Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UPS slopen, wat kan er allemaal uit voor het laden van accu

Pagina: 1
Acties:
  • 389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Hoi Tweakers,

Ik heb een radio die op een 12v gelaccu werkt. Helaas heb ik hier geen lader voor, en geef hier liever geen geld aan uit als het ook anders kan.

Ik heb nog een oude UPS van het werk, die doet nu dienst als lader(accu verwijdert en kabels doorgetrokken). Nou ga ik zondag op reis, en nu wou ik graag ook de accu op kunnen laden daar. Maar om nou zo'n hele UPS mee te nemen, lijkt me niet zo fijn in een koffer.(busreis)

Nu wou graag alle overbodige meuk uit de UPS verwijderen, zodat ik alleen nog het nodige overhoud waarmee de accu opgeladen kan worden, en dit in een kleinere casing stop. Is dit mogelijk en wat mag ik dan weghalen? De moeite maakt mij niet zoveel uit, en gelieve geen reacties als: "koop gewoon een lader dat is simpeler." Vind het niet erg wat moeite ervoor te doen

De UPS:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/rommel/Afbeelding%20002.jpg

Wie o wie kan mij hier bij helpen?

Verwijderd

ik zou denken dat je enkel die transfo nodig hebt, en een gelijkrichter.
daarmee zou het moeten lukken denk ik.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:59

_Ernst_

Mark It Zero!

Het laadgedeelte zit geintegreerd op de hoofdprint, dus je zult in de print moeten gaan zagen om een klein laadgedeelte over te houden gok ik. De kans dat dat makkelijk lukt acht ik vrij klein, aangezien waarschijnlijk alles door elkaar loopt, en er waarschijnlijk ook componenten (die trafo bijvoorbeeld) worden gedeeld met andere delen van de ups.

Wil je de accu's alleen simpel opladen, of wil je een intelligente geregelde lader die overschakeld op druppelladen enzo als de accu volzit? Anders zou je een simpele 13,8 volt voeding kunnen bouwen, eventueel met behulp van de componenten uit de ups.

Last.fm

• heracles
_Ernst_ schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:42:
Het laadgedeelte zit geintegreerd op de hoofdprint, dus je zult in de print moeten gaan zagen om een klein laadgedeelte over te houden gok ik. De kans dat dat makkelijk lukt acht ik vrij klein, aangezien waarschijnlijk alles door elkaar loopt, en er waarschijnlijk ook componenten (die trafo bijvoorbeeld) worden gedeeld met andere delen van de ups.

Wil je de accu's alleen simpel opladen, of wil je een intelligente geregelde lader die overschakeld op druppelladen enzo als de accu volzit? Anders zou je een simpele 13,8 volt voeding kunnen bouwen, eventueel met behulp van de componenten uit de ups.
Eigenlijk alleen simpel opladen, maar dat lijkt me weer gevaarlijk omdat ik dan niet weet wanneer de accu volzit, en dat is niet goed voor de accu toch?

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Als je op 10% van de capaciteit laad kan het niet zoveel kwaad :)

Youtube Download ubersnel.nl

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

als ik dit zo bekijk krijg je het niet echt in een veel kleinere behuizing. Die trafo heb je zeker nodig en wat stuur electronica. Als je niet weet wat je doet krijg je dat nooit van de hoofdprint af en weer werkend in elkaar :) aldi druppellader daarentegen past prima in je koffer........

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:51
LOL die UPS heb ik vorige week ook uit elkaar gekicked :P (Wel een 110V model trouwens)

Er zit ook nog een kleine trafo op de print, die heb je volgens mij nodig voor het laden van de accu. Die grote is om van 12V naar 230V o.i.d te gaan :)

Als je die grote trafo loshaalt, dan zou met enkel die print de accu wel op moeten kunnen laden :)

Samenvatting: Gewoon zorgen dat je alleen de hoofdprint + aansluitingen voor de accu + aan/uit knop overhoud (anders krijg je het ding niet aan :P )

Die dikke trafo kun je dan thuis laten liggen ;) (scheelt gewicht, want dat ding is echt _LOMP_ zwaar :P )

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 15-05-2007 22:36 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ThinkPadd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:30:
LOL die UPS heb ik vorige week ook uit elkaar gekicked :P (Wel een 110V model trouwens)

Er zit ook nog een kleine trafo op de print, die heb je volgens mij nodig voor het laden van de accu. Die grote is om van 12V naar 230V o.i.d te gaan :)

Als je die grote trafo loshaalt, dan zou met enkel die print de accu wel op moeten kunnen laden :)
ach ja natuurlijk, die grote is de omvormer :) je werkt idd met laagspanningstrafo's....moet toch maar weer eens de boeken in...

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05-2022
ThinkPadd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:30:

Het leuke van trafo's is dat ze beide kanten op werken, die grote is voor zowel 12 naar 230 als andersom :)

Om even op de vraag terug te komen: ik zou er niet aan beginnen! kans dat je het werkend krijg, zonder er een enorm bakbeest van te maken en er vele uren tegenaan te moeten gooien.
Koop gewoon een simpel 12V adaptertje, of misschien heb je er nog we eentje ergens liggen. Deze leveren vaak onbelast zo'n 18V, hier kan je prima een gelaccutje mee laden. en deste krachtiger de adapter deste sneller je accu vol is.. Als je de spanning op de accu in de gaten houd kan er weinig mis gaan, gewoon bij 14,2V (niet hoger!) de adapter er afhalen, dan is de accu vol. Dus simpele adapter en een voltmeter mee en je bent klaar!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik dit zo zie lijkt het me heel erg een elektronicaproject, dus hoort het hier niet thuis.

Move OH -> EL :)

Oslik blyat! Oslik!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
En dan geef ik meteen nog een tip op Da_Bink's uitleg toegespitst: met een comparator (kan je maken met een opamp of als comparator kopen) kan je de spanning gemakkelijk controleren, en de lader uitschakelen (met een dikke FET) zodra je boven de 14.2V zit.

Met een 7805 of dergerlijke maak je een stabiele spanning uit de adapter waarmee je de accu wil laden, die spanning vergelijk je (mbv de comparator) met de spanning die je meet op de accu (via een spanningsdelertje, kan een potmeter zijn, stel je in zodat bij 14.2V er nog 5V uitkomt). De uitgang van de comparator zal dan omklappen als je boven de 14.2V accuspanning gaat, afhankelijk van het gebruikte schakelelement kies je of de uitgang hoog of laag wordt (de 2 ingangen omwisselen verandert dit).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

n00b vraagje O-)

Limiteerd die 7805 automatisch de stroom ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Deze wordt daar totaal niet voor gebruikt, de 7805 wordt enkel gebruikt om een stabiele referentiespanning te creëren uit een onstabiele spanning (uitgangsspanning van een simpel adaptertje).

Op zich is een 7805 wel thermisch en kortsluitbeveiligd, maar die stroombeveiliging zal nogal tijds- en koelingsafhankelijk zijn. Het gaat em er puur om dat het uitgelegde schema in jou plaats zit te kijken hoe vol de accu zit, en voor jou het laden uitschakelt als de accu vol is.

[ Voor 42% gewijzigd door naftebakje op 17-05-2007 00:20 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• heracles
naftebakje schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 22:13:
En dan geef ik meteen nog een tip op Da_Bink's uitleg toegespitst: met een comparator (kan je maken met een opamp of als comparator kopen) kan je de spanning gemakkelijk controleren, en de lader uitschakelen (met een dikke FET) zodra je boven de 14.2V zit.

Met een 7805 of dergerlijke maak je een stabiele spanning uit de adapter waarmee je de accu wil laden, die spanning vergelijk je (mbv de comparator) met de spanning die je meet op de accu (via een spanningsdelertje, kan een potmeter zijn, stel je in zodat bij 14.2V er nog 5V uitkomt). De uitgang van de comparator zal dan omklappen als je boven de 14.2V accuspanning gaat, afhankelijk van het gebruikte schakelelement kies je of de uitgang hoog of laag wordt (de 2 ingangen omwisselen verandert dit).
Dankje voor je mooie uitleg :) , maar als ik hier al niet veel van snap, dan is het niet aan te raden er mee gaan zitten klooien he?
Pagina: 1