Toon posts:

tekstverwerken op mac = concessies doen

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een doorgewinterde Windows-gebruiker en mijn vaste PC zal waarschijnlijk altijd een Windows-PC blijven. Ik ben niet blind voor andere opties, zo ben ik bijvoorbeeld erg gecharmeerd van Ubuntu. Nu heb ik het plan opgevat een MacBook te kopen, voor erbij, de goedkoopste. De prijs is redelijk en het is gewoon een mooi ding. Verder wil ik wel eens ervaren hoe OS X werkt. Ik ben nu aan het bekijken hoe ik dingen die ik normaal in Windows doe (ook) in OS X kan doen. Te beginnen met Office-applicaties, voornamelijk tekstverwerking en spreadsheets. En helaas stuit ik al meteen op probleempjes.

- Office 2004. Ik heb inmiddels ontdekt dat er universal-applicaties zijn (die native op PowerPC-Macs en Intel-Macs draaien) en oudere applicaties die gebruik maken van Rosetta (een vertaalslag zodat PowerPC-apps op Intel Macs kan draaien). Nu staat het idee me op zich al niet zo aan, honderden euro's voor Office betalen en dan draait het niet "optimaal". Ik heb een artikel gevonden waar in staat dat het wel meevalt:

http://www.mactech.com/ar...2.05/Office2004Benchmark/

Er staat bijvoorbeeld in dat het "well enough" draait. Goed genoeg dus... Ik krijg de indruk dat het artikel een tikje op de lijn zit van iets wat krom is, recht praten. Zo staat er bijvoorbeeld dat de meeste gebruikers toch maar kleine spreadsheets gebruiken en dus niet echt zullen merken dat het scrollen zo langzaam gaat. Ik heb het inmiddels zelf uitgeprobeerd in een Mac-winkel, op een MacBook en het opstarten van Office 2004 is keitraag (verder heb ik er niet mee gewerkt).

Office 2007 zal wel universal zijn heb ik begrepen.

- OpenOffice. Zie: http://porting.openoffice.org/mac/

Ik begrijp dat je dan X11 moet installeren en dat het installeren daarvan ingewikkeld kan zijn. Eerlijk gezegd heb ik daar niet zo'n zin in, tweaken en zo doe ik wel in Windows of Linux, op mijn eventuele Mac moet het vooral simpel blijven (dat is toch een van de verkoopargumenten voor een Mac?). Ik weet niet of dit dan wel native draait op een Intel-Mac of dat het een Rosetta-installatie is?

- iWork '06. Een review van pcmag: http://www.pcmag.com/article2/0,1895,1985678,00.asp

Geen spreadsheet-programma. Wat te denken van dit citaat: "but Pages could stand on its own as a complementary page-layout program for Word devotees" ??? Hier staat dus dat je eerst je teksten maakt in Word en dan Pages gebruikt voor de layout. Klinkt niet als een zelfstandige tekstverwerker in ieder geval. Kun je in Pages automatisch inhoudsopgaven aanmaken, verwijzingen en andere toeters en bellen die MS Office en OpenOffice kent? Voetnoten, stijlen enz.

- AppleWorks. Bevat wel een spreadsheet, maar kan volgens dezelfde review niet in de schaduw staan van iWork, dus laat maar.

Ik vind al met al dat je nogal wat consessies moet doen als je wilt tekstverwerken (of spreadsheeten) op een Mac. Het zal pas echt goed geregeld zijn als Office 2007 verschijnt. Zie ik iets over het hoofd, ben ik een perfectionistische zeikerd, of heb ik gewoon gelijk?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Er is ook nog NeoOffice:
NeoOffice is een complete set van office programma's (inclusief tekstverwerking, werkblad, presentatie en teken programma's) voor Mac OS X. Gebaseerd op de OpenOffice.org office suite heeft NeoOffice tientallen Mac-eigen eigenschappen toegevoegd en kan bestanden lezen, wijzigen en uitwisselen met andere populaire office programma's zoals Microsoft Office.
http://www.neooffice.org

Disclaimer: ik heb geen apple, en ook geen ervaring met dit programma, dus misschien is het nog erger dan de door jou aangehaalde software/oplossingen

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

• Wat ze volgens mij over Pages willen zeggen is dat de layout-functionaliteit zo goed is dat je 'm naast Word zou kunnen gebruiken; niet dat de tekstverwerker zo belabberd is dat dat ook moet. Ik vind het een prima app, doet alles wat ik moet doen.
• X11 installeren is niet moeilijk; je verliest alleen de consistency in de interface die het gebruik van een Mac zo prettig maakt.
• Er is ook nog NeoOffice, OpenOffice,org in een Mac-jasje. Gratis, wel wat sloom.

En dan nog:
• MS Office 2007 zal weliswaar universal zijn, het zal geen VB macro's aankunnen.

Zoef

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 15:38:
Zie ik iets over het hoofd, ben ik een perfectionistische zeikerd, of heb ik gewoon gelijk?
Van alle 3 een beetje.

Het is waar dat microsoft office niet universal is. Het is echter ook geen superzware applicatie en op het opstarten na loopt het daarna onder rosetta prima. Bedenk wel, een intel mac onder rosetta is qua uiteindelijke prestaties best vergelijkbaar met een g4 ibook. En daar zeurt niemand over een langzame office.

Pages is nog een relatief jong programma. Het kan als basis tekstverwerker en eenvoudig layout programma prima meekomen. Automatische nummering heeft het echter nog niet, dus een boek of uitgebreid rapport er in schrijven kan wel, maar is niet handig.

X11 installeren voor openoffice is niet moeilijk. X11 staat gewoon op de installatie dvd en kan je aanvinken om te gebruiken. Het start automatisch op als een applicatie X11 wil gebruiken. NeoOffice is een alternatief, of eigenlijk, een openoffice met een wat meer mac-achtige user interface.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 15:48 ]

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 23:51
altijd gehoord dat office voor Mac best wel goed was. Koop je overigens enkel een macbook om osX te proberen? Mac OS X draaien op een PC is illegaal. Zie ook de policy.

[ Voor 46% gewijzigd door Daedalus op 15-05-2007 16:15 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als nog niet zolang overgestapte mac-gebruiker en toch wel redelijk wat excel en word bestanden verder moet ik zeggen dan Office 2004 goed zijn werk doet. Ik ben nog niet tegen problemen aangelopen.

Het is nu bij mij zo dat ik geheel overgegaan ben op Pages. Hier kan ik mijn bestanden gewoon opslaan in een aantal goede formaten.

Microsoft heeft laatst aangekondigd dat er een Office 2008 versie aankomt voor MacOSX..

Bron: http://www.microsoft.com/.../jan07/01-09Macworld.mspx

[ Voor 24% gewijzigd door Falcon op 15-05-2007 15:51 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tsja, het is waar dat Office 2004 niet mégasnel draait op Intels, maar niet zodanig langzaam dat ik er last van heb. Opstarten duurt inderdaad even, maar daarna laat ik de boel gewoon openstaan en daarna is een document alsnog snel geopend. Ik ben het er wel mee eens dat de snelheid "well enough" is. Wat mij betreft geen mooipraterij maar gewoon de waarheid.

Verder gebruik ik liever Pages, een stuk minder features (die ik niet nodig heb..) maar erg gemakkelijk in het gebruik.

[ Voor 14% gewijzigd door Wortelsoep op 15-05-2007 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Koop je overigens enkel een macbook om osX te proberen?
Niet alleen daarvoor. Het is het complete pakket aan argumenten: design, security (hopelijk niet zoveel updaten van OS-bestanden, virusscanner enz. maar gewoon werken), nieuwsgierigheid. Ik ben Microsoft engineer en ik wil gewoon een notebookje voor erbij, wat internetten, tekstverwerken, telebankieren enz...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 15:57:
[...]

Niet alleen daarvoor. Het is het complete pakket aan argumenten: design, security (hopelijk niet zoveel updaten van OS-bestanden, virusscanner enz. maar gewoon werken), nieuwsgierigheid. Ik ben Microsoft engineer en ik wil gewoon een notebookje voor erbij, wat internetten, tekstverwerken, telebankieren enz...
Mjah... ik ben windows developer voor m'n werk en hoewel het prima werkt allemaal is thuis overgaan op macs de beste move van 2006 geweest :) .

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Zelf gebruik ik voor het tekstverwerken meestal Pages. Werkt prima, kan ook gewoon dingen als automatische ToC maken, voetnoten, stijlen, grafieken en diagrammen enz. Exporteert heel makkelijk naar door windows leesbare formaten (word, pdf, html, rtf).
In het begin lijkt het programma een beetje simpel omdat je niet 85 knopjes boven je document hebt, maar er zit meer in dan je denkt, en het werkt goed.

Als je perse een office achtig pakket wil (met veel knopjes en menu's), dan kom je inderdaad bij neooffice uit. Openoffice gebruiken slaat IMHO echt nergens op met een mac, want neo-office is hetzelfde maar dan meer mac. Maargoed, die heb ik er alleen opstaan als ik perse met .xls bestanden moet werken ofzo... Neooffice is natuurlijk wel gratis, en dat is best een grote plus tegenover ms Office.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 15:38:
Nu staat het idee me op zich al niet zo aan, honderden euro's voor Office betalen en dan draait het niet "optimaal".
Denk je dat je sneller kunt typen als je office app native draait?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Is het enkel om de tekstverwerking te doen?
Neem dan ook eens een kijkje naar Nisus Express, Mellel en Mariner Write. Alle drie commerciële apps en dus te betalen. De ontwikkelaar van Mariner heeft overigens ook een spreadsheet programma.
Ook is er Abiword, open source, en dus "gratis".

Powerpoint is perfect te vervangen door Keynote, en overtreft het wat mij betreft.

Al deze programma's zijn trouwens Universal. Laat je niet afschrikken door de lange opstarttijden van office. Het kan goed zijn dat het de eerste keer was dat office gestart werd op die machine in de winkel.
Ik heb geen ervaring ermee op Intel, omdat ik het niet gebruik, maar heb er eigenlijk nog niemand over horen klagen.

Als je lange wetenschappelijke teksten wil schrijven, is LaTeX misschien een optie?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 17:55 ]

• fZeroNewbie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08-2024

fZeroNewbie

believe the reggie(revo)lution

Ik maak veel gebruik van office 2004 (dagelijks) en dit werkt (voor mij) prima. Beetje extra geheugen kan geen kwaad. Entourage heb ik eigenlijk altijd open staan (dit houdt niet in dat je altijd een venster open hebt staan, maar gewoon te herkennen aan het zwarte driehoekje in je dock), en als ik serieus aan het werk ga is het één keer word open gooien en knallen maar.

In het begin moet je ff wennen aan sommige short-cuts maar dat mag geen probleem zijn.

Maak daarnaast ook veel gebruik van Pages & Keynote. Vooral Keynote is echt een flinke upgrade boven Powerpoint. Vooral als je presentaties met een hoop afbeeldingen wilt maken is Keynote erg fijn aangezien een hoop Photoshop achtige functies zijn ingebouwd (hue & saturation controls etc.).

Verwijderd

DocB schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:15:
Zelf gebruik ik voor het tekstverwerken meestal Pages. Werkt prima, kan ook gewoon dingen als automatische ToC maken...
Verrek. Ik dacht altijd dat dat niet kon, en nu vraag ik me af waarom 't me niet eerder opgevallen is :P .

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Vwb speadsheet: er is een vermoeden dat Apple in de volgende iWorks versie met zo'n applicatie zal komen...

Verwijderd

Ik wil wel weten hoe ze dat gaan doen.
Als er één Microsoft applicatie is die echt wel deftig is en deftig werkt is het volgens mij Excel.

Het probleem is dat de meeste mensen er echter niet fatsoenlijk genoeg mee kunnen werken om de kracht erachter te kennen (en daar reken ik mezelf ook gedeeltelijk bij :-)).

Maar Apple zou Apple niet zijn zou het geen innovatieve manier vinden om het aan te pakken.
Dus ik ben wel benieuwd.

[ Voor 1% gewijzigd door Daedalus op 16-05-2007 00:55 ]

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Als je echt niet zonder de normale Office voor PC kan, kan je altijd nog Boot Camp installeren en die partitie vervolgens in Parallels gebruiken als vituele schijf. Dan kan je dus gewoon Office gebruiken op je Windows partitie die in een venstertje in OS X draait, of je kan echt rebooten en de partitie native opstarten.

Hoe dan ook hoef je je dus geen zorgen te maken dat je nooit meer met een normale Office kunt werken.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik werk met Office 2004 (via Rosetta) en NeoOffice. MS Office is wel te doen, het is inderdaad wat traag en dat is soms wat hinderlijk. Ook kan 't er blijkbaar niet zo goed tegen als ik een document een dag of 3 open laat staan, dan wordt het alsmaar trager en knalt er soms ook genadeloos hard uit. Af en toe Word preventief restarten kan dus geen kwaad ;)

OpenOffice via X11 is erg irritant, dus dat doe ik niet. Omdat bepaalde documenten waar ik aan moet werken helaas in OOo gemaakt zijn, werk ik ook met NeoOffice. Waar Word via het langzame Rosetta draait is NeoOffice een Universal Binary.. Maar toch is NeoOffice way trager! Met name de GUI is vaak echt bijzonder unresponsive. Ook lijdt NeoOffice hier regelmatig aan rare renderfouten die random verschijnen en verdwijnen. Even scrollen en 't is vaak weg, maar soms moet ik het document opnieuw openen.

LaTeX onder OSX, heb ik daarentegen nog nooit problemen mee gehad :P

Maar inderdaad, tekstverwerken op mac = concessies doen. Hopelijk verandert dat met Office 2007.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 11:02
Ik heb de eerste paar weken Office 2004 op de Mac gedraaid maar daar ben ik mee gestopt. Persoonlijk vond ik het niet lekker werken, de interface met al die losse schermpjes vond ik niks en het reageerde niet altijd zoals het hoort. Als ik een woordje selecteerde om bold te maken werd opeens de hele pagina bold.

Vervolgens heb ik NeoOffice geinstalleerd en dat vind ik tot nu toe meer dan prima werken. Het opstarten duurt iets langer maar daarna werkt het super :).

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
Ik vind dat Office 2004 sneller op mijn iMac 24" met 2GB draait dan op mijn oudere iMac G5 met 2GB geheugen!
Gek genoeg hoor ik het van meerdere mensen die hier wel eens bij mij thuis werken dat ze liever achter die intel dan achter die G5 zitten.

Verder komt natuurlijk Office 2008 eraan, hopelijk einde dit jaar die wel helemaal native zal zijn :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Ik gebruik zelf een combinatie van Office 2004 en NeoOffice. Ook heb ik pages maar omdat ik de enige ben met een mac is dit niet zo handig als je documentjes moet uitwisselen steeds (ja ik weet dat je kan exporteren naar .doc, maar dat is niet handig). Ook heb ik nog parallels met xp en office 2003.

Wat ik vind van de verschillende tekstverwerkers, ik gebruik practisch nooit andere onderdelen dus daar kan ik niets over zeggen. (ik heb een macbook c2d 2ghz met 1gb ram):

Office 2004:
Start erg langzaam, maar als het eenmaal draait werkt het wel. De interface vind ik echter belabbert. Het is echt een grote chaos met al die losse schermpjes die spontaan doorzichtig worden en dergelijke. Ook vind ik de interface eigenlijk te klein en moet ik de zoom op 150% zetten om mijn geschreven text op arial 10 een beetje fatsoenlijk te kunnen zien. Uitwisseling met Office voor de pc is uitstekend.

NeoOffice:
Start ook erg langzaam. Als het eenmaal gestart is, is het wel sneller als office 2004. Interface is ook een stuk beter. Echter het nadeel van NeoOffice is dat de uitwisseling met office-bestanden van de pc niet zo goed is. Tabellen zijn niet het zelfde, ingevoegde afbeeldingen zijn anders kwa grootte, inspringingen en opsommingen zijn ook niet het zelfde. Voor bestanden die ik voor mijzelf maak gebruik ik deze meestal.

Pages:
Net als andere iWork en iLife applicaties is het erg eenvoudig. Het start redelijk snel, werkt ook redelijk snel. Het is eventjes uitvogelen hoe het nu allemaal werkt want de interface is niet zoals je gewend zal zijn van andere textverwerkers. Uitwisseling met Word is wel goed, een .doc openen is geen probleem en het document ziet er goed uit. Het opslaan is een ander verhaal, opslaan zal altijd in het eigen formaat van pages gebeuren. Je kan het document hierna wel weer exporteren naar .doc maar dit is een extra handeling dat ik niet graag doe, tenzij echt nodig. Gebruik pages eigenlijk nooit meer.

Parallels met XP/Office 2003:
Als je parallels suspend bij het afsluiten is je windows os in c.a. 10 seconden gestart en klaar voor gebruik. Office in parallels starten duurt een seconde ofzo. Mac OS gaat wel wat trager werken zodra je parallels aan hebt. Op dit moment gebruik ik meestal parallels als ik documenten moet typen/bewerken waar anderen ook mee bezig moeten.

Ook heb ik andere tekstverwerkers zoals AbiWord, Mariner e.t.c. geprobeert, maar vond deze niet indrukwekkend genoeg om er lang genoeg achter te zitten om er een goede mening van te krijgen.

Ik mis nog wel de mogelijkheid om snel .doc bestandjes te lezen. Als ik een verslag moet typen ben ik er toch wel uren mee bezig, dan maakt mij die paar seconden opstart-tijd niet zoveel uit. Maar ik krijg voor school ook regelmatig planningen en opdrachten in .doc formaat binnen. Eventjes snel kijken wat hierin staat is niet mogelijk. Documenten waar ik vaak in kijk zet ik daarom ook om in pdf.

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09
TextEdit leest .doc bestanden ook heel aardig in is mijn ervaring :) Het is natuurlijk geen uitgebreide tekstverwerker. maar het start snel en iedereen heeft het.

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:37

Step

step@tweakers.net#

Met Crossover is het zelfs mogelijk om gewoon Office 2003 e.d. gewoon onder OS X te draaien. Werkt uitermate goed hoor! :)

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 00:42

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Je kan ook nog Mellel en Nisus Writer proberen. Ik heb ze beide te kort getest om een eerlijk oordeel er over te kunnen vellen. Maar als ik deze competitive comparison sheet mag geloven, zit het qua basic features en snelheid wel goed.
De laatste tijd gebruik ik vooral Scrivener+Word als ik een paper moet typen en met het mooie weer van de laatste tijd komt writeroom daar ook nog bij.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Verwijderd

Ik heb het hier net even getest. Zo traag starten de office applicaties nu ook weer niet op.
Op enkele seconden staan ze klaar. (MBP 17" C2D 3GB ram)

Voor wie zulks onoverkomelijk is, kan ik zo goed als 70% van de programma's afraden.

Maar zoals Deacon zegt, en ik ook al eerder, geef dingen als Nisus, Mellel, Abiword en Mariner Write eens een kans vooraleer je dadelijk terug grijpt naar de mainstream dingen. Omdat toch iedereen die gebruikt??
Pagina: 1