Core2Duo 6300 Temp probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-04 14:27
Hallo,

Ik zit al een tijdje met een temperatuur probleempje maar weet niet echt wat ik er mee moet :/

Systeem:
Core2Duo 6300 Stock cooling
2* 1GB DDR2-800 Adata in dual channel
P5W DH deluxe BIOS: 1707
1* Seagate 320GB HD
Superflower 550W PSU
Asus Ati 1950Pro 256mb gfx card
NZXT Lexa case
NZXT lexa case met een 12 cm front back en side fan. top 8cm fan en low 8cm fan.

Het probleem is: Intel zegt dat deze proc niet over de 61 graden mag komen.
Dus 61 C max... Mijn vraag is dan.. bedoelen ze de temps binnen of buiten de core??

Met speedfan gaat mijn temps tot ong 57C stressed CPU (Quake4 1600*1200 maxed 1 uur spelen)
Waarbij TAT 67-68 graden laat zien, zelfs tot 70 graden...
Dus als Intel binnen de core bedoelt ... dan heb ik een probleem..Als deze buiten de core is (gemeten door Speedfan), dan kan het er net mee door.. Ik heb em dus stock cooled met optimal settings in bios... Dankzij wat guides en tips heb ik geheugen en wat zooi in bios aangepast... voltages enz. Maar niet echt in overclock modus zeg maar, nog niet echt gedurfd, enige wat ik nog gedurfd heb om te overclocken is de system timer in bios :o :+
Maarjah khoorde dat deze een goede overclocker was en mobo enz ook... dus kwil het eigenlijk wel proberen, maar dan moet de temps goed zijn.
Ik heb de comp ook niet zelf in elkaar gezet en kan er dus ook moeilijk mee kloten met een nieuwe cooler enz.. en eerlijk gezegd moet hij eerst goed coolen op stock cooling zodat ik weet dat het niet de proc is die niet goed is. pas dan betere cooling en overclocken.
Maarjah verder de instellingen:

Khad gehoord dat je zoveel mogelijk manual moest intikken.
Of is "auto" beter af en toe?
De MCH voltage zou op 1.50 moeten zitten volgens asus forum, maar de opties begonnen bij mijn mobo bij 1.55V dus maar 1.55V genomen.

MCH voltage 1.55V
FSB op 266mhz
en geheugen CL4 op 533mhz pc4300 dus 1:1 verhouding (dual channel)
verder draai ik in AHCI mode met 1 sata schijf via de ICH7R.

Volgens de guide op deze manier ingevuld:
Step 1.) set the Jumper free config to [Manual]
step 2.) set CPU freq to [266]
Step 3.) set DRAM freq to [DDR2-533MHz]
Step 4.) set Performance Mode to [Turbo]
Step 5.) PCI Express Frequency Set to [90 Mhz]
Step 6.) PCI Clock Sync Mode Set to [33.33 Mhz]
Step 7.) Memory Voltage Set to [1.8]
Step 8.) CPU VCore Voltage set to [1.3500v]
Step 9.) FSB Termination Voltage Set to [1.2]
Step 10.) MCH Chipset Voltage Set to [1.50] -- Hier dus 1.55V want 1.50 was nie beschikbaar..
Step 11.) ICH Chipset Voltage Set to [1.05]

CPU Fan Speed (RPM) 1328, CPU Q-Fan control [Enabled]
CPU Q-Fan Mode [PWM], CPU Fan Profile [Optimal]

--PCI Express Frequency 90 Mhz (set 100 if you get display corruption)
Kheb hier 100 mhz.. maar tijdens het opstarten steeds flashende witte strepen door het beeld...

Kdraai Xp pro met een vista skin, geen transparantie ofzo..
Volgens mij is er nu wel een redelijk goed beeld te maken van m'n comp :)
Hij loopt nu trouwens zeer stabiel.. heb nog geen memtest ofzo gedaan... Af en toe loopt hij wel vast, maar tis wel vaag.. Kan urenlang quake4'en en zware games doen en er gebeurt niks (ook al heb ik high temps) en dan doe ik es Warcraft3 of Halflife 1 mod ofzo.. en hij loopt vast... Scherm loopt helemaal vast... dan zwart scherm.. irritante loop geluid door mn boxen.,.. enige wat nog werkt is resetknop... Kheb gelezen dat het een probleem van de 1950 pro kan zijn.. maarjah lijkt me sterk dat het te warm wordt.. aangezien de zware games wel goed draaien en lichte vastlopen.. volgens mij nog nooit n vastloper in windows zelf gehad maarjah..

Nog wat temps:
Momenteel zit speedfan op CPU: 46.. Northbridge op: 36... HD: 34..
Tat: Core1: 57... Core2: 54...
Dit is een uur nadat ik ff Warcraft3 gedaan heb..Beswel idle dus :)

Overigens heb ik geprobeerd om m'n sidefan naar buiten te laten blazen op volgen van een tip, maar daardoor wordt de temps alleen nog hoger.. (geen lucht meer op NB enz) waardoor dat ding wel tot 50 C ging ofzo.,.. Dan vraag ik me af.. niet iedereen heeft een sidefan die daarop blaast.. hoe doen die het dan?? aangezien 50C redelijk hoog was voor dit mobo d8 ik..

Verder wat plaatjes van temps en kast enz.

Tijdens NFS: Carbon 10 minuten ingame:
Over de 65C in TAT..
TAT liet hier 66 op core1 en 64 op core2 zien, waar Coretemp 60 voor Core1 en 58 voor Core2 liet zien....

Picture for Temps: Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/5862/tempsub9.jpg
Wat CPU-Z info van een oudere config...
Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/3633/cpuzsm4.jpg
nu op DDR2-533 1:1 verhouding CAS4

Plaatjes van de kast (binnenkant enz) blauwe vakjes zijn uiteraard "gepaintte" Fan plaatsen ;)
Oh en by the way... er zit nu ook een Fan 8CM van coolermaster blauwe led-ding aan de onderkant die lucht naar binnen hapt :9

(Beetje ouwe plaatjes dus..)

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/7038/cooling1on8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/7879/cooling2nj9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/2959/coolingupnm2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/2314/coolingdownum2.jpg

Een hele lap tekst ik weet het :/ maarjah hoe meer info, hoe beter het is om het probleem te achterhalen toch >:)

Dus weet iemand wat er aan de hand is met mijn proc (als er wat aan de hand is), voor zover ik weet hebben andere mensen toch lagere temps met stock cooling. Ik heb een keer iets met een "IHS core2duo probleem" topic ofzo gevonden, maar die ben ik weer kwijt :/ en daar werd ik eerlijk gezegd ook niet echt wijzer van.
En kan ik nog wat aanpassen ofzo (bios instellingen etc, fysieke dingetjes.. NB kapje eraf halen ofzo) om hem beter te koelen. Of fanspeed aanpassen (als dat kan), voltages verlagen etc... Ik noem maar wat...
Let wel op dat ik nog een nub ben, dus kom niet gelijk met, zet em op andere voeding, modulair, vid card eruit, orthos prime memtest voltmod waterkoeling weetikveelwat :P want dat gaat me niet lukken 8)7 :P Voor de rest is alles welkom :*)

*edit: Wat stomme fouten (zullen er wss nog genoeg inzitten majah 8) ) en wat leesbaarder gemaakt.. :9

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Ga niet klakkeloos op temp sensors af!!...Werk je systeem naar behoren?, wat is het probleem dan.
Ruim je kabels eens op in je doosje.... ;) Verder heb je een behoorlijke Case air-flow. Overweeg ook eens een andere CPU koeler Artic Freezer 7pro b.v.... i.c.m Artic silver 5 koelpasta >:)

Edit: Heb niet heel je verhaal gelezen (dat zal bijna niemand doen) enkelt over temps...Kort, duidelijk en " to the point " post, maak meer indruk.

[ Voor 26% gewijzigd door silitek op 17-05-2007 09:08 ]

Tubes....It's what make music music!

• Saiya
Ik heb dus de freezer overwogen, maar voordat ik dat doe wil ik wel weten of de CPU wel goed is.
Misschien was het idd handig om niet zoveel te tikken 8)7
--------------------------------------
Samengevat:
CPU wordt naar mijn mening veel te warm op stock cooling.

Vragen:
- Bad CPU/ IHS?
- Verkeerde Bios instelling?
- Qua Ram instelling of Voltages of mobo/ CPU Fan speeds ofzo...
- Shop heeft de CPU/ heatsink er slecht op geplaatst met slechte thermal paste enz..
---------------------------------
Laatste optie kan ik zelf niet checken, dus als ik de andere kan uitsluiten moet het dat wel zijn.. of natuurlijk de eerste..

En m.b.t. de freezer7pro en as5 wil ik eerst weten dat er niks mis is met de cpu op stock cooling. Ik bedoel, ik kan hem waarschijnlijk wel 10 C cooler maken met de freezer maar dan kom ik misschien op 40-50 ofzo wat anderen op stock cooling halen :S... Dus dan heb ik er nog niks aan..

Dit is de verkorte versie en alle info kun je in de eerste post vinden :)
Ik zal m'n kabels ook binnenkort ordenen, thnx voor de tip :P

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De Intel fan zuigt lucht aan naar de CPU. Die 120 mm fan (die aan de achterkant van je kast) trekt lucht weg. Die moet juist invoer aan lucht geven lijkt me dan. Je hebt wel erg veel fans, ik ben niet echt thuis in luchtflow dus ik zou niet weten wat dit doet, maar volgens mij kan je beter die fan omdraaien. Veel zal het denk ik niet schelen.

Draaien die fans op 12 volt? Is dat niet een pokke herrie?

Het is niet normaal dat hij zo heet wordt, dit lijkt mij een IHS, thermal paste, of een montage probleem. Je hebt gewoon de thermal paste van Intel gebruikt (het dunne laagje dat al op de koeler zat)? Koeler ook goed vastgeklikt?

Heb je ooit je CPU van de koeler verwijdert nadat je hem erop hebt gedaan? Je kan namelijk eigenlijk alleen de koeler weer terugplaatsen als je opnieuw thermal paste applied (eerst de van de koeler en CPU af halen).

[ Voor 63% gewijzigd door TweakerNummer op 17-05-2007 16:49 ]

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-02 18:02

CdD

Met de airflow is niets mis. De lucht stroomt bij ATX altijd van voor naar achter, zoals ook hier het geval is. Airflow is dus het probleem niet.

De meest waarschijnlijke reden is, dat de CPU koeler niet goed gemonteerd zit. het kan bv. zijn dat één van die vier klemmetjes los of niet goed vast zit. Check dat eens (die zwarte pinnetjes dus, rondom de processor koeler, moet je even goed hard aanduwen).

Heb je wel eens zitten klooien je die koeler? Eraf gehaald, of geprobeerd om 'm eraf te halen? Zo ja, dan kan de koeler misschien los zitten, waardoor hij geen (of slecht) contact meer maakt met de processor, waardoor de koeler de warmte niet kan opnemen en afvoeren.

Als het zo is dat de koeler een keer verwijderd is en weer gemonteerd is, heb je toen dan ook de koelpasta verwijderd en weer opnieuw aangebracht? Doe je dat niet, dan werkt de koelpasta niet goed meer. Dus: als je een koeler verwijderd, doe er dan altijd eerst nieuwe koelpasta op voordat je 'm weer monteerd.

Dat het probleem bij de IHS ligt, lijkt me héél sterk. Heb ik namelijk nog nooit meegemaakt of gelezen.. Je mag er wel van uitgaan dat de IHS goed vast zit. Als je zelf gerotzooid hebt met die IHS, is het natuurlijk een ander verhaal..

Kortom, ik denk dat het probleem ligt bij de montage van de CPU koeler.

99pixels.nl

Verwijderd

Tis qua kabels wel een bende in je kast. Je videokaart kan zoveel hitte produceren dat deze lucht (hoe kan het ook anders) opstijgt en wordt aangezogen door je CPU-koeling.

Dit omdat de airflow vanuit de voorkant van je kast wordt verstoord door een meute kabels. Dus die lucht bereikt nooit de achterkant van je kast.

Het lijkt er gewoon op dat je CPU-fan warme lucht aanzuigt.

• Saiya
Thnx voor de tips, ik heb net wat tie wraps gevonden dus dan ga ik het een en ander via de kabels veranderen. Vervolgens weer checken of het wat scheelt.
-------------
Voor de duidelijkheid: Ik heb niks aan de kast veranderd, alles was zo door de shop geassembleerd. Kheb later 1 bottom 8cm fan 3pins toegevoegd en geheugen gewisseld maar dat is niet echt boeiend.

Ik heb een beetje de CPU + heatsink proberen te bewegen maar die zit helemaal vast.. ik denk ook niet dat die fout erin is gezet.. Denk dat De shop! hem er gewoon heeft opgezet met standaard thermal paste. Misschien dat ze niet goed thermal paste erop hebben gedaan.. Dat zou kunnen, maar hij zit er gewoon stevig op.
-----------------

Qua airflow gaat het wel redelijk denk ik, alleen is denk ik mijn NB een beetje warm, dat zeg maar net onder de Proc zit, dus daarvan zou een beetje hete lucht kunnen komen.

Verder blaast de voeding aardig hete lucht naar buiten, maar dat komt alleen van de voeding af dus niet via binnenkant kast denk ik.

De top 8cm fan werkt volgens mij ook niet zo super, want die blaast alleen koele lucht uit.
Ik weet ook niet hoe warm de GPU wordt, misschien kan ik dit checken met een tool? Atitool ofzo?

-----
Ik heb net de voltage van mijn CPU verlaagt naar 1.3V (eerst 1.35V) en ik merk maar een klein temp verschil... 3-5 graden..
Misschien kan dat voltage nog lager? Weet iemand de stock waarde?
- Verder zou ik kunnen proberen om de MCH voltage op auto te zetten, aangezien 1,55V op mijn mobo het laagst is.
-----
IHS topic.. Ik heb dat topic weer gevonden en schijnt dat de IHS wat hol kan zijn waardoor hij niet meer goed koelt.. Dit zou het dus kunnen zijn en niet dat ik met het IHS heb gekloot ofzo (Nogmaals kheb niks fysieks met de pc gedaan, alleen bioswaarden enz.)

- Wat hierboven gezegd is met airflow en gfxcard en kabels kan wel wat uitmaken, maar eerlijk gezegd zou de temp nog steeds niet zo hoog moeten komen naar mijn mening.

Kortom:
- Ik ga proberen de kabels in orde te maken voor max airflow.
- Ik ga proberen het stukje boven de NB "Digital Home" eraf te halen voor betere cooling.
- Missch voltage van MCH op auto en eventueel andere op auto.

--> Als hier nog steeds geen goede cooling van komt zijn er maar 2 opties over denk ik:
- Slechte/ holle IHS.
- Slecht geplaatste Heatsink (als dat kan) met slechte thermal paste.

• TweakerNummer
  • Niet online
Saiya schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:53:
Thnx voor de tips, ik heb net wat tie wraps gevonden dus dan ga ik het een en ander via de kabels veranderen. Vervolgens weer checken of het wat scheelt.
-------------
Voor de duidelijkheid: Ik heb niks aan de kast veranderd, alles was zo door de shop geassembleerd. Kheb later 1 bottom 8cm fan 3pins toegevoegd en geheugen gewisseld maar dat is niet echt boeiend.

Ik heb een beetje de CPU + heatsink proberen te bewegen maar die zit helemaal vast.. ik denk ook niet dat die fout erin is gezet.. Denk dat De shop! hem er gewoon heeft opgezet met standaard thermal paste. Misschien dat ze niet goed thermal paste erop hebben gedaan.. Dat zou kunnen, maar hij zit er gewoon stevig op.
-----------------

Qua airflow gaat het wel redelijk denk ik, alleen is denk ik mijn NB een beetje warm, dat zeg maar net onder de Proc zit, dus daarvan zou een beetje hete lucht kunnen komen.

Verder blaast de voeding aardig hete lucht naar buiten, maar dat komt alleen van de voeding af dus niet via binnenkant kast denk ik.

De top 8cm fan werkt volgens mij ook niet zo super, want die blaast alleen koele lucht uit.
Ik weet ook niet hoe warm de GPU wordt, misschien kan ik dit checken met een tool? Atitool ofzo?

-----
Ik heb net de voltage van mijn CPU verlaagt naar 1.3V (eerst 1.35V) en ik merk maar een klein temp verschil... 3-5 graden..
Misschien kan dat voltage nog lager? Weet iemand de stock waarde?
- Verder zou ik kunnen proberen om de MCH voltage op auto te zetten, aangezien 1,55V op mijn mobo het laagst is.
-----
IHS topic.. Ik heb dat topic weer gevonden en schijnt dat de IHS wat hol kan zijn waardoor hij niet meer goed koelt.. Dit zou het dus kunnen zijn en niet dat ik met het IHS heb gekloot ofzo (Nogmaals kheb niks fysieks met de pc gedaan, alleen bioswaarden enz.)

- Wat hierboven gezegd is met airflow en gfxcard en kabels kan wel wat uitmaken, maar eerlijk gezegd zou de temp nog steeds niet zo hoog moeten komen naar mijn mening.

Kortom:
- Ik ga proberen de kabels in orde te maken voor max airflow.
- Ik ga proberen het stukje boven de NB "Digital Home" eraf te halen voor betere cooling.
- Missch voltage van MCH op auto en eventueel andere op auto.

--> Als hier nog steeds geen goede cooling van komt zijn er maar 2 opties over denk ik:
- Slechte/ holle IHS.
- Slecht geplaatste Heatsink (als dat kan) met slechte thermal paste.
Als de shop het geassembleerd heeft kan je beter eerst hun eens opbellen en het probleem voorleggen. Ik denk aan een niet goede IHS.

• Saiya
Samenvatting:

---------
- PC door shop geassembleerd
- CPU Heatsink schijnt vast, doordat er geen beweging in zit.
---------
Wat ik gedaan heb:
- Zelf niks fysieks aan veranderd, behalve 1 bottom 8cm fan die in gfx card fan blaast
- Bios instellingen veranderd, veel dingen manual ipv. auto.
- Voltage CPU van 1.35 naar 1.3V gezet (scheelt een paar graden. 3-5)

Wat ik ga doen:
- Bekabeling opruimen voor betere airflow
- Proberen NB bovenstukje "Digital Home" eraf te halen zodat NB beter gekoeld wordt
- Check resultaat, als het niet bevredigend is dan het volgende proberen:

Wat ik wil doen:
- MCH voltage op auto zetten ipv 1.55V
- CPU voltage nog lager als dat kan (wat is stock value? of ook op auto? )
- Check resultaat

Als dit nog steeds niet redelijk koel wordt dan zie ik eigenlijk 2 redenen:
- Slechte/ holle IHS.
- Slecht geplaatste Heatsink/ thermal paste.

P.S. Ik vind het systeem zelf ook redelijk luid, maar er werd door een maat gezegd dat hij redelijk stil is en hij heeft er wel aardig verstand van vlgns mij (hij's bezig met server's en htpc's enz, dus hij zou er wel wat van snappen.) Kzou ook niet weten of ik die fanspeeds kan veranderen, zijn via molex aangesloten.

• Saiya
TweakerNummer schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:02:
[...]

Als de shop het geassembleerd heeft kan je beter eerst hun eens opbellen en het probleem voorleggen. Ik denk aan een niet goede IHS.
Ik ben al een paar keer langsgeweest en verteld dat ik me zorgen maak over de temps, maar zij zeiden dat het wel redelijk goed zat als hij maar niet boven de 70 komt :/

@edit:
P.S. Nog tips voor kabelopruiming? Of gewoon tegen de achterkant v/d kast doen en boven diskettedrive / onder dvd drive proppen? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Saiya op 17-05-2007 20:17 ]

• Saiya
Hmm kheb net weer een beetje zitten rondkijken en zoeken en kwam uit op deze "guide" :

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=28373

Waaruit het volgende komt:
Tcase is temp tussen de cores gemeten door Speedfan.
Tjunction is temp in de cores gemeten door TAT.

50c Tcase and 65c Tjunction are safe and sustainable temperatures.

Tcase/Tjunction

--60--/--75--75-- Hot
--55--/--70--70-- Warm
--50--/--65--65-- N
--45--/--60--60-- O
--40--/--55--55-- R
--35--/--50--50-- M
--30--/--45--45-- A
--25--/--40--40-- L
--20--/--35--35-- Cold

Ik zit dus redelijk tegen de "Warm" aan.

Maarjah ik vind het toch redelijk warm, aangezien mijn kast ook redelijk goed gekoeld zou moeten zijn en hij niet overgeclockt is (zelfs geheugen ondegeclockt)..

• TweakerNummer
  • Niet online
Saiya schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:48:
Hmm kheb net weer een beetje zitten rondkijken en zoeken en kwam uit op deze "guide" :

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=28373

Waaruit het volgende komt:
Tcase is temp tussen de cores gemeten door Speedfan.
Tjunction is temp in de cores gemeten door TAT.

50c Tcase and 65c Tjunction are safe and sustainable temperatures.

Tcase/Tjunction

--60--/--75--75-- Hot
--55--/--70--70-- Warm
--50--/--65--65-- N
--45--/--60--60-- O
--40--/--55--55-- R
--35--/--50--50-- M
--30--/--45--45-- A
--25--/--40--40-- L
--20--/--35--35-- Cold

Ik zit dus redelijk tegen de "Warm" aan.

Maarjah ik vind het toch redelijk warm, aangezien mijn kast ook redelijk goed gekoeld zou moeten zijn en hij niet overgeclockt is (zelfs geheugen ondegeclockt)..
Dat was de oude speedfan. De nieuwe speedfan (4.32) doet hetzelfde als TAT; de CPU-sensors uitlezen. Tenminste dat zou hij moeten doen (en doet ie ook bij mij).

• Saiya
Well,

Hier zijn mijn nieuwe bevindingen:
Temps zijn wat lager gegaan nadat ik kabels een beetje heb opgeruimd. (graad of 2-4 verschil)
Kheb de kabels zo dicht mogelijk tegen de achterkant van m'n mobo gedaan en zoveel mogelijk uit de weg van fans, maar de front 12cm fan wordt gewoon teveel geblockt vlgns mij en daar kan ik niks aan doen.)
Door de grote HDD kabel aangesloten aan floppy en DVD..
(Ik kon dat dingetje boven de NB niet erafhalen, zit te strak vast en wil er niet zoveel aan rotzooien)

Daarna:
Bios veranderingen:
MCH Chipset voltage van 1.55V --> auto
ICH chipset Voltage van 1.05 --> auto
FSB termination Volt van 1.20 --> auto

Scheelde weer een graadje of 2

Vervolgens CPU vcore van 1.30V --> auto
(Wat is default voltage voor de CPU by the way?)

Heeft ook weer iets gescheeld

Uiteindelijk:
Uurtje Quake4, hoge res maxed:
TAT: 56 -52
Speedfan: CPU: 43 - NB: 35 - HD: 35

Doe ik echter Orthos dan is tie binnen een minuut op 60C TAT.

10 min na Quake4 (redelijk idle) zijn de temps:
TAT: 48-46
Speedfan: CPU: 38 - NB: 33 - HD: 35

Verschil:
Stressed:
Before: - After: = Verschil in Temp
TAT: 68 - 56 = 12C
Speedfan: 52 / 45/ 38 - 43/ 35/ 35 = 9C / 10C / 3C

Idle:
Before: - After: = Verschil in Temp
TAT: 57 - 48 = 9C
Speedfan: 46 / 36/ 34 - 38/ 32/ 35 = 8C / 4C / +1C

Conclusie:
Er is dus rond de 9C verandering in gekomen, dankzij lager voltages (auto), iets betere airflow kast.
Waarschijnlijk zal de NB en CPU nog iets koeler worden als ik de Cap van de NB kan verwijderen.
Scheelt denk ik ook max 5C.
Dannog vind ik het te hoog voor Stock speeds op vrijwel Stock settings (Idle TAT op 48)
En als ik Orthos laat stressen is hij tegen een minuut aan al op 60C TAT, wat dus niet zou moeten.

De ene bron zegt weer dat is te doen, de andere zegt mag absoluut niet boven 60C etc...
Afgaand op Intel zelf zou ik van de laatste uitgaan en zeggen dat er, of een crappy IHS op zit, of de shop supercrappy thermal zooi erop heeft gedaan.

Wat vinden jullie van dit verschil en de temps?

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-02 18:02

CdD

Saiya schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 03:57:
[...]

Wat vinden jullie van dit verschil en de temps?
Best mooi, 9 graden koeler.
Je kunt misschien, als je nog niet tevreden bent, een andere processor koeler kopen.. Als je dat niet wil, kan je proberen om andere koelpasta te gebruiken op je CPU. Zal vast weer een paar graden schelen.

99pixels.nl

Verwijderd

die crappy thermal zooi komt niet van de shop maar van Intel. die zit preapplied op je cooler.
ik denk dat je een slechte IHS hebt. het enige wat je daaraan kunt doen is em lappen, maar dan moet je basis vaardigheid met schuurpapier hebben en weten dat je je garantie kwijt bent.

Verwijderd

En dan win je 1 of 2 graden. Zet er dan gewoon een leuke Scythe toren oid op :)
Geen fratsen, dat scheelt ;)

• Saiya
Thnx voor de input :)

Lappen en thermal paste kan ik niet doen aangezien ik dat nog nooit gedaan heb :P en nu er nog garantie enz. opzit ga ik liever ff langs de winkel.

Ik wou er sowieso een Freezer7pro opdoen, maar aangezien de temps op stock nog steeds te hoog zijn (+/- 50 TAT idle) denk ik dat het een IHS probleem is.
Ik zou waarschijnlijk 40 idle halen met de freezer7pro, maar met een wel goed werkende IHS zou ik 30 kunnen halen..

Ik ga nog ff wat dingen doornemen m.b.t. de IHS problemen en RMA enz. Daarna geef ik wel ff n bezoekje aan de shop.

P.S. ik heb overal gezocht maar nergens kunnen vinden wat de stock Vcore is voor de 6300 :S
Iemand die dat toevallig weet?

Verwijderd

ik vind de temps maar raar van de conroe
Ik maak gebruik van een intel 940-d die draait op 4g 1333mhz bus 1,3375volt.
Mijn temp zijn 41@60graden in game volgens speedfan en de bios van het bord.
Ik maak gebruik van een coolermaster h48 (heatpipes)
Al mijn fans staan op hun lage stant (800rpm 2x120mm )(92mm op de coolermaster)
Zet ik de fans op de hoogste gaat er nog 3graden af

Zijn nu die conroes zo warm? wilde zelf er ook een halen namelijk

• broti
  • Laatst online: 22-05 15:09
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 17:01:
ik vind de temps maar raar van de conroe
Ik maak gebruik van een intel 940-d die draait op 4g 1333mhz bus 1,3375volt.
Mijn temp zijn 41@60graden in game volgens speedfan en de bios van het bord.
Ik maak gebruik van een coolermaster h48 (heatpipes)
Al mijn fans staan op hun lage stant (800rpm 2x120mm )(92mm op de coolermaster)
Zet ik de fans op de hoogste gaat er nog 3graden af

Zijn nu die conroes zo warm? wilde zelf er ook een halen namelijk
Dit is geen Conroe. E6300 en E6400 hebben Allendale cores. Maar we snappen wat je bedoeld:)
Ik heb ook een E6300 op een P5NE-SLI. Als ik met speedfan naar de warmte keek klopte er geen zak van. Ik heb Asus Probe geinstalleerd, deze gaf normalere waardes aan. Bij speedfan stijgen mijn core temps binnen 1 seconde 15 graden hoger. Als ik mijn cpu's 100% gebruik.

Draai eens 15 minuutjes ofzo Orthos of prime95. Als je cpu op z'n heetst is, snel rebooten en in de bios naar de temps kijken.

EDIT: heb nu trouwens waterkoeling.

Verwijderd

Ik heb een e6300 op een P5B 800, en draai nu 2800mhz op 1.1875 volt. M'n cooler is een Thermaltake Big Thypoon en de temps zijn idle 34 graden en stressed 43 graden. Heb nu 2 x 12cm casecoolers, die op 1000 rpm draaien. M'n systeem is super stil maar toch koel.
Een vcore van 1.3 is veel te hoog. Je kunt gerust je Vcore op 1.14 zetten op stocksnelheid.
Het allerbeste wat je kunt doen is een andere cooler nemen, zoals hier al is gezegd. Zorg voor een goede airflow, en neem het merk Papst als casecoolers.

btw, zag net ff je foto's.
Je hebt net zo'n case als ik, dus er kunnen 2 x 120mm casecoolers in. Als je in je case 2 Papst (3 pin aansluiting) 120mm stopt scheelt het wel 6 graden. Ik had hiervoor Antec's en Coolmaster coolers gebruikt, maar die vielen erg tegen. Nu met deze papst coolers, is het stukken koeler terwijl ze op 1000 rpm draaien(silent mode). Die andere merken draaien 1200 rmp, en koelen minder.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2007 16:54 ]

• Saiya
Hmm,
Ik zit nu echt te twijfelen of ik dat ding moet RMA'en of dat ik de freezer7pro erop moet proberen en kijken of hij nou een stuuk cooler wordt.

Kheb gelezen dat iemand heel wat winst had op cooling toen hij de freezer7pro erop deed met een holle/slechte IHS omdat de thermal paste ervan het opvulde (dus stock thermal paste op de freezer7pro en niet AS5).

- Kan ik hem nog RMA'en enz als ik de freezer7pro erop gedaan en de temps nog steeds tegenvallen?
- Of vervalt de garantie dan?

Trouwens CPU-Z geeft aan dat mn 6300 een conroe is (zie plaatje eerste post) :P

Er kunnen trouwens wel 3 12CM fans in :P (Aangesloten via molex, dus volle snelheid denk ik)
Specs:
RPM = 1100
CFM = 32
dba = 21.67

Redelijk silent dus.

Vcore CPU 1.14V klinkt wel erg laag, maar ik ga het proberen :P
Misschien ff oc'en op 333mhz fsb, kijken of ie dan heeeel heet wordt.
Als dat zo is, heeft freezertje ook geen nut denk ik.. mensen halen met een hogere overclock 45C Speedfan dus TAT ongeveer 55C met de freezer... Die temps heb ik nu al op idle :P (wel stock cooling)

• broti
  • Laatst online: 22-05 15:09
Als je gewoon even kijkt wat je idle temps in je bios zijn. Als dit hetzelfde is als met speedfan of TAT ligt het hoogstwaarschijnlijk gewoon aan de montage. De kans is best klein dat de cpu kapot is ofzo. Je hebt de pc compleet gekocht bij een (internet) winkel? Dan zou ik daar het probleem voorleggen. Je kunt zelf ook proberen de koeler opnieuw te monteren.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat zit je nu te drammen op een hoge temperatuur? Je zit bij lange na niet aan het maximum waarop het kwaad zóu kunnen. Het zal allemaal wel net iets koeler kunnen maar om je daar druk over te maken is zonde van je tijd.

Wil je je per se druk maken? Doe dat dan niet bij de leverancier want er is nauwelijks reden voor.

[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 20-05-2007 23:29 ]

ARME AOW’er

• Saiya
Ik heb het gewoon in de winkel gehaald, kdenk ook niet dat de cpu kapot is. Er schijnen echter nogal wat IHS problemen te zijn. Mijn idle temps zijn gewoon te hoog voor een normale 6300, dat is een feit.
Idle is hij op 50 TAT, en speedfan 40. Ik zal nog wel even kijken wat het bios idle is.

Intel max is 61C. Als hij nu dus 50 idle is, doet hij 60 makkelijk met een beetje stressen. Dit heb ik getest met Orthos, binnen een minuut op 60 en ben niet verder gegaan. Ook haalt hij 60 met een beetje gamen. Dit is dus wel al de max temp van intel, dus ja na een beetje stressen komt hij daar wel.

Hij hoort gewoon 10 graden lager te zijn op stock :'(

@edit: Mijn GPU is trouwens 42C idle, en 55C ingame op 20% fanspeed gechecked met Atitool.

[ Voor 6% gewijzigd door Saiya op 20-05-2007 23:56 ]

Pagina: 1