Toon posts:

Bootsector veranderd door Ubuntu? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo
Ik wou is ubuntu duaboot draaien met win xp pro. Ik had al een keer dualboot gedraait met xp pro en vista en dat werkte goed (behalve dan dat ik vista nog niet fijn vond, minder fps). Dus ik had een partitie geformateerd, de ubuntu cd er in gedaan. Toen starte hij ubuntu op en op het bureaublad stond install. dus ik druk op install. Dan moet je zeggen in welke tijdzone je woont etc. Maar toen moest ik zeggen waar ik het wou installeren en hij zag mijn partities niet :( , alleen mijn 2 hardeschijven. Ik heb ubuntu toen afgesloten, de cd er uitgehaald en wou toen weer win xp opstarten maar de pc bleef steken bij boot from cd. Ik heb toen in de bios de hardeschijf als eerste boot genomen en heb het toen weer geprobeerd. maar toen bleef hij daar weer steken, alleen stond er niet boot from cd.
Om te kijken of ik of mijn partities nog bestonden heb ik toen de win xp pro cd er in gedaan en gekeken of hij mijn partities nog zag maar hij zag helemaal geen harde schijf of zoiets...

heeft iemand een idee hoe ik het weer werkend kan krijgen?

mijn specs:
E6600
gigabyte g965-ds4
corsair xms DDR2 pc6400
2x samsung spinpoint 250gb in raid 0
msi 7600gs

sorry voor de titel maar hoe zeg je het wat netter?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:22:
sorry voor de titel maar hoe zeg je het wat netter?
Verziekt/verpest :?

En het heeft niet je pc verpest, alleen je HD's kan die niet vinden.
En heb je niks aan de HD instellingen in je bios per ongeluk veranderd?

[ Voor 43% gewijzigd door MensionXL op 16-05-2007 16:28 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 21:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou eens de zoekfunctie gebruiken op MBR of misschien eens de documentatie van Ubuntu om uit te vinden welke bootloader wordt gebruikt en hoe je dat kan herstellen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 12:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Dat heeft Ubuntu niet gedaan, zo te zien heb je dat zelf gedaan.
Verder heb ik geen idee wat je nu precies gedaan hebt omdat er totaal geen structuur in je tekst is, maar ik vermoed dat je je partities gedumpt heb om Ubuntu te installeren.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

MeNTaL_TO schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:27:
Dat heeft Ubuntu niet gedaan, zo te zien heb je dat zelf gedaan.
Verder heb ik geen idee wat je nu precies gedaan hebt omdat er totaal geen structuur in je tekst is, maar ik vermoed dat je je partities gedumpt heb om Ubuntu te installeren.
Lijkt me niet, aangezien je bij Ubuntu moet aangeven of je het wilt saven of niet. En hij het hier niet over heeft. ;) (Of is dit alweer veranderd in de setup?)

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb niets aan mijn hd instellingen gedaan in de bios.

max3400
waar kan je dat vinden?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 21:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:29:
nee ik heb niets aan mijn hd instellingen gedaan in de bios.

max3400
waar kan je dat vinden?
http://gathering.tweakers.net/forum/find
Modbreak:Wat behulpzamer mag ook wel hoor :/

[ Voor 9% gewijzigd door pasta op 17-05-2007 03:35 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:30
Hoeveel/wat voor partities had je?
Ubuntu (linux in het algemeen) gebruikt een andere bootloader als windows (grub, dacht ik). De reden dat windows het niet doet is waarschijnlijk dat deze je mbr heeft overschreven.
De enige redenen dat de windows setup geen schijven ziet zijn imho:
-hardware problemen (zou te toevallig zijn)
-geen SATA /raiddrivers (het F6 en vanaf diskette laden verhaal)
Dus even de driver van je raidcontroller op diskette zetten.

PV Output

Verwijderd

Topicstarter
het enige wat ik heb gedaan is ubuntu proberen te installeren maar toen zag hij mijn partities niet en alleen mijn 2 hd's. En toen heb ik de setup afgesloten.

ps: ik ben dyslect

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vista DVD erin, booten ervan. Dan vanuit herstelmode de opstartherstel doen. Zou als het goed is je HD/partities weer moeten terug halen.

[ Voor 26% gewijzigd door SinergyX op 16-05-2007 16:32 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
maar ben ik dan nu alles kwijt wat op mijn hd's stond?

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:31:
het enige wat ik heb gedaan is ubuntu proberen te installeren maar toen zag hij mijn partities niet en alleen mijn 2 hd's. En toen heb ik de setup afgesloten.

ps: ik ben dyslect
Nee, je bent dyslectisch. ;)

Trouwens, door alleen maar te kijken kan er niks veranderd zijn :P Dus wat heb je nu echt gedaan?
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:32:
maar ben ik dan nu alles kwijt wat op mijn hd's stond?
Wel als je het laat zoals het nu is ja. :P Maar er is niks overschreven (nog?) dus de kans is groot dat alles er nog op staat. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door MensionXL op 16-05-2007 16:34 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-07 06:16
Ubuntu moet je installeren op een lege partitie, dus niet formateren, hierdoor is het denk ik mis gegaan. (dus veel forums lezen voordat je begint).

Probeer eens de alternate cd hier kun je beter dingen wijzigen, zoals een partitie verwijderen, en dan installeren.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 18:31
Ik denk dat er iets stuk is aan je partitietabel (verkeerde/geen actieve partitie ofzoiets). Dat zal Ubuntu niet 'zomaar' gedaan hebben; als het via Ubuntu is gebeurd, zul je het zelf wel aangegeven hebben (ongetwijfeld zonder dat je je er bewust van was waar je mee bezig was). Bootte Windows XP nog wel goed nadat je je tweede schijf geformatteerd had? Zoniet, dan lag het waarschijnlijk daaraan (had je waarschijnlijk je actieve partitie met je bootloader geformatteerd).

De makkelijkste manier om Windows XP te fixen is waarschijnlijk booten van de CD, en dan op de recovery console FIXBOOT en FIXMBR uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
wat er staat. en ik heb wel wat gedaan want ik heb ubuntu proberen te installeren en toen zocht hij naar hd's en toen kon ik alleen kiezen op ik het op me ene hd wou of op de andere. en toen heb ik het afgesloten.(op cancel gedruk, ok. toen ubuntu afgesloten, cd er uitgehaalt en toen de pc weer opgestart.

Verwijderd

Topicstarter
na de format van vista uit xp starte xp nog wel op.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal dat fixboot en fixmbr wel even proberen, maar moet ik dan ook de drivers installeren van raid?

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

offtopic:
Probeer eens wat meer de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop te gebruiken. ;) Alles in 1 post staat stukker netter en het leest ook nog eens beter voor ons. :)

Goedkoop bellen via VoIP

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:38:
ik zal dat fixboot en fixmbr wel even proberen, maar moet ik dan ook de drivers installeren van raid?
Booten van cd en met behulp van F6 de drivers laden. Hierna kan je fixmbr draaien.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:57

bord4kop

maximaal 100KB!

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:22:

.....

2x samsung spinpoint 250gb in raid 0
....
Kijk daar eens naar...

Ubuntu (welke versie trouwens??) gebruikt grub als bootloader, klein simpel en snel, ideale bootloader.
Maar waar het om gaat is je raid, waarschijnlijk werd die niet herkent door Ubuntu. Dit is overigens hetzelfde als bij de installatie van XP.

De installatie van Ubuntu (Grub) past NIETS aan als je vóór de 'final step' cancelled.
Ubuntu moet namelijk Grub instaleren en dat doet ie pas nadat je de vraag hebt gekregen of je het allemaal zeker weet en dat; "This is the final step & any modifications cannot be undone!" etc. etc.
(Tenzij je een of andere Ubuntu mega beta versie hebt geprobeerd, dan weet ik het niet).

Als je die stap niet hebt gedaan (gezet? :P ) dan is er niets aan de hand, systeem is onveranderd en ligt het dus ergens anders aan...

Qua Ubuntu install;
Ik denk dat er wel drivers voor zijn, check de ubuntu fora.
9 van de 10 keer staat er een heel uitgebreide walkthrough guide bij.

[ Voor 33% gewijzigd door bord4kop op 16-05-2007 16:50 . Reden: Verduidelijken & typo ]

| Security Management |

Verwijderd

Topicstarter
oke ik zal het edit knopje gebruiken, en ik zal doen wat lier zei.

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:44:
oke ik zal het edit knopje gebruiken, en ik zal doen wat lier zei.
Om vervolgens een niieuwe post te maken waarin dit staat ROFL!! :*)

(sorry mods)

EDIT: Check daar boven ;)

[ Voor 5% gewijzigd door bord4kop op 16-05-2007 16:49 ]

| Security Management |

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om de nieuwste versie van ubuntu die ik van een link van het ubuntu topic op de got had gehaald.
En wat is grub en wat moet ik er mee doen?

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

LEES:
bord4kop schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:42:
[...]

....

Ubuntu (welke versie trouwens??) gebruikt grub als bootloader, klein simpel en snel, ideale bootloader.

....
Grub is dus een bootloader, hiermee kun je bijv. twee OS-en draaien (Linux en Microsoft)

Je hoeft niets met Grub te doen, aangezien die niet geïnstaleerd is...
Mocht je Ubuntu willen draaien adviseer ik je te kijken op Ubuntu.org (klik)

[ Voor 9% gewijzigd door bord4kop op 16-05-2007 17:03 ]

| Security Management |

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor jullie tijd, starte net me pc op en toen deed hij het weer normaal :s . maar bedankt. Ik ga ubuntu eerst wel even op een andere pc gebruiken ;) .

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 17:12:
sorry voor jullie tijd, starte net me pc op en toen deed hij het weer normaal :s . maar bedankt. Ik ga ubuntu eerst wel even op een andere pc gebruiken ;) .
Misschien is VMware iets voor je?

Goedkoop bellen via VoIP

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

offtopic:
Er zit een verschil tussen dyslectisch zijn en gewoon domme spelfouten maken, zoals je hier doet. Gebruik anders de volgende keer een spellingcontrole, zoals in Firefox of Word zit. :)

Ik voer dus even een titelfixje uit. :)

Verder zou het handig zijn als je van te voren een beetje had ingelezen over hoe Ubuntu (en Linux in het algemeen) werkt voor je het zomaar even gaat installeren. Linux gebruikt geen FAT32/NTFS partities (die worden alleen gebruikt bij MS OS'en vziw).

Signature

Pagina: 1