Toon posts:

Twee IDE-kabels kapot in twee weken, of ... ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ongeveer twee weken geleden kreeg ik plotseling problemen met m'n PC, bij booten werd vaak de HDD helemaal niet herkend en wanneer hij wel herkend werd, kwam ie nooit toe aan het booten van Windows (bleef gewoon op hetzelfde scherm in DOS). Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik wel in Windows kon komen wanneer ik de XP CD erin had zitten (maar ik moest niet kiezen om van de CD te booten, gewoon wachten) maar alles verliep ontzettend traag, alles wat de HDD aanriep verliep hakkelig. Ook het booten zelf verliep erg traag, zeker enkele minuten voordat ik in Windows zat. Ik was met dit probleem naar een ander forum gegaan waar werd geadviseerd eens de IDE-kabel te vervangen. En hoera, het werkte! Alles liep weer als gewoon op een paar sectorfouten na (wat, zoals ik begreep, kan gebeuren als een HDD die op een kapotte IDE-kabel zit gaat schrijven).

Tot vandaag, dus. Ik heb nu weer exact hetzelfde probleem. Ik heb echter geen IDE-kabel meer in huis, die zal ik morgen even moeten kopen. Maar zou het echt toeval zijn dat dit probleem zich herhaalt of zal de volgende kabel weer binnenkort vervangen moeten worden (als het uberhaupt aan de kabel ligt)?

Wat ik al heb geprobeerd:
- Controleren van alle verbindingen, alles zit goed vast.
- Aansluiten van een andere power connector aan de HDD.
- De kabel van de DVD-RW gebruiken voor m'n HDD (kan dat kloppen dat zo'n kabel ATA33 is?) wat niets uithaalde.
- Connectoren en aansluitingen schoongemaakt (je wordt wanhopig..)

PC:
Asus A8NE mobo
Seagate Barracuda 7200.9 250 GB ATA

De HDD is ingesteld als Primary Master op z'n eigen IDE kabel. Verder heb ik nog een Secondary Slave IDE DVD-RW.

Dus, ik heb geen idee wat er aan de hand is. Pech met kabels, probleem met moederbord, probleem met voeding, probleem met HDD?

Alvast bedankt.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Scan eerst je HDD en controller maar eens met een utility van de HDD fabrikant.
Lijkt er meer op dat er iets kapot is (mobo/hdd).

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me sterk dat het de HDD is. PC werkt niet, ik vervang IDE kabel: PC werkt weer als een zonnetje. De HDD vertoont verder geen rare kuren.

Zit inderdaad te denken aan mobo. Dan zou ik een aparte IDE controller moeten kopen, maken ze die voor PCI Express? Hoe doe ik zo'n scan van de controller zoals jij voorstelt?

EDIT: Bedenk me net dat ik me niet kan herinneren dat de DVD speler ooit problemen heeft gegeven, dus kan het dan nog wel de IDE controller zijn?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 22:40 ]

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-02 16:08
Je DVD brander moet op master staan en ik zou je hardeschijf eens op je secondary ide kanaal hangen en je brander op het primaire ide kanaal.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu m'n DVD als primary master en HDD als secondary master. Om een of andere reden krijg ik bij het booten m'n DVD soms als "DVD-RW,PIO 0" ipv "DVD-RW,ATA 33". Als ik zo even rondlees kan een oorzaak van terugschakelen naar PIO zijn een kapotte kabel of controller.

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-02 16:08
Maar je hardeschijf doet het wel goed zo?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Lex_brugman schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 08:50:
Je DVD brander moet op master staan en ik zou je hardeschijf eens op je secondary ide kanaal hangen en je brander op het primaire ide kanaal.
Moet? Dat moet helemaal nix, het kan. Een apparaat kan prima een slave zijn als enige op het kanaal, dat maakt niets uit.

Ik krijg het idee dat er mogelijk iets is met de primaire controller op je moederbord. Want zoals je ziet is het met de DVD drive ook lang niet altijd een succesverhaal. Wat is dan wel vreemd vind is dat een nieuwe kabel ineens geholpen heeft.
Ik vraag me af of het daadwerkelijk aan de kabels heeft gelegen. Heb je de oude kabel nog? Dan zou je eigenlijk die nogmaals moeten proberen, maar dan bijvoorbeeld op de secundaire controller. En hoe zit het met de pinnetjes van de connectoren, die staan allemaal nog recht?
Verder zijn er ATA Controllers op de markt, maar volgens mij zijn dat PCI modellen. Heb je geen gewoon PCI slot meer vrij?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1