Toon posts:

[3dmax] beginner en probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, sinds kort ben ik aan het stoeien met 3dmax... het moddelen lukt al aardig, het is het aankleden van dingen wat mij problemen geeft.

Het simpel texturen van een box wil maar niet lukken.

Als volgt.

Ik creeer een box, en ik wil die texturen.

Ik selecteer me box en ga naar material editor.

Vervolgens klik ik 1 van de 6 spheres aan.

Ik druk vervolgens op get material.

Als ik een bitmap invoer, krijg ik gewoon inplaats van de sphere een 2d plaatje..
Die kan ik niet slepen op me object.

Ook snap ik niet precies hoe ik die "sphere" getextured krijg om hem vervolgens op me box te slepen.

Enkele tutorials vertelde mij naar MTL libarey te gaan, maar die is bij mij vervolgens leeg.

Hoop dat iemand me een helpvol antwoord kan geven.

Met vriendelijke groeten,

Jan Dijkstra

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 14:08
Beginnerscursusje texturen:

-Klik op je material editor
-Klik op het vakje naast diffuse
-Kies ' bitmap'
-Sleep het bolletje met de goede texture vanuit je material editor op je object.

Nu zit de texture op je object. Met het geblokte kubusje in je material editor zorg je er voor dat je texture ook in de viewport zichtbaar is. Om je texture goed te positioneren kun je werken met de UVW Map en UVW Unwrap modifiers...

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
dank u ! :-)

enig idee hoe het komt dat mijn library leeg is ? :--)

Verwijderd

Topicstarter
Ander vraagje..

Ik was aan het moddelen, en ineens waren die blauwe "vertex punten" verdwenen... iemand enig idee hoe ik ze terug krijg ?

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:21
hmm, druk eens op 1? :P (dit is vertex mode als je een editable mesh/editable polygon hebt)

of liever gezegd, op F1, kan je wat basic tutorials volgen ;)

Verwijderd

Topicstarter
nouja wat ik dus bedoel is :)) ik zit wel in vertex mode, ik zie alleen die blauwe vertex punten niet meer.

Terwijl ik nog wel die "onzichtbare vertex punten" kan aanklikken en kan veranderen...

ben nu wel druk bezig verder te moddelen, maar zonder die blauwe punten is het soms onoverzichtelijk ;)

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:18
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:27:
nouja wat ik dus bedoel is :)) ik zit wel in vertex mode, ik zie alleen die blauwe vertex punten niet meer.

Terwijl ik nog wel die "onzichtbare vertex punten" kan aanklikken en kan veranderen...

ben nu wel druk bezig verder te moddelen, maar zonder die blauwe punten is het soms onoverzichtelijk ;)
Customize--->>Preference Settings----->> Viewport--->>> show verticles as dots en dan Size op 2 en handle size op 3. Bij mij komt t vaak voor dat de blauwe puntjes weg zijn als m'n computer de screensaver er op gooit. Mss is dit ook bij jouw t geval. Dan moet je dus even die 2 op een 3 zetten, dan op ok drukken en dan weer terug op 2 zetten.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Kijk ook eens naar de lynda.com tutorials ,zeer hulpzaam, zo heb ik het geleerd :)

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02-2025

Bozozo

Your ad here?

Ik vermoed dat je library leeg is omdat je een rip hebt gedownload waar geen materials inzitten. Maar ik kan ernaast zitten natuurlijk O-)

TabCinema : NiftySplit

Verwijderd

Topicstarter
Bozozo schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:28:
Ik vermoed dat je library leeg is omdat je een rip hebt gedownload waar geen materials inzitten. Maar ik kan ernaast zitten natuurlijk O-)
naar alle eerlijkheid kan ik geen 6000 $ aan software spenderen nee ;)

@ bovenstaand, bedankt voor die tutorial site !

Verwijderd

Topicstarter
robin222 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:59:
[...]

Customize--->>Preference Settings----->> Viewport--->>> show verticles as dots en dan Size op 2 en handle size op 3. Bij mij komt t vaak voor dat de blauwe puntjes weg zijn als m'n computer de screensaver er op gooit. Mss is dit ook bij jouw t geval. Dan moet je dus even die 2 op een 3 zetten, dan op ok drukken en dan weer terug op 2 zetten.
roger ! :--)

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:18
Bozozo schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:28:
Dat hoeft helemaal niet. Als je gewoon de material library download die gratis op de autodesk site staat. En ook als je de trial download moet je nog apart die material library downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje tough..

Ik heb een cilinder....

Nou wil ik in die cilinder symetrisch rondom allemaal rondjes cutten/bevelen...

Afbeeldingslocatie: http://www.brickshelf.com/gallery/DanJassim/Mech-1/mech1-1a.jpg

om dat effect te krijgen.

Iemand die een oplossing weet ?

• Schuey
gewoon de cylinders die je wilt uitsnijden voor het te versnijden object plaatsen, en dan `overtrekken` met de quickslice tool icm vertex snap :)

doe ik overigens altijd omdat ik weiger Boolean te gebruiken :P

[ Voor 32% gewijzigd door Schuey op 16-05-2007 15:26 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

... ik wilde net roepen, Boolean, maar inderdaad, ik wil m ook niet graag gebruiken omdat hij (in Maya geloof ik) niet ongedaan te maken is en ook omdat hij bij complexe meshes de hele boel kan verklooien. Gaten op ongewilde plaatsen, rare vlakjes en scheve lijnen overal doorheen. You don't want to go there. Luister maar naar Schuey dus :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Schuey schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:25:
gewoon de cylinders die je wilt uitsnijden voor het te versnijden object plaatsen, en dan `overtrekken` met de quickslice tool icm vertex snap :)

doe ik overigens altijd omdat ik weiger Boolean te gebruiken :P
ik weet niet wat de vertex snap is of waar ik hem kan vinden, maar ik denk dat ik een idee hebt over wat je bedoelt.

• Schuey
rechtermuisknop op de Snap toggle brengt het keuze menu naar voren, hier kan je aan en uit vinken waar op je wilt snappen :)
Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/7836/snapjz5.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Schuey schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 19:16:
rechtermuisknop op de Snap toggle brengt het keuze menu naar voren, hier kan je aan en uit vinken waar op je wilt snappen :)
[afbeelding]
mercie !

Verwijderd

Topicstarter
Volgende probleem..

Ik maak een vinger van de hand van een dryad.

Afbeeldingslocatie: http://uk.games-workshop.com/woodelves/preview/images/WEPDry.jpg

Nou heb ik heel roughly die shape te pakken eindelijk..

http://www.plaatjesupload.nl/foto2/-20353.html

daar te zien (link ivm groote)

Probleem is.... hij is nu natuurlijk erg hoekig...

Nou dacht ik altijd dat als je iets verder mooi wilt moddelen je NURBS aanklikt, die maakt alles smooth etc etc right ?

echter als ik op nurbs klik, maakt ie van dit ding, 1 grote blob.

Dat gaat dus niet werken :--)

Nou vroeg ik me dus af, hoe zorg ik ervoor dat het geen grote blob word, en of wat is een andere manier om hier nou verder mee te moddelen.

edit : ms smooth hetzelfde verhaal

Verwijderd

Topicstarter
http://www.plaatjesupload.nl/foto2/-20606.html

Oke weer even opnieuw begonnen...

Dit keer is er dit uitgekomen.... maar ik zou bijgod niet weten hoe ik nu verder moet :--)

het moeten dus uiteindelijk takken worden... en die box een wat dikkere meer vierkantere tak

Afbeeldingslocatie: http://www.hobbymetal-iconoclasm.com/image/gw/woodelf/dryad.gif

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
NURBS is iets anders dan NURMS en NURMS is wat je hiervoor wilt gebruiken. NURMS krijg je door de meshsmooth modifier er op los te laten. Om dat mooi te krijgen, kun je echter beter opnieuw beginnen met een box en daaruit de vingers extruden. Meshsmooth geeft een mooier resultaat naar mate je minder polygonen gebruikt in de originele mesh. Wat je nu hebt is daardoor niet echt geschikt voor meshsmooth.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1