Toon posts:

Met of zonder koppelteken

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een beetje een bizar vraagje. Wat is het meest correct: "3D hardware" of "3D-hardware"?

Ik ben een document aan het vertalen vanuit het Engels, en kom regelmatig termen tegen die nog geen standaardbenaming hebben in het Nederlands (of toch niet bij mijn weten). Bovenstaande vraag houdt mij nu al een dag bezig. 8)7 Zou er nog een betere benaming bestaan? Merk op dat ik het over alle hardware heb voor driedimensionale weergave. Kan dus een geïntegreerde schakeling zijn, een grafische kaart, of een 'farm' met honderden chips.

Dank bij voorbaat, _/-\o_

Nicolas

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 10:40

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Is 3D een bijvoegelijknaamwoord?

Nee --> Koppelteken.

Zie ook www.spatiegebruik.nl

Na wat zoeken:
http://www.onzetaal.nl/genoot/spelling2005.php
1-aprilgrap, 50-eurobiljet, vwo-5-leerling, bigbangtheorie (het Groene Boekje noemt 1 april, 50 euro, vwo 5 en big bang "spatiewoorden" en handhaaft de spatie in samenstellingen (1 aprilgrap, 50 eurobiljet, vwo 5-leerling, big bangtheorie); volgens ons werkt dat verwarrend en wij kiezen daarom voor het koppelteken of voor aaneenschrijven, zoals dat altijd gebruikelijk was)
Het ligt volgens mij aan de spelling die je wil volgen.

[ Voor 96% gewijzigd door Tukk op 16-05-2007 13:01 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:46

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik kan op Google vanalles vinden over de eigenschappen van het koppelteken en wanneer deze van toepassing is. Hoewel ik van mening ben dat weinig mensen er over zullen struikelen als je het op een van beide manieren spelt, zolang je het consistent gebruikt.
Bovendien zit je in het verkeerde subforum, maar omdat dit echt een zoekertje is doe ik hem dicht ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Ultraman op 16-05-2007 13:03 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Dit topic is gesloten.