Wat is het verschil tussen Climate Control en Airco?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 59.560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Mijn eerste reactie is: weinig, voornamelijk verkoopgebrabbel.

Maar ik ben toch erg benieuwd wat nou het verschil is, ik was mij een beetje aan het orienteren voor een auto en ben dus benieuwd wat het inhoudt. :)

Een airco regelt temperatuur en luchtvochtigheid, wat doet de cc dan? Hetzelfde, of per stoel?
Elk merk lijkt wel een eigen beschrijving te hebben.

Als ik wikipedia moet geloven dan is cc eigenlijk hetzelfde als ac + de aanwaaier + verwarmingselement.
Maar autopagina's zeggen allemaal iets anders.

Het is niet zo dat ik per sé airco wil, raampie open werkt ook maar wil het wel graag weten. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Volgens mij is Climate Control dat hij de temp gezellig op de ingestelde temp houdt.
Een normale airco blijft koud blazen, ookal is het -16

[ Voor 3% gewijzigd door DennusB op 16-05-2007 16:14 ]

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 22:32

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dennus2006 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:14:
Volgens mij is Climate Control dat hij de temp gezellig op de ingestelde temp houdt.
Een normale airco blijft koud blazen, ookal is het -16
lekker ijsblokjes voor je cola.
Overigens een airco doet het volgens mij niet onder een bepaalde buitentemperatuur. Climate control scheelt een hoop aan knopjes draaien en is wel erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-04 14:14
Inderdaad, zo is het bij onze auto ook. de ECC bevat een temperatuurmeter die de stand/warmte daarop aanpast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 14:00

mrsar

waar een sar is,is een wodka

tot zover ik altijd heb begrepen doet een airco het complete hok waar het staat en CC kan per gebied apart afgesteld worden en ook verwarmen in datzelfde gebied :)

[ Voor 6% gewijzigd door mrsar op 16-05-2007 16:19 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mrsar schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:18:
en CC kan per gebied apart afgesteld worden en ook verwarmen :)
Nee dat is Dual Climate Control.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 16:44
Airco gaat gewoon lekker koelen onafhankelijk van het weer buiten.
Climate control zorgt ervoor dat de ingestelde temperatuur bereikt wordt en zal dus harder werken als het buiten warmer is en minder doen als het buiten al koel is.

Originele startpagina - Stadindex.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:48
Mijn vorige auto had AC dus dan kon je die aan of uit zetten, de rest regelde je nog met een rode/witte temparatuur regelaar.
Mijn nieuwe auto heeft 2 display'tjes met daarop de temparatuur, dus dan zorgt "de auto" ervoor dat het 21 graden (of wat dan ook) blijft. Daarbij kan ik de AC ook nog aan zetten. AC is in mijn geval dus een gedeelte van de CC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:31

paQ

dan komt er nog bij dat een beetje climate control ook nog eens zelf de luchtsnelheid en positie bepaald

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 13:11
Airco is koude lucht blazen, Climate Control een temperatuur instellen op je dashboard en dan houdt het systeem de autotemperatuur op die temp.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

CC noemen ze ook wel Automatische Airco

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Aha, dus het verschil tussen automatische en handmatige airco is hetzelfde als het verschil tussen cc en ac.
Dat scheelt weer een vraag. ;)

Het komt er dus op neer dat je climate control eigenlijk je airco, verwarmingselement en aanjager bedient om de ingestelde temperatuur vast te houden? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Juist. Je geeft een temp en de cc doet de rest.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 09:31

paQ

en ontvochtigen

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 16-05-2007 16:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das inherent aan het afkoelen van lucht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:16:
[...]

lekker ijsblokjes voor je cola.
Overigens een airco doet het volgens mij niet onder een bepaalde buitentemperatuur. Climate control scheelt een hoop aan knopjes draaien en is wel erg makkelijk.
Airco slaat over het algemeen af als de uitstroomtemperatuur onder de 7 graden komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Is het trouwens zo dat de airco minder gebruikt als hij uit staat?
Of blijft de motor hem evengoed aandrijven?
Kost zat benzine natuurlijk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 17:10:
Is het trouwens zo dat de airco minder gebruikt als hij uit staat?
Of blijft de motor hem evengoed aandrijven?
Kost zat benzine natuurlijk. ;)
Aircopomp werkt met een magnetische koppeling... Alstie uitstaat wordt ie dus niet aangedreven...

Wel iets meer aandrijfverlies natuurlijk, omdat de poelie wel aangedreven blijft worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 17:13:
Aircopomp werkt met een magnetische koppeling... Alstie uitstaat wordt ie dus niet aangedreven...

Wel iets meer aandrijfverlies natuurlijk, omdat de poelie wel aangedreven blijft worden...
En extra gewicht. :+
Een airco in je auto kost dus sowieso extra aan verbruik.
Het enige voordeel is dat je ramen niet meer open hoeven, dat kost nog meer.
Maar dat doe je ook niet full-time. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, geloof dat mijn airco-installatie richting de 40 kilo gaat...

Denk dat je banden goed op spanning houden meer uitmaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-04 13:47
DeeJee schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:23:
CC noemen ze ook wel Automatische Airco
Ook niet helemaal, wij hebben climate control dus de temperatuur is in te stellen. Dit regelt hij door de kachel aan te zetten danwel lucht van buiten naar binnen te blazen. Echter kun je ook nog de ac aanzetten zodat de lucht van buiten gekoeld wordt, is wel zo fijn he op een zomerdag :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171133

Bij Climate Control heb je een schermpje waarop je de ingestelde temperatuur ziet, of de verwarming nu aan moet, of de airco, als je 20 graden instelt, is en blijft het 20 graden in je auto.

Bij airco moet je m gewoon aan en uit zetten als je het te warm of te koud krijgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gonadan schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 17:22:
[...]

Boven de 75km/h verbruikt de airco minder brandstof (je auto gedraagt zich als een parachute).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

plus dat een uitgebreide cc ook nog een een aqs heeft :) air quality system dus. Die zorgt ervoor dat de verversing op tijd plaatsvindt en voor de rest circuleert hij de binnenlucht. Bij mij is het zelfs zo dat gaslucht van buiten gemeten wordt. Staat de inlaat open en rij ik achter een stinkdiesel gooit hij hem dicht, gaat intern circuleren en past de luchtkwaliteit aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Laatst online: 25-04 22:23

Smarron

The bend

Doet climate control ook nog iets met de vochtigheid in vergelijking met een normale airco ? Ik had altijd het idee dat airco koude lucht blaast, maar direct ontvochtigt. Een climate control koelt, maar ook een bepaalde vochtigheid behoudt, zodat je geen droge keel krijgt.

Ik heb op vakantie in Spanje een Ford Ka gehuurd. Deze had normale airco. Na een half uurtje was mijn keel echt droog en kreeg ik er gewoon last van. Ik rij nu bijna een jaar in een auto met climate control, maar ik heb nog nooit enige last gehad van een droge mond/keel.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Smarron schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:25:
Doet climate control ook nog iets met de vochtigheid in vergelijking met een normale airco ? Ik had altijd het idee dat airco koude lucht blaast, maar direct ontvochtigt. Een climate control koelt, maar ook een bepaalde vochtigheid behoudt, zodat je geen droge keel krijgt.

Ik heb op vakantie in Spanje een Ford Ka gehuurd. Deze had normale airco. Na een half uurtje was mijn keel echt droog en kreeg ik er gewoon last van. Ik rij nu bijna een jaar in een auto met climate control, maar ik heb nog nooit enige last gehad van een droge mond/keel.
Het ontvochtigen komt door het afkoelen van de lucht...

Met een handmatige-airco ben je eerder geneigd het zooitje zo koud mogelijk te zetten, waardoor de lucht sneller droog wordt...

De automatische airco doet het wat subtieler, waardoor de lucht vochtiger blijft...
Sluit niet uit dat ze ook bestaan met lucht-bevochtigers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

Anoniem: 171133 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 00:18:
Bij airco moet je m gewoon aan en uit zetten als je het te warm of te koud krijgt :P
Bij onze auto (Kia rio) zit er ook gewone automatische airco op, en dat is ook met een draaiknop de temperatuur aangeven die je wil hebben (die komt dan ook op het schermpje af te lezen).
Bij mij staat die op 21°, dus van 3 minuutjes na dat er gestart wordt is het 21° in de auto. De airco gaat zelfs automatisch in gang bij het starten, wat nog zo handig is, aangezien je er eigenlijk nooit op moet letten dan. Qua extra verbruik zal dat wel zoveel niet zijn, mss 0.1à0.2l/100km, dus niet de moeite om op te letten.

Waar ik volgens de garagist wel op moest letten was om bij een enorm hoge temperatuur in de auto (heel de dag in de zon gestaan) de airco aan te zetten op het laagste, en de ramen open te zetten de eerste 2 minuten. De koude lucht wordt standaard onderaan ingeblazen, en op die manier koel je niet de hete lucht in de auto, maar blaas je die er grotendeels uit waardoor je lucht met de buitentemperatuur koelt.

Waar je wel op moet letten is dat je je airco bij regelmatig gebruik om de 4à5 jaar zou moeten laten onderhouden, wat rond de 4à500€ zou kosten (niet uit ervaring, dat is me gezegd bij aankoop van die auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 152769 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:38:
[...]

Bij onze auto (Kia rio) zit er ook gewone automatische airco op, en dat is ook met een draaiknop de temperatuur aangeven die je wil hebben (die komt dan ook op het schermpje af te lezen).
Bij mij staat die op 21°, dus van 3 minuutjes na dat er gestart wordt is het 21° in de auto. De airco gaat zelfs automatisch in gang bij het starten, wat nog zo handig is, aangezien je er eigenlijk nooit op moet letten dan. Qua extra verbruik zal dat wel zoveel niet zijn, mss 0.1à0.2l/100km, dus niet de moeite om op te letten.

Waar ik volgens de garagist wel op moest letten was om bij een enorm hoge temperatuur in de auto (heel de dag in de zon gestaan) de airco aan te zetten op het laagste, en de ramen open te zetten de eerste 2 minuten. De koude lucht wordt standaard onderaan ingeblazen, en op die manier koel je niet de hete lucht in de auto, maar blaas je die er grotendeels uit waardoor je lucht met de buitentemperatuur koelt.

Waar je wel op moet letten is dat je je airco bij regelmatig gebruik om de 4à5 jaar zou moeten laten onderhouden, wat rond de 4à500€ zou kosten (niet uit ervaring, dat is me gezegd bij aankoop van die auto)
Tsjah, het nadeel van autmatische airco is dat je het -vaak- niet uit kunt zetten zonder de fan uit te zetten... Deze blijft dan dus tot het parkeren aan staan, wat slecht is voor het systeem...

Elke twee jaar checken moet opzich genoeg zijn... iedere vijf jaar bijvullen kan wel kloppen...
Dat kost je een eurootje of 120...
Als je de droger zou moeten vervangen ben je daar nog rond de 200 euro voor kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:52:
Tsjah, het nadeel van autmatische airco is dat je het -vaak- niet uit kunt zetten zonder de fan uit te zetten... Deze blijft dan dus tot het parkeren aan staan, wat slecht is voor het systeem...
Je kan hem uitzetten (dan blijft uiteraard enkel de chauffage nog werken), maar dat wordt aangeduid door maar 1 ledje op het middenpaneel. Aangezien die auto haast nooit ritjes maakt van langer dan 30km ben ik meestal toe voor ik zie dat hij weer aan ligt, dus laat ik het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:09

ralpje

Deugpopje

[...]

In mijn auto (altea xl) kun je de CC uit zetten, waarna je gewoon de aanjager e.d. met de 'hand' (nou ja, tiptoetsen) kunt bedienen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zeg toch, vaak...? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Smarron schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:25:

Een airco moet je ook nooit kouder dan 5 graden onder de buitentemperatuur zetten, is niet bevordelijk voor je gezondheid (koppijn, uitdrogen, warmte/koude verschillen, vatbaarder voor verkoudheid etc.). De meeste mensen zetten bij warm weer echter de AC zo koud mogelijk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Laatst online: 15-04 01:02

ikbenwouter

! w t R

Gonadan schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 17:22:
[...]

Bij Myth Busters gingen ze met 2 identieke auto's rondjes rijden met evenveel liter benzine in elke auto. De ene auto met airco aan, de andere met het raampje open. De auto met het raampje open hield het langer vol.

Het is dus wel degelijk zuiniger om met je raampje open te rijden in plaats van je airco te gebruiken.

Beetje jammer, ik heb het niet helemaal goed onthouden:
"Bij 55 mph (mijl per uur) bleek de airco efficiënter, en bij 45 mph de ramen. Deze mythe werd later hergetest."

[ Voor 12% gewijzigd door ikbenwouter op 17-05-2007 11:27 ]

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ikbenwouter schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 11:14:
[...]

Bij Myth Busters gingen ze met 2 identieke auto's rondjes rijden met evenveel liter benzine in elke auto. De ene auto met airco aan, de andere met het raampje open. De auto met het raampje open hield het langer vol.

Het is dus wel degelijk zuiniger om met je raampje open te rijden in plaats van je airco te gebruiken.
Waren dat nieuwe auto's?
En ook omgekeerd geprobeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 17-05-2007 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hangt er vanaf natuurlijk hoe je het test. Als ik met 120/u met open raampjes rijd zal ik zodanig veel wind extra vangen dat het wél zal schelen in verbruik (+je wegligging is om zeep), maar als je 30/u rijdt zijn de raampjes inderdaad zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:03

YellowCube

Wait...what?

MikeyMan schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:35:
[...]

Het ontvochtigen komt door het afkoelen van de lucht...

Met een handmatige-airco ben je eerder geneigd het zooitje zo koud mogelijk te zetten, waardoor de lucht sneller droog wordt...

De automatische airco doet het wat subtieler, waardoor de lucht vochtiger blijft...
Sluit niet uit dat ze ook bestaan met lucht-bevochtigers...
sterker nog, je bent (als ontwerper) eigenlijk zelfs verplicht de lucht te ontvochtigen omdat je verdamper (de radiator waarin de verdamping van je koelmiddel plaats vind) anders dichtvriest. Meestal zit er voor die verdamper dus een component die de lucht ontvochtigd alvorens het je verdamper in gaat.
[...]
Waarom is dat slecht voor het systeem?
ik heb een auto en econ knop op de CC zitten. Als je de Econ modus aanzet blijft de CC wel gehandhaafd, maar zonder de airco (die gebruik je dus in de winter en dat bespaart je brandstof). Komt de buitentemperatuur boven de ingesteld temperatuur van je auto dan springt ie vanzelf op de Auto modus en wordt de airco ingeschakeld.

het is overigens de meest eenvoudig CC die ik tot nu toe tegen gekomen ben. Een econ en auto knop en warmer/kouder knoppen. M'n ouders hebben CC in hun auto zitten en daar wordt je helemaal simpel van alle verschillende knoppen en instellingen.

[ Voor 7% gewijzigd door YellowCube op 17-05-2007 11:21 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter

ikbenwouter

! w t R

MikeyMan schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 11:16:
[...]

Waren dat nieuwe auto's?
En ook omgekeerd geprobeerd?
Waren nieuwe auto's, bandenspanning identiek en beide motoren waren helemaal doorgemeten enzo. Of ze het ook omgedraaid hebben geprobeerd weet ik niet meer. Maar het verschil was in ieder geval flink (ze startten tegelijk op een racecircuit met een half rondje verschil in de start, de airco auto hield ermee op waardoor de auto met het raampje open de airco auto inhaalde en nog een paar rondjes door reed).

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

[...]

Het omslagpunt lag bij 80km/h. Onder de 80 was het zuiniger om met het raam open te rijden. Ze hebben het wel getest met grote suv's, dat zal wellicht ook nog invloed hebben op de meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter

ikbenwouter

! w t R

Anoniem: 83328 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 11:33:
[...]

Het omslagpunt lag bij 80km/h. Onder de 80 was het zuiniger om met het raam open te rijden. Ze hebben het wel getest met grote suv's, dat zal wellicht ook nog invloed hebben op de meting.
Ik lees nu dat in de eerste aflevering hierover ze een computer test hadden gedaan die uitwees dat bij 55mph de airco auto zuiniger was. Toen ze het in het echt gingen testen met 45mph was de airco auto juist niet zuiniger.

Ik zie ook dat er nog een aflevering over is geweest geloof ik? Ik zit nu in St. Petersburg op een russische inbelverbinding dus ik kan het niet even snel goed uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YellowCube schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 11:19:
[...]

sterker nog, je bent (als ontwerper) eigenlijk zelfs verplicht de lucht te ontvochtigen omdat je verdamper (de radiator waarin de verdamping van je koelmiddel plaats vind) anders dichtvriest. Meestal zit er voor die verdamper dus een component die de lucht ontvochtigd alvorens het je verdamper in gaat.
Meestal niet dus...
Bevriezen gebeurt niet omdat de uitstroom-temperatuur wordt gemeten... Als die onder de 7graden komt, slaat de pomp af...
[...]

Waarom is dat slecht voor het systeem?
ik heb een auto en econ knop op de CC zitten. Als je de Econ modus aanzet blijft de CC wel gehandhaafd, maar zonder de airco (die gebruik je dus in de winter en dat bespaart je brandstof). Komt de buitentemperatuur boven de ingesteld temperatuur van je auto dan springt ie vanzelf op de Auto modus en wordt de airco ingeschakeld.

het is overigens de meest eenvoudig CC die ik tot nu toe tegen gekomen ben. Een econ en auto knop en warmer/kouder knoppen. M'n ouders hebben CC in hun auto zitten en daar wordt je helemaal simpel van alle verschillende knoppen en instellingen.
Vieze sokken-lucht
'Airco's stinken' is een kreet die wel eens boven water komt. Hoe komt dat eigenlijk en wat kunnen we er tegen doen? "Indien men maximaal van de airco installatie wil profiteren, is het zaak het instructieboekje eens aandachtig door te lezen. Als u die tips goed opvolgt zult u vanzelf merken dat de airco meer voordelen heeft dan u voor mogelijk had gehouden. Een veel gehoorde klacht van aircorijders is de muffe lucht die de installatie verspreidt. Dit manco heeft alles te maken met de bouw en werking van de installatie en is niet automerkgebonden. Het kwaad geschiedt op de verdamper, waar het koel, vochtig en donker is en zodoende een prima verblijfplaats is voor bacteriën en schimmels. Deze ongenode gasten verspreiden die 'vieze sokken-lucht'. Door een bijzonder uitgekiend aircogebruik kunt u dit probleem ondervangen. Indien u ervoor zorgt dat u de auto met een droge verdamper wegzet zal de bacteriëngroei behoorlijk geremd worden. U moet dan de airconditioning vlak voor het parkeren ( zo'n 10 minuten) uitschakelen zodat de verdamper met rijwind droogt",

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ah..da's nieuw voor me.
maargoed..m'n auto stinkt nog niet naar sokken.
en over het ontvochtigen. Ik bedoel niet dat de zaken in je verdamper dichtvriezen, maar dat de plekken waar de lucht doorheen moet stromen dicht gaan zitten als gevolg van ijsvorming. Men plaatst dus (in de degelijke systemen) wel degelijk een extra ontvochtiger voor de verdamper. Het is gewoon een manier om je airco efficiënter te krijgen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YellowCube schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 11:43:
ah..da's nieuw voor me.
maargoed..m'n auto stinkt nog niet naar sokken.
en over het ontvochtigen. Ik bedoel niet dat de zaken in je verdamper dichtvriezen, maar dat de plekken waar de lucht doorheen moet stromen dicht gaan zitten als gevolg van ijsvorming. Men plaatst dus (in de degelijke systemen) wel degelijk een extra ontvochtiger voor de verdamper. Het is gewoon een manier om je airco efficiënter te krijgen.
Wat zijn 'dergelijke systemen'?

Het ontvochtigen is een gevolg van het afkoelen van de lucht... En hoe wil jij ijs vormen bij 7 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

mobiele/compacte airconditioning en koelsystemen...zoals in auto's.
Ik heb zelf 2 jaar bij een bedrijf gewerkt wat mobiele airconditioningsystemen ontwikkelde en bouwde (met name voor de autoindustrie) en daar heb ik dat principe toch vaak genoeg gezien en uitgelegd gekregen. Een autofabrikant wil dat het systeem zo compact, maar tegelijk zo efficiënt mogelijk is en dat dichtvriezen van de verdamper is daarbij wel degelijk een issue. Dichtvriezen is wellicht een beetje een onjuiste/misleidende term. Er ontstaan ijskristallen op het oppervlak van de verdamper (de lucht wordt idd ontvochtigd en dat vocht moet ergens blijven = op de verdamper), ondanks dat de temperatuur van de uitgaande lucht niet lager is dan 7 graden en dat is een probleem.

Je wil serieus niet weten hoe ver men daar ging om de efficientie van het systeem te verhogen en ze waren er goed in want merken als Mercedes klopten van tijd tot tijd aan om e.e.a getest te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door YellowCube op 17-05-2007 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, ik heb zelf airco's ingebouwd in auto's, en ik kan je vertellen dat daar écht, écht géén ontvochtiger in zit...

IJskristallen ontstaan echt niet bij 7 graden... Enige wat er op de verdamper ontstaat is condens... Dat is ook de reden dat er na een rit met airco water naar beneden loopt... Het water wat daar in zit, is het water wat je normaalgesproken om je oren krijgt... Maar dat zijn gewoon condensdruppels, en geen ijskristallen...
Het feit dát er water aan blijft hangen, is ook de reden dat de lucht droger is...

Nu weet ik niet of dat bij climate-controls anders is, maar zo'n systeem maak je echt niet compacter door er nog eens een droger tussen te zetten...

Daarnaast; hoe zou zo'n ontvochtiger moeten werken...? Óf door een absorptiemiddel, óf door verwarming óf door verkoeling... En dat is geen van allen een logische toevoeging aan een airco-systeem...

Afbeeldingslocatie: http://www.westside-equipment.nl/images/plaatjes/systeem.jpg

ik zie nergens een drooginstallatie...

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 17-05-2007 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Ik zit het niet te verzinnen, wie weet ben ik hier wel bedrijfsgeheimen aan het verklappen :X )
Het was in deze gevallen een extra, meer open (zodat ie niet zo snel dicht gaat zitten) verdamper die de lucht al voorkoelde en ontdeed van vocht voordat het de hoofdverdamper in ging. Dit maakte het een stuk efficiënter.
Die effciëntie zit is niet alleen in een lager energieverbruik of compactere installaties, maar ook het tempo waarmee je een auto op temperatuur krijgt.
Overigens waren dit AC's die op CO2 wekten i.p.v R134a. Dit maakt sowieso compactere systemen mogelijk.

Enige denkfout die ik wellicht maak is er van uit te gaan dat alle AC's tegenwoordig zo werken.
(niet op CO2 maar wel met die extra verdamper erin).

[ Voor 22% gewijzigd door YellowCube op 17-05-2007 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YellowCube schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:17:
Ik zit het niet te verzinnen, wie weet ben ik hier wel bedrijfsgeheimen aan het verklappen :X )
Het was in deze gevallen een extra, meer open (zodat ie niet zo snel dicht gaat zitten) verdamper die de lucht al voorkoelde en ontdeed van vocht voordat het de hoofdverdamper in ging. Dit maakte het een stuk efficiënter.
Die effciëntie zit is niet alleen in een lager energieverbruik of compactere installaties, maar ook het tempo waarmee je een auto op temperatuur krijgt.
Ja, doh... Dan is het meer een dubbele verdamper dan een ontvochtiger...

Neem aan dat die verdamper ook gewoon op het circuit aangesloten zat?

Dat het sneller koelt lijkt me evident, maar dat er een drooginstallatie in zit om de lucht te drogen lijkt me nogsteeds onzin...

Daarnaast; nog gern enkele auto-airco werkt op co2...

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 17-05-2007 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

die extra verdamper zat idd in hetzelfde circuit.
Ik weet verder ook niet wat ik er nog meer aan uit moet leggen. Het is mij ook maar op deze manier uitgelegd, ik heb er zelf niet aan ontwikkeld (mijn ontwikkeling was een verdamper bestaande uit 1 klein metalen buisje met daarin verdampend koelmiddel...daar mocht ik het mee doen) en men zag er kennelijk heil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat verandert de zaak natuurlijk wel enigszins...

Je claimt in eerste instantie dat er een extra "drooginstallatie" vóór elk aircosysteem zit...

Uiteindelijk blijkt het een airco te zijn met twee verdampers... Wat mij inderdaad niet onlogisch lijkt... Wereld van verschil als je het mij vraagt...

Met die twee verdampers werkt het systeem nogsteeds hetzelfde; afslaan als de uitstroom-lucht onder de 7 graden komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Je claimt in eerste instantie dat er een extra "drooginstallatie" vóór elk aircosysteem zit...
Enige denkfout die ik wellicht maak is er van uit te gaan dat alle AC's tegenwoordig zo werken.
dat was idd niet handig van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja... Maar ik vraag me nu nogsteeds af er uberhaupt airco's zijn met extra drooginstallatie (dus níet dmv een extra verdamper, want dat verandert niks aan het systeem...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09
Een airco blaast enkel koude lucht welke je kan afregelen door er warme lucht bij te blazen (niet geconditioneerde lucht). Een CC-systeem regelt de temperatuur zelf. Volgens mij is bij
CC alle binnengeblazen lucht geconditioneerd, maar dat weet ik niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Laatst online: 26-04 14:05
Als nadeel van CC zou je kunnen ervaren dat deze "zelf" bepaalt hoe hard deze lucht blaast. Met een manuele AC bepaal je van tevoren op welke stand van de aanjager deze draait.

Hier een automatische CC met uitschakelbare airco :). Gebruik de airco trouwens nooit.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Nu online
Nooit? zal lekker zijn in jouw auto met 30+ graden.

Ik heb airco standaard aan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dribbel schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 01:09:
Nooit? zal lekker zijn in jouw auto met 30+ graden.

Ik heb airco standaard aan staan
Waarom zou je dat doen?

Ik gebruik het ding ook amper, moet ik zeggen...

Vind raampje open toch relaxter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaaZ
  • Laatst online: 26-04 20:31

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

MikeyMan schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 01:17:
[...]

Waarom zou je dat doen?

Ik gebruik het ding ook amper, moet ik zeggen...

Vind raampje open toch relaxter...
Jij rijdt nooit over snelwegen?

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Als ik de ramen zo'n 10 cm openzet of beide achterraampjes naar buiten klap is het prima te doen in de auto hoor. Herrie en windruis merk je niet zo heel veel van.

Vind het een stuk prettiger als met de airco er bij. Plus, hoe vaak is het 30 graden? Redenen om te ontvochtigen heb ik ook niet, nooit last van.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marccom schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 22:02:
Als nadeel van CC zou je kunnen ervaren dat deze "zelf" bepaalt hoe hard deze lucht blaast. Met een manuele AC bepaal je van tevoren op welke stand van de aanjager deze draait.
Hangt echt af van auto tot auto, ik heb 1 wieletje om aan te draaien en de temperatuur in te stellen, en een 2de om de "blaassnelheid" in te stellen. Snel de auto koud krijgen is 1 minuut snelheid op max en 1 minuut temperatuur op minimum, en daarna kan je ze beiden naar een confortabele waarde draaien (want met die aanjagers volledig open wordt je bijna uit de wagen geblazen)
Hier een automatische CC met uitschakelbare airco :). Gebruik de airco trouwens nooit.
Hij is nochtans nuttig. Windgeruis/een te hoge temperatuur word ik snel moe van in de wagen (komt nog bij dat je dan je radio helemaal open moet gooien om er boven te raken), en dan ga je indommelen, wat uiteraard niet de bedoeling is. Verder helpt de airco zéér goed tegen ontwasemen als je ruiten aanslaan...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 18-05-2007 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HaaZ schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 02:04:
[...]

Jij rijdt nooit over snelwegen?
Yepz, raam open dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 152769 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 08:36:
[...]

Verder helpt de airco zéér goed tegen ontwasemen als je ruiten aanslaan...
Precies de reden dat ik erg blij ben met airco... Alle ramen zijn zo droog :Y

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 18-05-2007 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 11:12

GaMeOvEr

Is een hork.

YellowCube schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 11:19:

Jij hebt dan ook geen CC, maar een gewone airco. :P

De CC's die ik tot nu toe ben tegengekomen, kun je de temperatuur oftewel analoog (oudere BMW's) met een wieltje of via een digitaal display (modernere auto's) al dan niet per kant instellen.

Die CC's die ik ken hebben dan ook allemaal een "auto" stand waarbij de CC bepaald hoe hard er geblazen moet worden en welke uitstroomopeningen (voor, boven, onder) er gebruikt moeten worden en hij wisselt die dan ook automatisch af. Echter kun je ze meestal ook van "auto" afhalen, en dan zelf de ventilatieopeningen kiezen en hoe hard de ventilator moet draaien.

Bij mij was het meestal een kwestie van ff een paar minuten op "auto" (Ding meet zelf het beste hoe de auto snel af te koelen) en daarna handmatig een prettige ventilatie kiezen. (Wel altijd dezelfde ingestelde temp handhaven, maar dan bijvoorbeeld op de voorruit zetten, ipv recht in je gezicht.)

Airco/CC is ook echt ideaal voor ontvochtigen idd, als je met 4 vochtige personen in een auto stapt. Ff airco/cc aan en je voorkomt ondergedampte ruiten. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

GaMeOvEr schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 12:38:
Volgens mij heeft MikeyMan wel climate control ?? Als je een temperatuur in kunt stellen via of een scroll wiel of via een elektronisch display, maakt dat al een climate cotrol.

Ik heb namelijk ook een eco-knop tot mijn beschikking en ik kan de temperatuur per graad instellen. Dan kan ik kiezen voor een automatische stand of 1 vanuit een bepaalde richting. Is gewoon ECC in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Smarron schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:58:
[...]
Volgens mij heeft MikeyMan wel climate control ?? Als je een temperatuur in kunt stellen via of een scroll wiel of via een elektronisch display, maakt dat al een climate cotrol.

Ik heb namelijk ook een eco-knop tot mijn beschikking en ik kan de temperatuur per graad instellen. Dan kan ik kiezen voor een automatische stand of 1 vanuit een bepaalde richting. Is gewoon ECC in mijn geval.
Nee, ik heb gewoon airco :P

Wel met temperatuurregeling, maar bij climate-control hoort wel degelijk het conditioneren en sturen van de luchtstromen...

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 18-05-2007 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

MikeyMan schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:59:
[...]

Nee, ik heb gewoon airco :P
Zo, das een snelle reply.

Ja, ik had het alweer verkeerd gelezen, my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Smarron schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 15:00:
[...]
Zo, das een snelle reply.

Ja, ik had het alweer verkeerd gelezen, my bad.
En ik reageer ook nog eens op YellowCube, niet op MikeyMan. :P

Volgens mij kun je overigens bij iedere airco alsnog de temperatuur regelen, je kunt tenslotte altijd gewoon warme lucht van de kachel bij laten blazen, ik ben tenminste nog nooit een airco tegen gekomen die je "warmte" knop/schuif in de override stand gooit.

Kortom, de verschillen tussen airco en climate control:

- airco gooit de compressor aan en blaast alleen koude lucht, temperatuur bijregelen doe je door middel van zelf warmte van de kachel toe te voegen, Climate control stel je een temperatuur in, en de climate control regelt de rest. (al dan niet verschillend per kant in te stellen.)

- Climate control heeft een "automatisch" stand, waarin de cc bepaald waar de lucht heen geblazen wordt, en hoe hard. (Deze zijn eigenlijk altijd ook te overriden) en bij een Airco moet je zelf de luchtstromen instellen en de snelheid van de luchtuitstroming bepalen.

Kortom, een climate control heeft een zwik sensoren, waarmee hij de temperaturen op meerdere plekken meet, en een zwik stelmotoren waarmee hij zelfstandig de luchstromen kan sturen, om daar te koelen waar de ingestelde temperatuur nog niet behaald is. Tevens hebben ze volgens mij ook altijd een "één knops voorruit programma" voor snelle ontwaseming van je voorruit. Airco maakt het ook koud, maar je moet zelf de uitstroming regelen, kunt geen exacte temperatuur instellen en je moet zelf de ventilatie bepalen.

Beide zijn prettig om te hebben, maar de CC is net weer wat decadenter en meer knopjes en zo dan de "normale" airco. (Max 2 knopjes, of een "aan/uit" soms nog een "max" knopje erbij waardoor hij nog iets harder zijn werk doet.)

[ Voor 75% gewijzigd door GaMeOvEr op 18-05-2007 21:39 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-04 22:12
Snap niet dat mensen hier zonder airco kunnen overleven, airconditioning staat aan mijn kant altijd op 18 graden anders houd ik het niet uit. Als het écht warm is heeft een raampje open geen zin (dat vind ik dan).

Oja en altijd de laatste twee minuten voordat je na een lange rit op je bestemming aankomt even de airco helemaal uitzitten. Dan droogt de condensator met rijwind, anders kan je last van schimmel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

GaMeOvEr schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 12:38:
[...]

De CC's die ik tot nu toe ben tegengekomen, kun je de temperatuur oftewel analoog (oudere BMW's) met een wieltje of via een digitaal display (modernere auto's) al dan niet per kant instellen.
eh...maar ik kan ook gewoon een temperatuur instellen.
Staat nagenoeg altijd op 21-22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

YellowCube schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 21:33:
[...]

eh...maar ik kan ook gewoon een temperatuur instellen.
Staat nagenoeg altijd op 21-22 graden.
Worden jouw ventilatiestanden en uitstroomopeningen ook door je airco bepaalt?

Nee: Je hebt een airco.
Ja: Je hebt een CC.

:P

Tegenwoordig heb je inderdaad ook van die temperatuurknoppen waar graden bijstaan, ipv zo'n van blauw naar rood verlopend balkje. Ook in auto's waar niet eens een airco inzit. ;) Je snapt dus dat die niet zo heel exact zijn. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ja. Hij gaat harder en zachter blazen naarmate het nodig is.
Die verschillende uitstroomopeningen heb ik nooit op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Móeten uitstroomopeningen door de airco bepaalt worden? Volgensmij hoeft dat niet bij een CC hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

YellowCube schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 21:43:
ja. Hij gaat harder en zachter blazen naarmate het nodig is.
Die verschillende uitstroomopeningen heb ik nooit op gelet.
Nou, dan lijkt het op een CC ja. :P
Maksvr schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 21:47:
Móeten uitstroomopeningen door de airco bepaalt worden? Volgensmij hoeft dat niet bij een CC hoor.
Juist wel, omdat een CC zelfstandig (dus zonder ingrijpen van de bestuurder) overal een gelijkmatige temperatuur in de auto hoort te maken, dus niet alleen een koele kop, maar ook koele voeten, gelijkmatig dus. Een handmatige airco ben je dan zelf de hele tijd aan het verdraaien. :)

Nogmaals, een airco is al heel fijn, maar een CC is nog net wat fijner.

Zeg maar zoiets:

Geen airco is 40% OK, wel Airco is 85% OK en een CC is 100% OK, zoiets. ;)

Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat verschillende fabrikanten verschillend denken over wat nu de exacte definitie van een CC is, hetgene wat ik beschrijf ken ik zo van BMW, Audi en Mercedes. (Heb zelf geen ervaring met CC's in VW's, mijn Corrado heeft een airco, geen cc)

[ Voor 69% gewijzigd door GaMeOvEr op 18-05-2007 21:57 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
GaMeOvEr schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 21:52:
Juist wel, omdat een CC zelfstandig (dus zonder ingrijpen van de bestuurder) overal een gelijkmatige temperatuur in de auto hoort te maken, dus niet alleen een koele kop, maar ook koele voeten, gelijkmatig dus. Een handmatige airco ben je dan zelf de hele tijd aan het verdraaien. :)
Sorry ik begreep je verkeerd, ik dacht dat je als je die openingen zelf open -en dicht kon doen al geen cc meer had. Maar bij ons wordt dus wel automatisch geregeld uit welke ventilatieroosters de lucht komt alleen kan je ze zelf handmatig ook uitzetten.
GaMeOvEr schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 21:52:
Geen airco is 40% OK, wel Airco is 85% OK en een CC is 100% OK, zoiets. ;)
Geen airco is 40% OK, wel Airco is 85% OK en een CC is 99% OK, CC met klimaatzones is 100% OK ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Maks op 18-05-2007 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Maksvr schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 21:56:
[...]

Sorry ik begreep je verkeerd, ik dacht dat je als je die openingen zelf open -en dicht kon doen al geen cc meer had. Maar bij ons wordt dus wel automatisch geregeld uit welke ventilatieroosters de lucht komt alleen kan je ze zelf handmatig ook uitzetten.
Ahzo, je bedoelt die roostertjes zelf, dat je die dicht kunt draaien. Nee, dat bedoelde ik inderdaad niet, ik bedoelde welke roostertjes/sleuven er gebruikt worden. Er zijn geloof wel wat hele exclusieve auto's (Nieuwe Rolls, VW Phaeton) die inderdaad ook nog de roostertjes dicht en open kunnen doen, maar dat is niet zo heel standaard nee. ;)

Owja, zones heb je ook nog. Nou, dan zal een 4-zone climate control wel 100% zijn dan he? :P (Audi A8, BMW 7, Mercedes S, dat soort werk. ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door GaMeOvEr op 18-05-2007 22:01 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 07:53
Even over die 'zones'. Wij hebben dat hier ook op een Golf. Dat is toch een dikke grap? Je zit in een ruimte van mss hoogstens 1500L. Hoe kan je een temperatuursverschil bouwen binnen de ruimte? Het is gewoon een mooi verkoopstruuk. Maar je kan echt geen voelbaar verschil in temperatuur maken zonder dat dat ding als een tornado 2 verschillende luchtstromen in je auto blaast.
Ok, het ziet er cool uit, maar iik vind het zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Laatst online: 26-04 06:59

sjaak

un giorno credi

jvvv schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 22:19:
Even over die 'zones'. Wij hebben dat hier ook op een Golf. Dat is toch een dikke grap? Je zit in een ruimte van mss hoogstens 1500L. Hoe kan je een temperatuursverschil bouwen binnen de ruimte? Het is gewoon een mooi verkoopstruuk. Maar je kan echt geen voelbaar verschil in temperatuur maken zonder dat dat ding als een tornado 2 verschillende luchtstromen in je auto blaast.
Ok, het ziet er cool uit, maar iik vind het zinloos.
En toch hoor ik er wel goede verhalen over, m'n vriendin vindt het fijner om de temperatuur meestal wat hoger te zetten (ik 19 of 20, zij 21-22) en dan merkt ze wel verschil. Ik denk dat dat komt doordat de uitstromende lucht dan iets warmer is en het dus aangenamer voelt. Hetzelfde voor een maat van me, zijn vriendin merkt het ook als ze um hoger zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 07:53
Als mijn vriendin naast me zit als ik rijd, mag ze hooguit vragen of ik de emperatuur wat kan aanpassen. Voor de rest: afblijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Laatst online: 26-04 06:59

sjaak

un giorno credi

Zij heeft haar eigen temperatuur-instel-faciliteiten. :P Alles daar buiten is mijn gebied. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

jvvv schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 23:43:
Als mijn vriendin naast me zit als ik rijd, mag ze hooguit vragen of ik de emperatuur wat kan aanpassen. Voor de rest: afblijven :)
Niet voor de temperatuur van de auto nee, wel voor de voelbare uitstroomlucht en dat kan al een aangenaam verschil zijn. :)

Ik betwijfel idd of je met een auto met 4 zones alles rond de bestuurdersstoel 19 krijgt, passagier 21, links achter 20 en rechts achter 22. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 00:49:
[...]

Niet voor de temperatuur van de auto nee, wel voor de voelbare uitstroomlucht en dat kan al een aangenaam verschil zijn. :)

Ik betwijfel idd of je met een auto met 4 zones alles rond de bestuurdersstoel 19 krijgt, passagier 21, links achter 20 en rechts achter 22. ;)
Je kunt het verschil wel merken, ik weet niet of het ook exact klopt maar gevoelsmatig scheelt het zeker. Zo is het perfect mogelijk om bijvoorbeeld links voor op 25 te zetten links achter op 17. De tempraturen zullen niet helemaal kloppen maar gevoelsmatig lijkt het te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, dat bedoel ik ook. Er zal vast wel een graadje of 2-4 verschil kunnen zitten in de temperaturen die je per positie meet, maar dat zal voornamelijk komen omdat je een permanente uitstroom hebt van die ingestelde temperaturen. :) Op het moment dat je het boeltje uitzet zal het verschil tussen voor/achter al snel maximaal 1 graad zijn ofzo. Maar dat maakt niet uit, het gaat erom dat je verschil voelt, als je vriendin piept dat het koud is, kan zij de temp hoger zetten zonder dat jij daar direct last van hebt en zij weer fijn warme handjes krijgt. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 23:09

Jimbolino

troep.com

Het is wel zo handig als je met 1 druk op een knop de airco uit kunt zetten, anders duurt het een eeuwigheid voordat je weg bent bij het stoplicht.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 13:33

pt0x

Why are we here..

Glashelder schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 00:40:
[...]

Boven de 75km/h verbruikt de airco minder brandstof (je auto gedraagt zich als een parachute).
????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik gok dat hij bedoelt dat de weerstand van de lucht die door je open ramen naar binnen waait boven de 75kmh-1 meer brandstof gaat kosten dan de ramen dicht en airco aan. :)

En rijden met je ramen open is inderdaad een beetje alsof je auto een parachute is. :)

Die van Jimbolino snap ik dan weer niet. :?

[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 23-05-2007 15:27 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 13:33

pt0x

Why are we here..

Gonadan schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:26:
[...]

Ik gok dat hij bedoelt dat de weerstand van de lucht die door je open ramen naar binnen waait boven de 75kmh-1 meer brandstof gaat kosten dan de ramen dicht en airco aan. :)

En rijden met je ramen open is inderdaad een beetje alsof je auto een parachute is. :)

Die van Jimbolino snap ik dan weer niet. :?
Oh ja, met ramen open :) dan snap ik hem inderdaad.
Jimbolino snap ik ook even niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jimbolino schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 14:08:
Het is wel zo handig als je met 1 druk op een knop de airco uit kunt zetten, anders duurt het een eeuwigheid voordat je weg bent bij het stoplicht.
Fatsoenlijke auto kopen met meer dan 0,6 liter motorinhoud... Scheelt al denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Met de airco/cc aan lever je een x-aantal pk's in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Smarron schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 20:01:
Met de airco/cc aan lever je een x-aantal pk's in.
Uiteraard, maar vziw niet genoeg om een verschil tussen 'snel genoeg' en 'een eeuwigheid' te hebben, ik merk iig weinig verschil tussen het optrekken met een airco die flink staat te blazen en een die vrijwel niets doet. Magoed, ik heb dan wel een 110pk diesel, waarbij het verschil vast een stuk minder duidelijk waarneembaar is. Misschien is het met een 0.6l motortje zoals MikeyMan noemt beter te merken...

[ Voor 7% gewijzigd door ACM op 23-05-2007 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 23:09

Jimbolino

troep.com

MikeyMan schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:41:
[...]
Fatsoenlijke auto kopen met meer dan 0,6 liter motorinhoud... Scheelt al denk ik...
Maakt niet uit, 5/10 pk minder merk je bij elke auto.
Sowieso zijn de auto's van tegenwoordig veel te zwaar door al die extra electrische systemen.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 15:40

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Je kan ook nog cc hebben die niet de luchtstroomtoevoer regeld (voorruit, voorkant, voeten), maar wel de temp en de stand van de aanjager automatisch doet.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jimbolino schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 20:27:
Misschien merk je het, maar dan nog blijft die opmerking zwaar overdreven, het is mij en vziw iedereen die ik met een auto met airco ken nog nooit gebeurd dat de auto niet vooruit te branden was met de airco aan. Misschien dat je het in een renault twingo echt merkt in de acceleratietijden ofzo... (maar ook die begon al met 55pk ofzo)
Sowieso zijn de auto's van tegenwoordig veel te zwaar door al die extra electrische systemen.
Maar dat is niet iets dat verandert door de airco/cc uit te zetten lijkt me? En het geinige van al die extra electronica is natuurlijk dat de auto doorgaans comfortabeler en veiliger wordt en vziw is een het motormanagement met alle bijbehorende electronica ook noodzakelijk om de moderne motoren zuinig en sterk te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jimbolino schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 20:27:
[...]

Right, in mijn -nieteens overdreven krachtige- geval is 10pk ongeveer 7,5%...

Denk dat je als je tien keer probeert zo snel mogelijk uit de startblokken te komen zal daar evenzoveel variatie in zitten...

En dat is dan als je echt je best doet... Als je normaal optrekt (+/- 30seconden van 0-100) merk je er al helemaal geen reet van...
En dat vermindert alleen het effect wat de airco heeft...
Sterke argumentatie!

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 23-05-2007 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Jimbolino schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 14:08:
Ja, klopt. Merk ik heel erg in mijn BMW 635Csi of Corrado VR6, als ik de airco aan heb kost me dat verdorie wel 0,15 secs in mijn 0-100 sprint, daarom heb ik ze ook altijd uit, sprinten doe ik de hele dag in mijn auto en warm heb ik het natuurlijk nooit!

Hint: Koop de volgende keer een auto met een fatsoenlijke motorisering.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-05-2007 00:29 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik geloof er geen reet van dat je het merkt.
Ook al zet je de airco uit dan wordt hij nog steeds aangedreven.
Misschien in mindere mate maar PK's pakt hij nog steeds. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Met mn A3 1.6 (101 pk) merk ik inderdaad of de airco aanstaat of niet met bijv invoegen op de snelweg. Het gaat iets minder rap maar het is zeker niet iets wat niet meer kan.

In het boekje stond volgens mij iets over dat de airco uitschakeld op het moment dat de auto het vermogen harder nodig heeft.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 09:55:
alleen de pullie wordt aangedreven, pomp niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 26-04 21:35

Mx. Alba

hen/die/zij

In mijn V40 zit ook CC maar met losgeschakelde AC. Dat houdt in dat je handmatig CC aan of CC uit, AC aan of AC uit kan zetten.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Gonadan schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 09:55:
Note the sarcasm. ;) En nee, als de airco uit staat is de magneetkoppeling los, zoals Mikeyman zegt heb je dan alleen een beetje extra verlies omdat de poulie meedraait en er dus een extra snaartje draait.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GaMeOvEr schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 13:28:
[...]

een extra snaartje draait.
Of een iets langere ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 26-04 21:35

Mx. Alba

hen/die/zij

Bij mij iig een iets langere. En idd, als de airco aanslaat hoor ik een duidelijke "KLINK" uit het motorcompartiment en gaat het stationairtoerental een beetje naar beneden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Die van jou was overduidelijk inderdaad. ;)

Dus dan kost een airco ook niet zo heel veel extra brandstof, een beetje voor de poulie en een beetje voor het gewicht.
Dus zolang hij niet stuk gaat kost het niet zo veel. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 12:18:
[...]