Acer 1511 valt spontaan uit

Pagina: 1
Acties:
  • 1.829 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik weet dat hier al een oud topic over is (met exact dezelfde naam) maar mijn vraag is anders dan het orginele topic.

Als ik met mijn Acer 1511 werk, valt het ding spontaan uit. Er is bijna geen touw aan vast te knopen, geen foutmelding, geen duidelijke reden, niets. Soms gebeurt het een minuut nadat Windows geladen is, soms kan ik eerst nog een half uur in Guild Wars rondlopen voordat het gebeurt. De laptop valt gewoon uit, alsof in 1 keer de stekker en de batterij eruit getrokken worden. Daarna kan ik hem wel weer aanzetten maar dan is het nog steeds gewoon weer wachten tot de volgende keer dat hij uitvalt.

Heb de harde schijf een paar weken terug vervangen, verschillende geheugenmodules geprobeerd, met een busje perslucht de ventilators schoongemaakt... Ik weet het echt niet meer. Heb al een e-mail gestuurd naar Acer, maar die zullen me waarschijnlijk wel weer naar MS doorsturen, terwijl die ook geen idee hebben waar het aan licht (en eerlijk is eerlijk, als er geen foutmelding is dan schiet dat ook niet op. Staat ook niks in de logs).

Toch valt het me op dat als ik Linux of gewoon Memtest draai, het systeem gewoon blijft draaien. Ligt het probleem nu toch bij Windows, of misschien een of andere brakke driver? Maar toch heeft het ding me in het verleden ook wel eens weten te presteren om in het BIOS uit te slaan, dus zelfs dat lijkt me onwaarschijnlijk. Speedfan geeft ook geen vreemde temperaturen aan.

Specs:

Acer Aspire 1511Lmi
Athlon 64 3000+
nVidia nForce 3 chipset
nVidia Geforce FX5700 Go
1,25 GB RAM
80 GB HDD

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• bagagedrager
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 22:09

bagagedrager

multi-alles

ach, dat hebben acers wel vaker.
ik heb er 2 gehad. de eerste (aspire 1600) vertoonde hetzelfde bij flinke oververhitting en de tweede (volgens mij aspire 1700) had daar ook last van en ook nog bij belasting van de grafische kaart (3d-games).

bij laptops zit een 'zekeringetje' ingebouwd dat bij oververhitting boven een bepaalde temperatuur het apparaat keihard wordt uitgeschakeld. wat vaak het probleem is: de koelpasta op de cpu- of northbridgecooler doet z'n werk niet meer goed. als je 't aandurft zou je die kunnen vernieuwen. vraag je lokale computerboer hoe dat moet.

enneh... het is wel een *$#@!& acer. dubbeltje en eerste rij he...

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Als ik koelpasta wil vervangen zal ik toch echt eerst een manier moeten vinden om het koelblok los te krijgen, en dat wil niet zo graag van zijn plek af, mede omdat de behuizing eromheen is vastgezet.

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Windows al eens opnieuw geinstalleerd, en zo kaal mogelijk langzaam uitgebouwd? Dus niet alle meegeleverde preinstall rommel erop?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• bagagedrager

bagagedrager

multi-alles

Neko Koneko schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 02:19:
Als ik koelpasta wil vervangen zal ik toch echt eerst een manier moeten vinden om het koelblok los te krijgen, en dat wil niet zo graag van zijn plek af, mede omdat de behuizing eromheen is vastgezet.
bedoel je dat je die eerst moet losschroeven? tsja, altijd lastig, dat geschroef...
laat me je vertellen dat acer zeer waarschijnlijk niks met deze klacht doet, dus dat huisvlijt waarschijnlijk toch (tegen wil en dank) het antwoord is.

[ Voor 4% gewijzigd door bagagedrager op 16-05-2007 02:35 ]

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Laptop ligt nu in stukjes op mijn bureau, koelpasta was inderdaad behoorlijk hard.. ga morgen eens een tubetje tevoorschijn toveren, kijken of dat werkt :)

@ Gambieter: Ik heb een hekel aan OEM-geinstalleerde meuk, dus heb gewoon een retail versie gebruikt. Daar ligt het dus niet aan. Was het maar zo :'(

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Update: Heb het ding weer in elkaar zitten, nieuwe koelpasta enzo. 3Dmark een paar keer gedraaid om de boel goed te stressen, geen probleem. Vervolgens zet ik de batterij terug en valt het ding na een tijdje weer uit. Kan het misschien zijn dat de batterij kortsluiting veroorzaakt ofzo?

• Moneta
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Zou goed kunnen.. Gebruik je notebook gewoon zoals je het normaal doet (niet onder 3d mark) en zonder batterij. Steek na een paar uur werk de batterij erin, valt ie uit dan ligt het daaraan, valt ie uit zonder batterij dan nie he :)

Als de nb met batterij wel uitvalt is het overigens wel een garantie verhaal..

P.S Dat spul wat op je koeler zat is niet echt een pasta.. is een soort plakstrip, dat is altijd hard als het koud is, had je de koeler ff laten draaien dan was het warm geworden en makkelijker om eraf te halen maar goed het is je al gelukt :)

That's the way the cookie crumbles.

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Oh, het kwam er wel makkelijk af, was net een soort rubbertje... nu een bolletje klei trouwens ;)

Maar 3D-mark kan hij dus letterlijk uren achter elkaar draaien met telkens scores die rondom hetzelfde getal liggen, dus ik denk dat qua warmte de boel onder controle is nu :) Ga hem een tijdje zonder batterij gebruiken, kijken wat hij doet, en als de boel inderdaad crashed zodra ik de batterij er weer in stop moet ik maar eens overwegen om een nieuwe te halen. Huidige batterij is toch pet, al meer dan de helft van zijn maximum capaciteit kwijt :'(

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Update voor wie het interreseert: Heb vandaag de hele dag zonder problemen (en zonder batterij) de laptop aangehad, werkt prima. Vanavond stopte ik de batterij er weer in en pats, daar ging hij weer. Het ligt dus hopelijk aan de batterij (die is te vervangen), dus ik moet maar eens op zoek gaan naar een nieuwe. Als iemand een goede plek weet waar je laptop batterijen kunt kopen hoor ik dat graag :)

• bagagedrager

bagagedrager

multi-alles

Pagina: 1