[Flash] Rond draaiende button maar niet zoals ik wil.

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:11
Ik wil het volgende maken:

Een ronde (72 px diameter) knop met een text die aan de binnenkant van de knop de vorm van een circle volgt die alleen ronddraait als je met je muis erover heen gaat. In eerste instantie dacht ik dat dit zo gebeurt zou zijn. Toch loop ik met elk programma wel tegen een probleem op.

In flash kan ik text niet op een path zetten dus dat moet ik met een ander programma doen.
Met fireworks de text op een path gezet. Hier vervolgens een animatie van gemaakt. In het optimize venster de transparancy op index gezet en als animated gif ge-exporteerd naar flash. Binnen flash button aangemaakt en de animatie als "mouse over" toegevoegd. Daarnaast naturlijk stilstaande buttons aan de "up-down-hit" functies toegevoegd.

Het volgende gebeurt. Ik importeer in dreamweaver de button en stel wmode als transparent in. IE open en wat zie ik, de button staat stil en beweegt als de muis erover heen is. Alleen zie ik nu een wit randje om de button heen en zijn de letters ook doorzichtig geworden.

Het eerste is op te lossen door antialiassing in fireworks uit te zetten maar dan krijg ik weer zo'n kartelige rand. Ik maak de knop juist met vectoren omdat het er dan zo lekker strak uit ziet. Als ik artels wil ga ik wel photshoppen. Zet ik in fireworks de transparancy op alpha dan knippert de animatie in flash als een tierelier. Ik moet dus wel de transparancy op index zetten.

Het doorzichtig worden van de letters komt omdat hij "volgens mij" al het wit uit het document probeert te halen. Ik kan dat weer oplossen door het canvas zwart te maken en bij index transparancy zwart als transparante kleur te kiezen. Helaas krijg ik dan alsnog een zwart randje.

Ik heb uiteindelijk veel combinaties geprobeerd maar ik raak alleen nog maar meer door de war. Ook met de transparancy op index knippert het soms en ook met een hele andere kleur letters werkt het nog niet perfect.

Heel frustrerend dit. Ik wil gewoon een knop met letters op een circlevormige path die ronddraait als je muis erover heen gaat en geen vage kartel of gekleurde randjes en geknipper. 8)7

Ik heb HIER verschillende probeersels online gezet zodat je begrijpt waar ik het over hebt.

Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
michielvz schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:54:
... en als animated gif ge-exporteerd naar flash
michielvz schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:54:
Ik maak de knop juist met vectoren omdat het er dan zo lekker strak uit ziet.
8)7 Dan moet je ook vectoren exporteren ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
In flash kan ik text niet op een path zetten
Errrrr waarom niet?

• michielvz
Kan dat wel dan. Ik heb overal gezocht maar een mooie circel tekenen en daarop een text plakken kan volgens mij niet. Mocht dat volgens jou wel kunnen dan hoor ik graag hoe dat doet.

• michielvz
RobIII schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:02:
8)7 Dan moet je ook vectoren exporteren ;)
Kan je wat duidelijker zijn. Ik heb mezelf aangeleerd om te werken met fireworks dus weet niet alles. Ik heb dit van een andere site. Exporteren als animated gif.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
michielvz schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:07:
[...]

Kan je wat duidelijker zijn. Ik heb mezelf aangeleerd om te werken met fireworks dus weet niet alles. Ik heb dit van een andere site. Exporteren als animated gif.
Als je in Flash vectoren wil hebben zul je dus vectoren moeten importeren in flash en geen Animated gif. Veel duidelijker kan (en kon) ik niet zijn hoor :?

Die animated gif ga je nooit goed krijgen (kijk ook eens naar de "matte" kleur, dat is interessant voor je anti-aliasing). Je zult dus met vectoren moeten werken. Of je vectoren uit fireworks kunt exporteren weet ik niet, ik ben niet bekend met fireworks. Maar het principe is toch zo duidelijk als wat? Je importeert nu een bult pixels in je Flash; en geen vectoren. Geen wonder dat het niet mooi roteert...

[ Voor 33% gewijzigd door RobIII op 16-05-2007 16:24 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• michielvz
Ik bedoelde met duidelijkheid inderdaad de manier waarop maar dat weet je dus niet. Ik begrijp je punt maar ik kan zelf ook geen andere manier vinden om de animatie in flash te krijgen zonder er een animated gif van te maken. Een vector plaatje kan ik wel exporteren. Flash leest namelijk dezelfde extensies als fireworks dus ik kan het gewoon opslaan als flash bestand en dat bestaat uit vectoren. Helaas kan dat niet met een animatie. Ik sta dus nog steeds open voor nieuwe ideeen!

[ Voor 28% gewijzigd door michielvz op 16-05-2007 16:41 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
michielvz schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:40:
... ik kan zelf ook geen andere manier vinden om de animatie in flash te krijgen zonder er een animated gif van te maken....
Ik weet niet of je 'vectors' hebt in Fireworks (again: ik ben er niet mee bekend) maar waarom zou je die rotatie uberhaupt daar regelen? Je kunt toch prima roteren in Flash :?

edit:

Blijkbaar werkt fireworks dus met vectors ja...

[ Voor 22% gewijzigd door RobIII op 16-05-2007 16:46 ]

Over mij

• michielvz
Dat kan maar in flash kan ik weer geen text op een path zetten. Het lukt me nu wel. Ik heb het in fireworks gewoon opgeslagen als swf. Stom van mij dat ik dat niet eerder had geprobeert. Ik volgde gewoon de tutorials op 8)7

Ik zit alleen met nog een probleem. Ik wil een schaduw effect onder de knop zetten. Ik weet dat dat met lagen en heel veel omslachtig gedoe te maken is in flash maar met fireworks is het gewoon een filter. Als ik dat toepas dan werkt het in fireworks maar importeer ik het als swf in flash dan is de schaduw pleite.

Weet iemand hoe ik dat op kan lossen?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
michielvz schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:59:
Ik zit alleen met nog een probleem. Ik wil een schaduw effect onder de knop zetten. Ik weet dat dat met lagen en heel veel omslachtig gedoe te maken is in flash maar met fireworks is het gewoon een filter. Als ik dat toepas dan werkt het in fireworks maar importeer ik het als swf in flash dan is de schaduw pleite.

Weet iemand hoe ik dat op kan lossen?
Als fireworks hetzelfde werkt als mijn 'gut feeling' dan zal dat filter waarschijnlijk enkel op bitmap (en dus niet vector) data werken. Maar dat is onder voorbehoud en just wild guessing. Ik wil je echter wel adviseren om gewoon eens google in te duiken, of better yet: de helpfiles. Je maakt mij niet wijs dat er niets over te vinden is.

[ Voor 22% gewijzigd door RobIII op 16-05-2007 17:07 ]

Over mij

• michielvz
Ik ben met die k*t knoppen eerlijk gezegd al de hele dag bezig, ik kan ff geen google en help-files meer zien. Ik heb net weer ff geklooid maar het blijkt dat als ik het exporteer als pgn het effect er wel onder blijft staan. Op die manier zijn de letters als ze ronddraaien alleen wel rete kartelig. Zie HIER

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
michielvz schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 17:17:
Ik ben met die k*t knoppen eerlijk gezegd al de hele dag bezig, ik kan ff geen google en help-files meer zien. Ik heb net weer ff geklooid maar het blijkt dat als ik het exporteer als pgn het effect er wel onder blijft staan. Op die manier zijn de letters als ze ronddraaien alleen wel rete kartelig. Zie HIER
Ik kan niet duidelijker zijn dan: je moet niet met bitmaps werken maar met vec-to-ren... een PNG is bitmapped data...

Over mij

• michielvz
Hhmm. Ik wist nog niet dat png geen vector bestand was. Even opgezocht dus. Balen. Geen schaduw wel vectoren, wel schaduw geen vectoren. Irritant....

• michielvz
EINDELIJK GELUKT!

Ik heb het als volgt gedaan. Stilstaande button met schaduw gemaakt in fireworks en als png ge-exporteerd in flash. Daarnaast een swf animatie zonder schaduw gemaakt. In flash het stilstaande plaatje als achtergrond gebruikt en de swf als voorgrong zodat alleen de schaduw te van het stilstaande plaatje te zien is als je erover heen gaat.

Zie HIER het resultaat.

Bedankt voor de feedback _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door michielvz op 16-05-2007 17:37 ]

Pagina: 1