Beamer met gewone halogeen lamp?

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• apekoek
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-11-2025
Is dit mogelijke? Ik kan aan een Infocus komen op ,jawel, marktplaats. Deze eigenaar beweerd dat hij in deze beamer normale halogeen lampen kan doen van 230 volt/100watt. Is dit onzin dat dit kan en werkt? Of werkt zoiets wel, maar zitten er enorme kant tekeningen aan? Want een originele lamp is niet voor niets 400 euro in plaats van 10 euro.

Iemand die hier meer over weet?

Verwijderd

In een beamer zou je idd een gewone autolamp (halogeen) kunnen plaatsen en zou ook net zo effectief zijn

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Een beamerlamp levert doorgaans 1000-2000 lumen, een standaardhalogeenlamp levert zo'n 20 lumen per watt. Het zou dus wel eens kunnen, maar ik denk dat diverse eigenschappen aan een halogeenlamp ervoor zorgen dat de beamer erg snel overlijdt...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat een autolamp donkere vegen geeft ivm de gloeidraad.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het probleem bij een beamer is vooral hitte, zo'n beamer is zo gemaakt dat met een originele lamp de hitte binnen de perken blijft, want gesmolten lcd's of dlp chip is einde beamer. Nu weet ik niet of een halogeen lamp warmer is dan een speciale beamer lamp, maar ik denk van wel.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 09:42
Halogeen lampen geven geel licht. Hoge druk lampen die er in HOREN te zitten, geven wit licht.
Oftewel, het kan wel, maar het beeld gaat er totaal NIET uitzien! (Daarnaast i.d.d. koeling, maarja, 100 watt == 100 watt)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Er is ooit een topic geweest op GoT waarin men enkele beamers besprak, die compatible waren met 'gewone' halogeenlampen. Let wel, deze 'gewone' lampen moesten dan vaak nog gezocht worden bij een goede lampenzaak (weinig gebruikt type).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
OverSoft schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:06:
Halogeen lampen geven geel licht. Hoge druk lampen die er in HOREN te zitten, geven wit licht.
Oftewel, het kan wel, maar het beeld gaat er totaal NIET uitzien! (Daarnaast i.d.d. koeling, maarja, 100 watt == 100 watt)
Op internet kun je ze gewoon aanschaffen,
ik meen dat wit licht ongeveer 5000/6000 kelvin was.

Het grootste probleem met beamers was dat je een lichtpunt moest hebben, ik weet niet of een halogeenlampje daarvoor geschikt is. Daarnaast speelt het aantal lumen een belangrijke rol, kan het goedkoper lampje genoeg aantal lumen opbrengen, is het te reguleren etc.
Als het niet genoeg is kun je eventueel de kamer donker maken,
als het teveel is klopt het beeld niet meer, alles wordt flets.
Pagina: 1