studentenhuis -> netwerk met "cap" per user instellen

Pagina: 1
Acties:

• foam
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Voor een studentenhuis met 11 kamers in België ben ik op zoek naar een oplossing voor volgende probleemstelling:

1. ISP is gecapped op 30GB per maand. Ik wil dan ook een rechtvaardige verdeling en er zo voor zorgen dat iedere user 1/11 van 30GB kan opgebruiken. Indien een user over zijn 1/11e gaat wordt hij automatisch gebanned voor de rest van de maand. De volgende maand wordt hij automatisch terug toegelaten.

2. Indien mogelijk zou ik ook graag de up- en downloadsnelheden instellen.

3. Remote administration: Ik zou graag het ganse gedoe kunnen beheren van bij mij thuis. Zodat ik me niet telkens fysiek hoef te verplaatsen naar het studentenhuis zelf voor een reset, ban, ...

4. De studenten moeten ergens (via webinterface o.i.d.) hun ratio kunnen raadplegen zodanig dat ze hun gebruik er kunnen op afstellen.

5. Dit alles moet goed beveiligd zijn -> studenten zullen waarschijnlijk wel proberen een manier te vinden om dit alles te omzeilen ;-)

Vragen:

1. Is dit mogelijk met enkel modem en router?
2. Of heb ik zowiezo een server nodig?
3. Indien ik een server nodig heb, welk OS/Software heb ik nodig. (Ik heb GEEN ervaring met UNIX/Linux)
4. Kan dit alles ook met WiFi, of maak ik alles dan nodeloos complex?

Alvast bedankt voor jullie input. Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk te zijn, maar mocht er nog iets niet duidelijk zijn, laat dit weten aub.

Ik heb ook al eens zitten zoeken, maar vind niet direct een antwoord op m'n vraag. Meestal zijn dit oplossing in de aard van IPCop, als router geconfigureerde Linux distro, ... Dit lijkt mij héél complex en ik vind nergens expliciet info naar het "cappen" van een user naar bvb 1/11 van 30GB.

THANKS!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
foam schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:02:
Dit lijkt mij héél complex
_Dat is het ook_
Om ff snel de verbindingen wat te nijpen zijn er verschilende tooltjes al heel uitvoerig beschreven hier op GoT.
Maar het automatisch cappen lijkt me voorbehouden aan "echte" proxy- en/of routeringssoftware. En als elke user werklijk online zijn verkeer moet gaan controleren,ontkom je waarschijnlijk niet aan een server die die pagina's host en proxied.
Een snel-snel oplossing die alles biedt wat je opgesomd hebt, bestaat afaik niet (gratis of goedkoop)
Als je gaat googlen: limiting proxy is een veelgebruikte termvoor dit soort configuraties :)

edit: en windows server met ISA zal wel volstaan om dit te configgen :+

[ Voor 11% gewijzigd door the_stickie op 14-05-2007 22:13 ]

• foam
...als elke user werklijk online zijn verkeer moet gaan controleren,ontkom je waarschijnlijk niet aan een server die die pagina's host en proxied...
En mocht je dit nu nog weglaten...

Enkel 30GB cap verdeeld over 11 users, en remote administrating...

Zou er dan iets bestaan?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ja hoor: het bestaat allemaal.
Maar imho ontkom je nietaan een relatief complexe configuratie die op een server zal moeten draaien.
Heel ruw kan je het eventueel zo oplossen: je default gateway/router kan netlimiter oid draaien, waar jij al admin bepaalt dat elk IP x aantal GB mag downen en uppen, en dan terugschakelt. Als je dan niet ICS,maar een echte dhcp serer draait, kan je die zo instellen dat elk MAC een vast IP toegewezen krijgt, en daardoor dat elke computer beperkt wordt in gebruik. ik denk dat het resultaat hiervan je welzal bevallen :) Alleen zal je wel moeten investeren in netlimiter, want dat is niet gratis (je hebt features uit de betaalde variant nodig)
Je kan best het forum hier een keer uitspitten naar netlimiter en consoorten; elk tooltje heeft zo z'n voor-en nadelen, en ik ken ze echt niet allemaal :) Probeer er een paar :)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03 14:13
Met alleen modem en router ga je het niet redden. Je hebt dus een server nodig.

WiFi is in principe geen probleem. Het gaat om traffic op de netwerklaag (op IP-niveau, dus), en niet op de fysieke laag.

Overigens, welke ISP heb je dat je nog met zo'n limiet zit? Woon je in België? Zo niet, overstappen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• foam
Overigens, welke ISP heb je dat je nog met zo'n limiet zit? Woon je in België? Zo niet, overstappen.
Bij mijn weten hebben alle ISP's in belgie een limiet en is er geen met een FUP.
Alles zou inderdaag HEEL wat makkelijker worden indien er géén limieten waren...

[ Voor 16% gewijzigd door foam op 14-05-2007 22:40 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zal doorverwijzen naar een post over Clarkconnect Linux: rapture in "Brak Internet in nieuwe woning, welke re..."

Het is niet moeilijker dan een oudere versie Windows installeren, alles gebeurt met GUI's zodat je zo weinig mogelijk commandline tegenkomt. Ik zou niet 30GB/11 uitproberen, de kleine users gaan dan ongebruikte datalimieten bezetten en de grotere users hebben altijd tekorten. Zou wel het leechen en grootverbruik zou onaantrekkelijk maken zodat iedereen matigt en je zal niet snel over de limiet gaan.

Rond gaan en alle computers opkuisen (virussen, wormen, spyware,... overboord kieperen) is nodig om het netwerk terug clean te krijgen. Dan heb je geen last meer van computers die paar honderd keer per minuut Oost-Europese IP-adressen proberen te connecteren.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 14-05-2007 22:46 ]

• foam
Bedankt voor je antwoord rapture. Ik krijg echter wel een error als ik je link volg :-S

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

foam schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:18:
Bedankt voor je antwoord rapture. Ik krijg echter wel een error als ik je link volg :-S
rapture schreef op zondag 14 januari 2007 @ 23:35:
[...]
Zo werkt het eenmaal in praktijk, onze huisbaas had een 40 euro abonnementje over 14 man gespreid en cashen maar.

Als je aan de router kan geraken (als het niet achter slot en grendel zit), dan een Pentium 1 voorzien met 2 netwerkkaartjes en Clarkconnect Linux erop zetten. Dan kan je beginnen met dictatoriaal/imperalistisch gedrag, onder mijn beheer waren de volgende dingen broodnodig om te voorkomen dat we met 14 studenten over de Belgische 10GB-datalimiet gaan.
  • p2p-programma's volledig blokkeren, de pakketjes worden bestudeerd en bij "niet-toegelaten-inhoud" worden ze gedropt.
  • Niemand zal sneller dan 500kbps downloaden en 64kbps uploaden.
  • Niemand zal grotere bestanden dan 20MB kunnen downloaden.
  • Grote Netwerkbeheerder ziet u, alle url's/link's worden (met de bijhorende dataverkeer) gelogd, alles dat geen html is wordt op de harde schijf bewaard door de proxyserver (achteraf kan het onderzocht worden), statistieken van traffiek en aantal minuten online wordt bijgehouden,...
Als er toch problemen ontstaan, dan zou je met de inlichtingen erin moeten slaan om de schuldige te vinden.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-03 01:53
Maar je wilt serieus 11 man/vrouw gebruik laten maken van een inet verbinding met 30 GB datalimiet per maand. dus ~2,72 GB pps/pm dat komt grofweg neer op 90MB :S per dag ?
dat is toch niet realistisch ! Alleen al met tweakers/got bekijken haal ik al meer binnen (oa plaatjes op forum) Correct me if I'm wrong

My favorite programming language is solder.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ja pciies en ik d8 dat Nederlanders gierig waren.
Betalen ze ook extra per maand voor die internet gein of is het een gratis service (van jou)??

Anders niet helpen, das toch v/d gekke (om het een beetje belgenisch teh houden :P)

Trouwes wat is uberhaupt de snelheid van het internet, kunnen ze eigenlijk wel tegelijk inloggen of wordt dan de vebinding meteen overbelast?

Kom liever in opstand tegen je ISP of trek ze in elk gval leeg tot 28k mb en stuur van de overige 2k mailtjes naar ze.

Nukezone FTW

• foam
Puch-Maxi schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:36:
Maar je wilt serieus 11 man/vrouw gebruik laten maken van een inet verbinding met 30 GB datalimiet per maand. dus ~2,72 GB pps/pm dat komt grofweg neer op 90MB :S per dag ?
dat is toch niet realistisch ! Alleen al met tweakers/got bekijken haal ik al meer binnen (oa plaatjes op forum) Correct me if I'm wrong
Sjah... da's turbonet van Telenet. het is wel géén 30GB maar 35GB per maand :+

en het is een 20mbit verbinding... (breek me de bek niet open van de ISP's in België)

Nu, dat is mijn vraag ook helemaal niet, ik ben op zoek naar een manier om dit te doen ;)

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:19
- Waarschijnlijk heb je een Linux server(gratis) nodig. probeer een oud PC-tje te vinden met een goede netwerkkaart en probeer clarkconnect (community version) te installeren. Hierin kan je webbased de bandbreedte per gebruiker voor zowel peer to peer als internet verkeer regelen. Ga hier eens mee stoeien

- Je zou ook kunnen overwegen om peer to peer verkeer helemaal te verbieden, en dan op de server een programma draaien waarop de gebuikers torrents/edonkey/etc kunnen aangeven voor download. 's nachts en 's ochtends kan je dan meer bandwith aan de server geven voor de download en hebt 1 harde schijf op de server met alles erop. Voordeel hiervan is dat er geen spullen dubbel gedownload worden door verschillende mensen. Je hebt wel een flinke harde schijf nodig

Verwijderd

ik weet neit of je beter hier internet kunt nemen

http://www.scarlet.be/nl/adsl20/ datalimiet van 60GB ipv 30 GB =)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Beetje kotbaas kan een businesslijn van Belgacom Telenet betalen, voor ongeveer € 100 per maand heb je een limietloze lijn dat rendabel (als in voldoende backbone om die lijn te ondersteunen) is.

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-03 18:25
rapture schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 07:14:
Beetje kotbaas kan een businesslijn van Belgacom Telenet betalen, voor ongeveer € 100 per maand heb je een limietloze lijn dat rendabel (als in voldoende backbone om die lijn te ondersteunen) is.
mja als er 11 mensen betalen moet dat toch een goed betaalbare oplossing zijn... 35 gb met 11 man....
ik doe 100 mb per dag als ik alleen webpaginatjes kijk zonder al teveel gekke dingen.
p2p zou ik in ieder geval blokkeren, voordat je 1 mp3 binnen hebt is er al 30 mb nutteloos verkeer doorheen is mijn idee erbij.
upload knijpen.
alles op mac adres locken

[ Voor 24% gewijzigd door bastian433 op 15-05-2007 17:37 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Idd. Je doet veel te moeilijk met goedkope consumentenverbindingen met limieten. Als je 11 mensen hebt en die betalen je allemaal tussen de 10 en 20 euro per maand, heb je dus 110 tot 220 euro per maand te besteden aan internet. Tussen die bedragen is echt wel iets te vinden zonder limiet, zelfs in belgie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

CyBeR schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 17:37:
Idd. Je doet veel te moeilijk met goedkope consumentenverbindingen met limieten. Als je 11 mensen hebt en die betalen je allemaal tussen de 10 en 20 euro per maand, heb je dus 110 tot 220 euro per maand te besteden aan internet. Tussen die bedragen is echt wel iets te vinden zonder limiet, zelfs in belgie.
En dan nog pakken 90% van de kotbazen een € 40 lijntje met 10GB datalimiet en een huishoudroutertje voor een 10+ studenten.

Studentenkoten uitbaten is in België algemeen bekend als een goede methode om slapend rijk te worden. Je koopt een huis van 100000 euro, van elke kotje van 9m² vraag je minstens 150 euro per maand. In duurdere steden zelfs 250 euro per maand. 10 studenten leveren 1500 à 2500 euro per maand op en 10 maanden contracten leveren 15000 à 25000 euro per jaar op. Wat belastingen en onkosten eraf en je houdt gemakkelijk 10000 euro over, deze gebruik je om de hypotheek in 10 jaar tijd automagisch af te betalen. Voor de Belgische fiscus ziet het boeltje tijdens het afbetalen van de hypotheek break-even uit en er is geen winst om erop te belasten. Na 10 jaar heb je een geldstroom van 10000 euro per jaar teveel, deze redirect je snel naar een nieuwe studentenhuisproject. Aangezien de studentenhuizen zelfvoorzienend zijn, dan kan je meerdere projecten naast elkaar draaien. Tegen het moment van pensioeneren/stoppen-met-de-uitbreiding heb je bv 5 studentenhuizen, die samen 50000 euro automagisch op jouw bankrekening neerzetten, hoezo pensioen nodig?

Niet raar, dat 1 studentenhuis in een buurt een wildgroei van studentenhuizen uitlokt. En dit fiscale klimaat zorgt ervoor dat er in Belgische straten veel huurhuizen staan tov dat je in Nederland jarenlang moet wachten op een huurhuis.

Je hebt een kleine minderheid aan kotbazen die beseffen dat ze echtwel teveel poen scheppen, deze kotbazen vragen minder geld, geven meer service/waarde aan hun bewoners. bv Studeka koten in Kortrijk, ze vragen de huurprijs van een 9m² kot, maar bieden een studio aan. Voor deze eersteklaskoten bestaan er zelfs wachtlijsten.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 16-05-2007 10:47 ]

Pagina: 1