[W2K3] Quota Management m.b.v. FSRM

Pagina: 1
Acties:

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
In de R2 versie van Windows Server 2003 zit de geweldig nieuwe File Server Resource Manager, met (gelukkig) een veel betere Quota Management optie.

Nu werkt dit naar behoren op een kleine 4500 directories met bijbehorende gebruikers (home directories). Alleen zit ik met 1 klein dingetje waar ik niet uitkom (eigenlijk twee, maar daar kom ik later wel op terug). Als ik gebruik maak van de oude Quota opties die niet in FSRM zit dan zien gebruikers hun home directory (name it H:) met de grootte van hun quota.

Met de nieuwe Manager heeft de H: schijf de grootte van de gehele schijf (voor iedereen), nou is het wel leuk om 13TB te zien, maar als gebruikers maar 1GB mogen gebruiken dan heeft dat is dat verwarrend als ze gigantisch veel ruimte zien. Als ze 1GB in gebruik hebben (en dus aan hun limiet zitten) krijgen ze een melding dat de directory zijn limiet heeft bereikt (wat goed is).
Alleen gebruikers hebben dus totaal geen overzicht op hoeveel ruimte ze verbruikt hebben, hoeveel ze vrij hebben en tot hoever ze kunnen gaan.

Begrijpelijk lijkt mij dat 4500 gebruikers niet aan het handje gehouden kunnen worden door ze te vertellen hoeveel ruimte ze hebben, er zijn namelijk ook uitzonderingen, zowel op restricties als in grootte van de schijf (groot en klein).

Nu begreep ik via een website is dat de nieuwe Quota Management op een ander niveau werkt dan de oude, en de "fsimulatie" van een schijf zou niet tot de mogelijkheden behoren. Maar toch blijf ik het vreemd vinden, je zet quota's op een map, maar niemand die geen toegang tot de Management Console heeft weet uberhaupt wat er nou allemaal gelimiteerd is.

Ik zal toch niet de enige zijn?

Mijn zoektoch gaat momenteel uit naar een passende oplossing, ik wil gebruikers informeren over hun quota, en bij voorkeur gebruik maken van FSRM omdat de oude Management niet aan dezelfde eisen voldoet, de templates in ons geval zijn erg handig en sparen ons erg veel tijd.

Dus, korte samenvatting. Ik heb een schijf van 13TB, voor iedere gebruiker is een map die met behulp van Quota Management in FSRM is gelimiteerd op 1GB. Deze limieten werken, maar geen enkel gebruiker kan zien hoeveel zijn/haar map verbruikt. Ik wil gewoon weten hoeveel procent van een map gevuld is, met het maximum van zijn quota. Zijn hier opties voor?

Alles is optioneel, client/server side, plugins, noem het maar! Bedankt.

[ Voor 2% gewijzigd door Tys op 16-05-2007 13:22 . Reden: Typfouten ]

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• Tys
  • Nu online
*Kick*

Echt niemand? Dan vraag ik me af hoeveel mensen Quota Management inzetten zonder dat gebruikers weten hoeveel ze mogen vebruiken ...

Ik ben zelfs geneigd zelf een soort van plugin te bakken hiervoor inmiddels, maar het lijkt me stug dat het zo moeilijk moet.

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:30

alm

Ik heb zelf ook FRSM van Windows 2003 R2 toegepast voor quota-beheer in het nieuwe domein dat ik aan het opzetten ben, maar ik ben er nog niet tegenaan gelopen wat de gebruiker ziet aan schijfruimte (kan het nu ook niet nagaan omdat ik vrij ben). Het zou inderdaad wel handig zijn als gebruikers als maximale ruimte de ingestelde quota zien. Als men meer ziet is het idee toch al snel dat er nog voldoende ruimte is, terwijl die ruimte juist de ruimte is die een ander (of anderen) nog tot zijn beschikking heeft.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:16

DDX

werkt prima als je quote op een folder zet, en ook die folder via share aanbied
gebruikers die de share daarna mappen als driveletter zien bijvoorbeeld netjes de quota waardes
maar idd niet als je 1 share hebt met daarin weer submappen met ieder appart quota

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Tys
  • Nu online
DDX schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 01:02:
werkt prima als je quote op een folder zet, en ook die folder via share aanbied
gebruikers die de share daarna mappen als driveletter zien bijvoorbeeld netjes de quota waardes
maar idd niet als je 1 share hebt met daarin weer submappen met ieder appart quota
Ja, dat lijkt inderdaad wel te werken. Maar hoe kan dit nou by-design zijn? Als ik aangeef dat op iedere submap een quota moet staan, waarom behandeld hij dit dan anders? Ik kan moeilijk 6000 quota's handmatig gaan zetten. Nou kan ik ook wel met Powershell of iets dergelijks alle onderliggende mappen van een quota voorzien, maar dat geldt dan weer niet voor nieuwe mappen.

Ideale functie, en dan mist er zoiets ...

• DDX

DDX

quota's aanmaken op submappen is het probleem niet, dit kan gewoon direct vanuit FRSM
maar idd als je alleen \\server\userers shared (met daarin subfolders van iedere user) krijg je gewoon een tig GB share te zien met veel vrije ruimte

probleem zit hem denk in het feit dat het er een beetje bij gehackt is
het werkt nml ook alleen via windows shares, mac shares zien ook gewoon de hele diskspace
zal dus zoiets zijn van code in de share service die alleen kijkt naar de map die geshared wordt of daar een quota opzit....

• Tys
  • Nu online
DDX schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 15:22:
quota's aanmaken op submappen is het probleem niet, dit kan gewoon direct vanuit FRSM
maar idd als je alleen \\server\userers shared (met daarin subfolders van iedere user) krijg je gewoon een tig GB share te zien met veel vrije ruimte

probleem zit hem denk in het feit dat het er een beetje bij gehackt is
het werkt nml ook alleen via windows shares, mac shares zien ook gewoon de hele diskspace
zal dus zoiets zijn van code in de share service die alleen kijkt naar de map die geshared wordt of daar een quota opzit....
Kortom, ik zit met een probleempje. Ik hoop eerlijk gezegt dat Microsoft vaker tegen deze vraag aanloopt - wat niet waarschijnlijk is - en een patch bakt om quota details op folder level door te geven in plaats van de manier die jij beschrijft. Kan moeilijk een hele share aanmaken per user, dat wordt me iets te gortig.

Wel zou ik (tijdelijk) een soft quota kunnen aanmaken zonder reports e.d. van 1GB op de hele share, maargoed, als ik dan iemand 2GB geef ipv 1GB, hmja. Ook geen oplossing dus. Bah.

• DDX

DDX

tja ik heb in het verleden nog wel eens de moeite genomen om voor zulke irri dingen cases aan te maken bij microsoft maar dat heb ik inmiddels opgegeven

antwoord wat er uitkomt is eigenlijk altijd 'by desing' en daar mag je het mee doen...

offtopic:
cases die ik me nog kan herinneren :

sortering directories in xp die anders was dan 2000
zoeken in engelse outlook met nl regional instellingen kan je niet zoeken op iets met een punt erin (domeinnaam.nl bijv.)

Pagina: 1