Dankzij wat guides en tips heb ik geheugen en wat zooi in bios aangepast... voltages enz. Maar niet echt in overclock modus zeg maar, nog niet echt gedurfd, enige wat ik nog gedurfd heb om te overclocken is de system timer in bios
Maarjah khoorde dat deze een goede overclocker was en mobo enz ook... dus kwil het eigenlijk wel proberen, maar dan moet de temps goed zijn.
Ik heb de comp ook niet zelf in elkaar gezet en kan er dus ook moeilijk mee kloten met een nieuwe cooler enz.. en eerlijk gezegd moet hij eerst goed coolen op stock cooling zodat ik weet dat het niet de proc is die niet goed is. pas dan betere cooling en overclocken.
Maarjah verder de instellingen:
Khad gehoord dat je zoveel mogelijk manual moest intikken.
Of is "auto" beter af en toe?
De MCH voltage zou op 1.50 moeten zitten volgens asus forum, maar de opties begonnen bij mijn mobo bij 1.55V dus maar 1.55V genomen.
MCH voltage 1.55V
FSB op 266mhz
en geheugen CL4 op 533mhz pc4300 dus 1:1 verhouding (dual channel)
verder draai ik in AHCI mode met 1 sata schijf via de ICH7R.
Volgens de guide op deze manier ingevuld:
Step 1.) set the Jumper free config to [Manual]
step 2.) set CPU freq to [266]
Step 3.) set DRAM freq to [DDR2-533MHz]
Step 4.) set Performance Mode to [Turbo]
Step 5.) PCI Express Frequency Set to [90 Mhz]
Step 6.) PCI Clock Sync Mode Set to [33.33 Mhz]
Step 7.) Memory Voltage Set to [1.8]
Step 8.) CPU VCore Voltage set to [1.3500v]
Step 9.) FSB Termination Voltage Set to [1.2]
Step 10.) MCH Chipset Voltage Set to [1.50] -- Hier dus 1.55V want 1.50 was nie beschikbaar..
Step 11.) ICH Chipset Voltage Set to [1.05]
CPU Fan Speed (RPM) 1328, CPU Q-Fan control [Enabled]
CPU Q-Fan Mode [PWM], CPU Fan Profile [Optimal]
--PCI Express Frequency 90 Mhz (set 100 if you get display corruption)
Kheb hier 100 mhz.. maar tijdens het opstarten steeds flashende witte strepen door het beeld...
Kdraai Xp pro met een vista skin, geen transparantie ofzo..
Volgens mij is er nu wel een redelijk goed beeld te maken van m'n comp
Hij loopt nu trouwens zeer stabiel.. heb nog geen memtest ofzo gedaan... Af en toe loopt hij wel vast, maar tis wel vaag.. Kan urenlang quake4'en en zware games doen en er gebeurt niks (ook al heb ik high temps) en dan doe ik es Warcraft3 of Halflife 1 mod ofzo.. en hij loopt vast... Scherm loopt helemaal vast... dan zwart scherm.. irritante loop geluid door mn boxen.,.. enige wat nog werkt is resetknop... Kheb gelezen dat het een probleem van de 1950 pro kan zijn.. maarjah lijkt me sterk dat het te warm wordt.. aangezien de zware games wel goed draaien en lichte vastlopen.. volgens mij nog nooit n vastloper in windows zelf gehad maarjah..
Nog wat temps:
Momenteel zit speedfan op CPU: 46.. Northbridge op: 36... HD: 34..
Tat: Core1: 57... Core2: 54...
Dit is een uur nadat ik ff Warcraft3 gedaan heb..Beswel idle dus
Overigens heb ik geprobeerd om m'n sidefan naar buiten te laten blazen op volgen van een tip, maar daardoor wordt de temps alleen nog hoger.. (geen lucht meer op NB enz) waardoor dat ding wel tot 50 C ging ofzo.,.. Dan vraag ik me af.. niet iedereen heeft een sidefan die daarop blaast.. hoe doen die het dan?? aangezien 50C redelijk hoog was voor dit mobo d8 ik..
Verder wat plaatjes van temps en kast enz.
Tijdens NFS: Carbon 10 minuten ingame:
Over de 65C in TAT..
TAT liet hier 66 op core1 en 64 op core2 zien, waar Coretemp 60 voor Core1 en 58 voor Core2 liet zien....
Picture for Temps:
Wat CPU-Z info van een oudere config...

nu op DDR2-533 1:1 verhouding CAS4
Plaatjes van de kast (binnenkant enz) blauwe vakjes zijn uiteraard "gepaintte" Fan plaatsen
Oh en by the way... er zit nu ook een Fan 8CM van coolermaster blauwe led-ding aan de onderkant die lucht naar binnen hapt
(Beetje ouwe plaatjes dus..)

Een hele lap tekst ik weet het
maarjah hoe meer info, hoe beter het is om het probleem te achterhalen toch
Dus weet iemand wat er aan de hand is met mijn proc (als er wat aan de hand is), voor zover ik weet hebben andere mensen toch lagere temps met stock cooling. Ik heb een keer iets met een "IHS core2duo probleem" topic ofzo gevonden, maar die ben ik weer kwijt
en daar werd ik eerlijk gezegd ook niet echt wijzer van.
En kan ik nog wat aanpassen ofzo (bios instellingen etc, fysieke dingetjes.. NB kapje eraf halen ofzo) om hem beter te koelen. Of fanspeed aanpassen (als dat kan), voltages verlagen etc... Ik noem maar wat...
Let wel op dat ik nog een nub ben, dus kom niet gelijk met, zet em op andere voeding, modulair, vid card eruit, orthos prime memtest voltmod waterkoeling weetikveelwat
want dat gaat me niet lukken
Voor de rest is alles welkom 
*edit: Wat stomme fouten (zullen er wss nog genoeg inzitten majah
) en wat leesbaarder gemaakt..
Ik zit al een tijdje met een temperatuur probleempje maar weet niet echt wat ik er mee moet
Systeem:
Core2Duo 6300 Stock cooling
2* 1GB DDR2-800 Adata in dual channel
P5W DH deluxe BIOS: 1707
1* Seagate 320GB HD
Superflower 550W PSU
Asus Ati 1950Pro 256mb gfx card
NZXT Lexa case
NZXT lexa case met een 12 cm front back en side fan. top 8cm fan en low 8cm fan.
Het probleem is: Intel zegt dat deze proc niet over de 61 graden mag komen.
Dus 61 C max... Mijn vraag is dan.. bedoelen ze de temps binnen of buiten de core??
Met speedfan gaat mijn temps tot ong 57C stressed CPU (Quake4 1600*1200 maxed 1 uur spelen)
Waarbij TAT 67-68 graden laat zien, zelfs tot 70 graden...
Dus als Intel binnen de core bedoelt ... dan heb ik een probleem..Als deze buiten de core is (gemeten door Speedfan), dan kan het er net mee door.. Ik heb em dus stock cooled met optimal settings in bios... Dankzij wat guides en tips heb ik geheugen en wat zooi in bios aangepast... voltages enz. Maar niet echt in overclock modus zeg maar, nog niet echt gedurfd, enige wat ik nog gedurfd heb om te overclocken is de system timer in bios
Maarjah khoorde dat deze een goede overclocker was en mobo enz ook... dus kwil het eigenlijk wel proberen, maar dan moet de temps goed zijn.
Ik heb de comp ook niet zelf in elkaar gezet en kan er dus ook moeilijk mee kloten met een nieuwe cooler enz.. en eerlijk gezegd moet hij eerst goed coolen op stock cooling zodat ik weet dat het niet de proc is die niet goed is. pas dan betere cooling en overclocken.
Maarjah verder de instellingen:
Khad gehoord dat je zoveel mogelijk manual moest intikken.
Of is "auto" beter af en toe?
De MCH voltage zou op 1.50 moeten zitten volgens asus forum, maar de opties begonnen bij mijn mobo bij 1.55V dus maar 1.55V genomen.
MCH voltage 1.55V
FSB op 266mhz
en geheugen CL4 op 533mhz pc4300 dus 1:1 verhouding (dual channel)
verder draai ik in AHCI mode met 1 sata schijf via de ICH7R.
Volgens de guide op deze manier ingevuld:
Step 1.) set the Jumper free config to [Manual]
step 2.) set CPU freq to [266]
Step 3.) set DRAM freq to [DDR2-533MHz]
Step 4.) set Performance Mode to [Turbo]
Step 5.) PCI Express Frequency Set to [90 Mhz]
Step 6.) PCI Clock Sync Mode Set to [33.33 Mhz]
Step 7.) Memory Voltage Set to [1.8]
Step 8.) CPU VCore Voltage set to [1.3500v]
Step 9.) FSB Termination Voltage Set to [1.2]
Step 10.) MCH Chipset Voltage Set to [1.50] -- Hier dus 1.55V want 1.50 was nie beschikbaar..
Step 11.) ICH Chipset Voltage Set to [1.05]
CPU Fan Speed (RPM) 1328, CPU Q-Fan control [Enabled]
CPU Q-Fan Mode [PWM], CPU Fan Profile [Optimal]
--PCI Express Frequency 90 Mhz (set 100 if you get display corruption)
Kheb hier 100 mhz.. maar tijdens het opstarten steeds flashende witte strepen door het beeld...
Kdraai Xp pro met een vista skin, geen transparantie ofzo..
Volgens mij is er nu wel een redelijk goed beeld te maken van m'n comp
Hij loopt nu trouwens zeer stabiel.. heb nog geen memtest ofzo gedaan... Af en toe loopt hij wel vast, maar tis wel vaag.. Kan urenlang quake4'en en zware games doen en er gebeurt niks (ook al heb ik high temps) en dan doe ik es Warcraft3 of Halflife 1 mod ofzo.. en hij loopt vast... Scherm loopt helemaal vast... dan zwart scherm.. irritante loop geluid door mn boxen.,.. enige wat nog werkt is resetknop... Kheb gelezen dat het een probleem van de 1950 pro kan zijn.. maarjah lijkt me sterk dat het te warm wordt.. aangezien de zware games wel goed draaien en lichte vastlopen.. volgens mij nog nooit n vastloper in windows zelf gehad maarjah..
Nog wat temps:
Momenteel zit speedfan op CPU: 46.. Northbridge op: 36... HD: 34..
Tat: Core1: 57... Core2: 54...
Dit is een uur nadat ik ff Warcraft3 gedaan heb..Beswel idle dus
Overigens heb ik geprobeerd om m'n sidefan naar buiten te laten blazen op volgen van een tip, maar daardoor wordt de temps alleen nog hoger.. (geen lucht meer op NB enz) waardoor dat ding wel tot 50 C ging ofzo.,.. Dan vraag ik me af.. niet iedereen heeft een sidefan die daarop blaast.. hoe doen die het dan?? aangezien 50C redelijk hoog was voor dit mobo d8 ik..
Verder wat plaatjes van temps en kast enz.
Tijdens NFS: Carbon 10 minuten ingame:
Over de 65C in TAT..
TAT liet hier 66 op core1 en 64 op core2 zien, waar Coretemp 60 voor Core1 en 58 voor Core2 liet zien....
Picture for Temps:

Wat CPU-Z info van een oudere config...

nu op DDR2-533 1:1 verhouding CAS4
Plaatjes van de kast (binnenkant enz) blauwe vakjes zijn uiteraard "gepaintte" Fan plaatsen
Oh en by the way... er zit nu ook een Fan 8CM van coolermaster blauwe led-ding aan de onderkant die lucht naar binnen hapt
(Beetje ouwe plaatjes dus..)

Een hele lap tekst ik weet het
Dus weet iemand wat er aan de hand is met mijn proc (als er wat aan de hand is), voor zover ik weet hebben andere mensen toch lagere temps met stock cooling. Ik heb een keer iets met een "IHS core2duo probleem" topic ofzo gevonden, maar die ben ik weer kwijt
En kan ik nog wat aanpassen ofzo (bios instellingen etc, fysieke dingetjes.. NB kapje eraf halen ofzo) om hem beter te koelen. Of fanspeed aanpassen (als dat kan), voltages verlagen etc... Ik noem maar wat...
Let wel op dat ik nog een nub ben, dus kom niet gelijk met, zet em op andere voeding, modulair, vid card eruit, orthos prime memtest voltmod waterkoeling weetikveelwat
*edit: Wat stomme fouten (zullen er wss nog genoeg inzitten majah