RAID0 set van nforce4 overzetten op nieuwe controller

Pagina: 1
Acties:

• SuperBoswachter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-01 16:11
Mijn huidige moederbord, processor en videokaart heb ik verkocht en worden vanavond opgehaald (Zie signature). Maar ik heb 2 seagate 7200.10 320GB SATA schijven in RAID0 staan op de controller van de nforce4 SLI van dit moederbord. In de RAID faq lees ik het volgende:

Bij zuivere mirrors (RAID1) is dat tot zover bekend geen probleem. Je hoeft enkel de array te verhuizen en eventueel in de BIOS de bronschijf opnieuw rebuilden naar de mirrorschijf. Maar bij RAID levels waarbij striping wordt gebruikt (RAID0, RAID5, RAID10, etc) is dat minder makkelijk. De stelregel is:

zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
zelfde merk, ene type > andere type = geen probleem, meestal alleen "forward compatible"
ene merk > andere merk = no-go

Forward compatible: met "forward compatible" wordt er dus bedoeld, dat wanneer je de schijven verplaatst van een oudere controller (bijv. Promise Fasttrak66) naar een nieuwere type controller van hetzelfde merk (bijv. Promise Fasttrak133), dat de array gewoon opnieuw wordt herkend en de data dus behouden blijft. Omgekeerd gaat dat niet altijd.

Die raid faq is wel al enigszins gedateert dus ik vraag mij af of deze stelregels nog steeds gelden, wat dus zou betekenen dat mocht ik nu direct een nieuwe set gaan kopen dat ik met een nforce 650i of 680i goed zit en dat een P35 geen optie is. Ik wil namelijk graag overstappen op een core2duo pc, maar wacht hier het liefst mee tot na de zomer (tot die tijd red ik mij wel met m'n laptop) als de penryns er zijn, of misschien dat er dan al een mogelijkheid voor een barcelona is.

Maar goed het gaat mij er dus om, is een raid0 set makkelijk over te zetten naar een andere controller en heeft iemand hier ervaring mee met de recente raid chips?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat er in de FAQ staat klopt nog steeds (ik zie ook niet dat het ding gedateerd is ofzo), Dus je kunt op zich prima je RAIDarray verhuizen, als het dezelfde chips betreft.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 01:15
Ik zou er niet op rekenen dat het werkt. Maar je kan het wel proberen, want van je 2x320 heb je immers een backup. Toch? ;)

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:38

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik zou de gok niet nemen.

Dussehh:
Noel schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:24:
Ik zou er niet op rekenen dat het werkt. Maar je kan het wel proberen, want van je 2x320 heb je immers een backup. Toch? ;)
;)

(zou trouwens zowiezo geen belangrijke data op een raid0 set zetten, maar dat terzijde)

Als je een goede (echte) raid controller hebt, geeft die de mogelijkheid om je config op te slaan op floppy/usb/cd e.d.
Gaat het stuk -> nieuwe controller -> config laden -> ready-2go

Kijk eens in de bios of die mogelijkheid bestaat. Heeft je nieuwe bord -min-of-meer- dezelfde raid software, dan heb je kans dat je een restore kan doen

TIP:
Wat je ook even moet noteren is de plaats van je disken, ik zou ze er weer exact zo indoen. ;)
Is handig om te noteren, zeker als je een paar maanden verder bent, weet je dit niet meer (zeker)

[ Voor 30% gewijzigd door bord4kop op 16-05-2007 15:33 . Reden: typo & aanvulling & quote ]

| Security Management |

• SuperBoswachter
Heb geen backup eerlijk gezegt 8)7 . En volgens mij kan ik niks van een config ofzo opslaan als dat instellingen menu (F10 bij opstarten) open.
Ik zal iig even opschrijven welke schijf aan welke sata poort zit en die block en clustergroottes zijn misschien ook nog interessant om te gaan onthouden?
Thanks voor de reacties iig (al wordt ik er niet veel vrolijker van :))

• SuperBoswachter
Ondertussen zijn we een paar maanden verder en sta ik voor de keuze van een moederbord, is er ondertussen al iemand die een een raid set verplaatst heeft van een nforce4 naar een intel p35 chipset of een nvidia 650i/680i?
Voorlopig is mijn plan een p35 aan te schaffen, maar als het met een nvidia 650i of 680i gegarandeerd werkt wordt het zo'n bordje.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://www.tomshardware.c...raid_migration_adventure/
Een uitgebreide test die Toms Hardware heeft gedaan, wellicht dat je er wat aan hebt. Maar ga uit dat het van een nvidia naar een ICH9R niet gaat lukken.
Pagina: 1