5.1 sub met eigen in/output op receiver aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02-2021
Ik wil mijn 5.1 subwoofer aansluiten op mijn versterker maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik deze nu het best kan aansluiten!

Specificaties van mijn 5.1 digital home theatre system
- Uitgangsvermogen subwoofer 1 x 50 Watt RMS
- Uitgangsvermogen satelliet speakers 5 x 25 Watt RMS
- Frequentie subwoofer 150 Hz - 18 Khz
- Frequentie satelliet speakers 20 Hz - 150 Hz

Foto achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.webgraphic.nl/thumb14052007358.jpg
(klik op foto voor groter)

Specificaties van mijn JVC RX-5060B audio/video control receiver
- Uitvoervermogen kanalen: 100W per kanaal, min. RMS, aangedreven in 8 Ω bij 1 kHz.
- Gevoeligheid/Impedantie audio-ingang (1 kHz): 220mV/47 kΩ
- audio-ingang (digital in)*: coaxiaal 0,5 V(p-p)/75 Ω. optisch: -21 dBm tot -15 dBm (660 nm +/-30 nm) *heeft betrekking op linair PCM, Dolby Digital en DTS Digital Surround (met sampling-frequentie--32 kHz, 44,1 kHz, 48 kHz)
- Frequentierespons (8 Ω): 20 Hz tot 20 kHz (+/-1 dB)

Foto achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.webgraphic.nl/thumb14052007356.jpg
(klik op foto voor groter)

Nu is mijn vraag dus... hoe sluit ik dit aan??
Waar ik zelf aan zat te denken:

optie1: De 5 satelliet-speakers rechtstreeks op mijn versterker aansluiten en de subwoofer (midden-kanalen) op de 'sufwoofer out' van mij versterker... Of blaas ik zo de boel op?

optie2: satelliet-speakers aan de sub laten zitten. En dan de audio-out van de versterker aansluiten op de audio-in van de subwoofer. Maar hoe moet ik dit doen met de bedrading? Sowieso komen uit de versterker losse draadjes en moeten in mijn subwoofer audio-in tulpstekkertjes. Moet ik dan de tulpstekkertjes doorknippen aan de andere kant?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisderoo op 14-05-2007 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Optie 1 is de enige goede optie in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:43:
Optie 1 is de enige goede optie in dit geval.
Kun je mij vertellen waarom? En gaat dit wel goed dan?
(en moet ik van de waarschuwing "caution: speaker impedance 80 - 160" nog wat aantrekken?)

[ Voor 21% gewijzigd door Dennisderoo op 15-05-2007 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
Of raden jullie mij aan een hele andere subwoofer te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 08:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je hebt active en pasive subwoovers. De eerste hebben hun eigen ingebouwde versterker en hebben een onversterkte ingang. De tweede heeft geen ingebouwde versterker en heeft dus een externe versterker nodig.

Jouw subwoover is een all in 1 systeem, maar bestaat onderandere uit een active subwoover. Naast de versterker voor de subwoover zit er ook een versterker voor de sataliet speakers in. Ik neem aan dat je losse versterker beter is dan het setje. Daarom kun je het beste je sataliet speakers op de versterker aansluiten. De versterker van de subwoover wil je eigenlijk wel gebruiken (vooral ook omdat hij onversterkt niet aan te sluiten is), en daarom sluit je alleen de subwoover aan op de (onversterkte) subwoover out.

80 - 160 staat er trouwens niet op, dat is 8 Ohm - 16Ohm, en ik neem aan dat je sataliet speakers iig wel 8Ohm zijn.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Koop voor 100/200 euro een ander, actieve subwoofer. Het is zonde om een US Blaster ( :o ) sub aan te sluiten op zo'n versterker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
Bedankt voor de info Janoz.
Exorcist schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 14:44:
Koop voor 100/200 euro een ander, actieve subwoofer. Het is zonde om een US Blaster ( :o ) sub aan te sluiten op zo'n versterker...
Ik kan dan toch beter een passive kopen? Als ik het bericht van Janoz heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In mijn post geef ik nergens aan of een pasief beter is dan een actief. Ik geef alleen aan dat je je huidige subwoofer als een pasieveactieve in kunt zetten

[ Voor 4% gewijzigd door Janoz op 15-05-2007 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
Dat klopt, dat geef je niet aan. Maar als ik zo lees wat het verschil is tussen een passive en een active dan lijkt mij een passive beter. Of heb ik dit mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-08 08:18
Janoz schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 15:35:
Ik geef alleen aan dat je je huidige subwoofer als een pasieve in kunt zetten
Hoe dan? Ten eerste heeft de receiver geen versterkte sub-uitgang, en de sub heeft geen passieve ingang. En ik betwijfel of je de sub niet opblaast als je geen satelieten aan de uitgangen hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evinyatar
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 16:46
Tegenwoordig worden passieve woofers nauwelijks nog verkocht, en daarbij heeft je versterker geen versterkte sub uitgang, enkel de onversterkte. Dus je zal wel een actieve woofer moeten gebruiken.
Edit: net te laat...

[ Voor 8% gewijzigd door Evinyatar op 15-05-2007 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
Tha Ra schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:03:
[...]

Hoe dan? Ten eerste heeft de receiver geen versterkte sub-uitgang, en de sub heeft geen passieve ingang. En ik betwijfel of je de sub niet opblaast als je geen satelieten aan de uitgangen hangt.
Daar was ik dus ook al bang voor. Hoe kom ik er achter of ik ze wel of niet ga opblazen als ik het zo aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Dennisderoo schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 17:12:
[...]

Daar was ik dus ook al bang voor. Hoe kom ik er achter of ik ze wel of niet ga opblazen als ik het zo aansluit?
Ik weet niet, maar mischien kan je weerstanden aan de speakeruitgangen van je sub hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sorry, ik maakte een tikfoutje. Ik bedoelde natuurlijk dat je huidige subwoover een actieve is. Deze kun je rechtstreeks op de onversterkte 'subwoover out' aansluiten. Gewoon met een cinch/tulp kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
Tha Ra schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 17:24:
[...]

Ik weet niet, maar mischien kan je weerstanden aan de speakeruitgangen van je sub hangen.
Wat voor weerstandjes moet ik kopen dan? of moet ik dit zelf maken?
Ik ben hier niet zo handig mee..

kwam alleen dit tegen:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Register.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
Een vriend van mij vertelde dat er altijd wel een spanningsbeveiliging op zit, volgens hem blaas ik de sub dus niet op wanneer ik mijn speakers er niet op aansluit. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 10:52
Als je US blaster gebeuren een echt 5.1 systeempje is, heeft deze dus 5+1 = 6 ingangen (links voor&achter, rechts voor&achter, center en sub). Dat zijn de tulpstekkers die je op je plaatje ziet. Als het goed is is één van deze ingangen de sub-in. Als je dus sub-out van je versterker op de sub-in van je US blaster aansluit, werkt dit als een actief systeem. Ik raad je aan om de satellieten aan te sluiten op je versterker, aangezien deze waarschijnlijk van betere kwaliteit is dan je US blaster.

PS volgens mij heb je de frequenties van de satelliet speakers en sub omgewisseld.

Remember when sex was safe and flying was dangerous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
Oke dat had ik inderdaad al begrepen.

Maar kan het dan niet zo zijn dat ik mijn speakers opblaas (te veel vermogen van de versterker?) of dat ik de sub opblaas omdat deze zijn audio-out niet kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
niemand die mij hier iets over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-08 03:55
Volgens mij is het zo dat als je niks op de speaker in- en uitgangen (van de subwoofer dus) aansluit er niks te versterken valt, dus ook niks op te blazen. Ik heb hier een sub staan, met speakeruitgangen die nog nooit gebruikt zijn. Heb nog niks opgeblazen.

Bij mijn weten is het verder niet erg om speakers aan te sluiten met minder vermogen dan de versterker kan leveren, zolang je de versterker maar niet voluit zet.

Andersom (bijv: 100W speakers op 50W versterker) wel, maar dat wordt pas 'gevaarlijk' op hoge volumes. De versterker moet dan te hard werken en dat is niet goed. Technische details weet ik niet precies (iets met clippen), maar misschien iemand anders wel.

Naar mijn mening kun je dus gewoon optie 1 doen. Succes ermee.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Dennisderoo schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 17:39:
[...]
Wat voor weerstandjes moet ik kopen dan? of moet ik dit zelf maken?
Ik ben hier niet zo handig mee..
[afbeelding]
Ik helaas ook niet :+
Maar ik denk dat je 8 Ohm weerstandjes moet gebruiken (als de speakeruitgangen van je sub 8 Ohm zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 10:52
Zodra je vervorming hoort op je speakers gewoon je versterker zachter zetten, anders blaas je je speakers op. Waarschijnlijk zit op je versterker wel een overbelastingsbeveiliging, dus zodra deze steeds even "pauze" neemt (geluid valt weg, gaat na een paar seconde weer aan) moet de versterker te hard werken en zal je dus ook het volume omlaag moeten draaien.
Wattage zegt niet veel aangezien dit meestal alleen maar de max vermogens zijn en niet continue vermogen.

Remember when sex was safe and flying was dangerous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
Bedankt voor de informatie allemaal.

Ik heb de speakers aan mijn versterker aangesloten. En de subwoofer met 1 kabeltje op mijn sub-out van mijn versterker. Geen weerstandjes gebruikt etc. Werkt prima zo.

Bedankt.
Pagina: 1