"Onhoorbare" ringtone, zelf maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.939 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik zie af en toe reklma opduiken voor zo'n "onhoorbare" ringtone (17 000 Hz, niet hoorbaar door ouders en leerkrachten) en dat klinkt eigenlijk best goed. Wel hoorbaar maar niet storend.

Op zich heb ik daar wel een eurotje voor over, maar er plakt altijd wel een abonnementsdienst aan vast en in sms-spam heb ik ook al niet zoveel zin :)

Daarom vroeg ik me af hoe je zoiets zelf kon maken. Voor wie niet goed weet waar ik het over heb, op de site van celldorado kan je het even beluisteren (zal geen directe link zetten ivm met spam).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:35

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:44

DinX

Motormuis

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Dat is hem gewoon :P alleen doet men telefoon geen mp3, enkel amr :( Heb hem geconverteerd maar dan klinkt het gewoon brak...

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

misschien een gekke vraag, maar wat zou je aan een onhoorbare ringtone hebben?
Wel zioen dat je gebeld wordt maar niet horen? zoiets?

• gwystyl
  • Laatst online: 22:27

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Het zal wel aan mij liggen, maar wat is het nut van een 'stille' ringtone? Als je je telefoon niet wil horen zet je toch gewoon het geluid uit? OK, die stille ringtone is van dichtbij te horen als hij heel hard staat, maar zodra je wat omgevingsgeluid hebt valt hij volgens mij compleet weg. De meeste trilmotoren maken meer geluid :)

• DinX

DinX

Motormuis

Het gaat er hier om dat hoe ouder mensen worden hoe minder hoge frequenties ze horen.
Laat die 17khH toon horen aan je ouders of opa en die gaan em waarschijnlijk niet horen.

Gebruikt de jeugd blijkbaar op school zodat zij hun gsm horen en de leraar niet :p

En zoals boven staat, ik hoor em wel (vrij goed gehoord, ben volgende maand 26 :p). Dus veel kans dat je alsnog leraars hebt die em horen.

[ Voor 21% gewijzigd door DinX op 15-05-2007 15:57 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik ga niet meer naar school hoor. Alleen op het werk vind ik het zo irritant om zo'n bombastische ringtone te hebben. Dit geluid hoor ik wel vrij goed (krijg er zelfs hoofdpijn van) en het is niet meteen thuis te brengen waar het vandaan komt.

Ben er nu de collega's mee aan het pesten :D

• DinX

DinX

Motormuis

http://www.thinkgeek.com/gadgets/electronic/8c52/

Werkt goed, uit eigen ervaring :p

• DarKHunteR
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 16:27
gelukkig heb ik trilfunctie op mijn telefoon :)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
17k... Geeft dat kleine speakertje in je telefoon dat wel weer? 8)7

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Necrite
  • Laatst online: 25-12-2025
Barry|IA schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:52:
17k... Geeft dat kleine speakertje in je telefoon dat wel weer? 8)7
Juist dat kleine speakertje ;)

• Barry|IA
Ik geloof er eigenlijk vrij weinig van. Zo'n speaker wordt door zoveel aspecten tegengehouden om 17k weer te geven, denk alleen al aan de verschrikkelijke vervorming die het al onmogelijk maakt. Ik denk niet eens dat je telefoon ampje zover doorloopt.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Toch wel hoor. Ik heb zelf ook keer 17KHz opgenomen, op telefoon gezet en naar iedereen gestuurd.
Leraren hoorden 't geen van allen en de leerlingen schreeuwden iedere keer dat men dat k*t-geluid uit moest zetten. :')

En iedere telefoon deed het gewoon. Niet allemaal even hard natuurlijk, maar wel goed hoorbaar.

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 13:22
ik heb een veeeel betere ;)
ik up hem zometeen even voor je, je hoort hem overal en altijd haha
maar is na een paar seconden niet stil meer ;)

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
fluppie007 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:27:
ik heb een veeeel betere ;)
ik up hem zometeen even voor je, je hoort hem overal en altijd haha
maar is na een paar seconden niet stil meer ;)
laat maar komen :)

• Barry|IA
Drawer schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:24:
Toch wel hoor. Ik heb zelf ook keer 17KHz opgenomen, op telefoon gezet en naar iedereen gestuurd.
Leraren hoorden 't geen van allen en de leerlingen schreeuwden iedere keer dat men dat k*t-geluid uit moest zetten. :')

En iedere telefoon deed het gewoon. Niet allemaal even hard natuurlijk, maar wel goed hoorbaar.
Heb je het nagemeten? Of gok je zomaar dat het 17k was?

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:58

DUX

blijft ook nu voor Oranje

offtopic:
Met alle respect, maar in 16 replies heeft slechts DinX de TS één keertje geholpen zoiets zelf te maken: dé kwestie die in de TS genoemd wordt :P

In navolging op DinX: pak inderdaad een toongenerator, laat een waverecordprogramma (desnoods sndrec32.exe) meelopen tijdens het opnemen, omzetten naar mp3 via een van de legio verkrijgbare op internet verkrijgbare programma's, en knal het dan vervolgens op je telefoon....

Maar uiteindelijk was dat de insteek zeker niet, gezien je reactie op de mensen die het je aanbieden ;) Overigens heb ik zelf een tweetal versies. De ene begint laag en eindigt hoog en de ander is constant hoog. Probeer origineel te zijn en varieer een beetje: de onhoorbare ringtone is zoooo 2005 :p

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Verwijderd

Drawer schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:24:
Heel herkenbaar :+

Ik heb hem als MP3, en hij komt gewoon uit mijn K800i.

Mijn leraar Natuurkunde ging hem opmeten met zo'n apparaat (hoe heet dat nou), en de lijnen kwamen bij de 17KHz.

• fluppie007
www.coiffurealain.be/Dumpmap/piep.mp3

Op de K800i is hij echt luid hahaha :)

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Necrite schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:03:
[...]

Juist dat kleine speakertje ;)
Nah, beetje vervelend dan dat MP3 maar tot ong 16 khz gaat he?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:59:
[...]

Heel herkenbaar :+

Ik heb hem als MP3, en hij komt gewoon uit mijn K800i.

Mijn leraar Natuurkunde ging hem opmeten met zo'n apparaat (hoe heet dat nou), en de lijnen kwamen bij de 17KHz.
Oscilloscoop. ;)

Houd er wel rekening mee dat dit soort ringtones je gsm kapot kunnen maken! *

*: Denk aan: mobieltje die uit het raam wordt gegooid; in de vuilnisbak, enzovoort.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-02 20:24

WiD

heracles schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:06:
[...]

Ideaal, gaat je leerkracht hem zeker niet horen :+

Verwijderd

Die mp3 is bijna 1MB. (wel leuk dat die 'sweep'-t, maar de lagere freq's zijn wel voor veel meer hoorbaar). Voor een mp3 niet echt groot wellicht, maar een .mid met één hele hoge toon zou maar een paar bytes hoeven zijn. (Geen midi-maak-thingy bij de hand, maar ik ga het vast nog proberen met verschillende toonhoogtes.)
En inderdaad zijn er verschillende mensen die het begin van de bovengenoemde mp3 niet kunnen meehoren. Best leuk.
(Edit: inderdaad op een k800i geprobeerd en werkt.)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 20:18 ]

• fluppie007
je kan uit die mp3 samples halen he >:)

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Barry|IA schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:53:
[...]

Heb je het nagemeten? Of gok je zomaar dat het 17k was?
Ik heb het zelf gegenereerd met NCH Tone Generator. En ik gok dat mijn headphone + thuis speakers dat wel goed weergeven. En anders is 't bij benadering 17KHz, not the issue.
En op telefoon was 't iig ook hoog genoeg om niet gehoord te worden door leraren. Dus kun je weer bij benadering wel zeggen dat 't dat ongeveer zou moeten zijn. ;)

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
heracles schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:06:
[...]

Een 44100hz samplerate mp3 legt 20khz nog betrouwbaar vast.
Ik werk toevallig met mp3 audiobestanden, en zie ook regelmatig hun fourierspectrum (met andere woorden, welke frequenties er in zitten) en daar val 20khz nog gewoon binnen.

Dus dat zou geen probleem mogen opleveren ;)

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:08:
[...]

Oscilloscoop. ;)

Houd er wel rekening mee dat dit soort ringtones je gsm kapot kunnen maken! *

*: Denk aan: mobieltje die uit het raam wordt gegooid; in de vuilnisbak, enzovoort.
Dat bedoelde ik, Oscilloscoop :P

Haha, ik krijg er hoofdpijn van, en meestal waarderen mijn klasgenoten mijn piepje niet zo erg.

Vandaar dat deze dan ook in de map Music --> Irritant staat :9~

Verwijderd

mooi, mijn pa is nu al bijna 44 en hoort die nog perfect..

feilloos is die dus niet ;)

Verwijderd

Klopt, de moeder van een vriend van mij (50!!) hoort hem ook nog. Toen zei ik dat alleen jonge mensen hem kunnen horen, en dan complimenteer je iemand dus onbewust :p

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:35
Lol mijn ouders (43 ofzo :? ) Die horen hem allebei niet :P

• DinX

DinX

Motormuis

Met die tone generator die ik boven gad kan je eigenlijk ook testen hoe ver je gehoor nog gaat. Je begint op een heel erg hoge frequentie (bvb 21kHz) en laat em dan lager en lager gaan totdat je het net hoort. Dat is de maximum frequentie die je nog hoort :)
Die moet je dan eigenlijk ook nemen voor je ringtone als je het voor dat doel wil gebruiken. Zo hoor je hem zelf nog net, maar vele anderen niet.

Als je echt mensen wil irriteren, maar dan waarschijnlijk ook jezelf, moet je gewoon de 1000Hz toon nemen. Veel irritantere tonen bestaan er niet. JE zal die vast kennen van het "testbeeld" op tv :)

[ Voor 20% gewijzigd door DinX op 15-05-2007 21:27 ]

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
DrEvil1986 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:39:
[...]

Ik werk toevallig met mp3 audiobestanden, en zie ook regelmatig hun fourierspectrum (met andere woorden, welke frequenties er in zitten) en daar val 20khz nog gewoon binnen.

Dan moet jij toch ook wel weten dat frequenties boven de 16khz heel snel afvlakken in een mp3 ;) .

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 09:20
DrEvil1986 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:39:

Hangt ook wel af van de encoder. De standaard settings zorgen denk ik bij de meeste encoders dat er meer hoge tonen uitgefilterd worden naargelang de gekozen bitrate/quality lager ingesteld wordt.
Ik kan niet direct een bron vinden, maar voor 128kbps lag het geloof ik rond de 18,5 khz, dus 17khz zou geen probleem mogen zijn dan.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:22

Pinjataaa

Hit me!

Hehe met die www.coiffurealain.be/Dumpmap/piep.mp3 maak je echt vijanden!
Bijna netzo leuk als mijn Shaver ringtone :P

• Barry|IA
Drawer schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:25:
[...]

Ik heb het zelf gegenereerd met NCH Tone Generator. En ik gok dat mijn headphone + thuis speakers dat wel goed weergeven. En anders is 't bij benadering 17KHz, not the issue.
En op telefoon was 't iig ook hoog genoeg om niet gehoord te worden door leraren. Dus kun je weer bij benadering wel zeggen dat 't dat ongeveer zou moeten zijn. ;)
Geloof mij, Teacher hoort 'em wel :P :P :P

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
DinX schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 15:06:
http://www.world-voices.com/software/nchtone.html

Opslaan als mp3 en op je gsm zetten ?

[...]

Die hoor ik gewoon :p
vind de 60 hz toon veel irritanter :P of de 40hz maar veel lager gaan mn speakers niet :( bij 38 hoor je nog wat maar bij 37 bijna niet meer.. achjah :P iemand een idee hoeveel de lage tonen onder de 40hz gebruikt worden? in films ofzow? muziek?

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Van die piep.mp3 gaan men tanden gewoon pijn doen :X :X
Iemand die toevallig ook een paar .amr tones heeft? Je kan wel converteren maar dan krijg je iets complet anders :)

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
DinX schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 21:25:
Met die tone generator die ik boven gad kan je eigenlijk ook testen hoe ver je gehoor nog gaat. Je begint op een heel erg hoge frequentie (bvb 21kHz) en laat em dan lager en lager gaan totdat je het net hoort. Dat is de maximum frequentie die je nog hoort :)
Die moet je dan eigenlijk ook nemen voor je ringtone als je het voor dat doel wil gebruiken. Zo hoor je hem zelf nog net, maar vele anderen niet.

Als je echt mensen wil irriteren, maar dan waarschijnlijk ook jezelf, moet je gewoon de 1000Hz toon nemen. Veel irritantere tonen bestaan er niet. JE zal die vast kennen van het "testbeeld" op tv :)
Die snap ik niet helemaal. Ik zet hem op 21000.00Hz en doe dan "Decrease". Maar ik blijf het altijd gewoon horen :?

• DinX

DinX

Motormuis

Als je omlaag gaat ga je het ook beter horen :)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Zoek maar eens op "dont play this.mp3", daar is het allemaal mee begonnen :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Adion schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 21:32:
[...]

Hangt ook wel af van de encoder. De standaard settings zorgen denk ik bij de meeste encoders dat er meer hoge tonen uitgefilterd worden naargelang de gekozen bitrate/quality lager ingesteld wordt.
Ik kan niet direct een bron vinden, maar voor 128kbps lag het geloof ik rond de 18,5 khz, dus 17khz zou geen probleem mogen zijn dan.
Mp3 encoders gebruiken een lowpass filter, die alleen tonen doorlaten lager dan een bepaalde frequencie. Je kan deze lowpass filter uitzetten en dan gaat ie dus alle frequencies encoden. De kwaliteit een stuk minder zal zijn (veel artifacts), maar dat maakt in dit geval niet uit.

Bij een lame 128kbps mp3tje staat deze standaard rond de 17khz. En bij 320khz rond de 20khz. IIRC
Pagina: 1