Duoportret maken - tips & tools

Pagina: 1
Acties:
  • 694 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jvandergeer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-05-2024
Hallo FG'ers,

Ik ben gevraagd om binnenkort een portretfoto te maken van mijn schoonzus met haar zus samen. Nu wil ik dat buiten doen, met de aparatuur uit mijn signature. Nu heb ik al diverse sites, fora en boeken gelezen, maar echt handige tips en tools kan ik er niet altijd uithalen.

Het hele idee van juiste brandpunt, diafragma, afstand tot onderwerp en achtergrond begrijp ik wel, maar wat zijn nu 'gouden' instellingen om mee te beginnen?

Ik begrijp ook dat allerlei zaken afhankelijk zijn van de locatie, weer, licht, etc. Maar wat kan ik het beste meenemen? Hoe krijg ik de zusjes op een natuurlijke en ontspannen wijze op de foto?

Graag zie ik jullie reacties tegemoet, alvast bedankt!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
jvandergeer schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:39:
Maar wat kan ik het beste meenemen? Hoe krijg ik de zusjes op een natuurlijke en ontspannen wijze op de foto?
tja, sommige dingen kan je leren door er over te lezen, andere dingen door het te doen (en er gevoel voor te hebben).

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou sowieso al m'n gear meenemen. De 50mm kun je leuk gebruiken in combinatie met een groot diafragma en dus kleine scherptediepte, kán erg leuk zijn voor portretten. Verder kun je inflitsen, maar dat hangt -uiteraard- weer van de situatie af.
Ik zou zeggen, zonder de situatie, licht, e.d. te kennen: schroef de 50mm erop, flits zachtjes in en kijk dan gewoon hoe je verder wil.

• jvandergeer
De 75-300 geeft een mooie background-blur / bokeh, maar de 50mm is weer lichtsterker... Neem sowieso alles wel mee denk ik, maar het probleem is dat ik ze niet allebei 3 uur lang wil vervelen met allerlei experimenten... snappie?

Verwijderd

Hoe je ze natuurlijk en ontspannen op de foto krijgt is puur aan de fotograaf, en niet aan de spullen die 'ie gebruikt.
Maar om 't niet aan de spullen te laten liggen zou ik de 50mm gebruiken, en je flitser met omnibounce voor invulflits.

Gewoon leuke locatie zoeken, zorgen dat de sfeer goed is, en een beetje op het licht letten.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een omnibounce buiten :? Dat heeft volgens mij niet echt heel veel nut wel?

Dat ding is gemaakt om zowel licht via het plafond te bouncen als direct naar het onderwerp toe:
http://www.stofen.com/Info/HowItWorks.htm

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jvandergeer
Orion84 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 23:16:
Een omnibounce buiten :? Dat heeft volgens mij niet echt heel veel nut wel?

Dat ding is gemaakt om zowel licht via het plafond te bouncen als direct naar het onderwerp toe:
http://www.stofen.com/Info/HowItWorks.htm
Kan me er wel wat bij voorstellen... Dan werkt ie als een diffusor, om de schaduwen te verzachten.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

jvandergeer schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 23:20:
[...]

Kan me er wel wat bij voorstellen... Dan werkt ie als een diffusor, om de schaduwen te verzachten.
En hoe wil ie de schaduwen verzachten? Dat kan alleen door met meerdere lichtbronnen te werken die elkaars schaduw verdringen, of een grote diffuse lichtbron. Een omnibounce zelf vergroot de lichtbron niet, dat kapje is immers net zo groot als de voorkant van je flits. En je hebt buiten niet zo makkelijk een oppervlak om indirect te flitsen en zodoende het licht van meerdere kanten te laten komen en meteen ook meer te versprijden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15

Barrycade

Through the...

jvandergeer schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:39:
Ik ben gevraagd om binnenkort een portretfoto te maken van mijn schoonzus met haar zus samen. Nu wil ik dat buiten doen, met de aparatuur uit mijn signature. Nu heb ik al diverse sites, fora en boeken gelezen, maar echt handige tips en tools kan ik er niet altijd uithalen.

Het hele idee van juiste brandpunt, diafragma, afstand tot onderwerp en achtergrond begrijp ik wel, maar wat zijn nu 'gouden' instellingen om mee te beginnen?
Dat kunnen we niet vooraf bepalen natuurlijk. Instellingen zijn geheel afhankelijk van het weer, tegenlicht etc etc. Let op je ISO, je zal niet de eerste zijn die bij thuiskomst er achter komt dat je 'm de hele serie op 1600 ISO had staan met bijbehorende ruis 8)7 . En let op je witbalans. Ik ben ook wel eens met blauwe foto's thuis gekomen omdat de witbalans niet goed stond. :(
Ik begrijp ook dat allerlei zaken afhankelijk zijn van de locatie, weer, licht, etc. Maar wat kan ik het beste meenemen?
Wellicht kan je ook een groot stuk wit piepschuim ofzo meenemen. Zeker als je 1 persoon op de foto zet kan je de ander vragen om met dat stuk de andere te belichten.
Laat de dames ook wat extra setjes kleren meenemen. 500 foto's in dezelfde kleren gaat nogal snel vervelen. :)
Hoe krijg ik de zusjes op een natuurlijke en ontspannen wijze op de foto?
Straal vertrouwen uit. Een andere tip die ik wel eens gelezen heb en ook wel op waarde schat: geef aan voor het schieten dat ze alle foto's zullen zien achteraf. Anders blijven ze tijdens de schoot naar de camera lopen om op het display te kijken, terwijl je ze net in de juiste positie had.

Verwijderd

Orion84 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 23:24:
En hoe wil ie de schaduwen verzachten? Dat kan alleen door met meerdere lichtbronnen te werken die elkaars schaduw verdringen, of een grote diffuse lichtbron. Een omnibounce zelf vergroot de lichtbron niet, dat kapje is immers net zo groot als de voorkant van je flits. En je hebt buiten niet zo makkelijk een oppervlak om indirect te flitsen en zodoende het licht van meerdere kanten te laten komen en meteen ook meer te versprijden.
Bekijk je flitser en je OmniBounce (of welke opzet-diffusor dan ook) 's goed: die diffusor is minimaal 2x zo groot als de reflector van je flitser, vaak zelfs 3x zo groot. Bovendien zorgt die diffusor ervoor dat het licht veel meer verstrooid wordt. In de open lucht ben je dan wel een hoop licht kwijt, maar je schaduwen worden wel een stuk zachter omdat het licht op je onderwerp gewoon minder hard en direct is.

Het ging hier om invulflitsen, en dan werkt dat uitermate goed.

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-01 21:05
Ik ben/voel me nog steeds een enorme beginner, zeker in het regisseren van m'n onderwerp, en wat ik meestal doe is een aantal ideeën voor poses, belichting, gebruik van scherptediepte, locatie, etc. 'jatten' van anderen. Ik schrijf ze op een papiertje, omdat ik anders de helft weer vergeet, en ga daar mee aan de slag als uitgangspunt. Gaandeweg de shoot komen er dan ook nieuwe ideeën boven (vaak ook van degenen die je fotografeert), en uiteindelijk hou ik er altijd wel een paar goede aan over.

Ik weet niet hoe deze zusjes zijn, maar soms heb je mensen die zich verschrikkelijk ongemakkelijk voelen, en niet echt loskomen/zichzelf zijn. Wat bij mij dan vaak werkt is (zeker bij twee zussen) is vragen stellen, ze herinneringen laten ophalen, etc.

Wat betreft de 50mm; daar heb ik foto's mee gemaakt waar ik erg tevreden over was (spelen met DoF is erg leuk), maar op het kleine schermpje van mijn Nikon D50 kan ik niet altijd zien of de scherpte ook echt precies ligt op de plek waar ik hem hebben wil. Zeker bij sterk 'ingezoomde' portretten, dus echt alleen (een gedeelte van) het hoofd, heb ik 'm door eigen beweging nog wel eens een paar mm te ver naar achteren of naar voren liggen. Bij dat soort foto's schiet ik tegenwoordig meteen 2, 3 of zelfs 4x continue door, om het risico op een net-niet-foto te verkleinen.

Tot slot; probeer er zelf ook lol in te hebben die dag, dan heb je meer kans dat het voor hun ook leuker is/blijft, en dat ze het helemaal niet erg vinden om 3 uur te pielen tot het goed is...

[ Voor 1% gewijzigd door puchelaar op 16-05-2007 08:16 . Reden: typo's ]

• Wortelsoep
  • Niet online
puchelaar schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 08:14:
Wat betreft de 50mm; daar heb ik foto's mee gemaakt waar ik erg tevreden over was (spelen met DoF is erg leuk), maar op het kleine schermpje van mijn Nikon D50 kan ik niet altijd zien of de scherpte ook echt precies ligt op de plek waar ik hem hebben wil. Zeker bij sterk 'ingezoomde' portretten, dus echt alleen (een gedeelte van) het hoofd, heb ik 'm door eigen beweging nog wel eens een paar mm te ver naar achteren of naar voren liggen. Bij dat soort foto's schiet ik tegenwoordig meteen 2, 3 of zelfs 4x continue door, om het risico op een net-niet-foto te verkleinen.
AF-C is hiervoor zeer bruikbaar.

Ik ga binnenkort ook zo'n soort shoot doen met de broertjes&zusjes van een vriendin van me dus interessant topic :)

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-01 21:05
AF-C is dan inderdaad goed, maar daar heb ik in vrijwel alle andere omstandigheden waar ik foto's neem last van dus die vergeet ik vaak aan te zetten Overigens heb ik zelfs met AF-C dat probleem nog wel 'ns (beduidend minder vaak), omdat de scherpstelpunten niet altijd op precies de goede plaats ligt qua compositie.

• jvandergeer
puchelaar schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:14:
AF-C is dan inderdaad goed, maar daar heb ik in vrijwel alle andere omstandigheden waar ik foto's neem last van dus die vergeet ik vaak aan te zetten Overigens heb ik zelfs met AF-C dat probleem nog wel 'ns (beduidend minder vaak), omdat de scherpstelpunten niet altijd op precies de goede plaats ligt qua compositie.
Dat vind ik inderdaad ook het nadeel van AF-C. Stelt je camera scherp op de ogen, verander je de compo iets en weg is je focus op de ogen.

@littlejoannes: Ik denk dat ik maar ga experimenteren met iets dat als reflector kan dienen. Ik neem mijn broer ook gewoon mee, kan hij dat mooi vasthouden. Kan hij gelijk meehelpen om de sfeer ontspannen te houden!

Interessant om te lezen dat er meer mensen zijn die met mijn probleem zitten. Ik begrijp heel goed dat veel zaken situatie-afhankelijk zijn, maar er zijn vast wel basisinstellingen die goed te gebruiken zijn.

Met dit weer pak ik denk een ISO van 200, om de sluitertijden niet al te lang te maken. Weet alleen niet of mijn flitser High-sync ondersteunt buiten de auto-modus van de camera... moet ik maar eens testen denk ik.

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties, ik doe er zeker iets mee!

• Wortelsoep
  • Niet online
jvandergeer schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:11:
[...]

Dat vind ik inderdaad ook het nadeel van AF-C. Stelt je camera scherp op de ogen, verander je de compo iets en weg is je focus op de ogen.
Dat is waar ja. M'n volgende cam wordt er één met een stuk meer focuspunten 8)
Met dit weer pak ik denk een ISO van 200, om de sluitertijden niet al te lang te maken.
Probeer het gewoon eens. Als je de 50mm gebruikt en je lichtmeter aangeeft dat je op (pak 'm beet) 1/250 sec sluitertijd zit kun je best naar ISO 100. Dat is van tevoren allemaal niet te zeggen.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Wilko schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:38:
[...]

Dat is waar ja. M'n volgende cam wordt er één met een stuk meer focuspunten 8)
Ik weet niet of het bij de Nikons ook kan, maar bij veel camera's kan je het scherpstellen aan een andere knop toewijzen (Dus niet focussen/lichtmeten/afdrukken allemaal onder de ontspanner)... bijv bij veel canon's kan dat aan de *-knop. Dan laat je hem gewoon op AF-C staan en wanneer je niet wil focussen laat je die knop gewoon los.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Wortelsoep
  • Niet online
Dat kan inderdaad helpen om niet te hoeven switchen tussen AF-C en AF-S, maar als je wil blijven scherpstellen totdat je je opname hebt gemaakt heb je een probleem als het deel dat je scherp wil hebben niet op een scherpstelpunt ligt.
Beetje lastig omschreven maar ik kan het niet makkelijker verwoorden :P

• jvandergeer
Wilko schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:08:
Dat kan inderdaad helpen om niet te hoeven switchen tussen AF-C en AF-S, maar als je wil blijven scherpstellen totdat je je opname hebt gemaakt heb je een probleem als het deel dat je scherp wil hebben niet op een scherpstelpunt ligt.
Beetje lastig omschreven maar ik kan het niet makkelijker verwoorden :P
:? Hier snap ik inderdaad weinig van :) . Maar goed, ik weet niet of het bij de Sony mogelijk is om de autofocus met een andere knop te bedienen waarbij de ontspanknop niet meer die functie heeft...

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Het zijn dan ook Nikon-termen, dat verklaart het al wel een beetje he?

AF-S: eenmalige AF
AF-C: continue AF

Overigens hoef je de autofocus niet uit de shutterbutton te halen, sommige mensen vinden het prettig, anderen helemaal niet: ieder zijn voorkeur :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Denk dat het aller belangrijkste is dat je uitstraalt dat je het wel gaat doen. Als jij twijfelt over je kunnen en dat ook laat zien aan de mensen voor de camera worden die met zekerheid ook onzeker, en dat ga je terug zien.

Begin tijdens het maken van de foto's een luchtig gesprek waarvan je zeker weet dat de twee zussen het gesprek gaan overnemen. Ze zijn dan vanzelf al ontspannen en jij krijgt lekker de kans je werk te doen zonder dat zij met jou bezig zijn. Aan ja apparatuur ligt het niet.

• jvandergeer
*schop... :)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Okay een kick, maar met welk doel? Heb je nog meer vragen, wil je meer input, zo kunnen we natuurlijk niet zo heel veel :)

Bericht hierboven

• jvandergeer
Floris schreef op zondag 20 mei 2007 @ 02:26:
Okay een kick, maar met welk doel? Heb je nog meer vragen, wil je meer input, zo kunnen we natuurlijk niet zo heel veel :)
Ok, sorry. |:(

Ik zou graag willen weten of er meer mensen zijn die bepaalde 'basistrucjes' hebben geprobeerd tijdens zo'n eerste shoot. Zijn er goede (uitgebreide) sites waar dit soort tips op staan? Er zijn genoeg portretfotografen hier op GoT, hebben zij geen 'gouden regel'?

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 15:32
Communiceer constant, maw blijf constant slap lullen, maak soms een geintje tussendoor voor een spontane lach ( al zeg je lach es voor de foto krijg je zo'n oerlelijke neplach.. die wil je niet hebben )
laat ze ook soms over iets nadenken.. de meeste mensen staan er erg leuk op als ze met blik op oneindig over iets nadenken.
blijf niet op 1 plek staan, loop een beetje links en rechts voor een mogelijk leukere compositie.
bedenk van te voren wat voor effect je wil bereiken met je (flits)licht.
schiet RAW, zelfs al verkl**t je de foto is er soms nog veel te redden.
schiet van elke pose 2 of 3 keer, liefst met tussendoor nog een keer focussen, die wil nog wel es verkeerd liggen en op een lcd zie je dat niet

[ Voor 17% gewijzigd door Rdegoede op 23-05-2007 00:36 ]

• Wortelsoep
  • Niet online
Afgelopen zondag een shootje gedaan, het viel me op dat (fel)witte kleding vrij snel highlights geeft (terwijl de rest van de plaat gewoon goed belicht is). Dus misschien een kledingadvies om liever geen wit te dragen? Uit ervaring met concertfotografie kan ik ook vertellen dat felrood een vervelende kleur is, waarmee je moeilijk een belichtingscorrectie kan uitvoeren achteraf.
Verder zaten de dames lekker met elkaar te lachen dus was het voor mij niet eens nodig om als een idioot te zitten ouwehoeren om een "echt" lach te krijgen.
Ik heb vrijwel alles met de 50/1.8 geschoten, zowel "headshots" als full body-shots. Gaat best, hoewel ik -achteraf gezien- voor de headshots beter die 85mm had kunnen pakken ivm afstand. Met de 50mm zit je toch redelijk dicht op je onderwerp met een headshot.
Flitsen heb ik achterwege gelaten zo'n eerste keer, vond het wel lastig genoeg. Wel een reflectiescherm gebruikt (witgekleurd plankje voldeed prima) voor de headshots.

Voor zover mijn ervaringen, misschien komt er nog een testcase van.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Nog wat kleine tips uit ervaring, pin me er niet op vast, schiet de dames niet tegen de zon in. Probeer de zon van zij, of schuin achter te pakken. Haren en randjes van het gezicht krijgen dan een mooie highlight, verder moet je dan wel invul flitsen, anders krijg je donkere schaduwen in het gezicht.

Probeer ook de dames zo min mogelijk tegen een muur aan te zetten, tenzij je juist ene foto met een muur wilt maken, maar in alle andere gevalen, laat ze los komenvan de achtergrond! Dit helpt ook weer je bokeh door optimaal gebruik te maken van scherptediepte.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Wilko schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 07:34:
Dus misschien een kledingadvies om liever geen wit te dragen?
inderdaad (wit maakt dik) en bij voorkeur ook geen zwart.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

Wit en zwart kunnen juist ook (heel) erg mooi zijn in portretten, maar het is voor een eerste keer ook moeilijk te belichten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 15:32
Garyu schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 11:44:
Wit en zwart kunnen juist ook (heel) erg mooi zijn in portretten, maar het is voor een eerste keer ook moeilijk te belichten.
high key (wit) en low key (zwart)? altijd erg mooi

• Wortelsoep
  • Niet online
Maar voor een eerste keer niet aan te raden.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

Voorbeelden:Niet echt duo, maar laat denk ik zien dat het wel mooie foto's op kan leveren. Alleen heb je dan 1) maar een persoon op de foto 2) ervaring met portretten en 3) een studio tot je beschikking (althans, bij "zwart")

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1