Beeldkwaliteit KPN Digitenne vs IPTV over ADSL2+

Pagina: 1
Acties:
  • 5.317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Rrrright, beetje een spagaat maken. Hoort dit in het ISP gedeelte van GoT thuis of hier? Ik gok op het laatste.

Situatie in het kort: Iemand gaat verhuizen, gaat weg uit UPC kabelgebied en moet dus over op een andere aanbieder voor TV. Dat kan Caiway zijn, opnieuw een kabelaar met mogelijk triple play over de kabel, of KPN Digitenne uit de ether plukken (en internet + VoIP elders halen) of IPTV via een tripple play ADSL2+ boer. Tele2 bijvoorbeeld, of Speedlinq.

In het lopende KPN Digitenne topic kon ik niets over ADSL TV vinden. In het Tele2 ADSL topic juist weer niets over Digitenne. :X

Qua prijzen ligt het redelijk bij elkaar. IPTV via Tele2 kost 7,95/maand of 14,95/maand, afhankelijk van het zenderpakket en extra's, Digitenne doet 9,95/maand en zit qua zenderaanbod in het midden. Een beetje goed shoppen en je hoeft bijna nergens installatie- en/of modemkosten op te hoesten.

Dus ... Digitenne of IPTV via ADSL2+ :? Beide digitaal, beide met decoder, zenderpakket is geen heikel punt... Welke van de twee werkt nou het beste? Welk systeem geeft de beste beeldkwaliteit?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 22:46

djidee

Mr. Slungel

Digitenne is erg afhankelijk van de ontvangstkwaliteit, ik heb het naast Mine TV (ook van KPN (IP-TV)) gezien, en zeker op de grotere schermen is Mine duidelijk de winnaar.. Als je in een buitengebied gaat wonen (controleer ook of ADSL2+ leverbaar is!), is wellicht het investeren in een schotelset ook een optie, je moet 1x investeren, en daarna ben je in maandlasten vrij goedkoop uit (of zoek eens op de dreambox >:) ) en je hebt een bult meer zenders. En kwaliteit is goed te noemen, mijne word alleen minder als het stevig onweert

[ Voor 3% gewijzigd door djidee op 14-05-2007 13:42 ]

"Mekker, blaat"

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Het gaat om een appartement middenin het centrum van een stad in de randstad. Goede ADSL2+ dekking en in het gebied voor Digitenne.

De vraag is wel hoe goed de Digitenne ontvangst is, want veel horizon is er niet, en er zitten slechts ramen aan één kant van het appartement. Als dat de schaduwkant zou zijn... dan valt Digitenne dus af.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Persoonlijk heb ik Digitenne laten varen, terwijl ik ook in de randstad woon. Om ons huis heen zijn veel hogere constructies, en de kwlaiteit van digitenne liet te wensen over.
Mijn broer woont een stukje verderop, maar dan 10-hoog. Bij hem is Digitenne goed te bekijken. Qua kwaliteit vind ik het sowieso slechter dan welke andere methode dan ook, en ik zie bij Digitenne vrij veel verschil tussen de diverse kanalen.

Triple play lijkt me - met het oog op de toekomst - the way to go. Maar persoonlijk houd ik gewoon nog even vast aan de kabel, zeker als je hoort wat voor ellende triple-play bij sommigen veroorzaakt.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
de kwaliteit van digitenne delft zeker nog het onderspit. Niet omdat KPN zo graag de kwaliteit laag wil houden maar gewoonweg omdat je een redelijk aanbod wilt doen met het aantal zenders maar tegelijkertijd ervoor moet zorgen dat niet de hele buurt omvalt van de straling :|

Als je een LCD/Plasma televisie hebt en die is ook nog van behoorlijke kwaliteit en grootte zou ik digitenne zeker links laten liggen. Kabel blijft wat dat betreft het beste alternatief of je moet inderdaad de satelliet wereld in duiken.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik heb vanavond Digitenne even kunnen testen op mijn Philips 32PFL7332.

Ik ga dus zeker geen digitenne nemen. Beeldkwaliteit is vrijwel identiek (net zo matig) als analoge kabel.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Digitenne is inderdaad zeer belabberd.... Misschien dat het later wat opkrikt als ze H264 oid gaan gebruiken zodat ze wat meer bandbreedte hebben. Maar DVB-T is echt low budget hoor, zeker niet te vergelijken met satelliet of high end kabel uitzendingen.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Hmmm ... en ondertussen ... Tele2 ADSL IPTV = contract voor 24 maanden. :X Ik kan alleen zo snel niet vinden wat het is voor Digitenne. :? Iemand?

Verwijderd

Op jouw vraag is veel te lezen, ik zal kort een samenvatting geven van wat ik heb ervaren en onderzocht. Ik zat zelf ook met deze vraag een tijd terug;

Digitenne
Matig zenderaanbod, maar ook lage prijs. Je mag op één abonnement 3 tv's aansluiten in huis. Die zijnd aan ook allemaal digitaal. Ontvangst kwaliteit is sterk afhankelijk van waar je woont en hoe je huis is gebouwd. Over het algemeen is ontvangst goed te doen (even controleren op de Digitenne website), maar ja zult ongetwijfeld moeten spelen met de antenne en/of buitenantenne. De beeld kwaliteit is gewoon matig tot soms slecht. Simpelweg omdat het een signaal is via frequenties in de ether en die ruimte is helemaal vol. Het is wel iets beter geworden en met een goede tuner (Topfield) krijg je wel aardig beeld, maar heel strak wordt het echt niet. Zeker bij snelle beelden zoals sport (voetbal) is het echt niet te doen vaak.

IPTV
Is nog vrij nieuw en dus veel problemen. Grootste aanbieders nu Tele2 en KPN. Beiden hebben nog veel problemen, vooral KPN. De kwaliteit van het beeld is overigens prima en de ontvangst kwaliteit ook (stabiele internet verbinding, is vaak stabiele IPTV verbinding). Hou er wel rekening mee dat de tuners door de provider bepaald worden en daarmee de software ook. En daar zitten dus gewoon nog veel bugs in. Het is onduidelijk of IPTV in deze vorm op langere termijn zal doorbreken. De toekomst ligt bij internet zegt men, maar het gaat nu nog wat langzaam. Nadeel; slechts één tv aansluiten (bij Tele2 sinds kort 2). Er zijn wel combi's van KPN met Digitenne gratis erbij.

Digitaal via de kabel
Beeld kwaliteit is zeer goed, ook veel zenders. Ook afhankelijk per kabelaar. UPC levert als enige de hardware met eigen software (zelfde probleem als IPTV), de overige aanbieders kun je zelf hardware aanschaffen. Qua ontvangst is het zeer afhankelijk van je eigen installatie thuis (goede bekabeling, manier van splitsen signaal enz)

Digitaal via de satelliet
Beeld kwaliteit is zeer hoog, aantal zenders hoog en prijs laag. je kunt meerdere toestellen aansluiten, mits je daar rekening mee houd in je hardware configuratie. Nadeel; duur om aan te schaffen en mogelijke uitval bij regen, sneeuw, storm en onweer. En natuurlijk een schotel op je huis plaatsen, wat nog steeds een taboe is voor veel mensen.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Met het oog op de toekomst zou ik je alleen al aanraden om op IPtv in te zetten. Het aantal problemen zoals sioux hierboven aangeeft moet je relatief bekijken. Er schijnt nogal wat mis te gaan met de Kreatel tuners, maar niets wat niet op te lossen is.
Bovendien: alleen omdat er DIGI in de naam zit moet je Digitenne niet meteen op de hoop van digitale tv gooien, je moet het eerder zien als een tussenvorm. Dat legt sioux wel mooi uit.

Voordeel op dit moment is (als ik me niet vergis) dat een Digitenne klant die Mine erbij neemt een extra tv aan kan sluiten voor hetzeflde geld.
Dus eerst Digitenne aanvragen, vervolgens Mine erbij nemen en je hebt het beiden voor de prijs van Mine (met IPB natuurlijk).
Hoe het met de contractuele zaken zit weet ik niet precies (moet je eerst een jaar aan Digitenne vastzitten alvorens over te kunnen stappen bijv.).
Wat ik wel zeker weet is dat je Digitenne als "testkijker" een maand kunt proberen.

Ja heb je, nee kun je krijgen zeg maar. ;)

Wat wat mij betreft wel vaststaat is dat Digitenne inferieur aan Mine is qua kwaliteit (en zenderaanbod).

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:03
Het volgende wat ik meende te weten qua kwaliteit streams:

Kabel = 6-10 Mbit
Tele2/Adsl2 = 6 Mbit
Digitenne = 4 Mbit
Sataliet = 4 Mbit

https://wren.co/join/Devian

• cixx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09-2024
Devian schreef op zondag 15 juli 2007 @ 13:31:
Het volgende wat ik meende te weten qua kwaliteit streams:

Kabel = 6-10 Mbit
Tele2/Adsl2 = 6 Mbit
Digitenne = 4 Mbit
Sataliet = 4 Mbit
Met mijn satellietontvanger kan ik precies zien hoeveel Mbit een zender trekt en ik ben nog geen zender tegen gekomen die 4 Mbit of lager had.

Satelliet heeft de hoogste kwaliteit van die 4 genoemde streams, lijkt me dus onmogelijk dat die het minste Mbit trekt. Als ik naar een HDTV zender kijk met mijn satelliet, dan trekt hij op sommige momenten wel 25-30(!) Mbit.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Maar ... met sateliet (en digitenne ook) ben je wel weer deels afhankelijk van de atmosfeer. Als het flink regent/sneeuwt/ontweert heb je daar (zo heb ik me laten vertellen door een collega die sateliet heeft) best last van.

Overigens, de knoop was al een tijdje doorgehakt, er is gekozen voor Tele2 triple play, en de beeldkwaliteit voldoet prima voor een gewone TV.

• cixx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09-2024
Dat satelliet storingsgevoelig is heb je gelijk in. Toen ik nog een kleine schotel had, kreeg ik bij onweer vaak storing. Door een grotere schotel te kopen heb ik dit weten op te lossen, zelfs bij het zwaarste onweer heb ik nog geen storing gehad.

Anyway, succes met je tele2 abbo :)

• Devian
cixx schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:06:
[...]

Met mijn satellietontvanger kan ik precies zien hoeveel Mbit een zender trekt en ik ben nog geen zender tegen gekomen die 4 Mbit of lager had.

Satelliet heeft de hoogste kwaliteit van die 4 genoemde streams, lijkt me dus onmogelijk dat die het minste Mbit trekt. Als ik naar een HDTV zender kijk met mijn satelliet, dan trekt hij op sommige momenten wel 25-30(!) Mbit.
Quote:
Consumentenbond: "CanalDigitaal scoort redelijk tot goed"

De consumentenbond heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar digitale televisie in Nederland. De beste aanbieder van digitale tv via de kabel is in theorie Essent (TV Home). Als een van de weinigen komt Essent daadwerkelijk in de buurt van dvd-kwaliteit (9 Mbit/sec) voor alle 90 tv-zenders.

Van de overige soorten digitale televisie zijn er nog weinig aanbieders. Via de satelliet is er maar één, te weten CanalDigitaal. Naar eigen zeggen biedt CanalDigitaal de beste beeldkwaliteit, maar dat komt niet naar voren uit onze test. De gemiddelde bandbreedte bij CanalDigitaal is 4,2 Mbit/s.

De slechtste manier van digitale tv ontvangen is via de ether . De kwaliteit die aanbieder Digitenne biedt is echt onder de maat, met bewegende beelden die er zeer slecht uitzien. De gemiddelde bandbreedte per tv-kanaal is nog geen 3Mbit/s. Digitenne heeft wel weer het voordeel de goedkoopste aanbieder te zijn.

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-02 19:20
Ik zou zelf voor IPTV gaan, kwaliteit van bv. Mine en T2 is gewoon beter dan Digitenne en analoge kabel. Betere beeldkwaliteit kunnen de schotel en digitale kabelboeren je soms geven, maar kijkend naar de voordelen van IPTV als uitzendingen gemist (ook de commercielen zijn bezig met een soort gelijk iniatief), het met 1 klik huren van films, decoder welke ook meteen een HD-recorder is, waardoor je lekker makkelijk dingen kunt opnemen of TV op pauze kan gooien.
En ik blijf het als tweaker gewoon een mooi eerste stap naar onafhankelijkheid zien, dit soort technieken gaan het mogelijk maken dat we straks zelf bepalen wat we gaan kijken en dat ons niet meer een tv-gids wordt opgedrongen.
Ook biedt IPTV toekomstige mogelijkheden tot meer interactiviteit als tv-kijker.

Analoge kabel is al zo'n uitontwikkeld iniatief en dan zelfs nog de prijs hiervoor gaan opvoeren ook, innoveren is wat we moeten >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Katseviool op 18-07-2007 15:25 ]

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Devian schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:52:
[...]

Quote:
Consumentenbond: "CanalDigitaal scoort redelijk tot goed"

De consumentenbond heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar digitale televisie in Nederland. De beste aanbieder van digitale tv via de kabel is in theorie Essent (TV Home). Als een van de weinigen komt Essent daadwerkelijk in de buurt van dvd-kwaliteit (9 Mbit/sec) voor alle 90 tv-zenders.
[...]
Essent Home bestaat inmiddels niet meer geloof ik, dat is nu @Home.
Weet iemand of de conclusie van de Consumentenbond nog steeds geldt; dat digitale TV van @Home in dit geval de beste beeldkwaliteit biedt? Ik lees overal dat Digitenne niet geschikt is voor grotere plasma's, dus dan maar digitale TV via de kabel. Een andere aanbieder hiervan is Casema.

Maar wat is nou aan te raden qua beeldkwaliteit voor een 37" plasma?

• Devian
Ik heb zelf UPC op een 50"plasma en het ziet er op de meeste zenders gewoon echt lekker strak uit!

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Ok.. ik kwam er achter dat @Home niet mogelijk is bij mij. Bij UPC kan ik nergens een postcode check vinden.. Casema is wel mogelijk, dus eigenlijk ben ik benieuwd of Casema Digitale TV via de kabel een beetje mooi is. Ik zou willen dat er daar ook een overzichtje van was met de bitrates/Mbit/s enzo.

• Quadcore87
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-11-2021
Goed nieuws voor DVB-T fans. De nieuwe standaard is uit; DVB-T2. Meer bandbreedte en dus wellicht HD-TV.
Digitenne dus misschien in HD kwaliteit. Las net op; http://www.tv-telefonie-i...gitenne_straks_in_hd.html

• djmartyn
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:32
Quadcore87 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:35:
Goed nieuws voor DVB-T fans. De nieuwe standaard is uit; DVB-T2. Meer bandbreedte en dus wellicht HD-TV.
Digitenne dus misschien in HD kwaliteit. Las net op; http://www.tv-telefonie-i...gitenne_straks_in_hd.html
Het is maar zeer de vraag of KPN hier iets mee kan. Feit blijft namelijk dat Nederland slechts 4 multiplexen heeft voor DVB-T. Dat kunnen er niet meer worden. Mocht men willen inzetten op DVB-T2 dan is het mogelijk om meer bandbreedte gebruiken op een multiplex. Ook kan er gebruik gemaakt worden van Mpeg 4 ipv Mpeg 2. Wil je daarnaast ook HD gaan uitzenden, dan loop je nog steeds tegen de beperking aan van een zeer laag aantal kanalen. Ook zal KPN alle huurtuners moeten gaan vervangen wat een gigantisch duur project is. Je kunt je daarom afvragen of digitenne niet een doodlopende zaak is na verloop van tijd.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 11:44
Daarnaast had KPN allang overkunnen stappen naar een betere techniek, ze hoefden heus niet op DVB-T2 te wachten. zie DMB in NL

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02 08:24
Jazco2nd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:51:
Daarnaast had KPN allang overkunnen stappen naar een betere techniek, ze hoefden heus niet op DVB-T2 te wachten. zie DMB in NL
Zo als ik dit lees gaat het om mobiele TV en niet om de gewone DVB-T het zal dan waarschijnlijk ook niet werken op de bestaande ontvangers.
Dus het zou helemaal niets oplossen de omruil van een miljoen of meer ontvangers zou gewoon blijven.
En waarom investeren in een nieuw systeem als de bestaande masten gewoon hun werk doen en nu alleen nog maar onderhoud kosten.
Pagina: 1