[kpn] Kabel beschadigd, geen telefoon, wel adsl

Pagina: 1
Acties:
  • 744 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 21:36
Van het weekend gaan we hier de voortuin betegelen, dus ik was vanavond al wat voorbereidingen aan het treffen. Er zaten wat worteltjes in de weg, dus ik was fanatiek bezig met een bijl, maar ineens kwam er een blauwe kabel naar boven. Shit dacht ik :X .

Goed, dat was dus de KPN kabel. Ik heb hem niet fataal doorgehakt, maar 4 van die blauwe adres en de kern is beschadigd. Nou doet de telefoon het gek genoeg niet, maar ADSL nog wel :? Hoe kan dat? Het gaat toch beide over een aderpaar en word binnen pas gesplit door de splitter? Ik heb KPN gebeld, die hebben de lijn gemeten en alles moet gewoon goed zijn.... alleen mijn telefoon doet het dus niet! Nu heb ik een monteur geboekt voor morgen, maar dat komt wel voor mijn rekening :'(

Heeft iemand er een verklaring voor dat de telefoon het niet meer doet maar ADSL nog wel? Of misschien heeft iemand een oplossing hoe ik dit probleem zelf weer kan fixen? _/-\o_

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 14:40
Normaal gesproken is telefoon+ADSL blauw+rood.
Soms kan het ook best oranje+wit zijn, maar dat is dan zeg maar het 2e aderpaar wat dan gebruikt word als er een 2e analoge lijn is.

Het is dan wel vreemd dat je ADSL wel werkt en je telefoon niet. Het gaat tenslotte (als het goed is) alletwee over precies dezelfde kabeltjes. Pas in je huis word het gesplitst (de splitter die dus NA het ISRA punt hangt).

Misschien dat je dan ISDN hebt en dat het daar mee te maken heeft? Lijkt mij niet eigenlijk, vreemd is jouw probleem wel.

PS zat die blauwe kabel maar zo dicht bij de bovengrond? Ik heb ze wel eens zien graven en toen zaten ze toch zeker een meter diep...

[ Voor 29% gewijzigd door eX0duS op 14-05-2007 20:45 ]

Verwijderd

misschien even de moeite om uit te zoeken hoe diep zulke kabels horen te liggen, daar zijn regels of richtlijnen voor, als het regels zijn en hij ligt niet diep genoeg betaal jij de rekening natuurlijk niet >:)

• eX0duS
Je hebt het trouwens ook over blauwe aders? Ze zijn allemaal een verschillende kleur als het goed is...

Verwijderd

eX0duS schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:49:
Je hebt het trouwens ook over blauwe aders? Ze zijn allemaal een verschillende kleur als het goed is...
Das pas na het splitten ;)

• eX0duS
Oh? De kabeltjes die dus IN mijn ISRA punt zitten zijn toch echt blauw/rood en oranje/wit... Misschien dat ze in die dikke kabel zelf nog een in blauw jasje zitten, en dat ze dan bij het ISRA daarvan ontdaan worden, maar dat lijkt me niet.

[ Voor 44% gewijzigd door eX0duS op 14-05-2007 20:53 ]

Verwijderd

[url=http://sanderverkerk.nl/adsl2.jpg[Huge plaatje[/url]

Daar rechts zie je de kabel van KPN, die is dus blauw met wit en rood en in de kern zitten de kabeltjes met de normale kleuren.

Waarschijnlijk heeft de TS dus gehakt in die blauwe kabeltjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 00:43 ]

• eX0duS
Ik zie inderdaad nu pas dat die mantel dus ook kabeltjes zijn...

• PeterEs
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:48:
misschien even de moeite om uit te zoeken hoe diep zulke kabels horen te liggen, daar zijn regels of richtlijnen voor, als het regels zijn en hij ligt niet diep genoeg betaal jij de rekening natuurlijk niet >:)
Het was in m'n voortuin, mijn terrein, dus denk dat dat niet opgaat....

De kern heb ik inderdaad ook geraakt, net als een paar blauwe aders van de mantel zeg maar.

De kabel zat overigens ongeveer 10cm in de grond, niet erg diep dus....

Het gaat gewoon om analoge telefonie, geen ISDN

[ Voor 4% gewijzigd door PeterEs op 14-05-2007 21:13 ]

Verwijderd

PeterEs schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:12:
[...]

Het was in m'n voortuin, mijn terrein, dus denk dat dat niet opgaat....

De kern heb ik inderdaad ook geraakt, net als een paar blauwe aders van de mantel zeg maar.

De kabel zat overigens ongeveer 10cm in de grond, niet erg diep dus....

Het gaat gewoon om analoge telefonie, geen ISDN
Volgens mij is het tot aan je huis (ISRA) KPN verantwoordelijkheid hoor. En hoe kan je uberhaupt weten dat er op 10cm onder de grond een kabel ligt. Zeker nazoeken!

• Drareg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 07:25
Ik heb hetzelfde gehad met het aanleggen van een nieuwe oprit en kabel.
Uiteindelijk niets hoeven te betalen omdat de kabel op particulier terrein 60 cm onder maaiveld hoorde te liggen. (niet wettelijk maar richtlijn).
Dus als ze met een vordering komen doorverwijzen naar het bedrijf dat de lijn heeft aangelegd (de kpn besteed(t?) dat meestal uit).

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 10:23
Volgens mij kun je een ADSL signaal kregen met maar 1 werkende ader, telefonie heeft echter 2 aders nodig.

Is je internetsnelheid nog wel hetzelfde?

Just a simple thought....

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-12 17:41

ralpje

Deugpopje

SilentTears schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:01:
Volgens mij kun je een ADSL signaal kregen met maar 1 werkende ader, telefonie heeft echter 2 aders nodig.

Is je internetsnelheid nog wel hetzelfde?
ADSL heeft ook echt twee aders nodig hoor, net zoals telefonie.
Waarschijnlijk is gewoon de splitter kapot, en is het toeval dat dit samenvalt met het raken van de kabel. :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 10:23
Zie ook: link

TS, heb je al geprobeerd om adsl en/of telefonie direct op IS/RA aan te sluiten? zodat een kapotte splitter uit te sluiten is?

Just a simple thought....

• PeterEs
ralpje schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:07:
[...]

Waarschijnlijk is gewoon de splitter kapot, en is het toeval dat dit samenvalt met het raken van de kabel. :)
Splitter zeg je? Hoe groot is die kans? Dat kan ik testen door een toestel rechtstreeks op de lijn vanaf de ISRA aan te sluiten toch?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-12 17:41

ralpje

Deugpopje

Ja, dat is de makkelijkste test inderdaad.
Als dat het blijkt te zijn is het trouwens nog niet verkeerd om iemand van KPN naar die invoerkabel te laten kijken, als dat ding inderdaad tot aan de kern beschadigd is en er komt water of zo in heb je ook een probleem, en gaat 'ie alsnog stuk. Nu is 'ie waarschijnlijk nog makkelijk met een lasmof te fixen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

ralpje schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:07:
[...]

Met 1 ader kan je heel weinig, misschien nog wat met iets geaard erbij, maar voor de rest weinig

De TS heeft het trouwens nog getroffen: http://www.nu.nl/news/107...websites_omroep_plat.html

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 01-12 00:03
10 centimeter en dat weet je zeker ?, de kabel moet minstens een schop diep liggen (zeker 2 schopsteken) Dus 10CM voldoet echt niet !! stel je voor dat je in het voorjaar je grasveldje omspit en komt kabels tegen @ 10CM dat is toch abnormaal !

My favorite programming language is solder.

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-11 08:03

Totaalgeflipt

De enige echte

Inderdaad, ze moeten er dieper onderliggen,

Of nu gewoonbellen met 0800 - 0407, dat je telefoon het niet doet,
En dat je de kabel geraakt hebben, heb je met een beetje geluk, morgen een monteur op de stoep staan, die hem weer gaat maken.

• PeterEs
Heb het net even nagevraagd hier thuis, blijkt dat me pa die kabel een aantal jaar geleden verlegd heeft. Vandaar dus dat de kabel niet diep ligt.

Ik wilde even een kijkje nemen bij de splitter, maar daar kom ik niet gemakkelijk bij en heb nu geen zin meer om dat kasje nog uit elkaar te schroeven :P Het lijkt me namelijk toch sterk dat het daarin zou zitten.

Moet zeggen dat ik een vergelijkbaar probleem eerder gehad heb, toen zat het in de KPN centrale.

Internet lijkt wel iets trager, maar speedtest geeft gewoon normale waardes aan. De router heeft wel een hogere noise. De verbinding is ook even weggevallen tijdens mijn "graafwerkzaamheden".

Ik heb al een monteur geboekt voor morgen middag, die zal wel gaan lassen. Weet iemand hoelang dat ongeveer duurt?

Verwijderd

PeterEs schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:27:
Heb het net even nagevraagd hier thuis, blijkt dat me pa die kabel een aantal jaar geleden verlegd heeft. Vandaar dus dat de kabel niet diep ligt.

Ik wilde even een kijkje nemen bij de splitter, maar daar kom ik niet gemakkelijk bij en heb nu geen zin meer om dat kasje nog uit elkaar te schroeven :P Het lijkt me namelijk toch sterk dat het daarin zou zitten.

Moet zeggen dat ik een vergelijkbaar probleem eerder gehad heb, toen zat het in de KPN centrale.

Internet lijkt wel iets trager, maar speedtest geeft gewoon normale waardes aan. De router heeft wel een hogere noise. De verbinding is ook even weggevallen tijdens mijn "graafwerkzaamheden".

Ik heb al een monteur geboekt voor morgen middag, die zal wel gaan lassen. Weet iemand hoelang dat ongeveer duurt?
Ligt aan hoe snel en handig die monteur is
Paar draadjes lassen is een half uurtje werk ofzo hooguit

En dan volgende keer de kabel minstens 50cm onder de grond schoffelen

• PeterEs
Nou de monteur is vanmiddag geweest en heeft de draadjes weer aan elkaar geknoopt :) Alles werkt weer. Er moest alleen een mof omheen en dat kon hij niet doen, dus ik had een afspraak gemaakt voor morgen ochtend, maar die zijn ook vanmiddag geweest :)

Reden dat ik nog wel ADSL had was het volgende, even makkelijk uitgelegd: analoge telefonie/adsl gaat over 1 aderpaar. Een aderpaar bestaat uit 2 aders. Een ader bestaat weer uit meerdere koperdraadjes. Nou had ik een van die aders flink geraakt waardoor er nog maar 1 koperdraatje contact maakte. Dat is wel genoeg voor ADSL, maar niet om over te bellen.

Had nog even gevraagd over de diepte, maar dat schijnt gewoon normaal te zijn, dus ik ga me daar verder niet druk om maken. Ik ga nu de rekening afwachten....

Verwijderd

offtopic:
TRRoads, Plaatje van bijna 4MB is wel een beetje overdreven, niet? Kun je dat niet even wat kleiner maken, dit scrollt nou ook niet echt lekker door het topic heen

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:14:
offtopic:
TRRoads, Plaatje van bijna 4MB is wel een beetje overdreven, niet? Kun je dat niet even wat kleiner maken, dit scrollt nou ook niet echt lekker door het topic heen
Sorry, was zomaar een hit bij Googla, het is niet mijn plaatje.

Zal er even linkie van maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 00:43 ]

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 14:32
in principe is het zo dat als je ADSL werkt en die is gevoeliger voor storingen dan een analoge lijn moet je telefoon ook werken.
et kan zijn dat je splitter kapot is, kijk daar een na. Werkt het niet ff bellen met 0800-0407

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Queenfanmichel schreef op zondag 20 mei 2007 @ 15:11:
in principe is het zo dat als je ADSL werkt en die is gevoeliger voor storingen dan een analoge lijn moet je telefoon ook werken.
et kan zijn dat je splitter kapot is, kijk daar een na. Werkt het niet ff bellen met 0800-0407
Misschien de volgende keer eerst de reacties lezen voordat je gaat posten? :> :9

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

Wel lachen dat je met zoon brakke koppeling dan nog wel je gewone dsl signaal binnenhaalt :)
En trouwens.. DSL met 1 ader werkt wel :)
Wat dacht je van aansluiten op een goeie en een verkeerde ader... overspraak op je lijntje en voilla je traint de helft van je snelheid in :)

Vaak genoeg gezien :)

Deze advertentieplaats is te huur!

Pagina: 1