[Ubuntu 6.06] Netwerkverbinding delen (dhcp?)

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 00:13
Even een korte situatie schets:

Mijn adsl en wireless router staan beneden in mijn huis. Boven heb ik een laptop draadloos staan als servertje.

De draadloze verbinding draait bij deze laptop op eth1 en de vaste verbinding die er in zit draait op eth0, maar die doet op dit moment nog niks.

Wat ik graag wil is een utp kabel achterin de laptop kunnen steken (eth0) en via de laptop draadloos (eth1) op het internet kunnen.

Wat is de makkelijkste manier om dit te doen? Ik heb al wat zitten te klooien om het met een dhcp servertje op die laptop aan de praat te krijgen, maar dat krijg ik nog niet echt voor elkaar.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-08 15:27
Ok, als ik het dus goed begrijp:

Wireless router )))))))) Wireless nic (eth1) laptop -> ethernet nic (eth0) laptop -> zooi andere pc's dmv een switch of 1 pc via crossed kabel verbonden met laptop

Wat je zou nodig hebben, is bridging (optie 1). Ik denk dat zoiets wel te regelen valt met iptables, maar ik weet zelf niet hoe.

Concreet wil dit zegen dat uw laptop dan als "doorgeefluik" werkt. De pc's die na de draadloze laptop via ethernet worden aangesloten, krijgen een ip adres van de dhcp server van uw wireless router, net alsof deze pc's rechtstreeks aangesloten zouden zijn op de router. Uw laptop zou dan ook evengoed een access point kunnen zijn: langs de ene kant ethernet, langs de andere kant wireless, zonder NAT.

Optie 2 is via NAT (iptables terug) en dan moet er inderdaad een dhcp server op die draadloze laptop komen (of je stelt vaste adressen in)
Deze laatste voorziet alle achterliggende pc's van ip adressen en de wireless laptop dient dan in een zekere zin als router (je krijgt dan 2x NAT na elkaar maar meestal is dit niet echt een probleem).

Er is ook een optie 3, maar dit gaat je iets kosten. ;)
Je schaft je een access point aan die in client modus kan werken. De access point maakt dan verbinding met uw router, en langs de ethernet zijde van de access point sluit je een switch aan, met daarachter de achterliggende pc's. Dit is dezelfde werking als optie 1, met dat verschil dat er geen enkele softwar configuratie nodig is en de laptop bijgevolg ook niet hoeft aan te staan om de achterliggende pc's te serveren.
De laptop zelf kan uiteraard nog steeds online m.b.v. z'n eigen wireless nic.

[ Voor 29% gewijzigd door Tom_G op 17-05-2007 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Ik was dusdanig benieuwd dat ik maar eens zelf aan de slag gegaan ben, en met resultaat. :)

Open uw netwerk configuratie file

code:
1
$ sudo gedit /etc/network/interfaces

Daarin staat per interface de configuratie van uw verschillende interfaces. Plaats al uw interfaces (uitgenomen lo - loopback) in commentaar door voor iedere regel een spoorwegteken (#) te plaatsen.

Voeg een nieuwe bridge toe van uw beide netwerkkaarten in /etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
4
# # Bridge: DHCP client
auto br0
iface br0 inet dhcp
bridge_ports eth0 eth1

In mijn geval ziet de totale interfaces file er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
auto lo
iface lo inet loopback

# Onboard gigabit lan
#auto eth0
#iface eth0 inet static
#address 192.168.24.3
#netmask 255.255.255.0
#gateway 192.168.24.1

# PCI 100 mbit lan
#auto eth1
#iface eth0 inet dhcp

# Bridge: DHCP client
auto br0
iface br0 inet dhcp
bridge_ports eth0 eth1

# Bridge: static address
#auto br0
#iface br0 inet static
#address 192.168.24.3
#netmask 255.255.255.0
#gateway 192.168.24.1
#bridge_ports eth0 eth1

Let niet teveel op de details van de interfaces eth0 en eth1 die in commentaar staan, dit hangt af van configuratie tot configuratie (ik gebruik normaal een statisch adres op eth0 bijvoorbeeld).

Herstart even uw systeem en het zou moeten werken. Ik heb dit wel getest met 2 gewone ethernet NIC's, maar ik neem aan dat de combinatie wireless/kabel ook wel moet werken.

Alle pc's, ook degene die achter uw laptop bridge staan, zouden dan gewoon een ip adres moeten krijgen via uw router.

Zorg er ook altijd voor dat de in de bridge gebruikte interfaces altijd in commentaar staan (in mijn voorbeeld: eth0 en eth1). Gebruik je de bridge niet, plaats dan de bridge in commentaar en haal de interfaces terug uit commentaar.

Je kan desgewenst ook nog met iptables (in de FORWARD chain) aan de slag gaan, mocht je bvb het verkeer na de brug restricteren (bvb enkel HTTP toegang mogelijk maken, enzovoort). Maar dit is meer advanced stuff. ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Tom_G op 17-05-2007 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
Dit is een geweldige uitleg, heel erg bedankt daarvoor. Echter heb ik er nog een vraagje/probleempje bij en dat is dat ik voor eth1 een static IP adres gebruik en dat mijn WLAN waarmee hij verbonden is een WEP-KEY heeft, hoe kan ik dat dan instellen op het moment dat ik hem moet uitcommentarieren voor de bridge?

P.S. Je hoeft geen u tegen mij te zeggen hoor ;)

[ Voor 19% gewijzigd door TheFirepit op 17-05-2007 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
EngelF schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:22:
Dit is een geweldige uitleg, heel erg bedankt daarvoor. Echter heb ik er nog een vraagje/probleempje bij en dat is dat ik voor eth1 een static IP adres gebruik en dat mijn WLAN waarmee hij verbonden is een WEP-KEY heeft, hoe kan ik dat dan instellen op het moment dat ik hem moet uitcommentarieren voor de bridge?

P.S. Je hoeft geen u tegen mij te zeggen hoor ;)
Gebruik je de Gnome Network manager voor het beheren van je (draadloze) netwerken?

Ik denk dat je gewoon bij de sectie waar je de bridge definiërd gewoon een statisch ip adres kan configureren (zoals in het voorbeeld van mij hierboven).

Tenslotte hoef je dankzij de bridge maar één interface meer te configureren (dit is, de bridge zelf). Bijgevolg horen de interfaces die je toekent aan de bridge tot hetzelfde ip adres en bijhorende instellingen (gatway, dns,...).

[ Voor 13% gewijzigd door Tom_G op 17-05-2007 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
De laptop waar het om gaat is ingericht als een server, dus er staan geen x-server op.

In /etc/network/interfaces heb ik met verschillende instellingen zitten te proberen om het voor elkaar te krijgen dat hij gaat bridgen, maar het lukt me niet om het voor elkaar te krijgen... ;(

Heeft iemand nog een idee?

Pagina: 1