[XP] Explorer.exe geeft access violation na updates?*

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:47
Goedemiddag mensen,

ik zit met een probleem op mijn servertje. Het oude PIII beestje is gistermiddag ge-update met Windows Update en na de vereiste herstart begon hij kuren te vertonen in de vorm van het crashen van Remotely Anywhere. Dit wil nog wel eens gebeuren doordat hij ook als printserver fungeert en die software niet echt geschikt is voor een PIII. Na de volgende restart was het gedaan. Explorer.exe geeft bij het "Uw persoonlijke intstellingen worden geladen" scherm een foutmelding, te weten:

Explorer.exe - Toepassingsfout
Kan de toepassing niet juist initialiseren 0xc0000005. Klik op OK om de toepassing te beeïndigen.

Deze melding "OK" ik, waarna ik op het bureaublad (zonder icons, startbalk, taakbalk of vensters) nogmaals dezelfde melding krijg. Hierna komt er een scherm tevoorschijn dat mij het volgende verteld:

Windows - Registerherstel
"Het systeem heeft een van de bestanden met de registergegevens van het systeem moeten herstellen door middel van een logboek of een vervangende kopie. Het herstellen is gelukt."

Nu heb ik dezelfde updates bij mijn andere pc's en laptops hier uitgevoerd, allen geen problemen. Het enige dat ik kan met het servertje op dit moment is het openen van Taakbeheer d.m.v. Ctrl+Alt+Del. Het opstarten van explorer.exe met taakbeheer lukt niet en krijg steeds dezelfde fout van explorer.exe. Ik heb geprobeerd alle onbelangrijke en onbekende processen uit te schakelen. Zelfs nagenoeg alles uitvinken bij het "Opstarten" tabblad in MSConfig mocht niet baten. Heb gisteravond de fout-veroorzakende explorer.exe vervangen door de explorer.exe van mijn laptop. Nog steeds geen verbetering.

Inmiddels ben ik zover dat ik aan een nieuwe installatie kan beginnen. Alle belangrijke dingen staan op een andere schijf en de programma instellingen zijn opgeslagen. Maar wat me ervan weerhoudt om een nieuwe installatie uit te voeren zijn de instellingen van de pc. Dingen zoals de ftp service, de instellingen van de firewall en de internet en LAN verbindingen die ik opnieuw moet gaan configgen. Graag zou ik dan ook van jullie horen of er eventueel oplossingen bekend zijn. Google leverde redelijk wat resultaten op bij de foutcode, maar geen van allen hielp.

Ik krijg deze foutelding overigens ook in "veilige", "foutopsporings" en "Laatst bekende correcte configuratie" modi. Hiervoor eigenlijk nooit problemen gehad, op een enkel crashend programma na. Stond gemiddeld een kleine 3 á 4 weken aan zonder reboot.

Even voor de goede orde, ik kan zelfs Windows Verkenner niet in omdat die direct linkt met explorer.exe. Mijn enige manier van navigeren is via het "Nieuw Process" bladeren schermpje van Taakbeheer. Daarnaast nog een klein probleempje, ik werk thuis alleen nog maar met USB muisjes. De server heeft geen USB muis geïnstalleerd gehad en kan deze ook niet installeren vanwege het explorer.exe process dat niet aanwezig is. Enkel toetsenbord navigatie is mogelijk

Als laatste dan wat specificaties van het oude beestje, mochten jullie daar nog enige conclusies uit kunnen trekken:

PIII Coppermine 866 MHz
AOpen AX-34 Rev 1.0
512MB ram
TNT Riva 64MB
Flinke berg harde schijven
1 nog net werkende optical
geen floppy
dubbele voeding
genoeg koeling

Win XP Pro SP2 Build 2600
Helemaal up-to-date qua Windows Update

Hoop dat jullie een beetje kunnen begrijpen wat er aan de hand is en tevens voor een oplossing kunnen zorgen.

edit:
Ben nu bezig met sfc/scannow. Kijken of dat iets doet...

In AvE we trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

titelfix, OS hoort in de titel te staan, en fout is zo nikszeggend :)

0xc0000005 is een access violation melding, dat wil zoveel zeggen als dat er een deel geheugen wordt benaderd wat gereserveerd is voor andere taken.
Zitten er voor zover je weet plugins of bepaalde toolbar dingen op je systeem die dit kunnen veroorzaken, of andere shell-geintegreerde dingen (context menu bijvoorbeeld)?

Mogelijk kan je met een Restore point nog iets beginnen?

[edit]
En for good measure: memtest draaien, wellicht komt daar nog iets uit.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 16-05-2007 23:05 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fheerens
alt-92 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:03:
titelfix, OS hoort in de titel te staan, en fout is zo nikszeggend :)

0xc0000005 is een access violation melding, dat wil zoveel zeggen als dat er een deel geheugen wordt benaderd wat gereserveerd is voor andere taken.
Zitten er voor zover je weet plugins of bepaalde toolbar dingen op je systeem die dit kunnen veroorzaken, of andere shell-geintegreerde dingen (context menu bijvoorbeeld)?

Mogelijk kan je met een Restore point nog iets beginnen?

[edit]
En for good measure: memtest draaien, wellicht komt daar nog iets uit.
Bedankt voor de titlefix :)
Ik had alleen mIRC, Ventrilo Server en Speedfan standaard draaien. Dit waren tevens de enige 3 programma's die ik zelf geïstalleerd heb. Geen antivirus. Geen toolbars / context menu's oid. Restore punten nooit gemaakt. Was ook eigenlijk niet nodig imho.

Dan vraag ik wel nog iets betreffende memtest. Aangezien ik geen floppy drive erin heb zitten en eigenlijk in geen van de pc's hier, kan ik ook memtest niet als bootable floppy runnen, is er dus iets dat ik vanuit windows zelf kan uitvoeren?

In AvE we trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Memtest is er ook voor op CDrom en er zijn ook wel Windows versies te vinden.

http://www.memtest.org/#downiso

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 16-05-2007 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fheerens
Anoniem: 20531 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:42:
Memtest is er ook voor op CDrom en er zijn ook wel Windows versies te vinden.

http://www.memtest.org/#downiso
Zojuist deze memtest uitgevoerd. Nu zag ik daar bij die test dat 1 van de 3 ram modules geen correcte waarden terug gaf. Heb de foute module eruit gehaald, opnieuw gechecked en helemaal goed. Probleem wat in de TS staat is helaas wel nog steeds aanwezig...

In AvE we trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De kans bestaat natuurlijk dat er inmiddels datacorruptie is ontstaan.
Je kan eventueel een rpair istall doen, maar dat kan inhouden dat je applicaties weer opnieuw moet installeren.
Pobeer anders eerst even je userprofile dir te renamen (uiteraard inloggen met een andere beheerdersaccunt) om uit te sluiten of het niet enkel in je profiel gebeurt :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fheerens
alt-92 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 00:46:
De kans bestaat natuurlijk dat er inmiddels datacorruptie is ontstaan.
Je kan eventueel een rpair istall doen, maar dat kan inhouden dat je applicaties weer opnieuw moet installeren.
Pobeer anders eerst even je userprofile dir te renamen (uiteraard inloggen met een andere beheerdersaccunt) om uit te sluiten of het niet enkel in je profiel gebeurt :)
Bedankt voor al je reacties alt-92. Ik denk inderdaad dat er datacorruptie is ontstaan. Raar dat dit ineens gebeurd, i.p.v. over een bepaald tijdsbestek. Omdat ik alleen een beheerdersaccount had was de optie voor account dir rename ook niet echt aanwezig, tevens door het feit dat ik het account scherm niet kon openen :) repair install heb ik geprobeerd. Maar heb denk ik bij de installatie een jaar geleden een oem xp pro disc gebruikt. Nu vraagt die repair install om de key, hoe ik de key ook invul, hij blijft aangeven dat het niet de juiste is. Ik ben inmiddels maar overgegaan op een verse installatie. Bedant voor jullie support :D

In AvE we trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ok :)

Ik zou je wel als tip willen meegeven om niet de ingebouwde administrator account als default te gebruiken maar een eigen account aan te maken.
Zo heb je in geval van nood nog toegang tot zaken, en met 2x ctrl+alt+del kan je de oude logon dialog box gebruiken om aan te melden.

Pagina: 1