Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sigarettenaansteker met accu maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Om meteen met de deur in huis te vallen: ik ben een n00b wat betreft electronica!

Ik heb het volgende probleem:
In de auto heb ik voor de kids een portable DVD-speler. Ik wil hier later nog een tweede bij aanschaffen. Echter, de sigarettenaansteker-aansluiting in mijn auto is verbonden via het contactslot. Op zich handig (trek je niet prongeluk de accu leeg), maar met de DVD-spelers is het lastig... Als ik bijvoorbeeld even moet tanken gaan de DVD-spelers dus uit. gevolg: na het tnkanen moet ik ze weer opnieuw aanzetten, al die rotte introfilpmjes bekijken en de juiste scene weer opzoeken. Zeer onhandig! Nu ging ik er vanuit dat meer mensen dit probleem hebben en dat er dus wel een sigarettenaansteker met ingebouwde accu zou bestaan - maar dit lijkt niet het geval te zijn!

Daarom het idee om dit dan maar zelf te maken... is dit mogelijk??
Dus een accu maken welke tussen de aansluiting en de DVD-spelers geplaatst kan worden welke oplaadt zo lang de auto loopt en stroom afgeeft als de auto even uitstaat...
Kan ik simpelweg een 12 volts-accu die oplaadt m.b.v. 12 volt (bestaan die?) tussen het snoer plaatsen? Of denk ik dan veel te simpel? Ik wil immers niet hebben dat (tijdens het rijden?) de zekeringen van mijn auto doorslaan en/of de accu ontploft en/of geheel niet blijkt te werken... ;)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-11 14:05
Bijna, je moet er wel een diode of schakelaar tussenzetten zodat de dvd-accu niet de auto-accu gaat opladen tijdens het stilstaan (of gewoon aansluiten via de sigarettenaansluiting die volgens je verhaal toch al uitgaat, alleen is het in verband met de stromen wel bevordelijker om het direct op de accu aan te sluiten).

Zoek maar eens naar aansluitschema's van lichtaccu's in campers, daar passen ze dat vaker toe.

[ Voor 13% gewijzigd door Invisible_man op 16-05-2007 12:27 ]

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 19:11

elTigro

Es un Gringo!

je hebt toch de memmory draad heet ie geloof ik voor je radio? die heeft altijd spanning meen ik, om je voorkeuze zenders en andere radio instellingen te bewaren. Wellicht dat je die kunt gebruiken...

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
elTigro schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:31:
je hebt toch de memmory draad heet ie geloof ik voor je radio? die heeft altijd spanning meen ik, om je voorkeuze zenders en andere radio instellingen te bewaren. Wellicht dat je die kunt gebruiken...
Dat is ook geen gek idee, maar ik heb zo'n ingebouwde radio, dus dan moet ik vanalles los gaan trekken - en aangezien het een lease-auto is wil ik toch liever niet al te veel aan de auto zelf gaan zitten!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Invisible_man schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:26:
Bijna, je moet er wel een diode of schakelaar tussenzetten zodat de dvd-accu niet de auto-accu gaat opladen tijdens het stilstaan (of gewoon aansluiten via de sigarettenaansluiting die volgens je verhaal toch al uitgaat, alleen is het in verband met de stromen wel bevordelijker om het direct op de accu aan te sluiten).

Zoek maar eens naar aansluitschema's van lichtaccu's in campers, daar passen ze dat vaker toe.
Hm... aansluiten op de accu en dan op de draad richting sigarettenaansteker is wat lastig... ook omdat ik niet te veel aan de auto wil rommelen, maar ook omdat dat toch wel erg ingewikkeld gaat worden voor mij als n00b ;)

Ik voel meer voor de optie om een accu tussen de aansluiting en de DVD-spelers te zetten... Wat is daar het nadeel dan van?

• Invisible_man
kazz1980 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:34:
[...]

Hm... aansluiten op de accu en dan op de draad richting sigarettenaansteker is wat lastig... ook omdat ik niet te veel aan de auto wil rommelen, maar ook omdat dat toch wel erg ingewikkeld gaat worden voor mij als n00b ;)

Ik voel meer voor de optie om een accu tussen de aansluiting en de DVD-spelers te zetten... Wat is daar het nadeel dan van?
Niets als je er tenminste voor zorgt dat de accu niet gekoppeld is aan de auto-accu als het contact uit staat, anders trek je alsnog je auto-accu leeg. Dit kan je dus met een diode of een schakelaar doen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Zou gewoon een DVD speler kopen met accu / resume functie. Dan hoef je niet met een losse accu in de auto te rommelen. Is een niet zo'n fijn object als je een ongeluk krijgt. Of je sleutel niet uit het contact halen als je tankt.

(of zijn dit niet zulke tweaker achtige suggesties :p)

[ Voor 24% gewijzigd door Barrycade op 16-05-2007 12:37 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
@littlejoannes, Ik heb al een portable DVD-speler... Heeft wel een accu, maar die zit er los bij en die kun je niet aanklikken bij bevestiging in de auto.

En tanken met motor aan is ten eerste verboden en ten tweede lastig aangezien ik zonder sleutel de tankdop niet los krijg ;)

• SpecialWhenLit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 11:17

SpecialWhenLit

Crank it to the last Mhz!

Bij mijn auto (bouwjaar 1999 middenklasser, niets aparts) kan ik kiezen of dit soort accessoires permanent spanning krijgen of geschakeld worden over het contactslot.
Kijk eens in het instructieboekje of jouw auto ook zoiets heeft?
In mijn geval moet ik 1 of 2 zekeringen van plaats verwisselen, heel makkelijk.

Succes ermee

Luchtkoeling zuigt...

• Invisible_man
littlejoannes schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:36:
Zou gewoon een DVD speler kopen met accu / resume functie. Dan hoef je niet met een losse accu in de auto te rommelen. Is een niet zo'n fijn object als je een ongeluk krijgt. Of je sleutel niet uit het contact halen als je tankt.

(of zijn dit niet zulke tweaker achtige suggesties :p)
Voor de veiligheid is het zowiezo niet verstandig om een lood-accu te nemen, maar eerder een gel-accu. Bij tankstations ben je overigens verplicht om je sleutel uit het contact te halen.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
SpecialWhenLit schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:39:
Bij mijn auto (bouwjaar 1999 middenklasser, niets aparts) kan ik kiezen of dit soort accessoires permanent spanning krijgen of geschakeld worden over het contactslot.
Kijk eens in het instructieboekje of jouw auto ook zoiets heeft?
In mijn geval moet ik 1 of 2 zekeringen van plaats verwisselen, heel makkelijk.

Succes ermee
ow.... daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Ga ik bij thuiskomst even nakijken... in dat geval is het natuurlijk helemaal makkelijk op te lossen ;)

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Invisible_man schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:36:
[...]
Niets als je er tenminste voor zorgt dat de accu niet gekoppeld is aan de auto-accu als het contact uit staat, anders trek je alsnog je auto-accu leeg. Dit kan je dus met een diode of een schakelaar doen.
Maar feitelijk zit de schakelaar dan toch al in het contactslot? De aansluiting heeft geen stroom meer van de accu als ik het sleutelcontact verbreek, dat werkt dan toch ook de andere kant op? (of denk ik dan weer te simpel :P) Overigens zal ik het uiteraard op een dusdanige manier gaan bevestigen dat de accu niet los in de auto ligt... komt in dat geval in de achterbak netjes ergens bevestigd... dus dat lijkt me zelfs bij een ongeluk redelijk veilig.

[ Voor 17% gewijzigd door kazz1980 op 16-05-2007 12:43 ]

• Barrycade
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Ach ik heb een "avanceerde" Skoda Fabia waarbij ik mijn tankdop kan openen met een handeltje naast mijn stoel. En de stroom wordt niet onderbroken zolang ik de sleutel niet uit het contact haal.

@ invisible_man: Dus ik kan de motor wel afzetten natuurlijk. Vindt ik ook genoeg bij een tankstation. Moet ik anders ook mijn uitlaat laten afkoelen voordat ik ga tanken? Is in mijn ogen een veel groter risico namelijk. :)

• ramsho
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 10:00
Ik heb hiervoor een starthulp gekocht.
Die wordt opgeladen door de cigaretten aansteker aansluiting.
Maar hij heeft zelf ook 3 aanlsluitingen, en zo blijft dus bij de koelbox koud en de dvd speler lopen.

Wellicht is dat iets voor je.

(Mijn iRacing Profiel)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een auto geeft altijd spanning op de sigarettenaansteker op het moment dat je de contactsleutel op contact zet. (je sleutel erin en 1 slag draaien)

Alleen sommige auto's vereisen inderdaad een sleutel om de tankdop los te halen, dat is dan weer lastig.

Vaak is het wel zo dat als je je motor afzet je niet zomaar weer kan starten zonder de sleutel in z'n geheel terug te draaien en opnieuw op contact te zetten en vervolgens te starten.

Dan heb je alsnog het probleem dat als je start de stroom even onderbroken moet worden

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11 22:39
Misschien is het handig om een kleine 12V loodaccu (bijvoorbeeld uit noodverlichting) met behulp van een diode op de aanstekerplug aan te sluiten. Je moet dan denken aan iets in de richting van een paar Ah (niet veel meer anders word de laadstroom te groot). Zo'n DVD-spelertje zou daar toch wel een uurtje op moeten kunnen spelen.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
littlejoannes schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:45:
Ach ik heb een "avanceerde" Skoda Fabia waarbij ik mijn tankdop kan openen met een handeltje naast mijn stoel. En de stroom wordt niet onderbroken zolang ik de sleutel niet uit het contact haal.

@ invisible_man: Dus ik kan de motor wel afzetten natuurlijk. Vindt ik ook genoeg bij een tankstation. Moet ik anders ook mijn uitlaat laten afkoelen voordat ik ga tanken? Is in mijn ogen een veel groter risico namelijk. :)
Bij mijn 'primitieve' :P Peugeot 206 SW uit 2004 gaat de stroom er ook heel even af als ik de motor uitzet en daarna weer start... en dus begint de DVD ook dan weer vrolijk opnieuw! ;)

En zoals de meeste Franse auto's moet de tankdop open met de sleutel... is iets van de Fransen... Mijn andere auto (Chevrolet aka Daewoo) heeft ook zo'n handig hendeltje bij de stoel...

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Viper® schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:53:
Dan heb je alsnog het probleem dat als je start de stroom even onderbroken moet worden
klopt... dat heb ik dus... dus dat lost het probleem niet op.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
ramsho schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:50:
Ik heb hiervoor een starthulp gekocht.
Die wordt opgeladen door de cigaretten aansteker aansluiting.
Maar hij heeft zelf ook 3 aanlsluitingen, en zo blijft dus bij de koelbox koud en de dvd speler lopen.
Wellicht is dat iets voor je.
Ow... dat zou ook een idee zijn - ze zetten er nooit bij dat zo'n ding zelf ook aansluitingen heeft...Ga ik nakijken!

• ramsho
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 10:00
De mijne heb ik destijds bij halfords gekocht.

Zit ook een compressor op en verlichting...
alles is los te schakelen.
Was niet echt super goedkoop. Maar werkt wel.

(Mijn iRacing Profiel)

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11 22:39
Ik vind de DIY versie toch leuker :P

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

kazz1980 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:39:
@littlejoannes, Ik heb al een portable DVD-speler... Heeft wel een accu, maar die zit er los bij en die kun je niet aanklikken bij bevestiging in de auto.
Lijkt me dat je hiermee wat meer moet tweaken. Je zegt dat je de accu niet kunt aanklikken "bij bevestiging in de auto". Maar hier zal toch wel een mouw aan te passen zijn? Desnoods met wat draadwerk?

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:38

T1psY

Dumo-Technics

misschien een relais dat op 12v aanschakelt? Je hebt zo van die relais met 2 aansluitingen, bv: als spoel bekrachtigd is, doorgeven aan pin 2 en 4, als spoel niet bekrachtigd is, doorgeven aan pin 1 en 3. Op pin 1 en 3 zet je battery, op pin 2 en 4 zet je sigarettenaansteker.

http://www.pcfreaky.be.tc/?p=13

Bij mij zit er op de dvd speler 2 aansuitingen, 1 voor de sigarettenaansteker/stopcontact en 1 voor de battery. Je moet met een knopje kiezen welke bron je wil. Als dit bij jouw ook zo is ben je met mijn schema niets.

offtopic:
sorry dat de link naar mijn site verwijst maar had even geen andere manier om de afb te uploaden.

[ Voor 51% gewijzigd door T1psY op 16-05-2007 14:41 ]

http://www.dumo-technics.com

• Invisible_man
kazz1980 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:42:
[...]

Maar feitelijk zit de schakelaar dan toch al in het contactslot? De aansluiting heeft geen stroom meer van de accu als ik het sleutelcontact verbreek, dat werkt dan toch ook de andere kant op? (of denk ik dan weer te simpel :P) Overigens zal ik het uiteraard op een dusdanige manier gaan bevestigen dat de accu niet los in de auto ligt... komt in dat geval in de achterbak netjes ergens bevestigd... dus dat lijkt me zelfs bij een ongeluk redelijk veilig.
Dat klopt idd dat je die daarvoor ook kan gaan gebruiken (had ik ook al min of meer in mijn eerste post staan :)).

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Denken we niet allemaal erg moeilijk...

Is niet de makkelijkste oplossing een draad voor de plus van de accu naar binnen (echt niet moeilijk, heb ik ook gedaan bij mijn leaseauto) en de min (ground) van het chassis ?

Of de remote aansluiten van de radio (al eerder genoemd) zelfs met een ingebouwde radio erg makkelijk te vinden, meestal de gele draad in de connector.

Het is denk ik een beetje overkill om hier een extra accu met laadcircuit voor te gaan gebruiken. Zeker als je naar de prijs gaat kijken. Stuk draad met een 12v verdeeldoosje is misschien 5 euro. Accu met circuit e.d. komt tocht wel op 25 euro ofzo.

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 08:23
ik had vroeger wel een kleine doosje met een sigarreteplug eraan waar een accu inzat (10 Ni-CD) en een uitgang, die zet je tussen de dvd speler en voila :D

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 16:21

cdoens

Peugeot-gek

In mijn ogen is de goedkoopste en makkelijkste manier:

Je koopt een sigarettenaansteker (zo eentje als je al in de auto hebt.)
Deze monteer je tussen de voorstoelen (wel even child-proof maken).
Je voorziet hem van stroom direct op de accu van je auto. Binnen 30 cm van de accu MOET je hem zekeren. De massa kun je ergens bij de handrem wel van het chassis afpakken. Verder kun je er aan denken om onder je dashboard nog een schakelaartje te maken, zodat je de sigarettenaansteker kunt uitzetten.

Heb zelf ook een 206 SW en denk dat als ik het zou willen het binnen 30 minuten aangesloten zit en werkt.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 14:32
cdoens schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:53:

Je voorziet hem van stroom direct op de accu van je auto. Binnen 30 cm van de accu MOET je hem zekeren. De massa kun je ergens bij de handrem wel van het chassis afpakken. Verder kun je er aan denken om onder je dashboard nog een schakelaartje te maken, zodat je de sigarettenaansteker kunt uitzetten.

Heb zelf ook een 206 SW en denk dat als ik het zou willen het binnen 30 minuten aangesloten zit en werkt.
Dit heb een paar jaar geleden een Peugeot 205 gehad waar ik dit ook mee gedaan heb, was zo gepiept. Ik heb de 2e aansluiting onder het dashboard gelaten omdat ik de stroom voorin nodig had en niet achterin.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
In mijn ogen is de goedkoopste en makkelijkste manier.
Ja, dit is wel de beste optie denk ik zo!
Maar je vergeet hierin even dat ik er echt de ballen verstand van heb!
Ik heb geen idee hoe ik een dergelijke aansluiting moet zekeren, en lastiger: ik heb werkelijk geen flauw benul hoe ik ooit een draadje netjes op de accu moet aansluiten en vervolgens de auto in moet krijgen... Ik vrees dat ik de halve auto sloop en niet goed meer in mekaar krijg om er vervolgens achter te komen dat ik enkel een dingetje los had moeten klikken ofzo... :P

• j-w
  • Niet online

j-w

ik zou dit niet zo snel doen: vergeet je de schakelaar om te zetten, en er zit nog een apparaat ingeplugd, dan is binnen no-time je akku leeg. Ik zou, zoals eerder gezegd, gewoon de accu van je DVD-speler proberen te gebruiken, dan hoef je niets aan de auto te modden.

[ Voor 13% gewijzigd door j-w op 18-05-2007 10:16 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
j-w schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:15:
[...]
ik zou dit niet zo snel doen: vergeet je de schakelaar om te zetten, en er zit nog een apparaat ingeplugd, dan is binnen no-time je akku leeg. Ik zou, zoals eerder gezegd, gewoon de accu van je DVD-speler proberen te gebruiken, dan hoef je niets aan de auto te modden.
Dat lijkt me geen probleem... Ik laat immers niet de kinderen uren in de auto een DVD kijken naden een bestemming bereikt is oid... En ook laat ik uiteraard geen DVD-speler onbeheerd in de auto achter! (want dat is natuurlijk vragen om inbraak!).
En modden aan de DVD-speler lijkt me eigenlijk niet zo'n strak plan... het is zo'n accu die je vastklikt aan de achterzijde. Om dit middels draden te gaan doen zul je de speler dus open moeten maken en gaan solderen... Dat zie ik echt niet zitten met een toch vrij prijzig apparaat!

• j-w
  • Niet online

j-w

kazz1980 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:22:
[...]

Dat lijkt me geen probleem... Ik laat immers niet de kinderen uren in de auto een DVD kijken... En ook laat ik uiteraard geen DVD-speler onbeheerd in de auto achter! (want dat is natuurlijk vragen om inbraak!). En modden aan de DVD-speler lijkt me eigenlijk niet zo'n strak plan... het is zo'n accu die je vastklikt aan de achterzijde. Om dit middels draden te gaan doen zul je de speler dus open moeten maken en gaan solderen... Dat zie ik echt niet zitten met een toch vrij prijzig apparaat!
Toch zou ik persoonlijk liever kiezen voor een fool-proof oplossing waarbij het simpelweg niet mogelijk is om de akku leeg te trekken. Maar, dat is misschien meer een kwestie van smaak.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
kazz1980 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:55:
[...]

Bij mijn 'primitieve' :P Peugeot 206 SW uit 2004 gaat de stroom er ook heel even af als ik de motor uitzet en daarna weer start... en dus begint de DVD ook dan weer vrolijk opnieuw! ;)

En zoals de meeste Franse auto's moet de tankdop open met de sleutel... is iets van de Fransen... Mijn andere auto (Chevrolet aka Daewoo) heeft ook zo'n handig hendeltje bij de stoel...
'Officieel' moet je sleutel ook uit het contact als je gaat tanken, dus heel onlogisch is het niet

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
j-w schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:25:
[...]
Toch zou ik persoonlijk liever kiezen voor een fool-proof oplossing waarbij het simpelweg niet mogelijk is om de akku leeg te trekken. Maar, dat is misschien meer een kwestie van smaak.
Het ligt aan je definitie van fool-proof... Ik vrees dat de DVD-speler het loodje legt bij een dergelijke tweak... Als het al niet gebeurd bij het aanpassen zelf wellicht een keer doordat een kind een ruk geeft aan de kabels van speler naar accu...

Tegenover een aanpassing in de auto waarbij het risico bestaat dat je de accu leeg trekt doordat de DVD-speler lang aan blijft staan... Een speler die tot dusver nooit langer dan pakweg een half uurtje in de auto gehangen heeft nadat de auto uitgeschakeld was ;)

Kortom: een heel redelijk risico op beschadiging danwel overlijden van de DVD-speler tegenover een zeer klein risico dat ooit de accu leegraakt (en ik heb startkabels :P)...

Dus mijn voorkeur op dit moment is een aanpassing aan de auto - zo lang dit niet betekend dat ik echt grote dingen moet gaan tweaken aan de auto, want zoals al paar keer aangegeven - ik heb er geen verstand van...

[ Voor 19% gewijzigd door kazz1980 op 18-05-2007 10:40 ]

• j-w
  • Niet online

j-w

kazz1980 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:38:
[...]

Het ligt aan je definitie van fool-proof... Ik vrees dat de DVD-speler het loodje legt bij een dergelijke tweak... Als het al niet gebeurd bij het aanpassen zelf wellicht een keer doordat een kind een ruk geeft aan de kabels van speler naar accu...

Tegenover een aanpassing in de auto waarbij het risico bestaat dat je de accu leeg trekt doordat de DVD-speler lang aan blijft staan... Een speler die tot dusver nooit langer dan pakweg een half uurtje in de auto gehangen heeft nadat de auto uitgeschakeld was ;)

Kortom: een heel redelijk risico op beschadiging danwel overlijden van de DVD-speler tegenover een zeer klein risico dat ooit de accu leegraakt (en ik heb startkabels :P)...

Dus mijn voorkeur op dit moment is een aanpassing aan de auto - zo lang dit niet betekend dat ik echt grote dingen moet gaan tweaken aan de auto, want zoals al paar keer aangegeven - ik heb er geen verstand van...
zeker, tweaken aan de DVD-speler is misschien ook niet de oplossing. Ik wou je alleen een idee aan de hand doen :). Ik bedoelde ook niet te zeggen dat een dergelijke tweak wel fool-proof was.

Misschien kun je, als je zelf niet aan de auto wilt klussen, de garage vragen de twee 12-V plug achterin aan te leggen. Kost je wel een paar centen, maar dan weet je zeker dat het goed zit.

[ Voor 11% gewijzigd door j-w op 18-05-2007 10:47 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Ok ;) dank voor het meedenken in dat geval! maar het lijkt me niet de beste oplossing ...

Maar een extra sigarettenaansteker in de auto lijkt me ook lastig... ik heb geen flauw idee hoe dat te doen wat betreft de (relatief simpele) electronica en vooral geen idee hoe ik ooit een kabeltje van accu naar het middenpaneel krijg!

[ Voor 140% gewijzigd door kazz1980 op 18-05-2007 10:49 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
tolunaygul12 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:46:
ik had vroeger wel een kleine doosje met een sigarreteplug eraan waar een accu inzat (10 Ni-CD) en een uitgang, die zet je tussen de dvd speler en voila :D
Ja... zoiets zoek ik dus al een hele tijd naar... maar het is echt nergens te vinden!! Dus als je tips hebt... Uiteraard is dit veruit de makkelijkste oplossing!

• SeatRider
  • Laatst online: 21-11 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Wat voor auto is het, en heb je een normale autoradio? Dan is ie namelijk vrij simpel te verwijderen, en zou ik gewoon de permanente 12v van je autoradio gebruiken om je DVD spelertjes mee te voeden. Je hoeft natuurlijk niet per se een aanstekeraansluiting te hebben? Je kunt gewoon die stekker erafknippen en de losse draadjes achter je radio aansluiten.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
SeatRider schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:03:
Wat voor auto is het, en heb je een normale autoradio? Dan is ie namelijk vrij simpel te verwijderen, en zou ik gewoon de permanente 12v van je autoradio gebruiken om je DVD spelertjes mee te voeden. Je hoeft natuurlijk niet per se een aanstekeraansluiting te hebben? Je kunt gewoon die stekker erafknippen en de losse draadjes achter je radio aansluiten.
Peugeot 206SW, met een radio in dashboard verwerkt...dus niet gemakkelijk te verwijderen...

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

kazz1980 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:38:
Ga naar een garage en laat een extra aansluiting inbouwen. Kost je vijf tientjes en scheelt je een afgebrande auto.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
burne schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:10:
[...]
Ga naar een garage en laat een extra aansluiting inbouwen. Kost je vijf tientjes en scheelt je een afgebrande auto.
doen garages dat?
Hm... misschien dan ook het overwegen waard...

• j-w
  • Niet online

j-w

kazz1980 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:11:
[...]

doen garages dat?
Hm... misschien dan ook het overwegen waard...
als je ze betaalt vast wel. Maak echter wel heel duidelijk dat je altijd spanning op die tweede aansluiting wilt hebben. :)

• j-w
  • Niet online

j-w

Ik vraag me echter het volgende af. Als ik mijn auto start, dan gaat de autoradio heel even uit. Krijg je hetzelfde probleem niet met die tweede aansluiting?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

j-w schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:17:
Ik vraag me echter het volgende af. Als ik mijn auto start, dan gaat de autoradio heel even uit. Krijg je hetzelfde probleem niet met die tweede aansluiting?
Goeie. Dat risico loop je altijd, door het starten van de auto zakt de boordspanning even iets in, het is maar de vraag hoe die dvd spelertjes daarmee omgaan. Hebben die DVD spelertjes sowieso geen accu's van zichzelf??

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
oei... ja klopt... dat heb mijn auto ook... bij starten gaat de spanning er even af... ook bij de radio...

En nee - de DVD-speler die ik heb heeft zo'n accu die je aan de achterzijde vast kunt klikken... helaas kan dit alleen niet als je de DVD aan een hoofdsteun bevestigd...

[ Voor 44% gewijzigd door kazz1980 op 18-05-2007 11:36 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Dat wegvallen van de spanning tijdens het starten zal je altijd hebben, er wordt nu eenmaal enorm veel energie uit de accu genomen om de motor te starten.
Aangezien kazz1980 al aangeeft geen kaas gegeten te hebben van elektronica of elektriciteit, vrees ik dat een goeie oplossing moeilijk/duur wordt.

In principe zou je gemakkelijk met zo'n 1F "elektronische condensator", zoals bass-freaks gebruiken voor hun autoradio, de spanningsdip bij het starten kunnen opvangen (stroomverbruik van de DVDspeler bepaalt hoelang), in combinatie met constante 12V uit de accu om tijdens tanken verder te kijken.
Maar je moet wel nog altijd een shottky-diode of dergerlijke tussen de start-accu en wat je als energieopslag voor de DVDspeler gebruikt zetten, anders helpt je energieopslag mee aan het starten van de auto en zal de DVDspeler weer resetten (heb je dus eigenlijk niets gedaan). Zolang je dit zelf niet kan, en niemand vind die het voor je kan doen (ik heb mijn twijfels bij de kennis van een garagist, om iets dergerlijks te berekenen/monteren), zal je geen 100% werkende oplossing kunnen maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
@naftebakje, ik vrees dat je gelijk hebt...
Daarom heb ik ook het liefst gewoon een kant en klaar product. Ik blijf me erover verbazen dat dit niet gewoon te verkrijgen is :|

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

kazz1980 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 12:08:
@naftebakje, ik vrees dat je gelijk hebt...
Daarom heb ik ook het liefst gewoon een kant en klaar product. Ik blijf me erover verbazen dat dit niet gewoon te verkrijgen is :|
Dat is er wel, in de vorm van auto dvd spelertjes met een ingebouwde accu die zelf laadt terwijl ie aangesloten is, en dan zonder stroom nog een uur of wat kunnen doorspelen. Denk dat je gewoon het verkeerde setje hebt aangeschaft :)

SeatRider moest het vroeger doen met een kleurboek op de achterbank van de Renault 4.

• king of rats
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 09:26
Is een reserve sleutel om de tankdop te openen niet de beste oplossing? Simpel en goedkoop 8).

Wii \\ xbox 360 \\ samsung 32a656 \\ pc: e6400, hd3870, p5w dh deluxe

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

king of rats schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 12:41:
Is een reserve sleutel om de tankdop te openen niet de beste oplossing? Simpel en goedkoop 8).
Het is niet zozeer een fysiek probleem, als wel het feit dat benzinepompen het verbieden voor de veiligheid.

• j-w
  • Niet online

j-w

SeatRider schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 12:25:
[...]

Dat is er wel, in de vorm van auto dvd spelertjes met een ingebouwde accu die zelf laadt terwijl ie aangesloten is, en dan zonder stroom nog een uur of wat kunnen doorspelen. Denk dat je gewoon het verkeerde setje hebt aangeschaft :)
Idd, het handigste is om je huidge setje op marktplaats te zetten en een nieuwe te kopen die wel rekening houdt met gebruik in de auto!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
j-w schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:15:
[...]
Idd, het handigste is om je huidge setje op marktplaats te zetten en een nieuwe te kopen die wel rekening houdt met gebruik in de auto!
Mijn huidige set was een kado van mn werkgever... EN is zonder meer een geweldig apparaat! Beetje zonde om dat weg te doen en van de beperkte opbrengst (tweedehands is immers vele malen minder dan de nieuwprijs) een cheap-ass nieuwe te halen! :|

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
deze heb ik overigens (alleen dan het vorige model volgens mij)

[ Voor 16% gewijzigd door kazz1980 op 21-05-2007 13:52 ]

Pagina: 1