[CMS] IIS en PHP

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment loop ik stage bij een bedrijf dat haar website wil laten vernieuwen. Ik hou mij nu vooral bezig met het inventariseren van de doelstellingen en wat de organisatie precies met de site wil.

Komend schooljaar (derde jaar) is de bedoeling dat de website gerealiseerd gaat worden via een team van 5 studenten. Een belangrijk onderdeel van de website is het CMS systeem. Het bedrijf heeft geen full-time webdeveer in dienst, maar ze moeten wel regelmatig content kunnen verversen/toevoegen.

Nu loop ik tegen het volgende aan:
De website draait op Windows met IIS server. Dat blijft zo, want er komt een portal op die in ASP geschreven wordt. Ik heb navraag gedaan bij mijn opleiding: de TDI'ers (studierichting die zich bezig houdt met Techniek, Design en Interactie) hebben nog geen ASP kennis... Nu kan er op de IIS server wel een PHP module geinstalleerd worden, maar dan zit ik met het CMS systeem...

Voor PHP zijn er talloze CMS'en te vinden, maar deze willen allemaal een apache server tot hun beschikking hebben. Zijn er CMS'en die op IIS met PHP kunnen draaien? Ik heb via Google gezocht en via verschillende andere sites, maar kom niet zo snel iets tegen. Iemand een idee of dit uberhaupt wel kan/bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als je eens uitzoekt wáárom die CMS'en persé apache willen hebben... Mogelijk is dat enkel vanwege mod_rewrite, en laat daar nou net een IIS-oplossing voor zijn. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal alleen wegens die module zijn, waar dus een oplossing voor is
En dus kan het gewoon draaien zoalng PHP en Mysql op IIS draaien

Een CMS MOET geen Apache hebben, maar wel de beschikking over PHP en vaak ook MySQL met behorende modules
Omdat IIS vaak alleen ASP is werkt het niet, maar als je IIS zo maakt dat er PHP en alles op drait zal de CMS gewoon werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Een van de grootste open source CMS systemen is Mambo/Joomla en die draaid perfect op IIS met PHP. Zoek maar eens op Joomla, ook hier op GoT is er een groot topic over.

http://www.joomla.org/

[ Voor 7% gewijzigd door Luppie op 16-05-2007 10:01 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 09:58:
Zal alleen wegens die module zijn, waar dus een oplossing voor is
En dus kan het gewoon draaien zoalng PHP en Mysql op IIS draaien

Een CMS MOET geen Apache hebben, maar wel de beschikking over PHP en vaak ook MySQL met behorende modules
Omdat IIS vaak alleen ASP is werkt het niet, maar als je IIS zo maakt dat er PHP en alles op drait zal de CMS gewoon werken
Ah, dat wou ik weten :)

Mogen die programmeurs volgend jaar dat lekker uitzoeken hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:01:
[...]

Ah, dat wou ik weten :)

Mogen die programmeurs volgend jaar dat lekker uitzoeken hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen :P
Hmm.. zo heftig is dat niet dat er een 'programmeur' aan moet gaan sleutelen.. :X
Thuis draai ik ook IIS + php etc. etc. ...

Joomla draait zo stabiel als een zonnetje.. O-)

MW | BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik doen zel helemaal niets met techniek op het punt van Interactieve Media, dus voor mij is dat gewoon programmeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 07:36

decramy

root@birdie:~#

@TS: Waarom moet het perse PHP zijn? Is er geen CMS in ASP?

wil meteen meegeven dat ik overtuigt opensource voorstander ben, dus dergelijke uitspraken zie je me niet snel nogmaals maken

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat er bar weinig kennis van ASP is :) Volgens mij krijgen de programmeurs van de opleiding volgend jaar pas les in ASP.

Maar dat moet ik nog maar even goed navragen ja, anders wordt het gewoon een ASP webpagina en ASP CMS.

En ze;f ben ik ook voorstander van OpenSource. Maar ja, soms wil de opdrachtgever wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

Communityserver is anders een kant en klaar CMS in asp(.net) die al draait op de sql express versie.
Misschien is dat een idee, een aantal grote bedrijven draaien er al mee.

Hiervan is een gratis versie beschikbaar, en zijn andere versies met iets meer mogelijkheden voor een fractie van duurdere cms systemen te koop.

Gebruikers kunnen dan zelf de content gaan vullen en heb je er geen 5tal studenten voor nodig om het een en ander op te bouwen.

Verder, als het redelijk bedrijf is, dan kan er vast wel een testservertje vanaf lijkt me zo, en als je eerst is begint met de wensen van de klant (stagebedrijf in dit geval) op te nemen, kom je er misschien wel achter dat het geplande/verwachte gebruik van het cms systeem door de gebruikers een eigen server rechtvaardigt.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 studenten.... waarom maak je dan geen eigen CMS systeem aangesloten op de wensen en eisen van het bedrijf?

Of willen de studenten graag een flinke tijd in hun neus zitten peuteren? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:22
Kijk anders eens naar dotnetnuke (http://www.dotnetnuke.com/).
Dit is een opensource CMS gebaseerd op ASP.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Cobra_Lup schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 09:59:
Een van de grootste open source CMS systemen is Mambo/Joomla en die draaid perfect op IIS met PHP. Zoek maar eens op Joomla, ook hier op GoT is er een groot topic over.

http://www.joomla.org/
Perfect is ook wel weer een beetje overdreven, het werkt, maar Joomla is wel ontworpen voor Apache, sommige dingen zoals mod_rewrite werken niet, en bepaalde modules kunnen wel eens problemen geven omdat ze niet goed met IIS werken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:25:
5 studenten.... waarom maak je dan geen eigen CMS systeem aangesloten op de wensen en eisen van het bedrijf?

Of willen de studenten graag een flinke tijd in hun neus zitten peuteren? :+
De werbsite moet ook nog gemaakt worden :) En 2 v/d 5 zijn programmeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 19:13:
[...]

De werbsite moet ook nog gemaakt worden :) En 2 v/d 5 zijn programmeur.
Ja dus?

Als je een CMS maakt dan heb je daar als het goed is in no-time de website bij gemaakt.

Echt 1 student kan in 1 week met bijvoorbeeld Joomla een goede website in elkaar gooien, maak er 1 maand van als ie weinig ervaring en kennis heeft.

5 studenten moeten toch echt wel een volledig beheerbare website met custom CMS kunnen opleveren in een zeer korte tijd.

Of moet die website kunnen vliegen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:51
Ik denk dat TS bedoeld dat hij een Systeembeheerder is ipv een app ontwikkelaar.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nope, dat ben ik ook niet ;)

Ik doe de business variant, en zal dus als project manager werkzaam zijn. Ik hou de business case in de gaten en richt mij meer op de marketing kant van de website. Dan heb je nog een Copywriter/Visual designer, twee programmeurs en 1 interactie/usability expert.

Bovendien werken we niet full-time aan de website. Tussendoor hebben we ook nog theoretische vakken waar we ook het nodige voor moeten doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2007 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Apache en IIS kunnen perfect naast elkaar gedraaid worden.
Als apache (de website) draait op poort 80, dan kan het hele internet de webserver bereiken.
IIS kan je bv op poort 1337 zetten. Als je dan naar http://servernaam:1337 gaat, zal je de asp pagina zien.
Pagina: 1