Toon posts:

Vage problemen met het moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een 2e hands moederbord gekocht een GA 8S661FXM-RZ. Deze heeft onboard geluid van Cmedia die je aanzet in het BIOS. Dit heeft gewerkt totdat ik laatst een creative sb live 7.1 kaartje installeerde. Toen ik terug wilde naar de oude situatie (cmedia) heb ik alles netjes gedeinstalleerd. Opnieuw in het bios het geluid enabled. Toen ik probeerde opnieuw de cmedia drivers te installeren liep hij iedere keer vast bij 99%. De muis begint te schokken en ik moet de pc herstarten. Vervolgens start de pc op met een zwart scherm met een witte pijl. Na lang wachten start hij door. Het geluid werkte wel. Om het probleem met het zwarte scherm te verhelpen heb ik nogmaals de drivers van cmedia verwijderd (er van uitgaande dat dit het probleem was). De pc start goed op. Ik krijg dus de drivers niet meer geinstalleerd (stopt bij 99% met na een reboot het zwarte scherm)

Ik dacht oke ik heb nog een creative sb kaartje liggen. Deze er weer in gezet. Bij het installeren krijg ik precies hetzelfde probleem. Als hij bijna klaar in met installeren, loopt hij vast, de muis schokt en de pc loopt vast.

Ik heb toen de hele pc opnieuw geinstalleerd (windows xp). Het probleem met beide geluidskaartjes / chips blijft bestaan. Op dit moment is het zelfs zo dat hij tijdens de installatie van de 3d kaart deze ook niet gelijk vind na de installatie van de nvidia drivers. Dit heb ik kunnen oplossen door handmatig de drivers te installeren in apparaat beheer.

Ik zelf heb het vermoeden dat het moederbord kapot is. Wat denken jullie, voordat ik dadelijk een nieuw mo koop en het probleem blijft bestaan. De pc werkt zonder het geluid overigens goed.

Verwijderd

Ik geloof niet zomaar dat het mobo kapot is. Heb je die SB in meerdere PCI sloten geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 23:32:
Ik geloof niet zomaar dat het mobo kapot is. Heb je die SB in meerdere PCI sloten geprobeerd?
Ja in 2 verschillende pci sloten.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-05 07:58
We praten hier over een mobo met een ATI chipset en je hebt een nVidia grafische kaart. Nu heb ik hier zelf een PC staan met nVidia chipset en ATI graka zonder problemen maar mss dat het daar ligt? Die twee bedrijven lusten mekaar niet goed...

Verwijderd

Cubefanatic schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 04:29:
We praten hier over een mobo met een ATI chipset en je hebt een nVidia grafische kaart. Nu heb ik hier zelf een PC staan met nVidia chipset en ATI graka zonder problemen maar mss dat het daar ligt? Die twee bedrijven lusten mekaar niet goed...
dat is echt totale onzin....

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Je hebt Windows al een opnieuw geïnstalleerd en je vertelt dat je ook dan tegen problemen met hardware detectie aanloopt. Gezien de BIOS ook nog een rol speelt bij de detectie van hardware zou je kunnen overwegen om je BIOS eens te resetten (eventueel gevolgd door een Windows-reinstall).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Kan ook wezen dat je harddisc niet lekker werkt. Diagnose test geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Cubefanatic schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 04:29:
ATI chipset? Is SIS ATI?

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-05 07:58
Zoiets vond ik op google bij dat plankje. Nja, laat maar, heb niks gezegd...

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het moederbord heeft volgens mij een Realtek codec en niet een Cmedia volgens mij zoals Gigabyte kennende. De chipset is de SIS 661 volgens mij. Dus dat zou geen problemen moeten opleveren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar een nieuw moederbord gekocht. Nu maar hopen dat het probleem niet in de processor zit.....

Verwijderd

Gigabyte doet toch zaken met Realtek?
Pagina: 1