Toon posts:

Databases voor administratie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraagje omtrent de verwerking van administratie met behulp van databases. Ik heb bij een aantal bedrijven gezien dat zij voor hun administratie een applicatie ontwikkeld hadden voor de verwerking van gegevens in hun database. Door deze applicatie is het ook mogelijk dat mensen die geen verstand hebben van sql rechtstreeks gegevens in kunnen voeren, bewerken en opvragen. Perfect dus wanneer je veel administratie bij moet houden, en je personeel verder weinig tot geen verstand heeft van sql.

Is het nu over het algemeen zo dat bedrijven deze applicaties zelf ontwikkelen? Of gebeurt het vaker dat bedrijven hiervoor bestaande applicaties aanschaffen en deze, indien nodig, aan laten passen aan hun specifieke wensen?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Er zijn ruwweg 3 mogelijkheden: je koopt een kant-en-klaarpakket als Exact, je laat een programma ontwikkelen, of je ontwikkelt zelf wat.

De keuze is natuurlijk afhankelijk van vele factoren, zoals het aantal gebruikers wat het gaat gebruiken, het budget, en of er intern iemand in dienst is die er iets vanaf weet.

Het is natuurlijk erg eenvoudig voor een béétje IT-mannetje om in Access een formuliertje en een rapportje te maken, en ook dan heb je een "database".

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

Verwijderd

Topicstarter
Laten ontwikkelen zal een stuk prijziger zijn dan een standaard pakket neem ik aan. Voor een systeem met 10 tot 15 gebruikers is het dan toch verstandig om de standaard pakketten eens onder de loep te nemen?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:48

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik maak nu bijna 10 jaar zulke maatwerk administratieprogramma's voor mijn werk (begonnen als student, nu fulltime) en klanten kiezen vaak voor maatwerk omdat zij geen genoegen nemen met standaard. Dat heeft weinig met de grootte van het bedrijf te maken. In mijn ervaring kunnen ze vaak voor 90% uit de voeten met standaard software. Alleen die 10% die daar niet in kan, zijn net de dingen die hun bedrijf ook anders maakt van andere bedrijven, en die je dan dus wel graag goed wilt kunnen verwerken in je administratie. Dan is maatwerk een hele goede oplossing, zeker als je dat door de juiste mensen laat doen.

En hoe meer gebruikers, hoe relatief lager de kosten vaak worden. Bij grote software betaal je vaak per gebruiker. Van al die licentiekosten kan je ook heel goed maatwerk laten bouwen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• thomrob
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 12:22

thomrob

allround developer

ook ik bouw databases op het werk. Simpelweg omdat wat ik nodig heb niet voorhanden is en ik gegevens uit 3 systemen moet koppelen. Dergelijke functionaliteit is nergens te koop vanwege bv de vele importfuncties die ik gebruik.

We gebruiken dus wel standaardapplicaties, maar voor vooral voor het betere zoekwerk en de fijne rapportjes zou ik access niet kunnen missen. Dan is het wel zo fijn dat je maatwerk kunt maken. Als ik dat zelf niet zou kunnen zou ik het laten maken.

Verwijderd

Topicstarter
thomrob schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 20:47:We gebruiken dus wel standaardapplicaties, maar voor vooral voor het betere zoekwerk en de fijne rapportjes zou ik access niet kunnen missen. Dan is het wel zo fijn dat je maatwerk kunt maken. Als ik dat zelf niet zou kunnen zou ik het laten maken.
Dit is precies het probleem waar ik momenteel tegenaankijk. Momenteel werken we met Excel, en hoewel dit praktisch is voor de flexibiliteit van gegevens en de bewerking ervan, lopen we nu tegen problemen aan rondom beheersbaarheid.

We willen daarom overstappen naar een centrale database. We willen daarbij echter zoveel mogelijk flexibiliteit behouden bij het opvragen en invoeren van gegevens, zonder dat de applicatie (die door administratieve medewerkers gebruikt wordt om met de database te werken) daarvoor helemaal aangepast moet worden (anders zou het programma non-stop bij programmeur liggen..).

Omdat we in een vrij klein bedrijf werken zal het zelf ontwikkelen niet snel rendabel zijn, en daarom zaten we zelf te denken aan een kant-en-klaarpakket met een zelfontwikkeld stukje query tool. Maar een kant-en-klaarpakket in combinatie met Access is dan misschien net zo handig? Waar we in ieder geval vanaf willen is het in meerdere (excel) bestanden moeten invoeren van gegevens.
Pagina: 1