Creative SB X-FI, Logitch Z-5500, Wii en TV-kaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.818 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 22:16
Ik ben van plan mijn huidige audiosysteem compleet te vervangen, aangezien de geluidskaart na 10 jaar trouwe dienst begint te kraken, en de boxen ook al lang afgeschreven zijn.

Ik heb mijn oog laten valen op een Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic geluidskaart. Hierop wil ik een Logitech Z-5500 analoog (dus via standaard 3,5" stereojacks) aansluiten.

Daarnaast heb ik een TV-kaart in m'n PC zitten, en die moet ik via een 3,5" stereojack aansluiten. Geen probleem, de Creative kaart heeft daar een input voor (de zogenaamde FlexiJack, waar ik volgens Creative o.a. "analog devices like cassette players and other line-level sources" op kan aansluiten.

Het enige struikelblok is echter mijn Nintendo Wii. Mijn Wii heeft enkel een Tulp-aansluiting (plaatje!). Ik zou dus iets als "RCA Audio Splitter Adapter (3.5mm Male to 2 RCA Female)" moeten aansluiten op 't "Digital SoundTouch-controlecentrum".

Dit lijkt me een nogal omslachtige oplossing voor zoiets simpels als het aansluiten voor een Wii. Zijn er nog andere opties?

Daarnaast, ter eigen controle, is dit een beetje een nette setup? Ik speel geen spelletjes, maar heb wel bijna dag en nacht muziek, de TV of een film opstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evinyatar
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 15:01
Je kan de Wii aansluiten op de line-in van de console aan de zijkant, maar daar heb je toch een tulp naar 3.5mm kabeltje of adapter voor nodig.
En dat is zeker een leuke setup. Ik heb ongeveer dezelfde, maar dan zonder Wii en een MacBook Pro naast mijn gewone PC. Ik heb er wel voor geopteerd om de TV kaart intern aan te sluiten op de AUX ingang op de X-Fi. Zo verlies je de FlexiJack niet, die je dan kan gebruiken om je Z-5500 digitaal aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Evinyatar schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:02:
Je kan de Wii aansluiten op de line-in van de console aan de zijkant, maar daar heb je toch een tulp naar 3.5mm kabeltje of adapter voor nodig.
En dat is zeker een leuke setup. Ik heb ongeveer dezelfde, maar dan zonder Wii en een MacBook Pro naast mijn gewone PC. Ik heb er wel voor geopteerd om de TV kaart intern aan te sluiten op de AUX ingang op de X-Fi. Zo verlies je de FlexiJack niet, die je dan kan gebruiken om je Z-5500 digitaal aan te sluiten.
Ik zou de Z-5500 inderdaad digitaal kunnen aansluiten met die FlexiJack, maar dan verlies ik de compatibiliteit van muziek en spellen met 'echt' 5.1 geluid toch?

En de Wii aansluiten met zo'n adaptertje lijkt idd de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evinyatar
Dat klopt (hoewel ik nog nooit 5.1 muziek ben tegengekomen). Voor spelletjes schakel ik dan ook over op de analoge ingang (kwestie van op het 'input' knopje te drukken). Films en muziek gaan bij mij altijd over de digitale ingang. Het DTS of Dolby Digital signaal, dat in veel films terug te vinden is, wordt dan door de Z-5500 gedecodeerd en zodanig krijg je dus toch "echt" surround geluid bij films die het ondersteunen. Dat "zou" beter geluid moeten geven maar om eerlijk te zijn heb ik het nog nooit helemaal getest. Wel kan je op de Z-5500 op die manier gebruik maken van de nachtmodus die zware bassen dempt, zodat je de buren niet wekt. En het is gewoon leuk het Dolby Digital of DTS logo te zien verschijnen op de console van de Z-5500 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Evinyatar schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:26:
Dat klopt (hoewel ik nog nooit 5.1 muziek ben tegengekomen). Voor spelletjes schakel ik dan ook over op de analoge ingang (kwestie van op het 'input' knopje te drukken). Films en muziek gaan bij mij altijd over de digitale ingang. Het DTS of Dolby Digital signaal, dat in veel films terug te vinden is, wordt dan door de Z-5500 gedecodeerd en zodanig krijg je dus toch "echt" surround geluid bij films die het ondersteunen. Dat "zou" beter geluid moeten geven maar om eerlijk te zijn heb ik het nog nooit helemaal getest. Wel kan je op de Z-5500 op die manier gebruik maken van de nachtmodus die zware bassen dempt, zodat je de buren niet wekt. En het is gewoon leuk het Dolby Digital of DTS logo te zien verschijnen op de console van de Z-5500 :p
Is er dan, afgezien van de kwaliteit, nog een verschil tussen het wel of niet digitaal aansluiten? Mis ik mogelijkheden als ik 'm digitaal aansluit? Kan ik dan muziek, avi's, DVD's afspelen op alle sattelites?

EDIT:
Welke aansluitmogelijkheden heb ik dan tussen speakerset en geluidskaart? Ik neem aan dat de analoge kabels meegeleverd zijn, maar dat ik een extra kabel moet hebben als ik 't digitaal wil hebben?

Kan ik m'n TV-kaart en Wii tegelijk met ieder een 3,5mm jack aansluiten op de speakerset?

[ Voor 12% gewijzigd door jpiscaer op 16-05-2007 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evinyatar
Het enige dat je mist op de digitale aansluiting is surround geluid dat niet DTS of Dolby Digital is. Dwz spelletjes, WMV-HD, RealMedia en QuickTime zullen gewoon in stereo klinken, tenzij je even schakelt naar de analoge 6-channel direct input.
Een digitale kabel is niet meegeleverd met de set, de analoge 6-channel wel.
De analoge input kan je op twee manieren gebruiken; 1x6 kanalen + 1x stereo mix, of 3x2 kanalen + 1x stereo mix. De eerste is dus handig in het bovenstaande geval waarin je analoog surround geluid wilt ontvangen van je PC, het tweede is handig als je een heleboel stereo apparaten hebt waar je tussen wilt kunnen switchen. In beide gevallen wordt het geluid dat door de line-in (aan de zijkant van de console) door het analoge geluid gemixt. Dus je zou perfect je PC aan de 6-channel direct kunnen hangen, en de Wii aan de zijkant, of je TV kaart en Wii apart op de analoge ingangen zetten en switchen.
Hoe dan ook kom je er wel uit met de X-Fi en de Z-5500, gewoon een kwestie van de configuratie zoeken die jij het handigste vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Evinyatar schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:56:
Het enige dat je mist op de digitale aansluiting is surround geluid dat niet DTS of Dolby Digital is. Dwz spelletjes, WMV-HD, RealMedia en QuickTime zullen gewoon in stereo klinken, tenzij je even schakelt naar de analoge 6-channel direct input.
Een digitale kabel is niet meegeleverd met de set, de analoge 6-channel wel.
De analoge input kan je op twee manieren gebruiken; 1x6 kanalen + 1x stereo mix, of 3x2 kanalen + 1x stereo mix. De eerste is dus handig in het bovenstaande geval waarin je analoog surround geluid wilt ontvangen van je PC, het tweede is handig als je een heleboel stereo apparaten hebt waar je tussen wilt kunnen switchen. In beide gevallen wordt het geluid dat door de line-in (aan de zijkant van de console) door het analoge geluid gemixt. Dus je zou perfect je PC aan de 6-channel direct kunnen hangen, en de Wii aan de zijkant, of je TV kaart en Wii apart op de analoge ingangen zetten en switchen.
Hoe dan ook kom je er wel uit met de X-Fi en de Z-5500, gewoon een kwestie van de configuratie zoeken die jij het handigste vindt.
Ik denk ook wel dat ik de TV-kaart en de Wii aangesloten krijg, ik zit alleen nog te tobben of dat digitaal aansluiten van m'n speakers op de X-Fi zoveel verschil gaan maken. Wat voor kabel heb ik dan nodig? Ik neem aan dat ik die kabel dan op de FlexiJack moet aansluiten, maar ik kan zo niet vinden wat voor type kabel ik dan moet hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evinyatar
Een soortgelijk splittertje als in je openingspost, maar dan liefst met een (kort) draadje eraan zodat die niet in de weg komt van je andere jacks op de kaart, en een enkele coax kabel die je dan aansluit op 1 van de twee tulpen op die adapter. Meer info: \[X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Evinyatar schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 17:07:
Een soortgelijk splittertje als in je openingspost, maar dan liefst met een (kort) draadje eraan zodat die niet in de weg komt van je andere jacks op de kaart, en een enkele coax kabel die je dan aansluit op 1 van de twee tulpen op die adapter. Meer info: \[X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative deel 4
Euhm, nu ben ik ff confused. Ik neem aan dat die FlexiJack een digitale coax-aansluiting heeft. Ik moet dus een kabel hebben, met aan 1 kant zo'n digitale coax aansluiting (zoiets?). Wat moet ik aan de speakerkant voor aansluiting hebben dan? Zit er een digitale coax aansluiting op de Z-5500?

EDIT:

Moet ik zo'n splittertje hebben?
Afbeeldingslocatie: http://img83.imageshack.us/img83/257/rca9oi.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door jpiscaer op 16-05-2007 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Kan iemand bevestigen dat als ik m'n speakers digitaal aansluit, ik geen opties of mogelijkheden verlies? Ik kijk veel films (zowel XviD, Divx als DVD's), en luister normale MP3'tjes... Kan iemand me ('t lieft met plaatjes, zodat ik weet wat ik moet kopen) laten zien hoe ik m'n speakers (en TV-kaart / Wii) moet aansluiten?

EDIT:
In de helpfile van de X-Fi kaart zie ik iig hoe ik 't aan de kant van de geluidskaart moet aanpakken:
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/jainoxi/FlexiJack.jpg

Een verloopkabel tussen 3,5mm (male) Jack en (female) RCA, en dan een (male) RCA - (male) RCA kabel. Zo gebruik ik maar 1 aansluiting op de geluidskaart zelf.

Nu vraag ik me af waar op de Logitech speakerset ik de Wii en m'n TV-kaart kan aansluiten...

Zo te zien kan ik de 6-kanaals analoge poortjes op de speakerset gebruiken om m'n Wii en TV-kaart analoog aan te sluiten:
Afbeeldingslocatie: http://img.presence-pc.com/dossiers/comp_logitech/connect_pod_z5500.jpg

EDIT2:
Krijg ik een kabel bij dat FlexiJack idee? Ik neem aan van niet, dus scenario 2. Zit er wel een kabel bij, dan krijg je scenario 1. De Wii en de TV-kaart zijn duidelijk ondertussen. Het totaalplaatje:

Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic -> Logitech Z-5500 Digital
Scenario 1 RCA single (male) -> RCA single (male).
Dan ga ik er dus van uit dat ik een 3,5mm Jack (male) naar RCA (female), een FlexiJack kabel, erbijkrijg.
Scenario 2 3,5mm Jack (male) -> RCA single (male)
Dan ga ik er dus van uit dat ik zelf een 3,5mm Jack in die FlexiJack poort moet stoppen
TV-Kaart -> Logitech Z-5500 Digital
• 3,5mm Jack (male) -> 3,5mm Jack (male)
Nintendo Wii -> Logitech Z-5500 Digital
• 2x Tulp (female) -> 3,5mm Jack (male)

[ Voor 80% gewijzigd door jpiscaer op 18-05-2007 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Het vinden van een van de kabels blijkt toch redelijk lastig, ik kan nergens een 3,5mm Jack (male) -> RCA (male) vinden, zonder dat er meteen twee RCA male pluggen op zitten. Zoek ik verkeerd? Kan iemand me een webshop (a la ConRad) wijzen waar ze zo'n kabel hebben? Of kan ik ook een 3,5mm Jack (male) -> 2x RCA (male) kopen, en dan slechts 1 van de RCA pluggen gebruiken om toch het volledige digitale signaal over te sturen?

[ Voor 23% gewijzigd door jpiscaer op 18-05-2007 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Jainoxi schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 12:40:
Het vinden van een van de kabels blijkt toch redelijk lastig, ik kan nergens een 3,5mm Jack (male) -> RCA (male) vinden, zonder dat er meteen twee RCA male pluggen op zitten. Zoek ik verkeerd? Kan iemand me een webshop (a la ConRad) wijzen waar ze zo'n kabel hebben? Of kan ik ook een 3,5mm Jack (male) -> 2x RCA (male) kopen, en dan slechts 1 van de RCA pluggen gebruiken om toch het volledige digitale signaal over te sturen?
Laat ik 't anders vragen. Hoe hebben jullie je Z-5500 op een X-Fi geluidskaart aangesloten? Vraag een plaatje en eventueel waar je de benodigde kabels kan kopen, zodat ik 't zelf ook voor elkaar kan krijgen...

EDIT:
Ik kan natuurlijk ook de Creative Digital I/O Module kopen, en dan een optische kabel gebruiken...

[ Voor 6% gewijzigd door jpiscaer op 21-05-2007 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Om m'n eigen topic af te sluiten, ik heb uiteindelijk de Digital I/O Module gekocht. Deze heeft aan de ene kant een 3,5mm Jack (op de FlexiJack aansluiting), aan de andere kant een paar coaxiale en optische SPDIF aansluitingen. Met een optische toslink heb ik deze aan m'n Z-5500 gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg vandaag mijn logitech Z-5500 binnen en ik zou graag willen
weten waar ik hem op de pc aan moet sluiten zodat het geluid digitaal is.

Ik heb een bij geleverde geluidskaart bij de msi eclips sli x58 maar heb daar
alleen 6 aansluitingen voor analoge aansluitingen op zitten. Verder heeft dit bord
geen onbord geluids chip !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 10:49:
Ik krijg vandaag mijn logitech Z-5500 binnen en ik zou graag willen
weten waar ik hem op de pc aan moet sluiten zodat het geluid digitaal is.

Ik heb een bij geleverde geluidskaart bij de msi eclips sli x58 maar heb daar
alleen 6 aansluitingen voor analoge aansluitingen op zitten. Verder heeft dit bord
geen onbord geluids chip !!
Je hardware moet natuulijk wel digitaal ondersteunen. Zo te zien heb je dit niet, tenzij 1 van de uitgangen softwarematig omgezet kan worden naar digitaal. ( 6 analoge, welke zijn dat dan allemaal? )

edit:
OMG, dit topic is wel heel oud...

[ Voor 3% gewijzigd door Tomfish op 17-06-2009 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een digitale aansluiting op de vi-kaart zitten dat is iig 1
Ik moet nog ff kijken op de geluidskaart (Creative X-Fi Xtreme Fidelity - 7.1 channel surround)

Het moet deze zijn maar mijn geluidskaart heeft een msi look met een kapje er om heen
http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00581829

Edit
het zat bij dit moederbord http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=393172

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2009 11:28 ]

Pagina: 1