Toon posts:

Problemen met Mobo / Processor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi daar,

Ik heb een zeer vaag probleem. Een tijd terug (een maand ongeveer) liep mijn computer ineens vast tijdens het spelen van een videootje. Ik probeerde 'm te rebooten maar toen deed ie niks meer. Ik hoorde alleen nog de fan draaien maar geen piepjes van de BIOS of wat dan ook. Beeld liet ook niks zien.

Inmiddels heb ik wel een nieuwe maar die oude wil ik toch nog wel repareren. Ik heb er inmiddels een andere HD, ander geheugen en andere videokaart ingezet maar hij wil nog steeds niks doen; alleen de fan gaat draaien. Ook m'n monitor op de VGA en op de DVI-uitgang gezet maar nog steeds niks.

Heeft iemand een goed idee om erachter te komen of het probleem bij de processor of bij het moederbord ligt? Via de visuele inspectie vind ik geen eigenaardigheden.

Specs:
Moederbord: ESC L4s8A2
Processor: P4 2.4 GHz
1 GB Intern Geheugen
80 GB Western Digital
Geforce 4 Ti 4400
Hercules Fortissimo III 7.1

Verwijderd

Tsja, meest voor de hand liggende is om een andere PC ernaast te zetten, en onderdeeltje voor onderdeeltje te testen.

Ik vermoed dat het moederbord, geheugen of processor is. In volgorde van waarschijnlijkheid.
Geheugen kan evt ook gewoon wat vies zijn. Bij een oudere PC zit er wel eens wat stof of aanslag op de voetjes danwel op de contactjes van het geheugen. Dat kun je met wat contactspray wel schoonmaken (van de week nog 512 mb in een oude Athlon bijgeprikt... geheugen werkte totdat ik het eruit haalde... daarna niet meer. Zelfde gebeurde met de netwerkkaart... ff de contactjes schoon en hij ging weer)...

Als de videokaart echt stuk is, dan herkent het moederbord dat, en krijg je piepjes.
Als ie een beetje stuk is, en het moederbord detecteert het niet, dan start je PC gewoon 'blind' op.
De harddisk of geluidskaart zouden in principe de rest van de PC nog goed moeten laten werken... Dus je zou nog beeld moeten krijgen en vanaf een CDtje moeten kunnen opstarten oid.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 13:18 ]

Verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:16:
Tsja, meest voor de hand liggende is om een andere PC ernaast te zetten, en onderdeeltje voor onderdeeltje te testen.

Ik vermoed dat het moederbord, geheugen of processor is. In volgorde van waarschijnlijkheid.
Zoals ik schreef heb ik al nieuw geheugen en videokaart geprobeerd. Dat is het dus niet.

Ik lees in die FAQ dat 't moederbord altijd een piepje moet geven bij 't opstarten, zelfs bij een kapotte CPU. Het moet dan dus wel de CPU zijn eh?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:52:
[...]

Zoals ik schreef heb ik al nieuw geheugen en videokaart geprobeerd. Dat is het dus niet.
Zoals ik zeg, dat geheugen maakt niet altijd goed contact.
Heb je al geprobeerd om alles goed schoon te maken?