Servers vervangen of nog 3 jaar inzetten?

Pagina: 1
Acties:

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05-2025
Tja, zoals de topic titel al zegt zit ik met deze prangende vraag.
Dumpen en vervangen of duurzaam hergebruik...

Momenteel zijn er 3 servers (Dell Poweredge 2600, dual Xeon 1800 Mhz 2 GB ECC) net buiten garantie (3 jaar oud). Nu wil ik deze servers opnieuw in het netwerk opnemen met een vergelijkbare rol, fileserver en backup domain controller. De belasting van deze servers is niet schokkend, dus prestatietechnisch kunnen ze nog wel even mee. Maar is dat nu wel verstandig? Als ik de bestaande servers hou dan gaan er wel nieuwe U320 SCSI schijven in.

Vervangen
- 3 jaar garantie
- Snellere servers
- Kosten (ca 12000 Euro)

Houden
- Geen garantie (alleen op discs)
- Kosten discs ca 3000 Euro
- Beter voor het milleu?

Is het handig om ze te houden? Of doe ik er verstandig aan om meer geld te investeren en de boel te vervangen?

Verwijderd

verstandig:
- Nieuwe servers
- oude servers opschonen en doneren aan een pc-plan oid voor scholen en verenigingen

goedkoop:
- servers behouden en nieuwe schijven :)

het is jouw keuze :)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:59
De vraag die je jezelf moet stellen is : wat kost het me als die oude servers uitvallen? En dan bedoel ik niet het geld om een nieuwe of onderdelen te kopen, maar het verlies van je bedrijf.

Overigens is de huidige vervangingstermijn 5 jaar geloof ik. 6 is wel erg lang voor je produktiemiddelen.

Nog een vraagje : kan je er extended support op kopen bij Dell of is einde garantie echt einde garantie?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kan je je supportcontract niet gewoon verlengen? Dan heb je er alsnog ondersteuning op terwijl je goedkoper uit bent dan met nieuwe servers.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22
Tjah je kan Dell bellen en vragen of ze de garantie tegen een prijsje willen verlengen... Dat doen sommige bedrijven namelijk gewoon. Soms willen ze wel eerst zelf kijken maar dat is denk ik geen punt.

Ben weer eens traag

[ Voor 6% gewijzigd door Cave_Boy op 14-05-2007 15:39 ]

• RdamRobin
asing schreef op maandag 14 mei 2007 @ 15:35:
De vraag die je jezelf moet stellen is : wat kost het me als die oude servers uitvallen? En dan bedoel ik niet het geld om een nieuwe of onderdelen te kopen, maar het verlies van je bedrijf.
Precies, er gaat wel eens een disk stuk en dat is geen punt maar als nu de RAID controller faalt heb ik een groter probleem
Nog een vraagje : kan je er extended support op kopen bij Dell of is einde garantie echt einde garantie?
Je kan inderdaad de servers voorzien van een jaar extra support bij Dell, maar als ik dat voor 3 servers zou doen dan komen de kosten met nieuwe disks akelig in de buurt van gewoon 3 nieuwe servers.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Hangt er ook vanaf of je er wel eens problemen mee hebt gehad. Dat zou ook van je keuze kunnen afhangen. Als ze prima voldoen dan zou je ze kunnen houden al heb ik zelf niet ervaring met servers en hun echte belastig ed. Je zou ook de middenweg kunnen nemen en niet 6 jaar eisen van die dingen maar ze nog 1.5 jaar inzetten.

Heb hier overigens 2 PC's
PII-350MHz, leeft al 8.5 jaar, overigens al een jaar niet meer in gebruik
AThlon 1800+, leeft ook al weer 5.25 jaar en nog volop in gebruik.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 14:53

LauPro

Prof Mierenneuke®

Processoren en andere passieve onderdelen gaan niet zo snel stuk. Het gaat meer om bewegende dingen. Mijn ervaring met hardware RAID-controllers is wel dat de professionele lijn zeer veel sensoren hebben. En een eventuele uitval van een ventilator zal dan ook snel worden opgemerkt. Meeste problemen ontstaan of door externe storingen (spanning/bliksem) of bij het bijplaatsen van onderdelen.

Meest gebruikte onderdelen zijn inderdaad de harde schijven. Al hoewel je met SMART best wat te weten kan komen over ze. Zolang er geen errors worden geregistreerd, en ze draaien is er niet veel aan de hand. WD heeft overigens op hun scsi en Raptor lijnen 5 jaar garantie.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-01 22:13
Vervang er 1, gebruik die machine als spare voor de overige 2.
Vervang over een jaar nog een server, (2 spares is misschien een beetje teveel van het goede)
ervang over 2 jaar de laatste.

Jaar later is je eerste server weer aan vervanging toe.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

vandijk schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:55:
Vervang over een jaar nog een server, (2 spares is misschien een beetje teveel van het goede)

inderdaad een mooie spreiding, zeker voor kleinere bedrijven die dit soort investeringen gewoon erg merken.

• RdamRobin
vandijk schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:55:

Brilliant, dat ik daar nog niet aan gedacht heb!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:59:
[...]

inderdaad een mooie spreiding, zeker voor kleinere bedrijven die dit soort investeringen gewoon erg merken.
Investeringen komen elk jaar terug op de balans...dus of je nou het ene jaar 1 server koopt en het volgende jaar nog 1, dan drukt dat alsnog de kosten niet.

Je kan dan beter in 1 jaar alle 2 de servers aanschaffen ivm de drukking van de jaarcijfers tegenover de afschrijving van je inventaris. Hier heb je in 1 jaar tijd veel meer voordeel aan dan dat je dit over 2 of meerdere jaren uitstrijkt.

Mijn mening : neem nieuwe support op deze servers, want 3 jaar oude servers zijn in mijn ogen absoluut niet oud. Ik draai hier ook nog steeds enkele servers die al 5 jaar of ouder zijn, dit werkt perfect!

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1