Dia's fotograferen met een diaprojektor

Pagina: 1
Acties:
  • 10.180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelV
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:36
Dit onderwerp is al eens vaker aan de orde geweest maar ook op internet is niet echt een duidelijke beschrijving te vinden dus post ik toch maar mijn ervaringen; misschien dat iemand anders er iets aan heeft :)
Ik was op zoek naar een methode om snel de familie-voorraad dia's (1850 stuks in totaal, allemaal genomen met een Kodak Retina camera) in digitale vorm op mijn computer te krijgen.
Een dia/film scanner wilde ik niet aan omdat me dat te lang zou duren en te kostbaar werd. Tenslotte wil ik alleen maar op mijn computer door de dia's kunnen bladeren.
Ik heb wel de naamgeving/nummering dezelfde gehouden als de index op de dozen dia's zodat ze snel terug te vinden zijn voor reproduktie o.i.d.

Met deze opstelling fotografeerde ik makkelijk 50 dia's in 30 minuten inclusief nabewerking (spiegelen en roteren). Bij fotograferen gebruikte ik Nicon Capture om de foto's gelijk op mijn computer te zetten met de juiste naamgeving en nummering.

Dit was mijn opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/zooi//Opstelling.JPG

Links de Rollei P35 dia projektor gekocht op de vrijmarkt voor een paar euro. In het midden een 85mm objectief afgestopt op F8. En rechts een verstelbaar camera-plateau waar een D50 zonder objectief opgeschroefd word.

De afstanden tussen de projektor, lens en camera heb ik eerst expirimenteel bepaald en afgetekend op de basis gemaakt van 18mm multiplex. Met de focus-ring van de 85mm lens is de geprojecteerde grootte nog iets aan te passen aan de camera ccd zodat de dia ccd-vullend is. Het camera-plateau is instelbaar gemaakt zodat de gprojekteerde dia precies op de ccd van de camera valt.

De diaprojektor heeft enkele modificaties ondergaan;

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/zooi/projektor.jpg

De originele 24V/150W lamp is vervangen door twee 12V/20W halogeen lampjes in serie en tussen het IR filter en de laatste condensor heb ik een matglas geplaatst gemaakt van wit 3mm dik perspex:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/zooi/projektor-detail.jpg

Detail lampjes:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/zooi/ooi/lampen.jpg

Detail matglas:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/zooi/matglas.jpg

Het matglas zorgt voor een gelijkmatige belichting. Er is ietsje een vignetting effect zichtbaar maar dit is praktisch nauwelijks storend.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/zooi/projektie-lens.jpg

De originele 85mm lens is vervangen door een nikkor 85mm objectief afgestopt op F8. Dit geeft genoeg scherptediepte om alle dia's te slikken zonder de focus te moeten wijzigen; van flinterdunne raampjes tot die dikke glazen waren zonder problemen te fotograferen.
De lens is geplaatst in een ge-figuurzaagde vatting van triplex.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/zooi/camera-plateau.jpg

De camera tenslotte wordt vastgeschroefd op een camera-plateau gemaakt van een stukje trespa, 3 inslagmoeren, 3 M4 boutjes en een stel borgmoeren.

Tijdens het fotograferen werd de hele opstelling afgedekt met een zwarte lap om strooilicht te vermijden. De camera is ingesteld op ISO200, een sluitertijd van 1/30 seconde en door de witbalans op tungsten te zetten matchte deze zo mooi met de halogeenlampjes dat ik niet meer de moeite genomen heb er iets aan te post-processen.

Een paar voorbeelden:

Genomen in 1977:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/zooi/Voorbeeld%201977.jpg

En 1 genomen in 1978:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/zooi/Voorbeeld%201978.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door MichelV op 24-03-2017 14:07 . Reden: img links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:22
Geweldig!
Ik denk dat een redelijk aantal mensen hiervan kunnen profiteren.
Van de kwaliteit sta ik te kijken _/-\o_
Een goeie goedkopen en efficiënte oplossing.

[ Voor 40% gewijzigd door Nolani op 14-05-2007 17:50 ]

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Leuk hobby projectje zo :) En op dit formaat ziet het er inderdaad ook prima uit.

Snap alleen je opmerking niet helemaal dat het met een speciale diascanner te lang zou duren. Volgens mij gaat dat echt wel wat sneller dan 50 dia's in een half uur? Goedkoop zijn die dingen inderdaad niet, zeker de volautomatische waar je gewoon een hele bak dia's in kan zetten niet, maar misschien kan je zoiets ook wel ergens huren ofzo? (of kopen en weer verkopen nadat je klaar bent).

Mgoed, het is en blijft hier natuurlijk tweakers.net, dus vanuit dat oogpunt: Hulde voor deze oplossing :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
hulde!

creatieve oplossing, moet makkelijk 30 fotootjes per minuut kunnen maken, ben je klaar in een uurtje...:)

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok nieuw idee, er zit een auto dia lader in, en je camera kan ook (desnoods via IR) een foto nemen. Kun je dit niet automatiseren? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Kreeg je geen stof op je sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelV
Ik ben klaar met mijn setup dus haal hem op en automatiseer hem zelf Atlas :)

Over die snelheid; ik had begrepen dat je op een beetje resolutie zomaar 50-60 seconden per dia scant en de meeste betaalbare scanners doen er 4 per keer. Neem daarbij de handelingen die er nog bij komen dan is dit toch vlugger denk ik en in ieder geval practischer.
Daarbij had ik alle spullen al in huis behalve de projektor waar ik 4 euro voor betaald heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:24
Orion84 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 17:53:
[...]Goedkoop zijn die dingen inderdaad niet, zeker de volautomatische waar je gewoon een hele bak dia's in kan zetten niet, maar misschien kan je zoiets ook wel ergens huren ofzo? (of kopen en weer verkopen nadat je klaar bent). [....]
Bijna alle HP scanners hebben tegenwoordig zo'n vakje waarmee je dia's in kan scannen. Ik heb het zelf ook, maar helaas nog nooit geprobeerd dus ik kan niet vertellen hoe het met de kwaliteit zit. Deze scanners zijn niet 'goedkoop' maar ook niet echt duur (normale scannerprijs dus)

Verder echt een topproject! Hulde hoe je nog zulke mooie plaatjes eruit hebt kunnen krijgen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:28

YellowCube

Wait...what?

dat HP diahulpmiddeltje levert over het algemeen veel slechtere beelden op dan wat hier neergezet wordt.
Ik vind het dan ook een top project. Zijn negatieven ook goed te doen?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ik doe 't meestal met een macro lens/tussenring en een houdertje waar ik de dia/het negatief in kan zetten... dan hou je wat meer beeldkwaliteit over door het ontbreken van een matglas... je mist alleen de snelheid van de diaprojector. :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:56

Sharky

Skamn Dippy!

wow! das echt een prachtige opstelling. Heeft je zo te zien weinig gekost en werkt perfect. M'n vader heeft een jaartje of 2 geleden een nogal dure diascanner gekocht en die haalt het niet bij deze kwaliteit.
Ik weet verder niet of je camera remote capture (of hoe je het ook wilt noemen) ondersteunt maar dan kon je ook nog relaxt achter je computer zitten en met een muisklik een foto maken en desnoods instellingen wijzigen. Dat gecombineerd met een diaprojector met een automatisch magazijn en je doet het stukken beter dan welke andere oplossingen dan ook. Netjes gedaan!

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

wow.. echt goed man..
ik zelf zit met veel negatieven.. daar kun je dan weliswaar niks mee met een diaprojector.. maar zoiets als DIY projectje is leuk..
Dat inscannen met een duur en langzaam ding zoals de huidige negativen/dia scanners zie ik net zoals jij niet zo zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Als ik het goed begrijp, gebruik je de diaprojector "alleen maar" om de dia's met een stukje matglas van achter te belichten en voor het transport van de dia's?
Vervolgens plaats je, zonder de projectielens van de projector, daar een los objectief voor, omdat je geen balg c.q. tussenringen hebt?
Complimenten voor je vindingrijkheid en de nette uitvoering van het geheel!
Optisch gezien zou het wellicht beter zijn om het objectief andersom te gebruiken. Het is er namelijk voor gemaakt om het beeld een paar cm achter het laatste glasdeel op film c.q. sensor te projecteren, dus omgekeerd is dat de beste manier om dichtbijbeeld op te vangen.. Het is de vraag of het past, mss valt het objectief dan net te ver in de projectorbehuizing.
Verder vraag ik me het nut af van het IR-filter, bij het gebruik van jouw spaarlampjes. Heb je geprobeerd om het mat"glas" te monteren ipv het IR-filter? Mogelijk wordt het dan iets egaler verlicht - of juist niet.

Zelf heb ik wel eens geprobeerd om een dia vanaf het scherm te schieten, maar het resultaat daarvan was niet echt bevredigend. Ik heb nog een oude diaduplicator liggen (Canon FD-mount) waar ik binnenkort eens mee hoop te gaan experimenteren, maar ik herinner me van vroeger dat de ingebouwde lens (max 2x zoom ingebouwd) nogal wat CA opleverde. Jouw project geeft mij iig weer wat inspiratie en het resultaat lijkt - op dit formaat - heel aardig.

Op de laatste dia (uit '78) lijkt, met name in de blauwe lucht, nogal wat sensorstof te zitten. Of zijn dit stofjes op de dia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06
Heb je een voorbeeld op de volle resolutie van je D50?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelV
Ik heb de twee voorbeelden in volle resolutie online gezet:

http://home.wanadoo.nl/m....Voorbeeld%201977_full.jpg
http://home.wanadoo.nl/m....Voorbeeld%201978_full.jpg

Deze zijn rechtstreeks uit de camera op roteren en spiegelen na.
De stofjes die zichtbaar zijn zitten volgens mij op de dia. Ik kom ze niet tegen op andere dia's.

Ik heb het IR filter laten zitten om te voorkomen dat er teveel warmte op het perspex terecht zou komen (verkleuring?). Alleen heb ik achteraf niet gecontroleert of dit ook echt noodzakelijk was.

Ik denk wel dat met het verschuiven van de lampjes er een gelijkmatiger belichting mogelijk is; er zit namelijk een parabolische spiegel achter en de verlichting hoort precies in het brandpunt hiervan. Maar ik vond mijn eerste poging goed genoeg :)

Ik heb het objectief inderdaad los gemonteerd bij gebrek aan een tussenring of balg. Wordt een omgekeerd (prime) objectief niet gebruikt in samenwerking met een ander voor macro opnamen?

Sinds eind jaren 60 heeft mijn vader uitsluitend dia's gemaakt. Van voor die tijd zijn er nog wel negatieven maar ik heb nog niet bekeken of die de moeite waard zijn. Misschien komt er nog een vervolg met een stuk camera body voor het negatieven-transport? Andere optie is natuurlijk inramen.

Nog even over de opmerkingen dat 50 dia's in een half uur niet veel is; die tijd is niet alleen het fotograferen maar ook het in de juiste orientatie leggen van de dia's, even controleren of ze kloppen met de index, van oude ingeplakte dia's is de tape inmiddels vergaan dus moet even opgelapt worden, je wil ze allemaal even openen in PS om ze te bekijken en te roteren, mijn vader gebruikte een losse belichtingsmeter waardoor soms de belichting niet helemaal juist was en aangepast moet worden enz. enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Wou, de foto's zijn er echt goed uit !!
Erg leuk, mischien is ook wel een idee voor mij om eens een keertje te doen want we hebben hier ook nog zulke leuke Dia's..
Alleeb ben je niet bang dat die CCD op den duur inbrand door de velle lamp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06
Beter dan een flatbed met film module, dus je opstelling vind ik uitermate geslaagd.

Ook de snelheid is heel hoog, leg maar eens film op een flatbed :X
Of zelfs een filmscanner (die dan weliswaar meer detail kan extraheren)...

Ik heb ook al eens zitten denken aan een stuk camerabody voor film transport, maar een van de basis elementen om de film vlak te houden is de backplate, die nu net transparant moet zijn :)

Wellicht te vervangen door een knap stuk glas uit een filter (gecoat, ik vertrouw vensterglas niet)

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 16-05-2007 23:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235950

Er zitten zo te zien toch wat nadelen aan het fotograferen op deze manier. Je dia's worden niet gecorrigeerd op stofjes en krasjes en de densiteitsomvang is ook niet geweldig. Kijk maar naar de tweede dia. De donkere delen bestaan uit één donker vlak. In dit vlak zijn geen details te herkennen, terwijl dit met een filmscanner waarschijnlijk het geval zou zijn geweest. Meer uitleg over dit onderwerp heb ik ook gevonden op http://www.dia-scanning.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:19
Wel een erg spammerige topic kick, no offence enzo..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244270

Nogmaals dank aan MichelV die deze topic onder workflow vast met plezier zal volgen ...
Anoniem: 244270 in "(Goedkope) alternatieven om dias te digi..."
Pagina: 1