Toon posts:

Carriere Java naar .Net ?

Pagina: 1
Acties:
  • 571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoT-ers,

Ik sta misschien binnenkort voor de keuze om of van werk te switchen of in plaats van Java in .Net te gaan programmeren, C#. Ik heb 7 jaar lang in Java/J2EE geprogrammeerd als Application Developer en System Developer, voor wat dat mag zeggen. Daarvoor heb ik 6 jaar IT opleidingen gedaan, MTS en HBO.

Nu twijfel ik erg of ik de stap naar .Net zou moeten maken. Het schijnt ook zeer lekker te werken, maar ik heb er totaal geen kennis van, dus moeilijk vergelijken voor mij, De uitdaging van .Net, nieuw en onbekend, lijkt wel aantrekkelijk. Maar het voelt ook alsof ik 7 jaar Java weg zou gooien, ben nu zelfs bezig met de SCJP 5.0 update bezig. Het het voelt alsof ik verraad pleeg, is toch altijd Java kamp tegen het .Net kamp. ;)

Graag had ik wat inside van jullie mede GoT-ers... Zou mooi zijn als mensen met ervaring in beide omgevingen wat inzicht/advies kunnen geven.

Alvast bedankt,
PA666

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-12 20:10

aex351

I am the one

De stap van JAVA naar C# is volgens mij niet zo heel groot. Binnen een paar weken heb je dat volledig opgepakt.

< dit stukje webruimte is te huur >

Verwijderd

Topicstarter
aex351 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:51:
De stap van JAVA naar C# is volgens mij niet zo heel groot. Binnen een paar weken heb je dat volledig opgepakt.
Ik ben ook totaal niet bang dat ik verzuip in .Net. Het is meer of ik plezier haal uit .Net en of het mijn carriere niet schaadt. Ik hou van het echte werk, niet van 4GL talen en zo, je moet er wel wat voor kunnen. Als iedereen het kan is er niks aan, anders voel ik mij zo'n lutser.... :/

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
Het zijn toch vooral de principes die erachter zitten (en die je ook wel kent) die het belangrijkst zijn. De structuren, OO gedachten-gang, etc...
Wat de grootste aanpassing zal zijn, is het leren van het framework dat er achter zit. Welke classes je hebt, voor wat je ze kan gebruiken, in welke namespace je ze vind, etc.... Een andere aanpassing is de syntax van de taal, maar... wees nou eerlijk, dat zijn 2 dingen die toch redelijk makkelijk te leren zijn. In 't begin zal het wel wat zoeken zijn hoe je dit of dat het beste oplost, maar na een tijdje vind je je weg wel.

https://fgheysels.github.io/

• whoami
van 4GL talen
Wat versta je onder een 4GL taal ? Java & C# behoren tot dezelfde generatie. Bedoel je eerder RAD tools ?
Tja ... VS.NET stelt je wel in staat om met wat gesleur en gepleur een applicatie in elkaar te draaien, maar is dat wel de goede manier ? Je hoeft het zo niet te doen; of je het uiteindelijk zo zal doen of niet, hangt toch af van de werkgever waar je terecht komt en hoe ze daar werken .

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 22:00:
[...]
Wat versta je onder een 4GL taal ?
Dan denk ik meer aan CoolGen en dergelijke. Dat er steeds meer geautomatiseerd zal worden ontkom je niet aan, Maar Java vindt ik toch nog niet echt een 4GL taal, ligt eraan hoe je 4GL definieerd natuurlijk. Ik bedoel meer van die pakketten die alle code genereren en waar in je met 2 maanden kan 'programmeren'.

Verder gaat deze thread mij vooral om meer inzicht te krijgen, als ik .Net ga doen gaat dat wel lukken, maar ervaringen zouden welkom zijn, kan het nu zo moeilijk vergelijken.

Verwijderd

De stap van Java naar .NET is een simpele stap. 6 jaar ervaring in Java is absoluut niet weggegooid in .NET. Ja, er zijn dingen anders en beter, of minder, weet ik veel. En in .NET 2.0 / 3.0 en C# zul je wel een tijdje je weg aan het zoeken zijn, maar ik twijfel er niet aan dat je dit makkelijk zou moeten kunnen aanpakken.

Ik zou me ieg niet echt met certificering gaan bezig houden. Dat voegt niet erg veel toe vind ik. Cases uitwerken zorgt in jouw geval er veel beter voor dat je sneller feeling met de taal en het platform krijgt. Alle andere kennis mag van jouw reeds verwacht worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 22:08 ]

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27

mulder

ik spuug op het trottoir

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 22:06:
De stap van Java naar .NET is een simpele stap. 6 jaar ervaring in Java is absoluut niet weggegooid in .NET. Ja, er zijn dingen anders en beter, of minder, weet ik veel. En in .NET 2.0 / 3.0 en C# zul je wel een tijdje je weg aan het zoeken zijn, maar ik twijfel er niet aan dat je dit makkelijk zou moeten kunnen aanpakken.

Ik zou me ieg niet echt met certificering gaan bezig houden. Dat voegt niet erg veel toe vind ik. Cases uitwerken zorgt in jouw geval er veel beter voor dat je sneller feeling met de taal en het platform krijgt. Alle andere kennis mag van jouw reeds verwacht worden.
Ik zou mij zeker wel met certificering gaan bezig houden, hoewel dat het niet altijd wat zegt over wat je kan, is het zeker wel belangrijk voor je loopbaan cq salaris.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Ervaring is toch nooit weggegooid?, het lijkt mij dat het straks juist beter op je CV staat dat je zowel ervaring in JAVA als in DotNet hebt.

Kwa syntax is er niet heel veel verschil tussen JAVA en C#, in het framework zal je idd even moeten zoeken in het begin.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou mij zeker wel met certificering gaan bezig houden, hoewel dat het niet altijd wat zegt over wat je kan, is het zeker wel belangrijk voor je loopbaan cq salaris.
Die ervaring heb ik ook, ook geeft het iets extra's aan je werk, maar beste voordeel is toch voor je CV... Is de certificering voor .Net net zo mature als voor Java ?

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Er is trouwens ook en Java achtig .Net implementatie

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualj/
Ideal for those with prior Java-language experience or learning the Java language.
op de link kun je alvast visual studio express java downloaden om er mee te spelen. (één slashje terug en je kunt ook de C#, C++, en VB versies downloaden)

Ik vind trouwens zelf persoonlijk dat vooral de Visual Studio veel beter werkt dan NetBeans e.d. qua taal weet ik het niet echt, je kunt dit artikel is lezen over de verschillen tussen Java en C#, http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_C_Sharp_and_Java

maar qua ontwikkelomgeving kan ik niet zonder Visual Studio (en nee ik laat niet alle code zelf genereren, maar voor een simpele windows-forms applicatie vind ik het onzin om in de code een commandbutton te plaatsen, visual slepen is dan toch veel makkelijker, helemaal met objecten als flow-control.)

Zelf heb ik een half jaar geleden de keuze gemaakt voor C# toen ik twijfelde of ik voor Hobby na VB6 beter Java of C# kon gaan doen, vooral door de betere IDE, en de handige videotutorials (en XNA ontwikkel omgeving voor games :D )

EDIT: oh btw check ook even deze link :) http://en.wikipedia.org/w...e_Java_and_.Net_platforms

[ Voor 4% gewijzigd door roy-t op 16-05-2007 22:37 ]

~ Mijn prog blog!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27

mulder

ik spuug op het trottoir

Die ervaring heb ik ook, ook geeft het iets extra's aan je werk, maar beste voordeel is toch voor je CV... Is de certificering voor .Net net zo mature als voor Java ?
Geen idee eigenlijk, ik heb nu nog alleen MCAD en tja die heb ik eigenlijk 'gekocht' (mijn werkgever dan) Voor een beginner een goed begin en misschien moeilijke kost, ik zelf had meer moeite vreemde en onzinnige vraagstelling dan met de materie. Gelukkig waren die examens te downloaden en was ik per examen 15 minuten kwijt ;)

[ Voor 21% gewijzigd door mulder op 16-05-2007 22:38 ]

oogjes open, snaveltjes dicht

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Daaraan zou ik echt geen seconde tijd aan besteden. Het grote verschil tussen Java en .NET is niet of je :: of extends gebruikt, maar meer wat de standaard libraries zijn. Dat is het geen waar je toch enkele dagen mee bezig bent voordat je je een beetje thuis voelt. syntactische verschillen tussen .Net en Java is iets dat op een half A4-tje staat en je binnen een half uurtje door hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Don Facundo schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 22:38:
[...]

Geen idee eigenlijk, ik heb nu nog alleen MCAD en tja die heb ik eigenlijk 'gekocht' (mijn werkgever dan) Voor een beginner een goed begin en misschien moeilijke kost, ik zelf had meer moeite vreemde en onzinnige vraagstelling dan met de materie. Gelukkig waren die examens te downloaden en was ik per examen 15 minuten kwijt ;)
Dit is nu exact de reden waarom je NIET aan de certificering moet beginnen als je geen kennis hebt. Je leert er helemaal niets van.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is nu exact de reden waarom je NIET aan de certificering moet beginnen als je geen kennis hebt. Je leert er helemaal niets van.
Vanuit de ervaring met Java Certificering ben ik het er niet helemaal mee eens. Ik heb dus de SCJP 1.4 certificering en doe nou de 1.5 update en ook al deed ik al 3 jaar Java voordat ik SCJP 1.4 haalde, gaf mij toch een extra verdieping in de kennis.

Wel ben ik het ermee eens dat het NIET voor beginnende programmeurs is, maar voor mensen die al Java kennen. Het leert je NIET programmeren. Maar dat je er niets van leert klopt niet. (kan alleen voor de Java certificering spreken).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:21:
[...]

Vanuit de ervaring met Java Certificering ben ik het er niet helemaal mee eens. Ik heb dus de SCJP 1.4 certificering en doe nou de 1.5 update en ook al deed ik al 3 jaar Java voordat ik SCJP 1.4 haalde, gaf mij toch een extra verdieping in de kennis.

Wel ben ik het ermee eens dat het NIET voor beginnende programmeurs is, maar voor mensen die al Java kennen. Het leert je NIET programmeren. Maar dat je er niets van leert klopt niet. (kan alleen voor de Java certificering spreken).
.NET examens zijn testkings leren en het bedrag betalen. MS krijgt er maar geen grip op om het op de Java manier opgelost te krijgen, zodat de examens ook daadwerkelijk wat voorstellen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:23:
[...]

.NET examens zijn testkings leren en het bedrag betalen. MS krijgt er maar geen grip op om het op de Java manier opgelost te krijgen, zodat de examens ook daadwerkelijk wat voorstellen.
Hum dat is zonde... Want dan is de waarde van zo'n certificaat ook beperkt...
Krijg je wel zo'n mooi pasje en zo'n mooie speld, zoals bij SUN.
ROFLMAO

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:24:
[...]

Hum dat is zonde... Want dan is de waarde van zo'n certificaat ook beperkt...
Krijg je wel zo'n mooi pasje en zo'n mooie speld, zoals bij SUN.
ROFLMAO
Oh ja, die liggen hier ook nog ergens... Nee, examens is leuk om later een keer te halen als je je verveelt of als je baas gaat zeuren over persoonlijke ontwikkeling. Anders lekker links laten liggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 23:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind trouwens zelf persoonlijk dat vooral de Visual Studio veel beter werkt dan NetBeans e.d. qua taal weet ik het niet echt, je kunt dit artikel is lezen over de verschillen tussen Java en C#, http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_C_Sharp_and_Java
THX for de links, ga ze wel ff checken.

Wat is verder je ervaring met .Net. Visual Studio bevalt je (Is SharePoint Developer 2007 nu de opvolger ?). Hoe is de informatie over .Net C# ontwikkeling op internet. Voor Java gebruik ik het Internet zeer veel...

• Serpie
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:24:
Oh ja, die liggen hier ook nog ergens... Nee, examens is leuk om later een keer te halen als je je verveelt of als je baas gaat zeuren over persoonlijke ontwikkeling. Anders lekker links laten liggen.
Voor je eigen ontwikkeling is het wellicht niet zo boeiend, maar bij veel sollicitaties is het toch wel een pre, in dat opzicht toch ook wel de moeite waard om net dat streepje voor te hebben.

• whoami
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:27:
[...]

Wat is verder je ervaring met .Net. Visual Studio bevalt je (Is SharePoint Developer 2007 nu de opvolger ?). Hoe is de informatie over .Net C# ontwikkeling op internet. Voor Java gebruik ik het Internet zeer veel...
Sharepoint is heel wat anders dan Visual Studio; Sharepoint is een soort 'portal'. Sharepoint developer is -als ik het goed heb- de vervanger van Frontpage.
Op het net heb je de MSDN, tal van artikelen, codeproject.com, en een hoop interessante weblogs. Ik denk niet dat je bang moet zijn om geen info te vinden over .NET / C# op 't Net...

Verwijderd

Serpie schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:27:
[...]

Voor je eigen ontwikkeling is het wellicht niet zo boeiend, maar bij veel sollicitaties is het toch wel een pre, in dat opzicht toch ook wel de moeite waard om net dat streepje voor te hebben.
Ik werk in de detachering en het ontbreken van certificaten heeft mij nog nooit opgebroken. Ik word makkelijk verkozen boven mensen met alle vormen van certificering. Een technische babbel bewijst vele malen meer dan een afkorting.

Verwijderd

whoami schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:29:
[...]
Sharepoint is heel wat anders dan Visual Studio; Sharepoint is een soort 'portal'. Sharepoint developer is -als ik het goed heb- de vervanger van Frontpage.
Sharepoint Designer is een soort van FrontPage voor SharePoint.
Expression Web is de nieuwe FrontPage

Overigens kun je SharePoint ook gewoon in VS ontwikkelen :)
Op het net heb je de MSDN, tal van artikelen, codeproject.com, en een hoop interessante weblogs. Ik denk niet dat je bang moet zijn om geen info te vinden over .NET / C# op 't Net...
Paar toevoegingen:
http://www.asp.net
http://www.codeplex.com

.NET en C# is tegenwoordig even goed beschikbaar op het web als Java

• Serpie
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:36:
Ik werk in de detachering en het ontbreken van certificaten heeft mij nog nooit opgebroken. Ik word makkelijk verkozen boven mensen met alle vormen van certificering. Een technische babbel bewijst vele malen meer dan een afkorting.
Ik begrijp je standpunt, maar niet iedereen heeft zo'n babbel. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het niet 0% waarde heeft. Maar dus wel enige waarde.

Verwijderd

Serpie schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:41:
[...]

Ik begrijp je standpunt, maar niet iedereen heeft zo'n babbel. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het niet 0% waarde heeft. Maar dus wel enige waarde.
Als je niet weet waar je over praat zijn die certificaten toch niets waard. Dan ga je wel op je bek als je eenmaal bij de klant bezig bent.

• Serpie
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:43:
Als je niet weet waar je over praat zijn die certificaten toch niets waard. Dan ga je wel op je bek als je eenmaal bij de klant bezig bent.
Het gaat mij een beetje te offtopic nu, maar nog even dit. Als 2 even gekwalificeerde personen, met een even goede babbel bij de volgende bedrijven gaan sollicteren dan zal degene met de MCAD of MCSD aangenomen worden. http://jobsearch.monsterb...mcad&sort=rv&vw=d&x=0&y=0

Dat het verder niets zegt over je kunde ben ik 100% met je eens, ik heb ze op ons bedrijf gehad die het minder deden dan mij en ik ben nog vollop bezig. Dus ik ben het met je eens, maar er 0% waarde aan toekennen doe ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Serpie op 16-05-2007 23:55 ]

Verwijderd

Ben zelf van java naar C# overgestapt. In het begin had ik zoiets van hmm is dit wel handig, maar vind nu eigenlijk dat C# een stuk fijner is dan Java, op de een of andere manier 'voelt' het toch fijner aan en buiten dat vind ik MSDN Library ook 10x beter dan de Javadocs of de tuts van Sun.
Kortom, het is echt eventjes wennen en zoeken naar waar wat zit (in welke namespace moet je kijken), maar daar ben je echt zo aan gewend.

En over je carriere, het kan toch geen kwaad om goed overweg te kunnen met beide?

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:27:
[...]

Ik heb nooit moeite gehad om iets te vinden qua documentatie over C# over elke functie die er in .net zit kun je via F1 een soort van msdn+webbrowser opnenen, als je dan bijvoorbeeld naar "int" zoekt krijg je de uitleg van int, (welke parameters erin moeten) en een programmeer voorbeeld in alle .net talen (je kunt filteren zodat je alleen je eigen taal ziet)

Ook zijn er externe sites die meer geschikt zijn voor tutorials over een bepaald aantal handelingen (zoals een class met een constructor maken).

Ik heb zelf SharePoint nog niet gebruikt (ik gebruik het voor hobby dus ik gebruik eigenlijk alleen Visual Studio)

Maar omdat ik ook al Visual Studio 6 gewend was vind ik VS een eitje, de syntax highlighting en intellisense (automatisch aanvullen) is super, enige waar ik in het begin moeite mee had was hoofdletters, deze worden niet automatisch gecorrigeerd omdat in C# "string" en "String" wat anders is.

Anders zou ik als ik jou was even VS Express Edition C# downloaden (links staan in vorige post) en even de eerste videotutorial bekijken (basic uitleg over de interface) maar ik denk dat je dit eigenlijk meteen zelf door heb.

Zoals ik al zei vind ik VS veel beter dan Netbeans, en ik heb ooit ook eens SharpDevelop geprobeerd (open source) maar dat vond ik echt hell.

Succes nogmaals!

~ Mijn prog blog!

• whoami
Het is natuurlijk wel zo dat VS.NET op bepaalde gebieden (refactoring bv) toch heel wat achterstand heeft op de meeste Java IDE's, en da's toch wel iets wat veel java-mensen een nadeel vinden. Maar dat heeft uiteindelijk niets met de taal zelf te maken, en er zijn ook heel wat plugins verkrijgbaar voor VS.NET (Resharper bv).

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:51
Ik miste persoonlijk ook aardig functionaliteit wat in VS.Net in vergelijking met bv Eclipse, maar met behulp van Resharper is kan VS nu net zoveel, zoniet meer dan Eclipse. Overigens vond ik de overstap van Java naar .Net een verademing, maar goed ik kende C# al aangezien mijn carriere al de nodige wendingen heeft genomen

Roomba E5 te koop

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Hoewel het meeste zinnige al is gezegd toch nog even mijn 2 centen.

Toen ik nog programmeur was heeft het mij vrij veel tijd gekost te leren programmeren in Delphi. De stap naar VB was heel simpel, het kost je even de syntax te leren en wat-zit-waar, maar het gaat toch om je programmeerskills, niet om het gereedschap. Een goede timmerman maakt het merk hamer ook niet uit.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

therat10430 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 11:22:
[...]

Maar omdat ik ook al Visual Studio 6 gewend was vind ik VS een eitje, de syntax highlighting en intellisense (automatisch aanvullen) is super, enige waar ik in het begin moeite mee had was hoofdletters, deze worden niet automatisch gecorrigeerd omdat in C# "string" en "String" wat anders is.
string en String zijn gewoon hetzelfde hoor ;). Een string wordt gemapped naar een String, net als een int gemapped wordt naar een Int32. In het geval de string hoeft het dus niet hernoemd te worden. Zoals hierboven al is gezegd ligt VS vooral achter op het gebied van Intellisense, maar tools als CodeRush en Resharper maken erg veel goed.

Ook met de standaard aanwezige Code Snippets in VS (prop + 2x tab bijvoorbeeld), kun je al een eind komen.

• KoW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08-2022

KoW

Parse parsed te veel

Janoz schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:02:
Daaraan zou ik echt geen seconde tijd aan besteden.
Ook al niet omdat Visual J# een uitstervende taal is. Dit is de laatste versie:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/vjsharp/default.aspx

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Hmm, ik kan me niet ervan weerhouden om toch wat opmerkingen te plaatsen.
Serpie schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:54:
[...]
Dat het verder niets zegt over je kunde ben ik 100% met je eens, ik heb ze op ons bedrijf gehad die het minder deden dan mij en ik ben nog vollop bezig. Dus ik ben het met je eens, maar er 0% waarde aan toekennen doe ik niet.
Ik ben van mening dat een certificering wel degelijk iets zegt over je kunnen. Ik weet niet hoe het bij MCAD en co zit, maar SCBCD, SCDJWS en SCEA betekenen dus echt wel iets. Onder andere dat je vrij precies weet hoe transacties, concurrency, portabiliteit, stukje performance en zo in elkaar steken. Wat gebeurt er nou PRECIES als je dat soort exception krijgt in een methode met die transactie?

Java Web Services certificering ben ik momenteel mee bezig, maar ik kan je vertellen dat dat echt niet gemakkelijk is. Tot in detail XML Schema, XSLT, SOAP, WSDL, UDDI, SAML, WS Security, encryption, JAX RPC, JAXB, SAAJ kennen stelt dus echt wel iets voor. Daarnaast moet je ook begrijpen wat ze doen, aangezien inzicht en kennis van architectuur en patterns ook vereist zijn.
sig69 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:28:
Ik miste persoonlijk ook aardig functionaliteit wat in VS.Net in vergelijking met bv Eclipse, maar met behulp van Resharper is kan VS nu net zoveel, zoniet meer dan Eclipse. Overigens vond ik de overstap van Java naar .Net een verademing, maar goed ik kende C# al aangezien mijn carriere al de nodige wendingen heeft genomen
Persoonlijk geloof ik niet dat je uit de ene taal/platform meer plezier haalt dan uit de andere. Wat volgens mij wel speelt, is dat Java EE voor compleet andere projecten ingezet wordt dan .NET. Java EE is voornamelijk back end en .NET front end/internetapplicaties.

Bij Java EE ligt ook van oudsher de nadruk op zaken als concurrency, transacties en zo en daar praten Java developers ook graag over. Ik ken een redelijk aantal .NETters, maar die hoor ik daar nooit over. Wel over dat gave CMS met windows look wat zo'n ontzettend goede usability heeft.
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:38:
Ben zelf van java naar C# overgestapt. In het begin had ik zoiets van hmm is dit wel handig, maar vind nu eigenlijk dat C# een stuk fijner is dan Java, op de een of andere manier 'voelt' het toch fijner aan en buiten dat vind ik MSDN Library ook 10x beter dan de Javadocs of de tuts van Sun.
Kortom, het is echt eventjes wennen en zoeken naar waar wat zit (in welke namespace moet je kijken), maar daar ben je echt zo aan gewend.

En over je carriere, het kan toch geen kwaad om goed overweg te kunnen met beide?
Ik denk dat het wel meer is dan alleen weten wat in welke namespace/package staat. Zaken als, is die klasse wel thread safe, hoe performt het, is deze constructie wel efficiënt, etc duren wel langer tot je ze weet.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Verwijderd

Natuurlijk is het meer dan dat alleen, ik schetste slechts een voorbeeld. Punt is dat het even duurt om de overslag te maken, maar als je eenmaal bekend bent met (bijvoorbeeld) thread-safety in Java en dus de 'general thought' begrijpt moet het toch geen rocket science zijn om de .overstap naar .NET te maken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:38:
Hoe is je feeling ten opzichte van Java en .Net. Heb je nog het gevoel dat je echt iets kan, niet het gevoel dat elke luster het kan leren in 2 maanden.
Persoonlijk geloof ik niet dat je uit de ene taal/platform meer plezier haalt dan uit de andere. Wat volgens mij wel speelt, is dat Java EE voor compleet andere projecten ingezet wordt dan .NET. Java EE is voornamelijk back end en .NET front end/internetapplicaties.
Als de talen op gelijk niveau liggen niet denk ik, maar ik weet zeker dat ik zeer veel plezier verschil zou hebben tussen Assembly, Java en CoolGen om maar wat te noemen.
Verder is J2EE ook voorkant, denk aan JSP en Servlets. Wat ik een beetje mis als je in .Net ontwikkeld dan is dat volgens jou vooral Voorkant, maar wat gebruik je dan voor je backend? Heeft IBM daar ook een soort standarisatie voor, zoals J2EE. Hoe staat het zo wie zo met de standarisatie, of doen ze daar niet aan omdat toch alles Microsoft is.
Sharepoint is heel wat anders dan Visual Studio
Als ik het nu heel simpel vertaal naar IBM software, Dan kan je Sharepoint vergelijken met de IBM portal suite en VS met RAD/WSAD, of is dat heel kort door de bocht.

Verder verbaast het me dat er niks te voelen is over de Java vs .Net strijd, terwijl dit enkele jaren geleden nog wel vrij sterk aanwezig was. Is Microsoft inmiddels blijkbaar toch erg mature geworden. Het is nu voor mijn gevoel op hetzelfde niveau als Java/J2EE.

• Serpie
JKVA schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:47:
Ik ben van mening dat een certificering wel degelijk iets zegt over je kunnen. Ik weet niet hoe het bij MCAD en co zit, maar SCBCD, SCDJWS en SCEA betekenen dus echt wel iets. Onder andere dat je vrij precies weet hoe transacties, concurrency, portabiliteit, stukje performance en zo in elkaar steken. Wat gebeurt er nou PRECIES als je dat soort exception krijgt in een methode met die transactie?
Probleem bij MCAD is dat er zo makkelijk aan de examens te komen is (bij sommige cursussen met examen garantie krijg je zelfs als oefening de officiele tentamen vragen).
Hierdoor hoeft het dus niet zo te zijn dat iemand met dat papiertje ook daadwerkelijk de stof beheerst, maar gewoon heel goed kan zijn in het onthouden van meerkeuze vragen.

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 13:19:
[...]
Hoe is je feeling ten opzichte van Java en .Net. Heb je nog het gevoel dat je echt iets kan, niet het gevoel dat elke luster het kan leren in 2 maanden.
[...]
Als de talen op gelijk niveau liggen niet denk ik, maar ik weet zeker dat ik zeer veel plezier verschil zou hebben tussen Assembly, Java en CoolGen om maar wat te noemen.
Verder is J2EE ook voorkant, denk aan JSP en Servlets. Wat ik een beetje mis als je in .Net ontwikkeld dan is dat volgens jou vooral Voorkant, maar wat gebruik je dan voor je backend? Heeft IBM daar ook een soort standarisatie voor, zoals J2EE. Hoe staat het zo wie zo met de standarisatie, of doen ze daar niet aan omdat toch alles Microsoft is.
[...]
Yeah, ik ken JSP/Servlet en ben zelf vrij actief binnen JSF, maar ik merk dat de nadruk vanuit Sun nog steeds heel erg op back end ligt. Ok, Seam gaat misschien standaard worden en JSF wordt ook erg gepromoot, maar je merkt wel vrij erg (ik tenminste) dat ze niet bedreven zijn in voorkanten.

IBM doet met RAD goede pogingen voor JSF support en er zijn nog een aantal tools, maar dat is niet te vergelijken met Visual Studio (jammergenoeg).
Als ik het nu heel simpel vertaal naar IBM software, Dan kan je Sharepoint vergelijken met de IBM portal suite en VS met RAD/WSAD, of is dat heel kort door de bocht.

Verder verbaast het me dat er niks te voelen is over de Java vs .Net strijd, terwijl dit enkele jaren geleden nog wel vrij sterk aanwezig was. Is Microsoft inmiddels blijkbaar toch erg mature geworden. Het is nu voor mijn gevoel op hetzelfde niveau als Java/J2EE.
Die strijd is er volgens mij nog wel, maar doordat beide partijen alles van elkaar kopieren worden de verschillen steeds kleiner. Zo komt JSF eigenlijk van Microsoft en worden Hibernate en Spring vertaald naar .NET...
Serpie schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 13:21:
[...]

Probleem bij MCAD is dat er zo makkelijk aan de examens te komen is (bij sommige cursussen met examen garantie krijg je zelfs als oefening de officiele tentamen vragen).
Hierdoor hoeft het dus niet zo te zijn dat iemand met dat papiertje ook daadwerkelijk de stof beheerst, maar gewoon heel goed kan zijn in het onthouden van meerkeuze vragen.
Hmm, dat wist ik dus niet. Op die manier stelt zo'n certificaat idd niet veel voor op je CV. Nou kun je ook gewoon jezelf niet voor de gek houden en het cerficeren gewoon gebruiken om je kennis op te krikken, maar het is nog steeds slecht voor het imago...

[ Voor 15% gewijzigd door JKVA op 17-05-2007 13:30 ]

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Pagina: 1