Hoe een gecertificeerde netwerk installateur worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 564 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024
Ik heb sinds kort een eigen bedrijfje wat ik naast mijn fulltime baan doet en alles loopt aardig. Ik leg bekabeling UTP/FTP kabel etc.

Nu heb ik een paar vragen.
1. Tot nu toe gebruik ik altijd flexibele kabel dus patchkabel voor alle afstanden dit werkt goed maar wat is nu het verschil met installatiekabel? Ja de kern van installatie kabel is hard maar is er ook een signaal verbetering of verlies?

2. Hoe kan ik eigenlijk een gecertificeerd netwerk opleveren? Nu lever ik netwerk bekabeling uit die werkt maar gecertifeerd is het niet op google zie ik alleen bedrijven die het doen maar niet hoe ze die certificering hebben behaald.

3. Moet een FTP kabel nog anders geknepen worden en dan bedoel ik de RJ45 schoen? Ik heb een schielded RJ45 en aan 1 kant knijp ik de folie in de schoen en aan de andere kant niet.

Hoop dat jullie de antwoorden weten :)

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-03 09:13
Het antwoord op vraag 1 is iig: Wanneer je flexibele kabel gebruikt om wandcontactdoosjes af te monteren, zullen op ten duur (of meteen al) de aders niet strak genoeg in die sleufjes zitten. Die aders zullen dus sneller los raken waardoor je verbindingen niet meer werken.

voor de overige vragen: je zou misschien een ccna cursus oid kunnen volgen zodat je wat meer af komt te weten van netwerken en bekebeling. Volgens mij kunnen bedrijven gecertificeerde netwerken opleveren door alle verbindingen door te meten met bepaalde meetapparatuur, maar dat weet ik niet heel zeker.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Inderdaad, de bekabeling die je hebt aangelegd door meten. Dit rapport uitprinten en dit moet dan natuurlijk binnen de normen zijn. Dan naar de leverancier gaan, die kijkt het na of dat alles binnen de normen en is. En dan heb je een gecertificeerd netwerk. Dit is iig hoe ik het doe, geen idee hoe het nog meer kan.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• cool0
Mijn CCNA heb ik al :).

Het ging mij gewoon meer over het hoe en wat. Nu is alleen de vraag waar kan je eisen zien waaraan het moet voldoen?

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

cool0 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:14:
Mijn CCNA heb ik al :).

Het ging mij gewoon meer over het hoe en wat. Nu is alleen de vraag waar kan je eisen zien waaraan het moet voldoen?
Waarom zoek je niet wat meer informatie over de TIA normering die je gebruikt? Ik neem aan dat je de TIA 568-B gebruikt voor je UTP bekabeling. Ik weet zeker dat in deze norm exact staat beschreven aan welke normering de bekabeling moet voldoen.

Over de FTP bekabeling, de folie rond de aders van de FTP bekabeling moet altijd geaard zijn. Aan beide kanten. Maar dat zal je wel bekend in de oren klinken, dit komt ook voor in de CCNA cursus (ik ben er op dit moment mee bezig :) ) .

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06

WouterG

Dit is geen ondertitel

Een cursus bij een leverancier volgen en de benodigde meetapparatuur aanschaffen. Wij maken gebruik van een Fluke DSP-4000 en enkelen van ons hebben daarvoor een cursus gehad. Na het kabel trekken en aansluiten alles doormeten en met behulp van een pc de Fluke uitlezen en pdfjes uitprinten en als laatste een krabbeltje zetten. Zo doen wij dat ;)

Linkje: http://www.flukenetworks....ian.htm?categorycode=CPTT

[ Voor 16% gewijzigd door WouterG op 16-05-2007 22:39 ]

• cool0
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:34:
[...]

Waarom zoek je niet wat meer informatie over de TIA normering die je gebruikt? Ik neem aan dat je de TIA 568-B gebruikt voor je UTP bekabeling. Ik weet zeker dat in deze norm exact staat beschreven aan welke normering de bekabeling moet voldoen.

Over de FTP bekabeling, de folie rond de aders van de FTP bekabeling moet altijd geaard zijn. Aan beide kanten. Maar dat zal je wel bekend in de oren klinken, dit komt ook voor in de CCNA cursus (ik ben er op dit moment mee bezig :) ) .
Hmmm Ik dacht altijd dat die aan 1 kant geaard moest zijn omdat je anders een spanningsveld creer over de gehele kabel? Op internet kon ik nergens vinden hoe een ftp kabel nu goed te maken.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06

WouterG

Dit is geen ondertitel

cool0 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:53:
[...]

Hmmm Ik dacht altijd dat die aan 1 kant geaard moest zijn omdat je anders een spanningsveld creer over de gehele kabel? Op internet kon ik nergens vinden hoe een ftp kabel nu goed te maken.
Wij aarden ze altijd aan twee kanten en volgens de fluke moet dat ook. Doe ik het niet dan krijg ik een wire-map fail ;)
Pagina: 1