Audigy 2 NX (+ Z-5500)

Pagina: 1
Acties:

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 20:14
Hallo,

Ik ben van plan om deze zomer een geluidssetje te kopen voor mijn laptop. Mijn laptop heeft enkel een simpele AC97 codec, dus om een degelijk surroundsetje aan te kunnen sluiten heb ik andere geluidskaart nodig.

Mijn oog was gevallen op de Audigy 2 NX, die op het eerste zicht het ideale product leek: 24bit/96kHz, 7.1 channels, wireless remote, USB 2.0, zeer goed reviews... Maar toen ik (onder andere op dit forum) naar gebruikerservaringen zocht, kwam ik enkele posts tegen die vertelden dat dit apparaat (net zoals andere Audigy's) niet hardwarematig samplerates van 44.1kHz kan verwerken. Het apparaat zal eerst dit soort geluid resamplen naar 48kHz om het dan verder te verwerken en vervolgen weer naar 44.1kHz brengen als ik het goed begrijp. Dit heeft blijkbaar artifacts in het geluid tot gevolg, of op zijn minst verlies van geluidskwaliteit. Een workaround is om je pc eerst alles software te resamplen naar 48kHz, zodat de Audigy dit niet meer moet doen.

Nu heb ik nog enkele vraagjes hierover:
  • Dat software resamplen door de CPU, is dat erg CPU intensief? Ik wil niet dat ik >50% CPU gebruik heb bij het afspelen van een simple MP3'tje (zie specs beneden).
  • Indien ik het resamplen toch door de Audigy zou laten gebeuren, zijn er dan werkelijk plopjes/klikken (artifacts) te horen, of enkel een erg subtiel verminderde geluidskwaliteit?
  • Zal het apparaat ook resamplen als ik het via de S/PDIF verbindt?
  • Ik heb ook ergens gelezen dat het niet mogelijk is om bijvoorbeeld een MP3'tje (dus 2 kanaals) af te spelen op alle speakers (niet alleen front). Maar is er geen plugin voor Winamp die het 2 kanaals geluid kan hercoderen naar meerkanaalsgeluid, zodat dit toch mogelijk wordt?
  • Heeft er iemand persoonlijk ervaring met dit apparaat onder Linux? Op de site van alsa staat dat dit apparaat ondersteund wordt, maar dat de S/PDIF out niet werkt. Maar op andere sites (zoals www.linuxquestions.org) staat dan weer dat dit apparaat gewoon (volledig) werkt. Het is toch wel belangrijk dat ik dit apparaat goed kan gebruiken onder Linux. Het is uiteraard niet nodig dat de softwarematige truckjes zoals CMSS ook nog in Linux werken...
  • Wordt dit apparaat eigenlijk nog wel verkocht, want in de pricewatch staat nog maar één winkel die hem heeft. Ik kan natuurlijk gewoon van eBay kopen, maar ik vind het toch vreemd dat dit apparaat zo schaars is, omdat Creative nog geen opvolger heeft voorzien (voor zover ik weet).
Ik heb ook al naar alternatieven gezocht, en ben enkele apparaten van M-Audio tegengekomen, maar deze producten lijken mij meer voor professionele doeleinden, en de prijs is dus ook navenant :) .

Als speakersset zou ik voor de Z-5500 van Logitech gaan wegens goede reviews en gebruikerservaringen. Er zijn veel mensen die de bass van deze set te hard vinden, maar ik denk dat ik me daar niet aan zal storen. Deze set zal op mijn kot komen te staan (~15m²). Het vermogen van dit setje zal in ieder geval wel genoeg zijn, met overschot (misschien handig voor een kotfeestje ;) ). Of is dit toch echt al zwaar overkill?

En nog een laatste vraagje: Indien ik voor de Audigy 2 NX + Z-5500 combinate zou gaan, kan ik de set dan best digitaal aansluiten, of analoog? De DAC's van de Audigy zijn volgens de specs beter dan die van de Z-5500, dus ik veronderstel dat analoog een betere geluidskwaliteit zal leveren, of ben ik hier mis?

Specs van mijn notebook:
- Pentium-M 1.6Ghz (400Mhz FSB)
- 1 GB RAM
- 80 GB HD (5400rpm)
- ATI R9600 64MB

[ Voor 1% gewijzigd door titan_pi8 op 15-05-2007 10:28 . Reden: specs vergeten ]

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:46
Is een Audigy 2 ZS notebook niets voor jou?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 10:11
De ZS lijkt me ook interresanter, ik heb zelf de NX, gaat wel goed maar nogal cpu belastend, vooral in 24bits maar wie gebruikt dat nu? Als ik nu mocht kiezen zou ik zeker voor een M-audio gaan.
Verder werkt bij mij de NX prima in Ubuntu Edgy in stereo via de analoge uitgangen.

Verwijderd

Ik heb zelf de Z5500 en ik kan je vertellen dat als je de bas goed afgestelt hebt, hij niet 'vervelend' en overdreven over komt. Ik heb de set zelf op een kamer van minder dan 15 vierkante meter staan, en 't kan behoorlijk hard ja:), maar dat is niet de reden geweest dat ik hem heb gekocht. In games en films is de set uitstekend, en voor muziek ook geweldig!

• titan_pi8
_Brake_ schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 01:45:
Is een Audigy 2 ZS notebook niets voor jou?
Die heb ik ook overwogen, maar die bevalt me iets minder omdat ik dan mijn enige PCMCIA slot kwijt ben, en omdat de aansluitingen dan aan de linkerkant van mijn notebook zouden zitten, terwijl ik ze liever vanachter zou hebben. Maar dat zijn niet zo'n grote problemen, dus de ZS is ook een kandidaat.

Maar is het niet zo dat ook de ZS meedoet aan dat resamplen van 44.1kHz naar 48kHz? Het voordeel dat ik zou hebben met deze kaart is dat die meer hardwarematig kan verwerken en niet via USB verbonden is, dus zal de processorbelasting een stuk lager zijn.
Nadelen zijn, zoals hierboven gezegd, dat ik mijn PCMCIA slot moet opofferen, maar ook dat ik de kaart later niet op een desktop kan gebruiken. Maar dat is ook niet zo'n probleem, want in een nieuwe desktop zit volgens mij wel altijd een vrij degelijk geluidschipje.

Ik denk dat de ZS ook iets goedkoper is, maar wel zonder analoge uitgangen komt, daarvoor zou ik dan nog een extra 'dongle' (of hoe noemt zoiets) moeten kopen. Het lijkt mij alleen vrij vervelend om zoiets aan de zijkant van je notebook te hebben bengelen. Die dongle is echter niet nodig als ik m'n speakers digitaal zou aansluiten. Zou iemand mij kunnen zeggen of die (zowel optische als coaxale) S/PDIF kabels flexibel of nogal stijf zijn?
The_wave schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 01:48:
De ZS lijkt me ook interresanter, ik heb zelf de NX, gaat wel goed maar nogal cpu belastend, vooral in 24bits maar wie gebruikt dat nu? Als ik nu mocht kiezen zou ik zeker voor een M-audio gaan.
Verder werkt bij mij de NX prima in Ubuntu Edgy in stereo via de analoge uitgangen.
Zou je kunnen omschrijven wat je met 'nogal belastend' bedoelt? Echt meer dan 40-50% CPU gebruik bij gewone MP3'tjes, of is het zo erg nog niet?

Staat bij jou trouwens het software resamplen naar 48kHz op in Linux, of laat je dit door de kaart gebeuren? En heb je al geprobeerd om meerkanaals geluid te krijgen in Linux, of werkte de kaart zo 'out-of-the-box' en heb je geen behoefte aan meerkanaals geluid onder Linux?
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 06:43:
Ik heb zelf de Z5500 en ik kan je vertellen dat als je de bas goed afgestelt hebt, hij niet 'vervelend' en overdreven over komt. Ik heb de set zelf op een kamer van minder dan 15 vierkante meter staan, en 't kan behoorlijk hard ja:), maar dat is niet de reden geweest dat ik hem heb gekocht. In games en films is de set uitstekend, en voor muziek ook geweldig!
Aha, fantastisch :) . Wat voor een geluidskaart heb je? Heb je al eens geëxperimenteerd tussen je Z-5500 digitaal en analoog aan te sluiten?

Verwijderd

Ik heb gewoon de geluidskaart die al in mijn HP-computer zat gebruikt, wel digitaal aangesloten... analoog ben ik niet aan begonnen (tenminste niet met deze set, onboard geluid was wel iets minder met mijn oude set).

• titan_pi8
Heb zelf nog een antwoord op een van mijn vragen gevonden :) :
titan_pi8 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 01:42:
...
  • Ik heb ook ergens gelezen dat het niet mogelijk is om bijvoorbeeld een MP3'tje (dus 2 kanaals) af te spelen op alle speakers (niet alleen front). Maar is er geen plugin voor Winamp die het 2 kanaals geluid kan hercoderen naar meerkanaalsgeluid, zodat dit toch mogelijk wordt?
...
Uit de FAQ van Winamp:
Does Winamp support Surround Sound in 5.1 or 7.1 outputs?
5.1 Surround is supported through analog playback only. Currently DTS/AC3 Digital SPDIF out is only 2 channel (We're planning on supporting it in the future).
Pagina: 1