Toon posts:

10GBASE-LR in de praktijk

Pagina: 1
Acties:
  • 444 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben op zoek naar mensen die praktijkervaring hebben met 10 gigabit ethernet over glas.

Volgens IEEE specs is de maximale afstand die met 10GBASE-LR (Long Range) te overbruggen is 10 km. Daarboven zou je naar 10GBASE-ER (Extended Range) moeten gaan, dat 40 km aan kan. Deze switches/transceivers zijn natuurlijk weer veel duurder.

Nu komt mijn vraag: ik hoor/lees af en toe dat 10GBASE-LR tot 25 km probleemloos werkt; kan iemand dat hier bevestigen/tegenspreken (met onderbouwing please)?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja.. Cat5e Ethernet loopt soms ook prima tot 150 meter, maar gaat theoretisch ook maar tot 300 voet.

Als je zekerheid wilt, moet je voor 25km gewoon de ER versie pakken.

Verder move ik deze even naar Netwerken omdat hij IMO daar beter thuis hoort.

Verwijderd

ik zou zeggen, specificaties zijn er niet voor niks...
en als je dan toch zo'n investering maakt, zorg dan wel dat ie het doet en neem de dure versie :D

beetje heel lullig als je in zoiets investeert en het werkt niet :X

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Laserlicht is een analoog signaal wat door verschillende zaken gedempt en gestoord kan worden.
( Bijvoorbeeld de kwaliteit van de apparatuur en bekabeling. )

Van horen zeggen weet ik, dat er maar 3 fabrikanten zijn
die lasers maken voor optical netwerkcomponenten.

Dus hoewel je SFP's van verschillende fabrikanten kunt aanschaffen,
zit je aan deze 3 fabrikanten vast.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Bl@ckbird schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:57:
Laserlicht is een analoog signaal wat door verschillende zaken gedempt en gestoord kan worden.
Ik denk het niet, ik neem aan dat er een digitaal signaal verstuurd wordt: een 1 of een 0, aan of uit, wel of geen licht...

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

Bl@ckbird schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:57:
( Bijvoorbeeld de kwaliteit van de apparatuur en bekabeling. )

Van horen zeggen weet ik, dat er maar 3 fabrikanten zijn
die lasers maken voor optical netwerkcomponenten.

Dus hoewel je SFP's van verschillende fabrikanten kunt aanschaffen,
zit je aan deze 3 fabrikanten vast.
SFP's zijn het probleem niet eens. De lasers hebben allemaal dezelfde specs en de kwaliteit wordt voor 99% bepaald door de zuiverheid van het glas, de connectoren (LC, SC, etc.) en mogelijke koppelingen.
Mijn ervaring is (met GigE) dat de afstanden safe zijn en mits je een goede en zuivere vezel hebt, moet je hier wel wat meer uit kunnen halen,.

Als je de demping van de vezel hebt op de te gebruiken golflengte, kun je dit vergelijken met de maximale demping van je SFP. Dan weet je of het gaat werken..

dus ...

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

marcieking schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 00:01:
[...]

Ik denk het niet, ik neem aan dat er een digitaal signaal verstuurd wordt: een 1 of een 0, aan of uit, wel of geen licht...
Wanneer is iets digitaal?! Licht blijft licht en blijft analoog :).
Uiteraard kunnen er storingen (door demping) ontstaan!? Het signaal wat erop gezet wordt wordt geinterpreteerd als digitaal, maar gaat door een "analoge" drager (kromme woordkeuze, maar je begrijpt het vast).

dus ...

Verwijderd

Weet je het totale verlies van de glasvezel verbinding? Het powerbuget van een 10GBASE-LR is 6.2dB voor 1310nm. Blijf je hieronder dan zal de verbinding gewoon werken.

Laat de kabel eens met een OTDR meter nameten. A>B en B<A richting.

• marcieking
  • Niet online

marcieking

mph_rbi schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 00:07:
[...]

Wanneer is iets digitaal?! Licht blijft licht en blijft analoog :).
Uiteraard kunnen er storingen (door demping) ontstaan!? Het signaal wat erop gezet wordt wordt geinterpreteerd als digitaal, maar gaat door een "analoge" drager (kromme woordkeuze, maar je begrijpt het vast).
Ik begrijp zeker wat je bedoelt, maar ben het er niet mee eens: je moet wel degelijk verschil maken tussen een analoog en digitaal signaal.
Een bij een analoog signaal zou het uitmaken wanneer er af en toe wat signaalverlies optreedt en het signaal nog maar half zo sterk aankomt bij de ontvanger. Daardoor zou bijvoorbeeld geluid (om maar een voorbeeldje te noemen) nog maar half zo hard klinken). Dat is ook de reden dat de dure kabels waar bijvoorbeeld hoge kwaliteit audio doorheen moet, vergulde connectoren hebben: om signaalverlies te voorkomen.
Een digitaal signaal is enen en nullen. Als het signaal even half zo sterk doorkomt, is een één nog steeds te onderscheiden van een nul, en merk je er dus helemaal niets van. Om even terug te komen op het voorbeeld van de geluidskabels: het is voor digitaal geluid dus een verwaarloosbaar voordeel om vergulde connectoren te kopen, een één is immers een één, en een nul een nul.

Ook met glasvezel maakt dit uit: als over een grote afstand een deel van het licht verloren gaat, is het overige deel nog steeds een één, en "geen licht" nog steeds een 0, mits het om een digitaal signaal gaat.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

offtopic:
Volgens mij maak jij geen verschil tussen het daadwerkelijke signaal, en de methode waarop dit signaal wordt verstuurd.
Een analoge verbinding (radio, rg58) kan prima een digitaal signaal versturen.
Licht is analoog, omdat er meerdere vormen, sterktes kleuren ec. van bestaan. Dat je er een digitaal signaal mee kan versturen maakt het niet digitaal. :)

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Equator schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:51:
offtopic:
Volgens mij maak jij geen verschil tussen het daadwerkelijke signaal, en de methode waarop dit signaal wordt verstuurd.
Een analoge verbinding (radio, rg58) kan prima een digitaal signaal versturen.
Licht is analoog, omdat er meerdere vormen, sterktes kleuren ec. van bestaan. Dat je er een digitaal signaal mee kan versturen maakt het niet digitaal. :)
Ik lees net Bl@ckbirds post nog een keer, en hij zegt inderdaad dat licht analoog is. Dat klopt inderdaad.

Wat ik echter wil zeggen is dat wanneer het analoge signaal verzwakt wordt, de digitale data nog steeds grotendeels overkomt.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 19:18

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Idd Het ligt voor een groot deel aan de demping van je vezels, als je een ideaal vezelpaar hebt, dan werkt je XENPAK wel. btw dit zijn geen SFP's meer (mini GBIC).
Als je een stapje verder gaat heb je xenpak's die tot 80 km aankunnen. (DWDM, en CWDM, de een digitaal de andere analoog; lekker verwarrend :P)
(leuke switch, kun je een mooi huis voor kopen)
ook andere golflengtes; rond 1500nm er kunnen volgens mij 40 kleurtjes doorheen.
http://www.opnext.com/products/details/XENPAK_DWDM.cfm
Ik denk dat er ongeveeer dezelfde standaards geleden als bij GBit ethernet of SDH.
LX,XD,ZX GBIC

[ Voor 10% gewijzigd door Kabouterplop01 op 17-05-2007 12:11 ]

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat 25km haalbaar is, kan. Maar dan ga je uit van modules welke nieuw zijn en aan de bovenkant van de specificaties zitten. Daarnaast lopen modules na wat bedrijfuren in transmitter vermogen iets terug. Ook word er waarschijnlijk geen rekening gehouden met de temperatuur schommelingen in de glasvezel of apparatuur.

Je afstand haalbaar is te berekenen.

LR is 1310nm met een optisch budget van minimaal gegarandeerd 6dB, 1310nm heeft 0,36dB/km demping op G.652 vezel. Daarnaast 2dB connector en las demping. Geeft je maximaal 4/0,36 = ongeveer 11km.
ER is 1550nm met een optisch budget van minimaal gegarandeerd 12dB, 1550nm heeft 0,25dB/km op G.652 vezel. 1dB connector en las demping. Geeft dus maximaal: 11/0,25 = ongeveer 44km

Mocht je toch LR nemen voor 25km, dan heb je alleen meer kans op bitfouten en dus 'dropped frames', waardoor weer meer 'retransmissions'. Gevolg is effectieve bandbreedte word gereduceerd. Alsmede 'latency' welke slechter word, immers men moet wachten op 'retransmissions'.

Weet je zeker dat je boven de 10km zit, ga voor zekerheid en neem de ER.

edit: typo

Verwijderd

Meet de backbone gewoon door met een Powermeter & een OTDR meter, weet je total loss van de backbone + de ORL van de connectoren. het powerbudget van de laser weet je al, boel van elkaar aftrekken en je weet je marge op de lengte.

• Bl@ckbird
  • Niet online
marcieking schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:39:
[...]

Ik begrijp zeker wat je bedoelt, maar ben het er niet mee eens: je moet wel degelijk verschil maken tussen een analoog en digitaal signaal.
Een bij een analoog signaal zou het uitmaken wanneer er af en toe wat signaal verlies optreedt en het signaal nog maar half zo sterk aankomt bij de ontvanger. Daardoor zou bijvoorbeeld geluid (om maar een voorbeeldje te noemen) nog maar half zo hard klinken). Dat is ook de reden dat de dure kabels waar bijvoorbeeld hoge kwaliteit audio doorheen moet, vergulde connectoren hebben: om signaalverlies te voorkomen.
Een digitaal signaal is enen en nullen. Als het signaal even half zo sterk doorkomt, is een één nog steeds te onderscheiden van een nul, en merk je er dus helemaal niets van. Om even terug te komen op het voorbeeld van de geluidskabels: het is voor digitaal geluid dus een verwaarloosbaar voordeel om vergulde connectoren te kopen, een één is immers een één, en een nul een nul.

Ook met glasvezel maakt dit uit: als over een grote afstand een deel van het licht verloren gaat, is het overige deel nog steeds een één, en "geen licht" nog steeds een 0, mits het om een digitaal signaal gaat.
Systeembeheerders zien transmissie-lijnen altijd in een puur digitale vorm.
Een 1 is een 1 en een 0 is een 0.

Ik heb een elektrotechnische opleiding gehad. Vandaar dat ik datacom
ook vanuit de elektrotechnische hoek bekijk.

Carrier signalen zijn altijd analoge signalen en zijn dus onderhevig aan dingen als demping, reflecties of invloeden van buitenaf. Of dit nu elektrische signalen, of elektromagnetische signalen zijn.
( Zoals radio golven en licht. )

Wanneer je een digitaal blok patroon op een lijn zet, komt dit aan het einde van de lijn er verzwakt uit. Het blok patroon ziet er dan uit als heuveltjes. ( Een soort sinus met een gelijkspanningscomponent. )

De elektronica aan de ontvangende kant kan aan de hand van de spanningsniveau's niet
meer bepalen wat een 1 is en wat een 0. Bovendien zijn de stijlen flanken verdwenen en daardoor het klok signaal; de elektronica kan dus ook niet meer bepalen wanneer een 1, een 1 is en wanneer een 0, een 0.

Hoe langer de lijn is hoe beroerder het digitale signaal eruit gaat zien en hoe meer bitjes er gaan omvallen. Dat een paar bitjes omvallen is niet erg, omdat dit wordt opgevangen door error detectie / correctie methoden in de hogere lagen van de protocol stack. Denk dan aan lijn protocollen, of het verzenden van extra data om het verlies aan data op te vangen. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan CRC checks, of het zend / ontvangst mechanisme van TCP.

Een paar omvallende bitjes is dus niet erg, maar er is een punt dat dat signaal teveel verzwakt raakt.
Alle error correctie methoden kunnen er dan niet veel soep meer van maken en er kan geen data meer mee verzonden worden.

Signalen op transmissie lijnen kun je versterken of regeneren.
Bij versterking wordt een digitaal signaal versterkt.
( Inclusief alle vervormingen die het signaal al heeft opgelopen.)

Bij regeneratie wordt het verzwakte signaal ontvangen en wordt weer als een nieuwe blokgolf uitgestuurd.
Dit is bijvoorbeeld een verschil tussen een hub en een switch.
Kabouterplop01 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:05:
Het ligt voor een groot deel aan de demping van je vezels, als je een ideaal vezelpaar hebt, dan werkt je XENPAK wel. btw dit zijn geen SFP's meer (mini GBIC).
idd. XENPAK of X2 modules.

[ Voor 3% gewijzigd door Bl@ckbird op 17-05-2007 21:03 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben inmiddels voor de duurdere ER gegaan, hoewel ik niet precies weet hoeveel db verlies er op de lijn zit. Ik heb bij het doormeten van de lijn wel het grafiekje gezien, daar kon je heel mooi zien dat er 6 lassen zitten onderweg, daar zie je een sprongetje van zo'n 0,2 db geloof ik. De totale afstand was 17,5 km dus wel ruim boven de 10 km specificatie.

Aangezien dit een hele belangrijke verbinding voor ons wordt en de kans bestaat dat we gaan verhuizen, denk ik dat ik wel de goede keuze heb gemaakt.

De discussie analoog/digitaal blijft een leuke... gaat om drager vs signaal toch?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:53

rapture

Zelfs daar netwerken?

Digitaal is in elektronica-inzichten slechts een toepassing dat op analoge basis draait. Als je afspreekt dat bv 0 tot 0,8 V als nul en 2 tot 5 V als één herkend. Dan mag een kabel niet zodanige verzwakking/storingen/... vertonen dat de spanning die één moet voorstellen onder 2 V zakt. Dan heb je geen éénen meer in je verbinding. :+

Op een glasvezel heb je een bepaalde lichtintensiteit dat één en een andere dat nul moet voorstellen. Als je glasvezel om 1 of ander reden teveel verzwakking vertoond, dan kan je aan de andere kant onherkenbare rommel krijgen. Als de specs zeggen dat je x dB verzwakking mag hebben, dan moet je maar uitpluizen hoe je onder die grens blijft of een geavanceerdere systeem pakken dat tegen meer verzwakking kan.

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
14KM haalden wij met LR, daarna was de link door de hoeveleheid errors erop niet meer goed bruikbaar.

25KM haal je echt niet, gewoon ER doen, als je cheap wilt, koop D-Link of Finisar, is totaal niets mis mee, en veel goedkoper als de 'grote merken'.

Kan je halen bij http://www.laser2000.be/ of http://www.computerline.nl/

Btw, of het een Xenpack is ligt helemaal aan je blade/aparatuur waar je het insteekt, het kan ook ene XFP zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Punica- op 17-05-2007 21:43 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:40

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > PNS

Tijd voor een nieuwe sig..

• Bl@ckbird
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 21:22:
[...]
De discussie analoog/digitaal blijft een leuke... gaat om drager vs signaal toch?
Maar wel een relevante discussie. :)
Als je buiten de specificaties wil werken, moet je je afvragen waarom deze specificaties er zijn.
Dan blijkt dat een digitaal signaal, elektrisch gezien, zich toch niet zo digitaal gedraagt.

Verwijderd

Topicstarter
Equator schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:26:
Verder move ik deze even naar Netwerken omdat hij IMO daar beter thuis hoort.
Jullie kunnen iig elkaar bezig houden, en de rest van het forum die maar loopt te zoeken :P

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 17:47:
[...]

Jullie kunnen iig elkaar bezig houden, en de rest van het forum die maar loopt te zoeken :P
Mja, hoeveel mensen hebben thuis 10gigE? Ik niet iig :P Dus dit lijkt mij een betere plek :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Dit lijkt mij ook de beste plek idd, vandaar dat ik het topic ook hier geopend heb, en na 2 keer moven staat hij weer hier.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:40

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En onze service is nog steeds gratis :P

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

marcieking schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 11:19:
[...]

Ik lees net Bl@ckbirds post nog een keer, en hij zegt inderdaad dat licht analoog is. Dat klopt inderdaad.

Wat ik echter wil zeggen is dat wanneer het analoge signaal verzwakt wordt, de digitale data nog steeds grotendeels overkomt.
Tis dan alleen weer jammer dat hoger laag protocollen bij een bit fout het hele frame discarten.

Wat betekend dat een bruto fout van 1 bit en netto verlies kan beteken van rum 9Kb (Jumbo frame) en een heleboel tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 08:49 ]

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In het analoog signaal kan men geen 'data' moduleren voor detectie en correctie.

We praten hier over OSI laag 1, de modulatie van het digitale signaal op de analoge drager.

Verwijderd

en ook daar is bijna goed gewoon fout.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:56
Dragers zijn niet analoog of digitaal, het signaal is analoog of digitaal :)
Pagina: 1