Toon posts:

Tik uit de versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 7.438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Neem me niet kwalijk, maar ik open even een nieuwe thread, dat houd het forum wat overzichtelijker.

Ik merkte gister dat mijn versterker (denon avr 2105) tikt op willekeurige momenten. Alles zit goed aangesloten en in een geaard stopcontact. Moet ik me zorgen gaan maken?\

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Komt de tik uit je versterker zelf of is het afkomstig van de boxen? Heb je andere draden waarmee je kunt testen (i.v.m. draadbreuk)?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij toch echt uit de versterker.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tikkende versterker zal wel een relais zijn denk ik dan? Het geluid komt echt uit de behuizing vandaan bedoel je dus?

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, en het is echt verschillend wanner ie tikt. Relais? Wat is dat? En kan het kwaad?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 11:34 ]

• bartvl

bartvl

Een relais is zeg maar een soort schakelaartje. Deze schakelt doorgaans de uitgangen naar de speakers in of uit. Heb je momenteel niet alle speaker uitgangen in gebruik?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Grappig heb het zelfde probleem met mijn versterker. Ook trouwens geen idee wat een relais is. Kun je dat makkelijk (laten) repareren?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb een 7.1 versterker (denon AVR 2105) en de Surround back uitgangen heb ik niet in gebruik.

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 03:33
Falcon schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 11:56:
Grappig heb het zelfde probleem met mijn versterker. Ook trouwens geen idee wat een relais is. Kun je dat makkelijk (laten) repareren?
Meestal hoor je die tik als je bedrading van speakers kortsluiting maakt en of de vermogen van je versterker haarder staat dan de speakers aankunnen.

Bijvoorbeeld als ik de plus en de min tegenelkaar houd hoor ik tik en de geluid is weg/uit dit eht zelfde als ik de volume knop ver opendraai en me speakers kunnen het neit aan dan hoor ik tik en er komt geen geluid meer uit.

• bartvl

bartvl

Duidelijke uitleg relais: http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais (gaat verder niet in op het gebruik in audioapparatuur)

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik zal vandaag even kijken en dan zien we wel.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

devil-strike schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 12:00:
[...]

Meestal hoor je die tik als je bedrading van speakers kortsluiting maakt en of de vermogen van je versterker haarder staat dan de speakers aankunnen.

Bijvoorbeeld als ik de plus en de min tegenelkaar houd hoor ik tik en de geluid is weg/uit dit eht zelfde als ik de volume knop ver opendraai en me speakers kunnen het neit aan dan hoor ik tik en er komt geen geluid meer uit.
Daar ben ik bekend mee.

Maar bij mij is het zo dat als ik mijn versterker aanzet iets klappert.

• bartvl

bartvl

1 tik, of meerdere tikjes ofzo?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Meerdere .. het lijkt net even voor een 1,5 seconde een machinegeweer 8) De visitie schrikt zich altijd rot :)

[ Voor 20% gewijzigd door Falcon op 15-05-2007 13:28 ]

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Pinjataaa

Hit me!

Lijkt me sterk dat het een relais is hoor.. Zaten je boxen bij de versterker? Zijn ze wel geschikt?

Verwijderd

Topicstarter
Ben he nu mijn topic aan het kapen :9 . Nee, hij piept maar 1x daarna is het voor even weg.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het ook aan de stekkerdoos liggen? Ik zal vanmiddag even een andere proberen.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:42
Zo'n harde tik is normaal bij het aanzetten van je versterker, het relais wordt dan inderdaad geschakeld. Eigenlijk zou je die tik alleen moeten horen bij het inschakelen van het apparaat, daarna niet meer. Als je het daarna nog hoort dan zou ik even de bekabeling nakijken en ook even kijken of de juiste uitgangen op de versterker wel zijn ingeschakeld.

Verwijderd

Wat badkuip zegt.
Als men zijn versterker aanzet hoor je een klik. Dat is normaal. Daarna kan het zo zijn dat je kleine kliks (wat zachtere zeg maar) hoort als je van Source verandert. Maar zo maar doorgaans en meerdere achter elkaar wijst meestal op verkeerd aan gesloten bedrading van de luidsprekers. Kortsluiting of het verwissel van de polariteit (+ / -) kunnen zulke dingen veroorzaken. Wat meestal ook nog eens je app ernstig kan slopen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een zachte tik. Maar het gebeurd ook als de versterker stand-by staat. kan het dan ook nog aan de bedrading liggen? Kan het ook de werking van het metaal zijn? Ik hoor ook een tik bij verwisseling van de bron, maar die is veel harder.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 19:26 ]

• bartvl

bartvl

Hoe is de warmteontwikkeling van het apparaat?
Het kan inderdaad ook het krimpen en uitzetten van een koelblok zijn. Deze zijn vrij groot en kunnen vrij warm worden en dus 'behoorlijk' uitzetten zou ik zo denken.
Zie: Afbeeldingslocatie: http://www.denon.de/site/datadir/gr/1_gr_av_AVR2105_inside2.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Handwarm, misschien iets meer. ik denk zelf dat het uitzetten is, want als het toestel Stand-by staat doet ie het ook.

Verwijderd

Topicstarter
Hij tikt nu om de 10 min/kwartier. Als het Relais de boosdoener is, kan dat dan kwaad?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:43:
Hij tikt nu om de 10 min/kwartier. Als het Relais de boosdoener is, kan dat dan kwaad?
Nou, om de 10/15 minuten lijkt mij, naast dat het irritant is, ook niet gezond.

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Mijn denon avr1804 maakt ook dergelijke tikken en dit meerdere keren per dag. Het maakt niet uit of die nu aan op uit staat. Ik heb altijd gedacht dat dit gewoon het (in en uit)zetten van het cassis is. Of zoals hierboven gesuggereerd de koelblok die reageert op de veranderende temperaturen. Het zijn duidelijk metaal tikken. Ik denk dat een relais wel erg ver gezocht is. Zeker omdat bij mij de stekkerdoos waarop de versterker aangesloten is, ’s nacht uitgeschakeld wordt en zelfs dan nog hoor ik regelmatig dergelijke tikken.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

@ TS, kan je receiver zn warmte goed kwijt?

Verwijderd

Topicstarter
wols schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 21:27:
Mijn denon avr1804 maakt ook dergelijke tikken en dit meerdere keren per dag. Het maakt niet uit of die nu aan op uit staat. Ik heb altijd gedacht dat dit gewoon het (in en uit)zetten van het cassis is. Of zoals hierboven gesuggereerd de koelblok die reageert op de veranderende temperaturen. Het zijn duidelijk metaal tikken. Ik denk dat een relais wel erg ver gezocht is. Zeker omdat bij mij de stekkerdoos waarop de versterker aangesloten is, ’s nacht uitgeschakeld wordt en zelfs dan nog hoor ik regelmatig dergelijke tikken.
Ik heb zelfs het relais getest doormiddel van de AC aansluiting. Daar heb ik een klein buro lampje op aangesloten, en tijdens de tik knipperde het buro lampje niet, dus dan is er niets mis met het relais. De DVD speler staat momenteel op de versterker, maar daar komt verandering in, de DVD speler verhuist naar elders.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
iemand?/

Verwijderd

Topicstarter
Kan een Aluminium koelblok wel zoveel uitzetten dat het gaat tikken?

Verwijderd

Far shot, maar misschien een oudere koelkast op dezelfde groep als je versterker?
Die dingen weten bij het aanslaan (eens per kwartier of zo) een aardige spike op het lichtnet te gooien, en versterker-electronica gaat daar vaak niet echt soepel mee om.

Jaren geleden had ik zo'n probleem in m'n oude 2-kamer flat en dat heb ik toen kunnen oplossen door de voedingskabel van m'n versterker 12 of 13x om een weekijzer staafje te wikkelen. Vanaf dat moment waren de tikken weg... ;)

• bartvl

bartvl

Maar het gebeurt dus ook als de versterker uit staat.

Verwijderd

Nee, als 'ie stand-by staat. Dan staat er ook nog gewoon spanning op een deel van de electronica.

Verwijderd

Topicstarter
Hij tikt ook gewoon als ie uitstaat. Vandaar mijn gevoel dat er niet iets kapot is, maar dat er gewoon iets is met de koeling, in koude toestand tikt ie ook niet. Alleen maar in warme toestand. Maar goed als ik echt ga luisteren lijkt de tik niet van het koelblok af te komen, maar dat kan ook verbeelding zijn. Hij tikte vanmorgen ook, en toen was ie koud.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2007 08:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
kickje

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 22:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 08:23:
Hij tikt ook gewoon als ie uitstaat. Vandaar mijn gevoel dat er niet iets kapot is, maar dat er gewoon iets is met de koeling, in koude toestand tikt ie ook niet. Alleen maar in warme toestand. Maar goed als ik echt ga luisteren lijkt de tik niet van het koelblok af te komen, maar dat kan ook verbeelding zijn. Hij tikte vanmorgen ook, en toen was ie koud.
Als hij na het uitschakelen (echt helemaal de prik d'r af) nog enkele minuten tikt, is dit prima te verklaren door opwarmen/afkoelen (uitzetten/krimpen). Na laten we zeggen een 30-60 minuten moet dit dan wel weer over zijn. Hoef je je niet druk over te maken.
Zet je hem weer aan, dan zou hij het ook met name het eerste uur moeten doen; daarna zou het wel zo'n beetje op temeratuur moeten zijn.

Je schrijft:
Hij tikte vanmorgen ook, en toen was ie koud.
Ik neem aan dan dat dat was na het inschakelen? Als hij zonder spanning staat kan ik me niet voorstellen dat hij tikt.

Verder: Als je tijdens de tik geen wegvallend geluid hebt o.i.d. lijkt het me sterk dat het een relais is.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Topicstarter
Gwannoes schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 08:53:
[...]

Als hij na het uitschakelen (echt helemaal de prik d'r af) nog enkele minuten tikt, is dit prima te verklaren door opwarmen/afkoelen (uitzetten/krimpen). Na laten we zeggen een 30-60 minuten moet dit dan wel weer over zijn. Hoef je je niet druk over te maken.
Zet je hem weer aan, dan zou hij het ook met name het eerste uur moeten doen; daarna zou het wel zo'n beetje op temeratuur moeten zijn.
Ja dat is het, precies zoals jij het beschrijft.
Je schrijft:
[...]
Ik neem aan dan dat dat was na het inschakelen? Als hij zonder spanning staat kan ik me niet voorstellen dat hij tikt.

Verder: Als je tijdens de tik geen wegvallend geluid hebt o.i.d. lijkt het me sterk dat het een relais is.
Het was niet na het inschakelen, de stroom stond er nog gewoon op (stand-by dus). Of bedoel je dat niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2007 09:15 ]

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 22:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 09:11:
[...]
Ja dat is het, precies zoals jij het beschrijft.
[...]
Dan is het erg waarschijnlijk inderdaad gewoon uitzetten/krimpen. Net zoals bij CV-leidingen in een oud huis... Niks om je druk over te maken.
Het was niet na het inschakelen, de stroom stond er nog gewoon op (stand-by dus). Of bedoel je dat niet?
Dus het apparaat stond de hele nacht op stand-by, je komt er 's ochtends bij, hij staat nog steeds op stand-by, en dan doet-ie "Tik!" :? Dat zou wel vreemd zijn.
Als hij het doet na het inschakelen kan ik me wel goed voorstellen

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Topicstarter
Gwannoes schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 09:40:
[...]

Dan is het erg waarschijnlijk inderdaad gewoon uitzetten/krimpen. Net zoals bij CV-leidingen in een oud huis... Niks om je druk over te maken.

[...]

Dus het apparaat stond de hele nacht op stand-by, je komt er 's ochtends bij, hij staat nog steeds op stand-by, en dan doet-ie "Tik!" :? Dat zou wel vreemd zijn.
Als hij het doet na het inschakelen kan ik me wel goed voorstellen
Ja, maar het is een andere tik als de tik die je hoord bij verwisselen van bron.

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 09:54:
[...]

Ja, maar het is een andere tik als de tik die je hoord bij verwisselen van bron.
als ik het zo hoor zou ik er lekker mee terug gaan. Wij hebben hier een 1803 en een 1604, het enige wat je hoort tikken zijn de relais maar dat zijn eerder KLIKS bij omschakeling van input of audio keuze. Een denon is niet gemaakt om te tikken, kan miscshien geen kwaad maar voor dat geld hoort het gewoon niet....

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik ermee terug ga, wil ik eerst even kijken wat er gebeurd als de DVD speler ergens anders staat. De DVD speler staat nu op de versterker, en bedekt 2/3 van het rooster, dus de warme lucht kan nu bijna niet weg. Ik weet niet waar jou Denon staat, maar heeft ie veel ruimte om zich heen? Staat er een ander component op de versterker?

• Falcon Heavy
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:13:
Voordat ik ermee terug ga, wil ik eerst even kijken wat er gebeurd als de DVD speler ergens anders staat. De DVD speler staat nu op de versterker, en bedekt 2/3 van het rooster, dus de warme lucht kan nu bijna niet weg. Ik weet niet waar jou Denon staat, maar heeft ie veel ruimte om zich heen? Staat er een ander component op de versterker?
Mijn denon heeft 10 cm speling, er staat niks op. De denon die beneden staat heeft 2 cm speling, daat staat ook niks op.
Het kan hier op mijn kamer behoorlijk warm worden, zeker in de zomer en ik heb nog nooit een rare tik gehad behalve dan van mijn tv die af en toe kraakt door de warmte uitzetting :D

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Denon heeft Achter 3cm speling, en aan de zijkant 2cm denk ik. Boven op de Denon staat een DVD speler. Dus de Denon kan zijn warmte niet echt kwijt. Zoals ik al dacht heb jij de warmte afvoer wel beter voor elkaar als ik. Ook even het vermelden waard: ik heb even een ventilator voor de Denon gezet en toen was er geen tik hoorbaar.

• Falcon Heavy
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:38:
Mijn Denon heeft Achter 3cm speling, en aan de zijkant 2cm denk ik. Boven op de Denon staat een DVD speler. Dus de Denon kan zijn warmte niet echt kwijt. Zoals ik al dacht heb jij de warmte afvoer wel beter voor elkaar als ik. Ook even het vermelden waard: ik heb even een ventilator voor de Denon gezet en toen was er geen tik hoorbaar.
ok ja dat is wel erg krap, die dingen kunnen behoorlijk warm worden! ik zou aan de achterkant ventilatie gaten maken, als dit kan. Dit hebben wij beneden ook, ivm warmte problemen van de dvd speler. Bedenk ook dat warme lucht stijgt dus boven open en dat het naar achteren kwijt kan.

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben een klein gat voor de kabels daar, maar of het groot genoeg is...

Verwijderd

Topicstarter
Nou de versterker heeft nu ruimte, maar de tik blijft. hij is wel minder geworden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de versterker uitgezet en de dvd speler aan en raad eens: het tikken komt uit de dvd speler. Nu vallen er een hoop problemen af. Dus, wat nu?

Verwijderd

Topicstarter
Kickje!
Pagina: 1