Toon posts:

(Access) Record met unique ID van AA00 tot ZZ99

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met een access database zodat ik via access forms de records kan vullen. Echter ik kom ergens niet uit. Na googelen en tweakers zoeken (misschien ben ik blind) maar ik kan niks vinden.

Hier is het probleem. Ik wil een record hebben dat elke keer begint met een unique ID, Beginnend bij AA00 en het moet eindigen bij ZZ99. Hoe doe ik dit, of zou iemand bij hier bij willen helpen.

Bij voorbaat dank,

Sven

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07 09:52

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Je zult er zelf een functie voor moeten schrijven, hoogste tag opzoeken, in tweeën breken, getal ophogen en checken of het <100 is, zo ja weer aan elkaar plakken en voila, zo nee de lettercombo ophogen en weer op 00 zetten.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
Sodeju, ik weet dat ik klink als een $&*#%&*_@ maar hoe in godsnaam moet je dat doen dan??

Cheers

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:00

lier

MikroTik nerd

Een mogelijkheid om hier achter te komen is door het aan je leraar te vragen...hij zal je vast naar Internet of boeken over Access verwijzen.

Bekijk eens de design view van een tabel en controleer welke eigenschappen je allemaal kan zetten. Hier moet ergens een mogelijkheid staan om een waarde automatisch te laten vullen.

offtopic:
|:( alweer te veel gezegd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen leraar meer en dit is puur voor eigen gebruik ;-) ...

En het automatisch vullen via de design view heb ik al geprobeerd en daar kan het dus niet.. Een functie schrijven lijkt mij dan wel logisch ja.. Maar hoe doe ik dat? dat is de vraag

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:00

lier

MikroTik nerd

Dan moet je toch nog maar een keer goed zoeken in de design view, want daar is het wel degelijk mogelijk.

Eenvoudiger is om SQL server toe te passen,...maar ja

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:48

Boss

+1 Overgewaardeerd

Zoals geschreven: in 2en knippen, nummer ophogen en alle controles uitvoeren, daarna als nodig letters ophogen. Met VBA kan je zo een functie schrijven.

Maar, als we zo vrij mogen zijn, waarom heb je zoiets vreemds nodig? Klinkt alsof je een beetje aan het oefenen / inleren bent met Access, dan zou dit niet het eerste zijn waar ik me op zou focussen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
De rest lukt wel onder Access, alleen dat lukt niet. Ik wil iets in elkaar zetten en tot dusver lukt het prima. Heb hem bijna helemaal af en ik wil een server opzetten voor vrienden/famillie via het web. Maar mijn unique ID's daar gaat het dus fout op.

Dus in VBA zou dit moeten lukken dus. Dan ga ik daar in rommelen. Aangezien mij werd verteld dat ik dit in de DESIGN view moest doen en daar dus niet uit kwam. In Design view kun je dus ook dit niet automatisch laten doen..

Cheers

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar wat is er dan mis met een autonumbering ID? die is als je het juist configureert ook uniek.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 15:44
Ïk zou de autonummering gebruiken; vervolgens maak je in je tabel een extra kolommetje waar jouw bizarre notatie komt:

Vervolgens pas je volgende pseudo-code toe:

linkerstuk = int(ID / 100)
rechterstuk = ID - (linkerstuk * 100) 'Zo het rechterstuk is klaar

linkerletter = int(linkerstuk / 26)
rechterletter = ID - (linkerstuk * 26)'

totaal = chr(linkerletter +65) + chr(rechterletter +65) + format (rechterstuk;"00)

en voila.

Houdoe

Pagina: 1