Toon posts:

Videokaart voor Aero op 5.6Mp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

I.v.m. de aanschaf van een nieuw systeem dat dienst moet gaan doen als (2D) workstation en multimediacenter ben ik nu al enige tijd op zoek naar een geschikte videokaart, hetgeen helaas lastiger blijkt dan verwacht! Dat komt vooral omdat ik erg veel moeite heb om een inschatting te maken van hoeveel performance en geheugen ik daadwerkelijk nodig heb om de zaken zoals ik ze in gedachten heb soepel te doen draaien.

De videokaart moet namelijk 2 TFT monitoren met een resolutie van 1680*1050 aansturen alswel een LCD tv op 1920*1080p (liefst simultaan :) )! Weliswaar gaat het enkel om het tekenen van een Vista desktop, maar op de laptop van mijn vader (een aspire 5684 met een 7600GO SE 256MB) merk je toch al dat de framerate in de 3D flip daalt, wat mij enige zorgen baart daar het daar maar om een resolutie van 1280*800 gaat! De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat de SE volgens sommige sites beschikt over een 64bit geheugen bus, waardoor de geheugenbandbreedte erg laag uitvalt. Mijn vraag is dus als volgt:

* Wat zijn naar jullie inschatting de minimale eisen (performance en hoeveelheid geheugen) die nodig zijn om Vista op bovenstaande configuratie (totaal 5601600 pixels!) zonder frame-drops soepel te doen draaien.

Alvast bedankt voor jullie overwegingen!

Tom

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Met al die resoluties, en een beetje fps overhouden, dan zou ik gewoon een 8800 kaart er in proppen.
Ik draai zelf met een EVGA 8800GTS 320MB KO/ACS3 Edition, dat blaast wel aardig door moet ik zeggen. 2 x 1280x1024 trekt hij makkelijk met games etc.
Lijkt me dat de Aero desktop het dan zeker wel moet trekken op de eerder genoemde reso's...

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-07 10:08

ThunderNet

Flits!

Brede P schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:24:
Met al die resoluties, en een beetje fps overhouden, dan zou ik gewoon een 8800 kaart er in proppen.
Ik draai zelf met een EVGA 8800GTS 320MB KO/ACS3 Edition, dat blaast wel aardig door moet ik zeggen. 2 x 1280x1024 trekt hij makkelijk met games etc.
Lijkt me dat de Aero desktop het dan zeker wel moet trekken op de eerder genoemde reso's...
Totaaaaal overbodig... Hij speelt geen games.
Iets als een 9800XT is al ruim voldoende. Daarnaast kunnen de meesten videokaarten niet en 2 monitoren en tv-out tegelijk gebruiken. Dus dan zou je al meer hebben aan 2 videokaarten. :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-07 11:03
9800XT is verouderd en zal lang niet alle Aero features aankunnen, niet aan te raden dus.
@TS: ik denk dat een Geforce 8600 of Ati HD2600 je meer dan voldoende performance geeft. Die kaarten kunnen namelijk ook nog eens High Definition video hardwarematig decoderen, wat eerdere kaarten niet/minder kunnen (en vreemd genoeg de 8800 ook niet eens).

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-07 10:08

ThunderNet

Flits!

The__Virus schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:04:
9800XT is verouderd en zal lang niet alle Aero features aankunnen, niet aan te raden dus.
@TS: ik denk dat een Geforce 8600 of Ati HD2600 je meer dan voldoende performance geeft. Die kaarten kunnen namelijk ook nog eens High Definition video hardwarematig decoderen, wat eerdere kaarten niet/minder kunnen (en vreemd genoeg de 8800 ook niet eens).
Uit ervaring weet ik dat de 9800XT het wel allemaal aan kan. Maar een 8800 is totaal overbodig voor puur desktop werk.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-07 11:03
Je hebt inderdaad gelijk, mijn excuus. Dacht dat Aero SM3.0 nodig had, maar dit bleek 'slechts' 2.0 te zijn.
Pagina: 1