Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Heiloo: stoplicht met afteller.

Pagina: 1
Acties:
  • 563 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i5.tinypic.com/628vhbb.jpg
Dit zag ik onlangs voor het eerst - in Heiloo -: stoplichten voor fietsers met een afteller in het midden.
Je ZIET dus hoelang je nog moet wachten.
Volgens mij is dit een heel goede psychologische aanpak om te voorkomen dat mensen oversteken omdat het ze te lang duurt: je blijft kijken naar de teller.

Wordt dit ook elders toegepast?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Jep, in Groningen.
Nouja een soortgelijk iets.
Bij het station (waar veel voetgangers oversteken) hangt bij het voetgangerslicht en fietserslicht een verticale ledbar.
Zodra je op de knop drukt om over te steken gaat de ledbar "lopen" en wordt de kolom elke keer een ledje korter.

[ Voor 26% gewijzigd door job op 14-05-2007 18:42 ]

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Ja, je hebt verschillende varianten er van :)

Blij Met Wilco

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ze zijn in Amsterdam ook te bewonderen. Ik zag ze vorige week toevallig voor het eerst. :)

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

het nadeel is alleen:

mensen gaan denken: oh, nog maar 8 seconden en beginnen alvast te lopen :X
dat heb ik dus al een paar keer meegemaakt

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 14:25

SeatRider

Hips don't lie

In Bangkok ook gezien, maar dan voor auto's. Het idee is daar dat je je auto even uit kunt zetten als je ziet dat je even moet wachten, scheelt enorm in de vervuiling :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

In turkije heb je die tellers bij de gewone stoplichten, wel zo relaxed vind ik.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Groningen + Amsterdam heb ik het tot nu toe gezien.

Amsterdam is het wel zo'n teller, en in Groningen is het zo'n soort "LED VU-Meter" die aftelt. (steeds minder LED's gaan branden)

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2007 18:47 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Amsterdam heeft ze op bepaalde plaatsen (Weteringcircuit en Centraal station iig) ook. Ik vind 't erg fijn. Grootste ergernis bij stoplichten voor mij is namelijk dat je geen idee hebt van hoe lang 't gaat duren voor je over kunt steken. Dat tellertje doet natuurlijk niks aan de hoeveelheid tijd, maar je weet iig dat je er nog 30 seconden staat.

Ik heb 't idee dat hier in Haarlem een ander concept wordt toegepast, met een zooi LEDjes om de knop heen. Maar dat concept heb ik zelf iig nog niet volledig doorgrond in hoe 't werkt...

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 14-05-2007 18:48 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 23:33

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Niet alleen in Bangkok maar in bijna heel Thailand wel :)

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:29
Zelfs hier in de achterhoek hebben we die dingen al staan ;)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
In Dublin hangen ze ook bij het voedpad, en ik moet zeggen.. Het is geweldig :D Voor voetgangers uiteraard

Op deze manier kun je nóg iets beter inschatten of je nog/al door rood kunt als de auto's afremmen, maar da's natuurlijk fout ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TheZeroorez op 14-05-2007 18:50 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Hmm lijkt me werkelijk onzinnig :X

Alleen leuk als je met je Scoutinggroep door 't dorp heenfietst, elke keer keihard aftellen :9

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Hier in Haarlem heb ik al vaker van die knoppen gezien met ledjes er omheen. Die gaan dan 1 voor 1 uit totdat ze allemaal uit zijn en het groen word :P

Verwijderd

kieskes schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:49:
Zelfs hier in de achterhoek hebben we die dingen al staan ;)
Jup. Richting zieuwent \o/ bijvoorbeeld :)

Ding is alleen niet altijd even nauwkeurig met tellen en toen ik er nog veel fietste ging het licht ook wel ineens op groen terwijl dat ding nog een stuk of wat ledjes aanhad :)

Verwijderd

Die bij het station in Groningen is wel handig al maak ik daar nauwelijks gebruik van, voor de rest ken ik op mijn fietsroute de routine van de stoplichten. Als er geen bus aankomt kan je precies aannemen wanneer de stoplicht waar ik sta op groen gaat :P soms wel handig als je net aan komt fietsen en er staat een rij te wachten, sjees je er zo voorbij :+

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 20:49
Dit is een opname van m'n neefje uit spanje... die is pas hip. Filmpje is wel redelijk groot, maar vooral het laatste stukje is erg grappig :)

Afbeeldingslocatie: http://www.jasperhermsen.com/blog/images/movie/trafficlight.jpg

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
kockie schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:41:
Dit is een opname van m'n neefje uit spanje... die is pas hip. Filmpje is wel redelijk groot, maar vooral het laatste stukje is erg grappig :)

[afbeelding]
.mov :/

Ik ben Windows usert :X
Pleur hem dan op YouTube ofzo :)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2007 19:44 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04:53

Speedmaster

Make my day...

ThinkPadd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:43:
[...]

Dan doe je toch iets fout want windows draait hier ook en het filpmje ook >:) :) :9~

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
[...]

Windowsgebruiker zijn is een slap excuus. Alsof er geen QuickTime voor Windows is, er geen QuickTime Alternative bestaat voor als je geen QuickTime wilt installeren en alsof VLC-player native geen .mov-files ondersteunt...

• Brent
  • Laatst online: 21:03
Zaandam heb je dr ook een paar.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Kijk eens: http://www.apple.com/quicktime/download/win.html Quicktime voor Windows.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

[...]

Hier doet hij het gewoon, MPC+CCCP...

Wij hebben hier in Hoofddorp stoplichten met een drukknop waaromheen ledjes zitten (in een rondje dus), en die doen ook iets tellerachtigs, hoewel de snelheid waarmee ze uitgaan toeneemt naarmate het stoplicht bijna op groen springt. Er zijn er al weer een paar kapot, niet extreem sterk dus...

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 19:54

krvabo

MATERIALISE!

sdomburg schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:50:
[...]

Windowsgebruiker zijn is een slap excuus. Alsof er geen QuickTime voor Windows is, er geen QuickTime Alternative bestaat voor als je geen QuickTime wilt installeren en alsof VLC-player native geen .mov-files ondersteunt...
Bij mij speelt VLC 23 seconden lang een rood stoplicht :>

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

In Baarn en Soest heb je er ook een paar, daar zitten de leds rond de knop waar je als fietser op moet drukken. Alleen die werken voor geen meter, ze blijven allemaal branden net zo lang tot je aan de beurt bent, dan gaan ze opeens binnen een seconde of 4 allemaal uit en wordt het licht groen. Op die manier helpt het niet echt natuurlijk :D

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

In China (grote steden), Hong Kong, etc is het standaard. Echt i-de-aal! :) Snap niet dat ze dat nog niet eerder hebben uitgevonden hier...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2007 21:33 ]

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-11 23:45
Tilburg heeft het ook voor fietsers op de kruising Hart van Brabantlaan/Gasthuisring en volgens mij voor voetgangers (in ieder geval in het verleden) op de kruising Wandelboslaan/Statenlaan.

Be yourself, no matter what they say ...

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
CyBeR schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:48:
Amsterdam heeft ze op bepaalde plaatsen (Weteringcircuit en Centraal station iig) ook. Ik vind 't erg fijn. Grootste ergernis bij stoplichten voor mij is namelijk dat je geen idee hebt van hoe lang 't gaat duren voor je over kunt steken. Dat tellertje doet natuurlijk niks aan de hoeveelheid tijd, maar je weet iig dat je er nog 30 seconden staat.

Ik heb 't idee dat hier in Haarlem een ander concept wordt toegepast, met een zooi LEDjes om de knop heen. Maar dat concept heb ik zelf iig nog niet volledig doorgrond in hoe 't werkt...
Om de knop lopen leds in een circel. En elke keer gaat er eentje uit(met de klok mee, vanaf bovenste), en als ze allemaal uit zijn is het groen ;) . Hebben we hier in Almelo ook.

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

In Emmen hebben ze ook een paar waarop steeds minder ledjes branden totdat het licht groen wordt. Helaas hebben ze vrij snel na plaatsing de auto's vaker groen gegeven, waardoor de ledjes totaal onregelmatig uitgaan. De eerste 3 gaan ongeveer direct, dan gaan er drie tergend langzaam. Dan gebeurt er een tijdlang gewoon helemaal niets. En dan floepen de laatste 4 ineens uit en gaat het licht op groen.

Heel handig inderdaad... 8)7

Siditamentis astuentis pactum.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:28:
Die bij het station in Groningen is wel handig al maak ik daar nauwelijks gebruik van.
Hmz.. heb ik voor jou dan al eens fors in de ankers gemoeten? (kan niet echt zeggen dat 't stoplicht daar effectief is (bij 'jeugd'))
Wist overigens niet dat ze dit aan 't invoeren zijn, nu kom ik wel veel met de auto door de stad, maar te voet eigenlijk nooit/amper.

BMW 535D

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zich wel een goed initiatief, want bijv. in Groningen bij het station loopt iedereen altijd gewoon door als het even kan. Bij zo'n aflopend balkje kun je dan iig overwegen om even te wachten als je ziet dat het nog een paar seconden duurt voordat ie op groen gaat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 14-05-2007 21:57 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Mijn ervaring in Turkije, waar bij 'normale stoplichten' (voor auto's) die aftellers hangen, is dat iedereen bij 'nog 5 sec. wachten' al vertrekt... Er wordt dus massaal door rood gereden; zo jofel is dat niet.
Anderzijds heb je hier in NL altijd van die pipo's die druk bezig zijn met vanalles en nog wat (make-up, radio harder zetten, druk aan het moppentappen) dat, tegen de tijd dat het op groen springt, dat eerst nog door moet dringen daarna nog eens de versnelling in z'n 1 moeten en dan 2 keer de auto laten afslaan.

Ik weet niet wat beter is...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 18:15

Emiel1984

Made in NL

RobIII schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:04:
Mijn ervaring in Turkije, waar bij 'normale stoplichten' (voor auto's) die aftellers hangen, is dat iedereen bij 'nog 5 sec. wachten' al vertrekt... Er wordt dus massaal door rood gereden; zo jofel is dat niet.
Anderzijds heb je hier in NL altijd van die pipo's die druk bezig zijn met vanalles en nog wat (make-up, radio harder zetten, druk aan het moppentappen) dat, tegen de tijd dat het op groen springt, dat eerst nog door moet dringen daarna nog eens de versnelling in z'n 1 moeten en dan 2 keer de auto laten afslaan.

Ik weet niet wat beter is...
Ik weet niet of je een bepaalde richting op wou maar veiligheid gaat voor alles vind ik. Ik vind het een mooie oplossing. Jammer dat mensen dit idee dan zo verknallen na wat ik hier lees aan ervaringen. Aan de andere kant lopen veel mensen door rood heen (zonder een afteller).

[LTS][MTS][HTS]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 16:26

ralpje

Deugpopje

@ts: als je toch in Heiloo fietst, fiets dan eens door naar Beverwijk, daar hangen die dingen ook al ff, maar dan als een 'balk' die steeds korter wordt. Heb niet echt het idee dat het ook helpt, btw.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Als er maar niemand dit in zijn kop krijgt om het voor auto's te doen. Krijg je een mekka voor illegale dragraces en heb je na een dag 2cm rubber van mensen die zich even F1-piloot op de starting grid voelen.

Verwijderd

Soulfly schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:50:
[...]

Hmz.. heb ik voor jou dan al eens fors in de ankers gemoeten? (kan niet echt zeggen dat 't stoplicht daar effectief is (bij 'jeugd'))
Wist overigens niet dat ze dit aan 't invoeren zijn, nu kom ik wel veel met de auto door de stad, maar te voet eigenlijk nooit/amper.
Je begrijpt me verkeerd of ik heb het niet goed neergezet :P ik bedoel dat ik daar als voetganger weinig langs kom. En dat punt bij het station raggen de bussen gewoon door, gaat soms maar net goed met de voetgangers/bussen daar. Nu geef ik de buschauffeurs dan ook gelijk dat ze agressief zijn op dat punt want anders krijg je daar flinke opstoppingen als ze voor iedere idiote voetganger die door rood loopt moeten wachten.

• Palomar
  • Niet online
jvvv schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 09:10:
Als er maar niemand dit in zijn kop krijgt om het voor auto's te doen. Krijg je een mekka voor illegale dragraces en heb je na een dag 2cm rubber van mensen die zich even F1-piloot op de starting grid voelen.
In genoeg landen heb je dat het voor groen eerst oranje wordt. Zelfde idee.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als ik langer dan 30 seconde moet wachten loop ik door rood als het kan. Voor 30 seconden waag ik mijn leven wel :p

let the flaming begin

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 01:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Emiel1984 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:00:
[...]

Ik weet niet of je een bepaalde richting op wou maar veiligheid gaat voor alles vind ik. Ik vind het een mooie oplossing. Jammer dat mensen dit idee dan zo verknallen na wat ik hier lees aan ervaringen. Aan de andere kant lopen veel mensen door rood heen (zonder een afteller).
Zoals je zegt, voetgangers zullen sowieso snel door rood heenlopen, en zo'n extra teller kan dat nooit geheel stoppen; domweg omdat het voor voetgangers meestal heel makkelijk is die beslissing te nemen, die zien niks aankomen en het licht staat nog op rood; zeker als ze nietweten hoe lang dat nog duurt kunnen ze denken; beter nu snel erlangs ...

die teller neemt hooguit één grond weg en dat is de onzekerheid hoelang nog te wachten, maar je moet er verder geen wonderen van verwachten, het belangrijkste is gewoon een algehele mentaliteitsverandering..

zelf ben ik wel fan van zulke opties, in duitsland is het ook zo dat de verkeerslichten voor auto's eerst op oranje springen en daarna op groen, ik ben daar helemaal aan gewend en vind het veel 'ontspannener'; zelfs al is dat misschien een gevoelswaarde, bij stoplichten die direkt op groen springen heb ik zoiets dat je dan gelijk 'weg moet racen', terwijl je als dat licht erst op oranje springt gewoon dan reageert, je rem loslaat, en wat druk op je koppeling zet en pas als het licht groen is ook direkt wegrolt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Shin_Alu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 15:58

Shin_Alu

Ranger/Ninja

Zoetermeer heeft ook zo'n balk op één kruispunt.
Op de fiets is het wel handig, kan je beetje uitmikken dat je precies bij het verkeerslicht bent als ie op groen gaat.

Taru tossing moet een olympische sport worden

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

kockie schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:41:

[afbeelding]
Die zijn in heel singapore overal te vinden, werkt erg goed. Soms heb je nog zo'n 5 seconde, even snel sprintje trekken voordat het verkeer weer voorbij dendert :P
Note, deze tellen dus af hoelang hij op groen staat, niet dus tot hoelang nog voordat het groen wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 15-05-2007 10:16 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik ben gewoon voor de duitse techniek. Eerst rood+ oranje dan groen. Dan kan je je motor uitzetten als je weet dat een stoplicht lang kan duren.

.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 14:05

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hier in Amsterdam werken die dingen in ieder geval. Bij het centraal station heeft er één een jaar als proef gestaan, het aantal fietsers door rood halveerde. Vandaar dat ze er nu meer aan het neerzetten zijn.

* Gizz vindt ze ook fijn :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• squaddie
  • Laatst online: 22-11 11:44
Die aftellers werken alleen goed bij verkeerslichten die op vaste tijden schakelen, dan is het immers een fluitje van een cent om in te schatten wanneer het licht groen wordt. Bij verkeerslichten die schakelen op aanbod zijn aftellers zo goed als nutteloos, want die kunnen zelden acuraat aangeven wanneer het groen gaat worden en zodat het bekend is dat het niet accuraat is dan verdwijnt het hele positieve effect van de afteller.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

Topicstarter
Die in Heiloo gaan aftellen als je op de knop drukt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gizz schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 11:57:
Hier in Amsterdam werken die dingen in ieder geval. Bij het centraal station heeft er één een jaar als proef gestaan, het aantal fietsers door rood halveerde. Vandaar dat ze er nu meer aan het neerzetten zijn.
Dat is trouwens wel een perfecte plek voor dat experiment idd. Volgens mij lopen/fietsen er daar meer mensen door rood dan er blijven wachten :P

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

squaddie schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 12:37:

... want die kunnen zelden acuraat aangeven wanneer het groen gaat worden ...
sowieso is en stoplichtsysteem altijd een netwerkje waar gegevens over het ene stoplicht doorgegegeven worden...

en wat betreft de voetgangerslichten, volgens mij is er geen enkel voetgangerslicht dat automatisch geregeld wordt door het aanbod van mensen die ervoor wachten (behalve dan de drukknoppen, maar die zijn nu juist uitstekend 'in te plannen')

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Cyphax
  • Laatst online: 21:11

Cyphax

Moderator LNX
Ik wil eigenlijk zo'n tellertje dat zegt hoelang het stoplicht nog op groen staat. :P
Als ik van 1km afstand aan kom rijden word ik altijd helemaal zenuwachtig "zou ie nog op groen staan over een paar seconden of moet ik net op het laatste moment weer remmen?"

Saved by the buoyancy of citrus

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Cyphax schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 13:48:
Ik wil eigenlijk zo'n tellertje dat zegt hoelang het stoplicht nog op groen staat. :P
Als ik van 1km afstand aan kom rijden word ik altijd helemaal zenuwachtig "zou ie nog op groen staan over een paar seconden of moet ik net op het laatste moment weer remmen?"
Inderdaad, ik snap niet waarom ze maar drie lampen gebruiken in verkeerslichten. Misschien maar een keer zo'n moodlight ding van Philips erin (of hoe heet zo'n ding?) Dat je um mooi ziet verkleuren de hele tijd. >:)

Life is not about specs, it is about joy!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

een verkeerslicht kent toch ook een oranje licht dat gaat branden kort voordat het rood wordt zodat je als je genoeg tempo hebt nog wel kunt doorrijden, maar zit je dr te ver vanaf moet je stoppen ...

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Die hangen in Washington DC. Is wel handig ja.. Kun je zien of je nog tijd genoeg hebt om de straat over te steken of dat je toch beter kunt wachten.
Ik vindt het principe wat ze in Duitsland gebruiken anders ook vrij handig.
Groen > Oranje > Rood... en als het op groen springt Rood > Oranje > Groen... Zo kun je op het moment dat het groen wordt ook meteen wegrijden. Soms heb je van die slaapkoppen die trekken zo sloom op dat de auto erna weer moet wachten op het rode licht.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

RM-rf schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 14:31:
[...]

een verkeerslicht kent toch ook een oranje licht dat gaat branden kort voordat het rood wordt zodat je als je genoeg tempo hebt nog wel kunt doorrijden, maar zit je dr te ver vanaf moet je stoppen ...
Cyphax doelt op een tellertje dat aangeeft hoe lang het licht nog op oranje blijft ;)

[ Voor 65% gewijzigd door bartvl op 15-05-2007 14:35 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RM-rf schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 13:48:
[...]

sowieso is en stoplichtsysteem altijd een netwerkje waar gegevens over het ene stoplicht doorgegegeven worden...

en wat betreft de voetgangerslichten, volgens mij is er geen enkel voetgangerslicht dat automatisch geregeld wordt door het aanbod van mensen die ervoor wachten (behalve dan de drukknoppen, maar die zijn nu juist uitstekend 'in te plannen')
Die drukknoppen doen volgens mij vaak helemaal niks met aanbod inplannen, maar zijn vaak alleen om de tikker aan te zetten.

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

bartvl schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 14:35:
[...]

Cyphax doelt op een tellertje dat aangeeft hoe lang het licht nog op oranje blijft ;)
Ik ben dan wel een beetje kleurenblind.. maar als het woord gewoon geschreven staat kan ik zo nog wel uit elkaar houden hoor ;)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

In Lelystad heb je ook een dergelijk systeem bij een oversteek bij een school, daar staan rondom het rode licht een aantal oranje leds welke aan gaan zodra je op de knop drukt en dan langzaam uitgaan.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
RM-rf schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 14:31:
[...]

Dat is wel zo, maar daar mag je eigenlijk niet doorheen. Het gaat me meer om het plotse dat ie van groen afspringt. Of ie dan eerst op oranje gaat of meteen op rood maakt me dan niet uit, ik schrik me elke keer helemaal wezeloos! (okee dat is natuurlijk niet waar, maar als ik kon zien dat ie over 3 seconden op rood springt vind ik dat stukken relaxer, dan laat ik het gas vast los :P)

• krietjur
  • Laatst online: 22-11 07:37

krietjur

Where am I?

Tjsa.. zou het persoonlijk ook wel fijn vinden, maar denk dat veel mensen in plaats van het gas loslaten juist even flink het gas intrappen om nog door te kunnen rijden..;)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ja tuurlijk, maar dat doen ze nu ook (om vervolgens het toch net niet te halen en enorm in de ankers te moeten). Kleinigheidje hou je toch. :P

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 00:05
Hier in de metropool Malden / Heumen hebben we ze sinds kort ook voor fietsers

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Cyphax schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 15:05:
[...]

Dat is wel zo, maar daar mag je eigenlijk niet doorheen.
jawel, je mag er gewoon doorheen, je mag echter geen gas geven ervoor. je mag er dus enkel doorheen als je dat lukt zonder gas te geven.

voor rijden door Oranje krijg je geen bon, wel mogelijk voor het extra gas geven en tempo maken om nog door oranje te rijden (of gewoon omdat het licht tussentijds al op rood geschoten is)

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 16:42
In Arnhem hebben we er ook een aantal, een rondje met witte led's om het rode mannetje heen dat langzaam leeg loopt.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
RM-rf schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:07:
jawel, je mag er gewoon doorheen, je mag echter geen gas geven ervoor. je mag er dus enkel doorheen als je dat lukt zonder gas te geven.
Dat is correcter inderdaad. Maar daar ging het niet om. :P
Ik ken in Nijmegen sommige stoplichten die ik vaak zie wel qua patroon waarin ze op rood/groen staan. Als zo'n ding dan voor m'n neus op oranje springt maakt het me over het algemeen niet zoveel uit: ik weet hoe lang ik ongeveer sta te wachten. Sommige stoplichten staan achterlijk lang op rood, en als je dan zit te wachten en je hebt geen idee hoelang je ervoor stil zult staan... nouja dat wil je voorkomen he.
Vandaar. :)

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
[...]

voor rijden door Oranje krijg je geen bon, wel mogelijk voor het extra gas geven en tempo maken om nog door oranje te rijden (of gewoon omdat het licht tussentijds al op rood geschoten is)
Je mag echt niet door het oranje rijden hoor. Enkel wanneer je niet meer verantwoord kan stoppen mag je doorrijden. Als je had kunnen stoppen maar je doet het niet heb je kans op een boete als een agent het ziet.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:31

-tom-562

Oliesjeik

Tussen Lent en Elst (bij Nijmegen) na de brug over de snelweg zitten ze ook op het fietspad. Wel ideaal opzich :P

Vaak bu'j te bang!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Opsomtopic met een wel erg lage waarde...

I'm not as think as you stoned I am

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 18:15

Emiel1984

Made in NL

WooK schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:19:
Opsomtopic met een wel erg lage waarde...
offtopic:
Jouw antwoord heeft een nog lagere waarde.... Gebruik gewoon de "report button" als je problemen hebt met dit topic. Jouw bericht zal namelijk op deze manier niks veranderen aan dit topic.

[LTS][MTS][HTS]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
@Cyphax,
ik kan me helemaal inleven bij jouw uitspraak.
Wat ik altijd doe is bij het aanrijden op een verkeerslicht (alhoewel stoplicht tegenwoordig beter is) is een punt kiezen wanneer ik daar ben, dat ik dan niet meer voor oranje stop.
Scheelt een hoop in iedergeval.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

in Schiedam heb je ze ook, alleen weet ik nou nooit of ie optelt of aftelt, heb er nooit zo op gelet eigenlijk :X

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Metro2002 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:17:
in Schiedam heb je ze ook, alleen weet ik nou nooit of ie optelt of aftelt, heb er nooit zo op gelet eigenlijk :X
Waarom zou hij optellen? Zodat je weet hoelang je daar hebt gestaan ofzo :P

☻/
/▌
/ \

• ixl85
  • Laatst online: 21-10 19:58
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:40:
[afbeelding]
Dit zag ik onlangs voor het eerst - in Heiloo -: stoplichten voor fietsers met een afteller in het midden.
Je ZIET dus hoelang je nog moet wachten.
Volgens mij is dit een heel goede psychologische aanpak om te voorkomen dat mensen oversteken omdat het ze te lang duurt: je blijft kijken naar de teller.

Wordt dit ook elders toegepast?
Ik heb het topic niet gelezen maar:
In vietnam hebben ze dit al een tijdje.
In Ho chi min stad hebben ze dit ook al een tijdje (voor auto's/motoren) niet voor voetgangers oid.
Vond het erg cool.

• Luke!
  • Laatst online: 22:52

Luke!

#Treinbaas
[...]

Ik waag te betwijfelen of dat ergens zo is afgesproken. Indien je bij het waarnemen van een oranje licht (veilig) kunt stoppen voor de stopstreep, dan ben je dat verplicht. Een auto moet voldoen aan een wettelijk vastgestelde minimale remvertraging (6,2 m/s^2 o.i.d.).
Bij een bepaalde snelheid x kost het je een tijd y om tot stilstand te komen uitgaande van de wettelijk vastgelegde minimale remvertraging. Wanneer je door rood rijdt en geflitst wordt, is je snelheid (en positie op de weg) bekend. Aan de hand van die gegevens is te bepalen of je voor rood had kunnen stoppen, of dat niet meer zou halen. Mij lijkt er echter gewoon een marge te zitten, bv. pas flitsen na x seconden nadat het licht op rood ging of zo, maar dat is ook niet meer dan een vermoeden.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

Kixtart schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:22:
[...]

Waarom zou hij optellen? Zodat je weet hoelang je daar hebt gestaan ofzo :P
Nee zijn van die lampjes die rondom de knop zitten maar ik heb er nooit op gelet of ie op groen springt als alle lampjes aanstaan of juist uitstaan :)

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 13:04
bartvl schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 14:28:
[...]

Inderdaad, ik snap niet waarom ze maar drie lampen gebruiken in verkeerslichten. Misschien maar een keer zo'n moodlight ding van Philips erin (of hoe heet zo'n ding?) Dat je um mooi ziet verkleuren de hele tijd. >:)
*aangehouden voor roodlicht*
Ja maar hij was paarsig met een groene waas, en een tikkeltje oranje!

Ze staat hier bij kruispunt hoevelaken ook voor fietsers (een rondje dat met de klok mee uitgaat, totdat het groen wordt), maar dat werkt voor geen meter... teminste, zoals al eerder gezegt blijft eerst alles aan, en dan binnen notime is alles uit...

• 418O2
  • Laatst online: 22-11 12:05
In Emmen is het ook

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

10 jaar geleden had ik ook zoiets al in Denemerken gezien geloof ik voor de automobilisten. een aftelklokje dacht ik.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 19-11 21:28
Laat maar.

[ Voor 96% gewijzigd door Dancing_Animal op 17-05-2007 14:28 ]

• sweetdude
  • Laatst online: 19:10
In Maastricht wordt zo'n aftel balk gebruikt bij de doseer lichten buiten de stad. Was ook wel nodig aangezien je midden in een weiland stil staat op een 2 baans weg zonder zijstraaten in de directe omgeving. Het idee is om het verkeer gedoseerd de stad in te laten gaan om zo minder files in de stad te hebben. Het gevolg is dat iedereen nu gefrustreerd gaat rijden in de stad.

Verwijderd

Topicstarter
Kom eens met foto's, dames!

Wat ik ook handig vind is een geluidsignaal (tikker) als het licht op groen springt. Zodat je niet net de andere kant uitkijkt. Helaas kom je dat weinig tegen.
Zo'n tikker lijkt mij alleen lastig voor omwonenden, die het de hele dag en nacht moeten horen.
Ook klinkt het als het geluid van het knipperlicht van een bus: ik ben dan ook wel eens bijna onder een bus gefietst omdat ik dacht dat het licht op groen stond, want ik hoorde de tikker... :o

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Devil schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:28:
In Baarn en Soest heb je er ook een paar, daar zitten de leds rond de knop waar je als fietser op moet drukken. Alleen die werken voor geen meter, ze blijven allemaal branden net zo lang tot je aan de beurt bent, dan gaan ze opeens binnen een seconde of 4 allemaal uit en wordt het licht groen. Op die manier helpt het niet echt natuurlijk :D
Op de kruising Bosstraat-Javalaan in Baarn staan ze in ieder geval al jaren. Zo lang al dat ze in mijn geheugen nog goed werkten :D (ik gebruikte ze altijd vanuit de auto, het groen is daar zowel voor de fietsers als voor de auto's)

Ik heb het ook al een keer bij een brug gezien, daar is het echt handig om te weten hoe lang je moet wachten, ik zet altijd de motor uit tenzij het minder dan een halve minuut is (als je ziet dat de brug dicht (voor scheepvaart) gaat als je aan komt rijden)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 09:54:

Je begrijpt me verkeerd of ik heb het niet goed neergezet :P ik bedoel dat ik daar als voetganger weinig langs kom. En dat punt bij het station raggen de bussen gewoon door, gaat soms maar net goed met de voetgangers/bussen daar. Nu geef ik de buschauffeurs dan ook gelijk dat ze agressief zijn op dat punt want anders krijg je daar flinke opstoppingen als ze voor iedere idiote voetganger die door rood loopt moeten wachten.
Beetje late reactie ;) Denk een combi van beide en ik was de smiley vergeten.
Ik kom daar regelmatig langs voor m'n werk (nee, ben geen bus chauffeur :) ) en 9 van de 10x moet ik of gaslossen of remmen voor overstekende pubers die vinden dat ze harder zijn dan een auto van een kleine 1300kg. Ik heb echter niet de behoefte ze dat uit te laten proberen.

BMW 535D

• Hi-Sintar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 23:01
Calitomnication schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 14:32:
[...]

Die hangen in Washington DC. Is wel handig ja.. Kun je zien of je nog tijd genoeg hebt om de straat over te steken of dat je toch beter kunt wachten.
Ik vindt het principe wat ze in Duitsland gebruiken anders ook vrij handig.
Groen > Oranje > Rood... en als het op groen springt Rood > Oranje > Groen... Zo kun je op het moment dat het groen wordt ook meteen wegrijden. Soms heb je van die slaapkoppen die trekken zo sloom op dat de auto erna weer moet wachten op het rode licht.
dit systeem hebben ze in Turkije ook, alleen daar werkt het voor geen meter omdat men al bij Rood->Oranje gas begint te geven 8)7
Pagina: 1