Artifacts, maar dan anders

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ik heb sinds een paar weken last van groene en paarse artifacts, die op willekeurige momenten op willekeurige plekken op mijn scherm verschijnen.

Foto's:
Artifacts
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7a57789e4c0117ce816f4f711c06fb07/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0432e9205351edf248ff41d1d770ad33/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/061370ea1268807f96d2d0c516c09db9/thumb.jpg

Normaal gesproken zou de logische conclusie zijn dat mijn grafische kaart, een Gigabyte 7900GT, kaduuk is, maar nu is er wat raars. De artifacts verschijnen op willekeurige momenten, en voornamelijk (maar niet alleen) op grijze of blauwe oppervlaktes, bijvoorbeeld foto's, de achtergrond van GoT (grauw/blauw stylesheet) of in VS2005. Ook scrollen ze mee als ik scroll, zelfs als ik de artifacts uit beeld scroll en weer terug scroll komen ze vrolijk mee terug. Daarom dacht ik nog aan een software issue, maar onder Linux (Ubuntu 7.04 met nv of vesa driver, of Gentoo zonder X) treed het ook op, en als ik op [pause] druk tijdens de POST verschijnen de artifacts ook na verloop van tijd. Zowel onder Linux als onder Windows maak ik gebruik van de nieuwste Nvidia driver. Ik heb een tijdje een andere monitor geleend om daarmee te testen, maar aangezien ik er soms 2 of 3 dagen geen last van heb en dan weer wel is het mij niet duidelijk of een andere monitor het probleem verhelpt. Ik heb ook een tijdje mijn monitor op mijn server (P3 600, i810 integrated grafisch ding) aangesloten, toen heb ik er ook geen last van gehad.

Even wat specs:
-Gigabyte GA-965P-DS3 moederbord
-Intel C2D E6400 CPU
-2x 1GB PC5300 geheugen, van MDT
-Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA HDD
-AG Neovo F-417 17" TFT monitor
-En natuurlijk de grafische kaart, een Gigabyte 7900GT , 256MB GV-NX79T256DP-RH.

Dat alles zit in een Antec NSK6000 kast, met 1 120mm fan achter en 1x 92mm voor. Als voeding heb ik een Antec Truepower 380. Mijn voltages zijn goed, en aangezien het zowel bij belasting als bij wat willekeurig desktop werk optreed denk ik niet dat het aan mijn voeding ligt. De temperaturen zijn imho ook in orde. Mijn CPU wordt idle zo'n 40 graden (core) en de grafische kaart wordt 45/50 (idle/stressed). De kaart is standaard voorzien van een Zalman VF700 (?) koeler, die gewoon goed draait en bijna stofvrij is. Voor de zekerheid heb ik een tijdje de kaart van de standaard overgeclockte snelheden naar de normale 7900GT core/mem speeds teruggezet, dat helpt niet. Ook een tafelventilator (~30cm doorsnede) voor de open zijkant zetten als extra koeling bied ook geen soelaas, ik denk dat een eventueel oververhitte grafische kaart dus niet de oorzaak is.

Wat het dan wel kan zijn weet ik dus niet meer. :( Ik hoop dat iemand hier nog een idee heeft.

[edit]
Filmpje. De kwaliteit is erg slecht, maar die paarse streep zijn dus artifacts. :) Zoals te zien is scrollen ze mee.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Je hebt er dus ook al last van tijdens de POST, hiermee kun je dus driver problemen uitstellen, die worden pas geladen bij het opstarten van het OS. Denk dat de kaart toch een ''tik'' heeft gehad door je overclock akties. Dus denk dat de kaart z'n beste tijd heeft gehad :'(

[ Voor 4% gewijzigd door vingerfrits op 16-05-2007 13:07 ]

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
De kaart wordt overgeclockt verkocht. ;) En ik vind het raar dat de artifacts meescrollen, zoals het filmpje laat zien zelfs het beeld uit en weer in. Om dat aan de kaart toe te kunnen schrijven zou de kaart weet moeten hebben van windows en scrollen enzo, en afaik weet een grafische kaart dat niet. :P

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Weird, op het moment dat ik mijn monitor uit en weer aan zet is het probleem tijdelijk opgelost. Ík denk dus dat mijn monitor kaduuk is, maar dan snap ik nog niet hoe het kan dat als ik scroll de artifacts meescrollen. 8)7 Heeft iemand daar een verklaring voor?
edit:
En dit had een edit moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door AtleX op 16-05-2007 19:55 ]

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 07:24

Alphafox

wat zeggie!

Mischien zit er een fout in het geheugen, is er een stukje van je geheugen kapot.

Het beeld word namelijk opgeslagen in het geheugen, dat verklaard mischien dat de artifacts mee scrollen en waarom het ook in linux is.

Ik weet alleen niet of het ook de artifacts na een korte tijd verklaard, maar het kan een mogelijkheid zijn.

Is het ook tijdens het gamen? Of heb je er dan geen last van?

wisdom is rarely common

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Alphafox schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:08:
Mischien zit er een fout in het geheugen, is er een stukje van je geheugen kapot.

Het beeld word namelijk opgeslagen in het geheugen, dat verklaard mischien dat de artifacts mee scrollen en waarom het ook in linux is.
Ja, maar dat betekent dat een videokaart snapt wat een windowed systeem is. Met venstertjes en scrollbalken e.d. Dat lijkt me nogal sterk.
Is het ook tijdens het gamen? Of heb je er dan geen last van?
Ja, dan ook maar ook weer op willekeurige tijdstippen.

• Googolplex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
Als ik problemen heb met mijn pc (en dat zijn er nogal wat geweest) zet ik altijd een image van een clean install terug op de pc. 9/10 van de keren is het probleem dan opgelost. Bijkomend voordeel is dat je pc weer lekker schoon en snel is. Enig nadeel is dat je 1 dag moet uittrekken om alles er weer op te krijgen en in te stellen. Misschien dat dit bij jouw ook helpt?

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Verwacht ik niet, aangezien ik het onder 3 besturingssystemen en zelfs in het BIOS en tijdens de POST heb. Het lijkt me sterk dat een eventueel softwareprobleem zich zelfs al tijdens de POST kan manifesteren dus in een verse installatie van al mijn besturingssystemen zie ik weinig heil.

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 19:16

RmanX

Mario pizza!

Het is maar een ideetje hoor, maar het zou wellicht ook nog aan je moederbord kunnen liggen (chipset te warm oid).

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-07 18:46
Dit kan echt wel aan je grafische kaart liggen en dan voornamelijk aan het geheugen.

Klok de kaart maar eens wat omlaag met rivatuner ofzo en kijk het eens aan, 90% kans dat het probleem zich niet voordoet.

Verwijderd

Er zijn genoeg problemen met de voedingen van Antec.

Ik had er 1, die gewoon werkte, en toen ik de spanning er per ongeluk afhaalde, nooit meer werkte.

Overigens...Heb je een ICH8 chipset? Hoe heet wordt dat ding?

Ik had ook wazige dingen, weg toen ik er een fannetje op zette (op de ICH8R)

intel wil het niet erkennen, maar eigenlijk is het koelblokje op de ICH8R te klein.
Je Gt7900 ZUIGT dus lekker de warme lucht op, met als gevolg wat jij beschrijft.

Laat me weten, als je het kunt testen, of je probleem weg is of niet.
(Ik heb inmiddels wel contact met Intel en XFX hierover....alleen moeten er veel en veel meer mensen zijn, die dit probleem hebben.)

Ik weet dat je geen Intel board hebt, maar er zitten wel dit soort chips op vermoed ik.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
RmanX schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:36:
Het is maar een ideetje hoor, maar het zou wellicht ook nog aan je moederbord kunnen liggen (chipset te warm oid).
Als ik een 30cm tafelventilator op de open zijkant van mijn kast richt word mijn moederbord natuurlijk ook extra gekoeld. Ook worden beide koelblokken op de north- en southbridge niet echt warm, ik kan ze zeker langer dan een minuut vasthouden. Verschillende temperatuur controle tools als Speedfan en Everest laten ook geen hoge temperaturen zien. Verder lijkt het mij dat het probleem dan bij hogere load op zou moeten treden, hogere load gaat immers over het algemeen gepaard met hogere temperaturen. Aangezien het probleem zowel idle als belast optreed en ook soms al binnen 30 seconden na het aanzetten van mijn computer denk ik dat het geen warmteprobleem van de chipset is.
GH45T schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:40:
Dit kan echt wel aan je grafische kaart liggen en dan voornamelijk aan het geheugen.

Klok de kaart maar eens wat omlaag met rivatuner ofzo en kijk het eens aan, 90% kans dat het probleem zich niet voordoet.
Zoals in de topicstart staat heb ik de kaart teruggeclockt naar de normale 7900GT snelheden en zelfs nog 10% daaronder. Aangezien de artifacts (zoals ik al eerder zei) in en uit beeld gescrolled kunnen worden durf ik dus niet met zekerheid te zeggen dat het aan mijn kaart ligt.
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:44:
Er zijn genoeg problemen met de voedingen van Antec.

Ik had er 1, die gewoon werkte, en toen ik de spanning er per ongeluk afhaalde, nooit meer werkte.
Weet ik, maar ik heb nergens last van. Ook draait mijn computer verder rock stable. Het lijkt me dat als het een probleem zou moeten zijn met de voeding er eerder instabiliteit op zou moeten treden dan zo'n wazig probleem.
Overigens...Heb je een ICH8 chipset? Hoe heet wordt dat ding?
De GA-965P-DS3 heeft een 965P + ICH8 combo. Deze wordt niet te heet aangezien ik er ook last van heb als ik een tafelventilator op de open zijkant van de kast richt, en ik kan op beide koelblokken gewoon mijn vinger houden.
intel wil het niet erkennen, maar eigenlijk is het koelblokje op de ICH8R te klein.
Je Gt7900 ZUIGT dus lekker de warme lucht op, met als gevolg wat jij beschrijft.
Mijn kaart word niet te heet, volgens de monitor in de Nvidia drivers slechts 45 graden idle. Ook met de eerder genoemde tafelventilator erop gericht is het probleem nog steeds aanwezig terwijl de koeling dan zeker voldoende is.

[ Voor 59% gewijzigd door AtleX op 16-05-2007 23:51 ]

Verwijderd

En hoe zijn de voltages van de Antec voeding ?

Zelf heb ik een 450 watt....

kan van 1 op andere moment ineens een probleem zijn....

Ook nog een keer met coolbits de standaard waarden van je videokaart opnieuw instellen kan wonderen doen....(zelf heb ik een keer hiermee lopen spelen, en bleef ie de core net te hoog instellen, dat zag ik in een andere tool....wederom coolbits gerund, alles defaulted (overclock -> accepts risks, no clocking done...restore defaults, apply, en ok.)

En weg was het.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 23:51 ]

Verwijderd

klinkt misschien stom maar heb je al je kabels na gekeken? Ik heb het ook een keer gehad en kwam door een slecht vast zittende monitor kabel.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:48:
En hoe zijn de voltages van de Antec voeding ?

Zelf heb ik een 450 watt....
Goed, volgens het BIOS en een multimeter
Ook nog een keer met coolbits de standaard waarden van je videokaart opnieuw instellen kan wonderen doen....(zelf heb ik een keer hiermee lopen spelen, en bleef ie de core net te hoog instellen, dat zag ik in een andere tool....wederom coolbits gerund, alles defaulted (overclock -> accepts risks, no clocking done...restore defaults, apply, en ok.)

En weg was het.
De kaart is standaard overgeclockt, en ik heb 'm dus teruggeclockt naar snelheden die zelfs nog onder de standaard clocksnelheden liggen. Dit heb ik met zowel Rivatuner als Coolbits gedaan.
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:51:
klinkt misschien stom maar heb je al je kabels na gekeken? Ik heb het ook een keer gehad en kwam door een slecht vast zittende monitor kabel.
Ik heb nu 2 monitoren geprobeerd, met 3 kabels. Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat ik zo vaak een monitor kabel niet goed aansluit. Ík heb ook beide DVI aansluitingen op mijn kaart geprobeerd, en ook verschillende DVI->VGA verloopstukjes.

• zuurmeister
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-07 20:51
In het filmpje zie ik de paarse balk met de bovenkant van dat vliegtuig meescrollen. Het zou kunnen dat bij bepaalde kleuren in het linkergedeelte van het scherm er fouten in het rechter deel optreden... en dat zou best door de kaart kunnen komen. Misschien een probleem met het geheugen wat GH45T ook al zegt.

Het zou ook kunnen dat het probleem in de monitor zit... die bouwt het beeld van links naar rechts op en als er ergens halverwege iets fout gaat is de rest van de 'regel' slecht. Ik zeg maar wat maar probeer eens een ander scherm en/of kabel?
8)7 te laat

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
In het kader van absolute zekerheid om software problemen uit te sluiten heb ik op een nieuwe HDD Windows XP geïnstalleerd, met de display drivers van zowel de CD als de nieuwste van nvidia.com. Ook heb ik het BIOS gereset en geflashed naar de nieuwste versie. Nog steeds treed het probleem op, en voorzover dat nog niet zeker was denk ik dat een software probleem nu wel uitgesloten is.

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
Probeer de kaart op een andere pc?

Probeer de monitor op een andere pc?

Verwijderd

Ik heb eigenlijk exact hetzelfde. Vooral bij bepaalde kleuren, als er dan een wat groter vlak in 1 kleur is. Bij mij ligt dat aan mijn TFT scherm. Als ik bijvoorbeeld het contrast of andere instellingen van mijn TFT wijzig, dan doet het probleem zich spontaan bij andere kleuren voor. Ik zie het zelf niet zo heel vaak op mijn scherm, maar zie het toch wel dagelijks opduiken.

Mijn scherm heb ik nu op een andere computer aangesloten, waarbij ik hetzelfde probleem weer heb. Misschien moet je eens de instellingen van je scherm wijzigen als je het weer ziet, en kijken of het weggaat of zich verplaatst naar andere kleurvelden.

Ik heb overigens een scherm van NFREN.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 16:28 ]

Pagina: 1