[UPC] Telefonie - Na 2 of 3x overgaan is de verbinding weg

Pagina: 1
Acties:
  • 3.619 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
Hey,

Sinds een aantal weken beschik ik over een digitale telefonie aansluiting van UPC (i.c.m. Chello Power). Over het algemeen ben ik (zeer) tevreden over het (gratis) telefoneren, maar één ding is erg storend en wel het volgende:

Ik beschik over een draadloze Panasonic KX-TGA710EX telefoon (zie onderstaande afbeelding):
Afbeeldingslocatie: http://www.telefoonshop.nl/images/product/image.php?id=39228&dimensionid=1&shopid=181

Deze telefoon ondersteund kabeltelefonie, dus hij zou goed moeten werken, maar het tegenovergestelde is het geval.
Het bellen naar anderen gaat goed, maar wanneer iemand naar mij toebelt dan gaat deze telefoon 2 of 3x over en dan stopt ie. Aan de andere kant van de lijn krijgt men een bezettoon te horen.
Dit gebeurt in 9 van de 10 telefoontjes die bij mij binnenkomen. Ik heb minder last van dit euvel wanneer ik de handset uit het basisstation haal.

Dit probleem ontstaat ook op een philips draadlooze dect telefoon, maar aangezien die al een aantal jaar oud is, denk ik dat ie sowieso kabeltelefonie niet ondersteund, dus misschien is dit meten met 2 maten.

Het probleem (2 of 3x overgaan) is vooralsnog niet geconstateerd wanneer gebruik gemaakt wordt van een vaste (niet draadloze) telefoon. Hiermee hebben wij vooralsnog geen problemen mee. Maar aangezien het vele malen handiger is om een draadloze telefonie te gebruiken is dit niet de oplossing.

Wat ik verder geprobeerd heb:
- Wij beschikken over 2 lijnen van UPC, dus op andere lijn geprobeerd -> geen verschil.
- Andere telefoonkabel geprobeerd -> geen verschil
- UPC gebeld -> UPC constatteerde dat alles goed werkt en aangezien er geen problemen zijn met een vaste telefoon kunnen ze niks doen

Heeft iemand hier ook ervaringen mee of weet iemand wat ik het beste kan doen (ik heb namelijk de verpakking van de panasonic weggegooid :S 8)7 )?

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door radem205 op 15-05-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Remi

Moo!

Maak je toevallig ook gebruik van een ander telefoniekabeltje als je het vaste toestel aansluit op het modem? Het lijkt er namelijk op dat er kortsluiting ontstaat in het toestel of de bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Remi schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:38:
Maak je toevallig ook gebruik van een ander telefoniekabeltje als je het vaste toestel aansluit op het modem? Het lijkt er namelijk op dat er kortsluiting ontstaat in het toestel of de bekabeling.
hij heeft al een andere kabel geprobeerd... |:(

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 15-05-2007 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-06 11:01
Vaak wilt de nummerherkenning voor problemen zorgen. Volgens mij werkt kabeltelefonie met FSK? Vraag eens aan UPC of ze dat op DTMF kunnen zetten.

(Zijn het toevallig geheime nummers die steeds dit euvel hebben?)

[ Voor 19% gewijzigd door Dolan op 15-05-2007 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:02

job

radem205 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:35:
Dit probleem ontstaat ook op een philips draadlooze dect telefoon, maar aangezien die al een aantal jaar oud is, denk ik dat ie sowieso kabeltelefonie niet ondersteund, dus misschien is dit meten met 2 maten.
Waarom zou kabeltelefonie een andere telefoon vereisen dan telefonie van de kpn?
Niet dus.. :)

Bijna elke analoge telefoon zou moeten werken met telefonie via de kabel.
Het enige probleem wat je met oude telefoons zou kunnen hebben is het niet werken van de nummermelder.

Pak, voor de zekerheid eens een ouderwetse telefoon met draad. Geeft die ook problemen, dan ligt het zeker weten aan UPC.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 15-05-2007 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Telefoons die geschikt zijn voor kabeltelefonie kunnen vaak zowel DTMF en FSK nummermelding binnenhalen. Alleen af en toe werkt dat niet lekker (vooral bij goedkope DECT telefoons) en verbreken die zelf de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:02

job

Aha, lekker ontwikkeld dan door die fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
De TS moet dus even in de handleiding van zijn telefoon kijken of deze ingesteld kan worden op FSK only o.i.d, anders moet UPC het als DTMF aanbieden (als ze dat kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
We hebben openbare nummers (dus geen geheime nummers). De Panasonic telefoon beschikt over FSK (DTMF weet ik niet).
Is het een optie om nummerherkenning geheel uit te schakelen of is dit niet mogelijk?

@Job: Ik heb, zoals in de TS te lezen valt, al geprobeerd met een vaste telefoon en dat gaf geen problemen.

[ Voor 21% gewijzigd door radem205 op 15-05-2007 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
radem205 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:05:
We hebben openbare nummers (dus geen geheime nummers). De Panasonic telefoon beschikt over FSK (DTMF weet ik niet).
Is het een optie om nummerherkenning geheel uit te schakelen of is dit niet mogelijk?

@Job: Ik heb, zoals in de TS te lezen valt, al geprobeerd met een vaste telefoon en dat gaf geen problemen.
Ik bedoelde eigenlijk of mensen met een geheim nummer jou bellen en dan dus de ingesprektoon krijgen. Of je zelf je nummer laat meesturen doet er gelukkig niet toe :)

Of nummerherkenning uit kan kun je in de handleiding van je dect telefoontje lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
Wij beschikken over 2 upc lijnen en op de ene zit wel nummerherkenning en de andere lijn niet. Op de lijn met nummerherkenning ontstaat dit probleem alleen.
Wat betreft de geheime nummers, dat zou ik niet weten.

Edit: Ik heb UPC gebeld en het is niet mogelijk om FSK om te zetten naar DTMF (= van KPN). Bij UPC hebben ze de nummerweergave gedeactiveerd, maar het mag helaas niet baten. Het probleem blijft bestaan.
Zou het toch kortsluiting kunnen zijn? En waar zou dat dan de grootste kan zijn, in het snoer of de telefoon zelf?

[ Voor 43% gewijzigd door radem205 op 15-05-2007 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, als je twee snoeren hebt geprobeerd, lijkt me dat je snoer hebt uitgesloten...

Verder misschien iets om bij stil te staan als het met een bedrade toestel geen problemen geeft: er kan iets in de buurt van de basisstation staan wat RF-interferentie geeft op DECT-frequenties. Denk aan willekeurig wat met een zender, electromotor of transformator zoals -

- WiFi apparatuur
- kindertelefoon/draadloze deurbel
- halogeendimmer
- adapter voor $apparaat
- wasmachine, -droger of vaatwassen (zo niet ernaast, misschien achter de muur...)
etc...

Je meldt niets over de fysieke plek waar dat toestel staat, maar tenzij kabelovername punt en ISRA punt naast elkaar liggen, ligt het voor de hand dat basisstation nu op een andere plek staat.

Een manier om te testen is gewoon met een lange telefoonsnoer (zo'n ding mag 300m zijn, dus te lang is het niet snel :P ) de basisstation op de oude plek neerzetten. Misschien dat het daar wel werkt. Andere optie is om met een telefoniesplitter te werken en tegelijk bedrade en DECT toestel aan te sluiten...

Als ook dat niets uithaalt is er een laatste mogelijkheid, maar een onwaarschijnlijke- een belsignaal is bij analoge telefonie traditioneel sinusvormig. Bij digitale telefonie wordt de belsignaal meestal met een blokvormige spanningsverloop aangemaakt. Redenen zijn complex, maar het komt erop neer dat sommige apparatuur niet met een van de twee overweg kan. Dat zie je zeden bij simpele telefoons, maar meer bij modems en faxen etc. Net zoals DTMF/FSK zijn dit dingen die in het hele systeem ingebakken zitten en niet zomaar te veranderen zijn (en UPC wijkt daarin niet af, KPN gebruikt zelf FSK en blokvormige belspanning bij IPB).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
Bedankt voor jullie reacties. Het probleem is nog steeds aanwezig en heb het volgende daarop ondernomen:

- Draadloze telefoon met een lang snoer verder van andere apparaten gezet -> helaas zonder restultaat
- UPC gebeld -> Nummerweergave is afgesloten maar ook zonder resultaat

Wat ik wel constateer is dat wanneer de telefoon in het basisstation staat het probleem maar zelden voorkomt en wanneer de telefoon uit het basisstation is / of wordt gehaald het probleem vaak voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, dat klinkt als RF storing. Ga eens in op de punten die ik hierboven aanstip, waarschijnlijk vind je het daar. Iig kun je rustig nummerweergave aan laten zetten, als je toestel geen FSK ondersteunt zal het heus geen rare toeren uithalen als er toch FSK op de lijn is. Het zal alleen geen nummers weergeven :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
Ik ga het met een langer snoer proberen. Wat ik ook nog ff zeggen wil is dat de telefoons die aangesloten worden op lijn 2 van UPC het allemaal zonder problemen doen.
Dus het probleem wordt alleen gesignaleerd op lijn 1.

Overigens staat de telefoon zo'n 5 meter van de tv en stereo installatie vandaan. Ook gebruiken wij geen antennes, maar alles via de kabel.

[ Voor 24% gewijzigd door radem205 op 17-05-2007 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je gaat er nog steeds niet erg diep op in. Even heel simpel:

• Staat de DECT basisstation op dezelfde plaats als waar het stond toen je nog via KPN belde?
• Staan daar dimmers of andere transformatoren (adapter van modem of DECT station!) dicht in de buurt?
• Wat staat er achter de muur waar de DECT basisstation in de buurt is?

En gezien die uitspraak over 1e/2e lijn:
• Wat gebeurt er als je de RJ11 stekkers op de modem omwisselt, dus de telefoons die nu op lijn2 zitten op lijn1 zet en omgekeerd?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
Ok, ik zal even heel uitgebreid uitleggen hoe de situatie is.

De huidige situatie:
- De panasonic DECT telefoon, welke aangesloten is op lijn 1, staat nu ongeveer een meter van de TV, stereoinstallatie en modem van UPC.
- De Philips DECT telefoon, aangesloten op lijn 2, staat zo'n 5 meter van bovenstaande telefoon vandaan.
- Achter de wand waar de telefoons zijn gestationeerd is exterieur (buiten).

Bij de TV zitten wel een aantal adapters in het stopcontact (van UPC modem en van de telefoon).

Wat ik allemaal geprobeerd heb:
- De RJ11 stekkertjes omgewisseld op de UPC modem (dus lijn1 > lijn 2 en lijn2 > lijn1).
Ik constatteerde dat alleen op lijn 1 het probleem zich voordoet, alhoewel lijn1 ook het meest wordt gebruikt.
- Vaste telefoon (niet draadloos) op lijn 1 aangesloten.
De vaste telefoon heeft het voor zolang ik heb geprobeerd (ong. 3 weken) het perfect gedaan.
- Andere bekabeling geprobeerd.
Geen resultaat
- UPC gebeld en vervolgens nummerweergave gedeactiveerd.
Geen resultaat

Algemene opmerking:
Zoals gezegd lijkt het alsof het probleem alleen op lijn 1 zich voordoet. Wanneer ik de 2 draadloze telefoons probeer op lijn 2 dan doen zij het beiden goed.
De DECT telefoon staat zo'n 5 meter van de plaats waar hij tijdens KPN stond.

Ik hoop dat het het één en ander ophelderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
* subtiel kickje *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
Het lijkt inmiddels opgelost te zijn. Er is vandaag een monteur van UPC langs geweest en heeft de modem vervangen. Sindsdien doet alles het perfect. Op hoop van zegen :).

Bedankt allemaal voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1155061

Ik heb hetzelfde probleem met een Panasonic kx-tg6821nl sinds een paar dagen. Ik heb het toestel bij de buren getest en dan is er niets aan de hand. Ziggo doet erg moeilijk over andere modem of monteur sturen. Is het probleem nog steeds verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 20:19
Test het met een ander toestel op je eigen modem. Het zou kunnen dat het toestel het gesprek beantwoordt en meteen verbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1155061

Het probleem lag aan de modem, telefoon deed het bij de buren goed.
Pagina: 1