[Linux 2.6] aan het instaleren, nu partities aanmaken

Pagina: 1
Acties:

• Bram S
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Goed, na jaren van uitstellen toch eindelijk overgestapt op Linux. Veel erover gelezen van te voren, en ook al uitgeprobeerd met een oude 10 GB HDD.

Ik wil nu echter Kubuntu 7.04 "voor 't echie" instaleren op een nieuwe SATA 500GB HDD.

Ik blijf echter een beetje steken op mn partities. Ik weet dat Ubuntu gebruiksvriendelijk genoeg is om dat zelf te regelen, maar ik wil als Tweaker natuurlijk net iets verder.

Mijn vraag is dus: Hoeveel partities moet ik hebben? Ik wil deze instalatie gebruiken voor: surfen, office werkzaamheden, evt grafisch werk en HEEL belangrijk: media afspelen.

Waar ik nu op uitkom is dat het verstandigst is om een swap partitie (1-2x RAM) te hebben, een aparte /home partitie voor mn documenten, voor de stabiliteit een /boot partitie (100 MiB), evt een /tmp partitie (?MiB) en daarnaast uiteraard je / partitie (een GiB of 5).

1)Is de indeling die ik hierboven noem handig? Wat gebruiken jullie als grootte voor de verschillende partities?
2)Zoals gezegd, ik heb veel media (mp3s, films e.d.). Een (of meerdere) aparte partitie aanmaken lijkt mij wel verstandig. Is er een grote waar je beter niet boven kan komen ivm prestaties (gaat om 4x125 platter HDD)
3)Kubuntu geeft mij alleen de mogelijkheid om Primaire of Logische partities aan te maken (tijdens install). Is het niet nodig om een Extended partitie aan te maken waar de logische inkomen? en als dat wel nodig is, hoe doe ik dat.
4)Waarvoor is een aparte /usr of /var partitie handig?

Alvast bedankt voor de input :)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Bram S schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:19:
1)Is de indeling die ik hierboven noem handig? Wat gebruiken jullie als grootte voor de verschillende partities?
Aangezien je toch niet van plan bent Gentoo te gaan gebruiken (één van de weinige distro's waarbij het hebben van een aparte /var en /usr op een deskstopsysteem nuttig zou kunnen zijn) of van plan bent een server te gaan draaien kun je die aparte /usr en /var wegstrepen. Ook een aparte /boot en /tmp zijn overbodig.

Mijn partitie indeling :
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1              20G  2.4G   17G  13% /
/dev/sda3             127G  109G   12G  91% /home

/dev/sda2 is m'n swap partitie (1 GB). Gigantische ruimteverspilling eigenlijk (gebruik er 0K van), maar het kan altijd handig uitkomen.
2)Zoals gezegd, ik heb veel media (mp3s, films e.d.). Een (of meerdere) aparte partitie aanmaken lijkt mij wel verstandig. Is er een grote waar je beter niet boven kan komen ivm prestaties (gaat om 4x125 platter HDD)
Alles gewoon in je /home neerploffen.
Allebei overbodig op een desktop. In /usr worden onder andere binaries en source code opgeslagen. Deze site heeft wat wijs over /usr te zeggen
/var wordt gebruikt om variabele data op te slaan (man pages, database data etc.)
Alvast bedankt voor de input :)
np ;)

0.0

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
1)
Naar mijn idee is deze indeling wel handig:
/: 5 GB
/boot: 100 MB
Swap: 1-2x ram
/home: De rest

Zo is het lekker makkelijk en overzichtelijk, en de belangrijke dingen zitten "los"

Mijn indeling is trouwens als volgt:
/: 3.4 GB
/boot: 100 MB
/home: 8.4 GB
/data: 80.8 GB
/windows: 7.9 GB

2)
Een extra partitie aanmaken is opzich niet nodig, want je kan al je muziek etc ook al in je /home apart hebben van je systeem. (Mijn /data is nog een overblijfsel van de oude windows install van /windows).
Bij mijn weten is er niet een maximale grootte voor partities.

3)
Het is volgens mij altijd nodig om Logische partities in een Extended te stoppen. Hoe je dit met Kubuntu moet doen weet ik niet, want ik gebruik Debian.

4)
Een losse /var is volgens mij alleen echt nodig bij servers (daar komen namelijk de mails en de logs e.d. in). Een aparte /usr is naar mijn idee ook niet echt nuttig (dat is waar voornamelijk je programma's terecht komen).
http://www.linux.com/guid...ystem-Hierarchy/c22.shtml

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Bram S schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:19:
Ik sluit mij aan bij Jungian; zoveel partities is niet nodig. Sterker nog, ikzelf vind zoveel partities onhandig. Vroeg of laat is er eentje vol terwijl je nog ruimte over hebt op anderen, waardoor je weer moeilijk moet gaan doen met resizen.

Bovendien is het verplaatsen van files binnen één partitie vrijwel onmiddelijk, terwijl bij het verplaatsen van files tussen partities de gegevens ook echt verplaatst moeten worden waardoor dat trager is. Zeker als je een aparte media partitie overweegt, dan kan dat verplaatsen interessant zijn om in je achterhoofd te houden. Ook /tmp is zo'n geval; sommige programma's downloaden bijvoorbeeld naar /tmp, en verplaatsen naar je homedir als de download klaar is.

Ikzelf hou het altijd op één partitie voor swap, en eentje voor /. Ik weet niet hoeveel geheugen je hebt, maar 512MB a 1GB swap is waarschijnlijk meer dan genoeg.
3)Kubuntu geeft mij alleen de mogelijkheid om Primaire of Logische partities aan te maken (tijdens install). Is het niet nodig om een Extended partitie aan te maken waar de logische inkomen? en als dat wel nodig is, hoe doe ik dat.
Als ik me niet vergis, dan maakt die automatisch een extended partitie aan als je één of meer logical partities aanmaakt.
Redenen om de volgende directories op een aparte partitie te nemen kunnen zijn:
  • /boot: nodig als je van fakeraid of van Linux software raid boot
  • /home: handig als je denkt je OS later te gaan herinstalleren, of verschillende OSsen/distributies wil uitproberen (pas bij herinstallatie wel goed op met de partities ;) )
  • /usr: leuk om bijvoorbeeld over het netwerk te mounten. Voor gewone desktops weinig interessant
Bovendien kan het gebruik van veel partities de volgende voordelen met zich meebrengen:
  • De mogelijkheid verschillende filesystems te gebruiken voor verschillende directories
  • Containment; filesystem-corruptie op één FS betekent niet noodzakelijk dat de anderen corrupt zijn
  • Het feit dat bijvoorbeeld je mailserver lekker door kan rammelen in /var terwijl een of ander proces /tmp heeft volgeschreven (al is dit ook prima af te vangen met quota's)
Maar in mijn ervaring zijn de nadelen van meerdere partities groter dan de voordelen, al hangt het natuurlijk van de situatie af.