Toon posts:

[Visual Studio 2005 Pro] - Veel gebruikte shortcuts

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben 2 dagen geleden bij wijze van test overgestapt van X-develop naar Visual Studio 2005 Pro voor het ontwikkelen van webapplicaties, maar merk dat ik een aantal zeer veelvuldig door mij gebruikte features mis, en kan nergens vinden of ik ze gewoon over het hoofd zie, een verkeerde naam gebruik of dat het gewoon niet ondersteund wordt.

Het gaat om de volgende features:

- shortcut voor "manage imports". Als ik een stuk code in een class kopieer, of het ineens typ omdat ik de classnames wel uit mijn hoofd kan, vind ik het vaak fijn dat ik de IDE met 1 shortcut alle bijbehorende imports kan laten zoeken en definieren. Nu moet ik voor elke class die niet in de imports staat op de classname gaan staan en een vreselijk klein vakje aanklikken waar ik vervolgens de import in kan selecteren, wat erg tijdrovend is.
Ik kan deze optie nergens terugvinden, en zoeken op google levert ook niks op.

- ctrl+click op een classname om naar de class definitie toe te gaan. Ik vind het prettig om met een ctrl+click of andere click combinatie op een classname in een andere class naar de definitie van de aangeklikte class toe te springen. nu moet ik eerst rechtsklikken en dan "go to definition" doen, wat me 10x zoveel tijd kost. Ook deze optie/actie kan ik nergens terugvinden om aan een shortcut te koppelen.

VS is een mooi pakket, maar zonder alleen al deze 2 opties (en dan heb ik het nog niet eens over de vreselijk omslachtige manier van getter/setter properties te genereren) ben ik momenteel veel langer bezig met het programmeren dan ik in X-develop bezig zou zijn.

Dus als iemand me kan wijzen op de juiste instellinegn/opties of me anderzijds kan vertellen wat ik misschien verkeerd doe door vastgeroeste gewoontes, dan ben ik erg dankbaar :)

• labee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2022
- Met F12 ga je naar de implementatie van de methode/class.
- Met Shift F7 ga je van de code naar het design en weer terug (op schermen, usercontrols etc) soms.
- Met escape op de controls van je scherm ga je naar het parent control
- Rechtermuisknop - Refactor - Encapsulate Field = Property genereren
- F9 = Breakpoint zetten.

[ Voor 102% gewijzigd door labee op 18-05-2007 14:06 ]

http://www.labee.nl

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord.

Vooralsnog ben ik helaas tot de conclusie gekomen dat ik vele malen sneller (kan) ontwikkel(en) in X-Develop, dus houd ik het daar maar bij. De gewoontes die ik heb zijn er zo ingeslopen na gebruik van Eclipse voor java en X-Develop voor .net dat ik daar nog niet zo 1-2-3 zonder kan.

Misschien dat een latere versie van Visual Studio wel de gewenste shortcuts heeft voor imports en getters/setters en/of controle om deze zelf aan te maken.. Dan doe ik tegen die tijd wel weer een poging ;)

• Piels
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 14:22
CTRL + SHIFT + B = Een build van je solution
F6 is een build van je project
SHIFT + F12 = Find all references
F5 een build en het runnen van je solution in debug mode.
ALT + SHIFT + F10 = Refactor opties indien aanwezig.

:)

edit:
btw is dit wel gewoon een google zoekactie lijkt me..

[ Voor 12% gewijzigd door Piels op 22-05-2007 17:06 ]

Windows Phone Apps: Belstatus, Pinautomaten

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 23:03
Mijn favoriete shortcut :
CTRL-K-C : uitcommentarieren (andersom : CTRL-K-U)

woei!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bedankt :)
Was op de hoogte van K-C, maar zocht me rot naar de mogelijkheid het ongedaan te maken :'(

• ArtyShock
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 02:01
Ook een handige manier van properties maken is door middel van de standaard code-snippets.

Tik maar eens prop<tab><tab> in. Vervolgens hoef je alleen nog het type, de veldnaam en de property naam op te geven. Code snippets kun je eventueel ook nog zelf aanmaken of aanpassen als de standaard geleverde je niet bevallen.

Dat op dat "hele kleine vakje klikken" waar je het over hebt kun je ook doen met Ctrl+. (Ctrl+<punt> dus).
Dit werkt voor het automatisch includen van imports, maar ook als je het implementatieskelet van een interface wil genereren of wanneer je een variabele hebt gerenamed en al z'n voorkomens ook wil renamen (refactoren).

[ Voor 34% gewijzigd door ArtyShock op 06-06-2007 16:51 ]

• ravenamp
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-04 21:49
VS blijft idd omslachtig als je eenmaal Eclipse hebt gebruikt. Maar ik gebruik VS nu op het werk. Het is acceptabel, zeker met Resharper. Ik geloof dat die plugin geld kost (?) maar dan heb je wel allerlei functies erbij.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Twee cheat-sheets van Microsoft zelf. 1 voor C# en 1 voor C++. Kun je uitprinten (A4) en aan je muur hangen :)

C# versie
C++ versie
Pagina: 1