RAW bewerking-contest: goed/slecht idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:58
Ik leer erg veel van got, o.a. van de afdeling fotografie. Ik zou mezelf een gevorderde amateur willen noemen. Ik beleef met name erg veel plezier aan het 'ontwikkelen' van de RAW files in LR en/of PS.

Mij lijkt het een erg leuk idee als er een soort contest is waarbij er een RAW file beschikbaar komt en dat iedereen die dat wil ermee aan de slag kan gaan om er de mooiste output file voor te maken. Daarbij wordt dan aangegeven welke settings zijn gebruikt, welke 'ontwikkel' stappen zijn gevolgd en waarom, inclusief histogram, 100% uitvergrotingen van bepaalde delen enz, enz. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de workfklows van anderen en hoe zij de keuzes maken in het proces en waarom.

Mijn vraag aan jullie is, zou hier animo voor zijn en heb je aanvullingen/opmerkingen voor een dergelijk topic? :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:27
Lijkt me leuk als contest...... Misschien dat je het uit kan werken; welke RAW processor, wie lievert de foto aan... etc etc

Ik doe mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:22
Denk best dat er genoeg animo voor is, als ik wat tijd kan vinden ga ik ook een poging wagen, sowieso interessant om te kijken hoe iedereen het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Mischien is 'contest' niet de goede bewoording, ik zie het als een leer-van-elkaar topic. Iedereen hetzelfde basis bestand en vervolgens aan elkaar laten zien op welke wijze je de foto ontwikkelt.

Leuk om te horen dat er al animo voor is. Ik hoor graag aanvullingen/opmerkingen om de kans op succes zo groot mogelijk te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goed idee, gebruik sinds kort LR, dus kan er nog genoeg van leren :P Maar je ziet sowieso onderling een hoop verschillen, de ene wil zo realistisch mogelijk werken, de andere wil dat de kleuren lekker knallen, als dat soort dingen gedaan worden met 1 foto, krijg je denk ik best leuke resultaten.

Wat voor foto's? Landschap, portret, macro, product?

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 17-05-2007 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

_ferry_ schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 09:05:
Goed idee, gebruik sinds kort LR, dus kan er nog genoeg van leren :P Maar je ziet sowieso onderling een hoop verschillen, de ene wil zo realistisch mogelijk werken, de andere wil dat de kleuren lekker knallen, als dat soort dingen gedaan worden met 1 foto, krijg je denk ik best leuke resultaten.

Wat voor foto's? Landschap, portret, macro, product?
Elke week (of andere vaste periode) een andere foto lijkt me. En dan kan je dus ook regelmatig een totaal ander soort foto als uitgangspunt nemen. Dus de ene keer een partyshot, een andere keer een landschapsfoto etc.

Op elk gebied zitten hier op GoT wel wat mensen met verstand van zaken en ervaring. Dus als je die mensen achter zo'n project kan krijgen, dan kan je er denk ik best voor zorgen dat er elke keer een goede foto gebruikt kan worden en je toch steeds weer kan variëren.

Het lijkt me dat het voor een fotograaf ook wel gaaf is om te zien wat anderen met jou foto doen.

Klinkt verder als een erg interessant idee Vandermark :)

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 17-05-2007 11:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
De eerste reacties zijn positief, leuk :*)

Ik wilde het direct wat concreter maken. Even een paar eerste ideeen:
  • 1 RAW foto per 2 weken
  • groep fotografen die uitdagende RAW's aandragen, meerdere disciplines, zodat je verschillende technieken moet gebruiken
  • per RAW foto een opdracht meegeven: zo realistisch mogelijk, zwartwit, surrealistisch, enz.
  • duidelijke spelregels: enkel in raw ontwikkelen, verder geen fotosoepen
  • duidelijke uniforme omschrijving hoe je je eindresultaat presenteert: (1) totaal foto, klikbaar naar full res. (2) histogram, (3) in vooraf beschreven volgorde wat je per onderdeel hebt gedaan.
Iv.m. punt 3 is het denk ik goed om ook met 1 raw converter te werken: LR of PS CS2/3. Dan krijg je een duidelijke beschrijving, van de gevolgde workflow die anderen kunnen proberen.

Aan de andere kant moeten we elkaar ook niet beperken: als je een favoriet programma gebruikt moet je dat gewoon blijven doen.

graag op/-aanmerkingen & aanvullingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Hmm, ik zie net dat dit al een keer is besproken:

Rudedadude in "FGW feedback topic"

Toen kwam er uit geen apart topic te openen, hoe staan de admins er nu tegenover, gezien bovenstaande reacties? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:18

Nic

Vrij

Goed idee!
vandermark schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:32:
Iv.m. punt 3 is het denk ik goed om ook met 1 raw converter te werken: LR of PS CS2/3. Dan krijg je een duidelijke beschrijving, van de gevolgde workflow die anderen kunnen proberen.
Ik denk dat het juist leuk kan zijn om de keuze voor een raw converter vrij te laten: niet iedereen gebruikt Lightroom of Photoshop, en bovendien is het erg fijn om te weten dat je met raw converter 'x' of 'y' zo'n mooie resultaten kunt halen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
dsltv schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:43:
Goed idee!

[...]

Ik denk dat het juist leuk kan zijn om de keuze voor een raw converter vrij te laten: niet iedereen gebruikt Lightroom of Photoshop, en bovendien is het erg fijn om te weten dat je met raw converter 'x' of 'y' zo'n mooie resultaten kunt halen. :-)
Ben ik helemaal met je eens, zie ook vervolg van mijn post die je quote O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:34

Zoefff

❤ 

Ik sta nog steeds enigzins terughoudend tegenover een aparte topicreeks voor het bewerken van foto's. Wat ik echter in bovenstaand topic ook al gezegd hebt lijkt het me een prima idee om hiervoor de weekopdracht te gaan gebruiken. We kunnen de "normale" thema's dan gaan afwisselen met een weekje RAW-bewerken, dat lijkt mij een prima idee :)

Als iemand een geschikte RAW denkt te hebben kan hij / zij contact met me opnemen per DM om het in te plannen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

[list]
• 1 RAW foto per 2 weken
Lijkt me inderdaad een mooie termijn.
• groep fotografen die uitdagende RAW's aandragen, meerdere disciplines, zodat je verschillende technieken moet gebruiken
Prima :)
• per RAW foto een opdracht meegeven: zo realistisch mogelijk, zwartwit, surrealistisch, enz.
Dat zou ik juist niet doen. Laat iedereen voor zich maar bepalen op welke manier ze het beste uit een bepaalde foto willen halen? Anders wordt het denk ik al snel toch wel een redelijk saaie boel.
Wil je het echt zo beperken? En waar valt het werken met layers en masks dan onder?
• duidelijke uniforme omschrijving hoe je je eindresultaat presenteert: (1) totaal foto, klikbaar naar full res. (2) histogram, (3) in vooraf beschreven volgorde wat je per onderdeel hebt gedaan.[/list]

Aan de andere kant moeten we elkaar ook niet beperken: als je een favoriet programma gebruikt moet je dat gewoon blijven doen.

graag op/-aanmerkingen & aanvullingen :)
Misschien dat ik je originele idee wat verkeerd begrepen had, maar het lijkt mij dus juist leuk om zo min mogelijk beperkingen op te leggen, behalve dus dat iedereen met dezelfde foto aan de slag gaat. Maar dan schiet het wel de pure RAW bewerking voorbij misschien.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -

Ik zou Photoshop ook toestaan, je bent best beperkt met rawconverters, de één meer dan de ander, er moet natuurlijk wel een beschrijving van de handelingen in photoshop bij.

De keuze van de RAW-converter zou ik ook vrijlaten, iedereen heeft zo z'n eigen converter(s), anders beperk je het deelnemersveld of beperk je mensen door ze met een voor hun onbekende converter te laten werken (als ze al aan de converter kunnen komen (een demo met voldoende functionaliteit ofzo)).

Het basis-idee vind ik echt super, denk dat we super veel van elkaar kunnen leren.

[ Voor 5% gewijzigd door - J.W. - op 17-05-2007 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, Zoefff heeft wel een punt in het aangehaalde topic. Je hebt wel het risico dat het een boel mensen gaat aantrekken die er vragen gaan stellen over technieken enzo. En niet iedereen heeft de tijd en de behoefte om z'n post om te bouwen tot een complete tutorial, al was het alleen maar om 'het geheim van de smid' te bewaren. Wellicht dat een het wel een idee is om het gewoon eens als weekopdracht één, of een paar, keer te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 12:50
Dit lijkt me te gek, aangezien ik nog weinig ervaring heb op dit vlak. Ik hou deze discussie in de gaten :)

Agree to disagree... | Sort that one out!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Orion84 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:55:
Mja, Zoefff heeft wel een punt in het aangehaalde topic. Je hebt wel het risico dat het een boel mensen gaat aantrekken die er vragen gaan stellen over technieken enzo. En niet iedereen heeft de tijd en de behoefte om z'n post om te bouwen tot een complete tutorial, al was het alleen maar om 'het geheim van de smid' te bewaren. Wellicht dat een het wel een idee is om het gewoon eens als weekopdracht één, of een paar, keer te proberen :)
Lijkt me ook erg goed, ik ben gewoon erg benieuwd naar andere workflows. Ik zie het graag als een weekopdracht terugkomen.

Wat ik dan wel hoop is dat dan wel gevraagd wordt te beschrijven wat je waarom hebt gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

GerardHenninger schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 00:07:
Lijkt me leuk als contest...... Misschien dat je het uit kan werken; welke RAW processor, wie lievert de foto aan... etc etc

Ik doe mee!
"Probleem" is dan ook gelijk dat iedereen zijn eigen set tools heeft. Als je verplicht allemaal in Lightroom en PS CS3 moet werken, zullen er heel wat mensen zijn die dat niet kunnen...

Iedereen een zelfde startfoto, hetzelfde doel en een bepaalde tijd om je ding te doen: ik ben voor. (Ben geen koning in bewerken, maar wil het best proberen :))

Ik sta er overigens anders in dan Zoefff, je zou de weekopdracht en dit los van elkaar kunnen houden. Maar het is sterk afhankelijk van het animo. Ik ben er wel voor om in de weekopdracht juist een keer een bewerkings-week te houden, omdat dit toch een erg belangrijk onderdeel behoort te zijn van fotografie, maar denk dat het te weinig aandacht krijgt als we hier in FGW niet een topic kunnen hebben voor het bewerken.
Zie het als een soort gezamelijk testcase-topic :)

[ Voor 28% gewijzigd door Floor-is op 18-05-2007 15:19 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Je hebt wel gelijk dat het misschien te weinig aandacht krijgt in FGW. Sowieso is het een goed plan om de we(e)k(en) dat we dit doen een alias te maken in FGW. Mocht de animo nu echt enorm zijn, dan kunnen we er alsnog een aparte topicreeks van maken :)

Gerard bood mij gister aan om over 2 weken (maandag 28 mei) een geschikte RAW aan te leveren, dus ik denk dat we dan de weekopdracht zullen gebruiken voor een soort van pilot. Daarna zien we wel hoe populair het is, en hoe we het verder gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Een RAW aanleveren is op zich het probleem niet, ik zal eens met Gerard overleggen of we iets extra's kunnen doen om aan die RAW-file te komen. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Zoefff schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 16:01:
Gerard bood mij gister aan om over 2 weken (maandag 28 mei) een geschikte RAW aan te leveren, dus ik denk dat we dan de weekopdracht zullen gebruiken voor een soort van pilot. Daarna zien we wel hoe populair het is, en hoe we het verder gaan doen :)
Top, ik heb er nu al zin in! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30648

Zoefff schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:49:
Ik sta nog steeds enigzins terughoudend tegenover een aparte topicreeks voor het bewerken van foto's.
Ik vindt dat als er behoefte vanuit de groep voor zoiets komt daar ook aan voldoen moet kunnen worden.......................het bewerken van foto's is juist heel leerzaam. Als men van elkaar kan lezen welke bewerkingen er zijn toegepast is dit een zeer welkome aanvulling op Got-fotogafie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ja het is leerzaam, dat onderstrepen we ook, daarom doen we een pilot in de weekopdracht. Lijkt mij een heel fair begin. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 12:40
Dan ga ik voor het eerst meedoen. Lijkt mij een uitdaging.
Ik ben nog niet goed genoeg met fotograferen vind ik zelf, vandaar dat ik nog niets post hier, maar mijn keuze is wel om RAW te gaan schieten en dus ervaring op te doen met Lightroom / CS3. Ik wacht de fotoopdracht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52
Lijkt mij vet, eigenlijk moet ik dat nog steeds doen tegen Gerard, alleen nog niet van gekomen :X

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Floris schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 12:33:
Ja het is leerzaam, dat onderstrepen we ook, daarom doen we een pilot in de weekopdracht. Lijkt mij een heel fair begin. :)
idd, want voor de beginners (lees noobs zoals ik) kunnen een afkijken hoe de gevorderde amateurs het doen :)
Dus zeker eens proberen

"Is your mother proud of you ?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 11:01
Oei! Ik doe ook mee! Nee echt, fantastisch idee!

Doe het dan wel alleen via een RAW-processor. Het is juist de uitdaging daarbij een zo goed mogelijk resultaat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
als je acr gebruikt kan je gewoon de xmp posten.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52
no offence, maar alleen met ACR is ook zo saai...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
De RAW-converter is ook maar een deel van de bewerking vind ik, ben eigenlijk minstens zo geinteresseerd in de 25 layers die er in photoshop opgegooid worden ;)

Van mij mag de RAW-converter vrij te kiezen zijn en de verdere nabewerking ook.

[ Voor 21% gewijzigd door - J.W. - op 21-05-2007 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik ben ook voor. Ik wist laats bijvoorbeeld niet dat ik in aRGB werkte en dat sRGB beter is voor het web. Ik ga er vanuit dat er een boel geleerd gaat worden en dat lijkt mij erg mooi. Fotobewerken is zeer belangrijk en photoshop ken ik van binnen uit, maar de RAW editor. Ik kom niet verder dan de eerste tab. Waarom niet een test RAW dan kunnen we zien of we het 2 weekelijks gaan maken.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:14

Garyu

WW

- J.W. - schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:19:
De RAW-converter is ook maar een deel van de bewerking vind ik, ben eigenlijk minstens zo geinteresseerd in de 25 layers die er in photoshop opgegooid worden ;)

Van mij mag de RAW-converter vrij te kiezen zijn en de verdere nabewerking ook.
Eensch :Y)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:59

elmoxx

xx xx xx

Hmmm, ook ik zal deze discussie en wat er uit voort komt volgen :D

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:55:
om 'het geheim van de smid' te bewaren.
Zo simpel ligt het niet; een techniek is slechts een hulpmiddel om iets uit te drukken, net zoals een hele snelle lens dat kan zijn. Dat je het ding kent/hebt wil niet zeggen dat je hem ook goed toe weet te passen om je idee uit te werken :)

Anyway ik ben voor, ik zie geregeld bewerkingen voorbij komen waarvan ik denk: Damn, voor dat shot was dat heel vet geweest om dit en dat te doen. Met wat uitleg erbij kan het een extreem leerzaam iets worden :) Ik stem dan ook eigenlijk voor het uitleveren in PSD-formaat.

[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 27-05-2007 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
neographikal schreef op zondag 27 mei 2007 @ 18:49:
[...]

Zo simpel ligt het niet; een techniek is slechts een hulpmiddel om iets uit te drukken, net zoals een hele snelle lens dat kan zijn. Dat je het ding kent/hebt wil niet zeggen dat je hem ook goed toe weet te passen om je idee uit te werken :)

Anyway ik ben voor, ik zie geregeld bewerkingen voorbij komen waarvan ik denk: Damn, voor dat shot was dat heel vet geweest om dit en dat te doen. Met wat uitleg erbij kan het een extreem leerzaam iets worden :) Ik stem dan ook eigenlijk voor het uitleveren in PSD-formaat.
Sommige mensen kunnen niet photoshoppen ( mij inclusief) en krijgen het voor elkaar 91MB PSDtjes te creeren. Waar wil je die gaan laten? :+ of zijn er manieren om dat te voorkomen?

Erg leuk idee wel, ik ben voor! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Timo op 27-05-2007 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

fooker schreef op zondag 27 mei 2007 @ 20:51:
[...]

Sommige mensen kunnen niet photoshoppen ( mij inclusief) en krijgen het voor elkaar 91MB PSDtjes te creeren. Waar wil je die gaan laten? :+ of zijn er manieren om dat te voorkomen?

Erg leuk idee wel, ik ben voor! :)
Dan pak je het in in een zipje ;)

Al is een psd alleen niet genoeg, aangezien je daar ook bij lange na niet alle gebruikte technieken uit kan halen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
...en krijgen het voor elkaar 91MB PSDtjes te creeren...
Je kunt nog wel resizen...

Als duidelijk omschreven wordt wat er is gedaan hoeft voor mij de psd er niet bij trouwens.. mag wel natuurlijk ;)

[ Voor 25% gewijzigd door - J.W. - op 27-05-2007 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

neographikal schreef op zondag 27 mei 2007 @ 18:49:
[...]

Het lijkt me een drempel opwerpen om te verplicht te stellen dat het eindresultaat als psd te downloaden moet zijn, maar ik zou het wel zo sportief vinden om -als je aan de contest meedoet- de psd beschikbaar te stellen. En wanneer iemand dat niet doet, in ieder geval een zeer gedetailleerde beschrijving van de gebruikte technieken om het eindresultaat te behalen. Ik ga er voor morgen nog even over nadenken :)
[...]
Dat lijkt me geheel het probleem van de persoon die de psd beschikbaar stelt, je zorgt maar dat je voldoende bandbreedte hebt, en anders dat je psd niet zo monsterlijk groot is :P

Sowieso, als je met het bewerken van een foto psd's krijgt van bijna 100mb moet je volgens mij wel eens achter je oren krabben of het een en ander niet eenvoudiger kan (bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van adjustment layers, layer masks, etc.).

Pagina: 1