Kitesurf fotografie stabilisator vereist?

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Topicstarter
Ik maak voornamelijk kitesurf foto's en daarbij sta je in (harde) wind, ver ingezoomd foto's te maken. Ik schiet nu altijd foto's met de Panasonic DMC FZ10 en daarbij merk ik dat het vervelend is dat wanneer je een foto maakt je een tijdje moet wachten totdat er weer beeld is in de sensor (ook als je auto-review op OFF zet). Wanneer het beeld zwart is of aan het wegschrijven is dan kan ik de surfer niet in beeld houden om een goede volgende foto van hem/haar te maken.
Nu overweeg ik een overstap naar een Canon 400d of een Sony a100 maar vraag me af of ik daarbij de beeldstabilisator van de Sony zwaar mee moet laten wegen. Ik schiet vaak foto's op (350mm of meer eq) omdat de surfer natuurlijk niet te dicht bij de kant zijn acties kan uithalen ivm veiligheid. Ik kan gebruik maken (lenen/krijgen) van een Sigma 28-300mm lens voor de Canon maar vroeg me af of ik daarmee normaal foto's kan maken in harde wind op 350+ mm, kan je zoiets stil houden of heb je daarvoor echt wel een stabilisator nodig? Een gestabiliseerde lens is me te duur, ik ben een hobby fotograaf dus heb geen zin extreem geld neer te leggen voor een 70-300mm gestabiliseerde lens.

Met een FZ10 kan ik wel goede foto's maken en die heeft een stabilisator, daarmee schiet ik alle foto's uit de hand want het werken met statief is niet erg lekker omdat het onderwerp vrij vlot horizontaal als verticaal beweegt.
Zou iemand mij hierover advies kunnen geven (of wellicht ervaring kunnen delen).

ActueleWind

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Wanneer je voldoende korte sluitertijden haalt dan is er prima met 300mm te schieten. Ik zou wel minimaal 1/500e als sluitertijd aanhouden, zeker in combinatie met harde wind. Een lens met een diafragma van 2.8 is dan waardevoller, helaas zijn deze objectieven aan de prijs. Voordeel van een spiegelreflex is dat je de ISO wat makkelijker omhoog kan gooien zonder veel aan kwaliteit in te boeten. Scheelt ook behoorlijk bij slecht weer.

Stabilisator heb je helemaal niets aan bij bewegende objecten, beeldstabilisatie is alleen handig bij stilstaande objecten. Dus mijn advies zou zijn: ga voor de Canon 400d, hiermee koop je een prima camera met een actief achterliggende platform. De Sony zou ik afraden, het achterliggende platform is zeer beperkt wat niet geheel onbelangrijk is.

[ Voor 19% gewijzigd door janklp op 14-05-2007 12:04 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
in dat bereik heeft de beeldstabilisatie van de Sony nog nauwelijks nut.

wanneer lic htsterk en/of gestabiliseerde lenzen te duur voor je zijn, kan je waarschijnlijk beter je panasonic blijven gebruiken indien je daar goede resultaten mee bereik...

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

Eventueel zou je een monopod kunnen overwegen, wat wat stabilisatie geeft, maar niet zo beperkend is als een driepoot-statief.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:00

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Lurge schreef op maandag 14 mei 2007 @ 11:58:

...

Nu overweeg ik een overstap naar een Canon 400d of een Sony a100 maar vraag me af of ik daarbij de beeldstabilisator van de Sony zwaar mee moet laten wegen. Ik schiet vaak foto's op (350mm of meer eq) omdat de surfer natuurlijk niet te dicht bij de kant zijn acties kan uithalen ivm veiligheid. Ik kan gebruik maken (lenen/krijgen) van een Sigma 28-300mm lens voor de Canon maar vroeg me af of ik daarmee normaal foto's kan maken in harde wind op 350+ mm, kan je zoiets stil houden of heb je daarvoor echt wel een stabilisator nodig? Een gestabiliseerde lens is me te duur, ik ben een hobby fotograaf dus heb geen zin extreem geld neer te leggen voor een 70-300mm gestabiliseerde lens.

...
Een DSLR zal altijd een korte blackout hebben tijdens het maken van de foto omdat de spiegel omhoog moet klappen. Dit is allicht korter dan de LCD blackout van een compact-camera, maar je blijft iets van een blackout houden.
Aangezien je buiten fotografeert moet het bij goed weer geen probleem zijn sluitertijden van 1/500 of sneller te halen, hierdoor is een lens met stabilisator eigenlijk niet nodig.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kanarie schreef op maandag 14 mei 2007 @ 12:19:
[...]

Een DSLR zal altijd een korte blackout hebben tijdens het maken van de foto omdat de spiegel omhoog moet klappen. Dit is allicht korter dan de LCD blackout van een compact-camera, maar je blijft iets van een blackout houden.
Aangezien je buiten fotografeert moet het bij goed weer geen probleem zijn sluitertijden van 1/500 of sneller te halen, hierdoor is een lens met stabilisator eigenlijk niet nodig.
Mirror blackout is vergeleken met een prosumer practisch niet aanwezig. Je raakt bij 1/500 je object niet kwijt.

Verwijderd

Om exact te zijn, zal je black-out een standaardtijd zijn (namelijk de tijd die je spiegel nodig heeft om weg te klappen) + je sluitertijd.
Bij een sluitertijd van 1/500 zal je totale black-out ongeveer 1/20e seconde zijn (ruwe schatting.)

Ik zou inderdaad kiezen voor een monopod. Daar kan je heerlijk mee bewegen en toch geeft het een heel stuk extra stevigheid.

Verwijderd

Kanarie schreef op maandag 14 mei 2007 @ 12:19:
[...]

Het scheelt alsnog áltijd. Je hebt minder van die 1/500ste nodig om je eigen beweging te bevriezen :)

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08-2025

Koenzie

Never leave, just go

[/quote]
Ik kan gebruik maken (lenen/krijgen) van een Sigma 28-300mm lens voor de Canon maar vroeg me af of ik daarmee normaal foto's kan maken in harde wind op 350+ mm,
[quote]

Denk alleen dat 350+ lastig wordt met een 300 lens.

maar verder moet het goed te doen zijn zonder stabilisatie, alleen zou ik nog wel even nadenken of de 400d een goede keus is. Maar dat is ook smaak ;)

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 20:41

Goverman

not loaded

Als je al een Canon-mount objectief hebt, dan zou ik (als ik jou was) voor de Canon EOS 400d, of 350d gaan...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Topicstarter
Koenzie schreef op maandag 14 mei 2007 @ 14:07:
[quote]
Ik kan gebruik maken (lenen/krijgen) van een Sigma 28-300mm lens voor de Canon maar vroeg me af of ik daarmee normaal foto's kan maken in harde wind op 350+ mm,
Denk alleen dat 350+ lastig wordt met een 300 lens.

maar verder moet het goed te doen zijn zonder stabilisatie, alleen zou ik nog wel even nadenken of de 400d een goede keus is. Maar dat is ook smaak ;)
[/quote]
Ik rekende daar eigenlijkt met de cropfactor van 1.6 waardoor je op 300 * 1.6 = 480 komt dus dan kom je wel op die 350+.

Heb je alternatieve camera's welke je aanraad?

ActueleWind

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Ik zou zeggen: zoek eens rond in de FGA. Er zijn een aantal gecentraliseerde topics met vragen over budget spiegelreflexen. Daar staan tientallen reacties in van mensen met dezelfde vragen die je nu stelt.
Alternatieven:
- Nikon D80
- Nikon D40

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

Let er op dat die mm's niet hetzelfde zijn als het aantal meters afstand dat je onderwerp zich kan bevinden... 300 Meter is gewoon echt een tering eind ver weg..

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Topicstarter
Janusz schreef op maandag 14 mei 2007 @ 15:57:
Ik zou zeggen: zoek eens rond in de FGA. Er zijn een aantal gecentraliseerde topics met vragen over budget spiegelreflexen. Daar staan tientallen reacties in van mensen met dezelfde vragen die je nu stelt.
Alternatieven:
- Nikon D80
- Nikon D40
Ik begrijp niet helemaal waarom ik voor die camera's zou kiezen als ik een Canon lens tot mijn beschikking heb en die D80 stuk duurder is dan de 400D. En daarbij ook geen stabilisator heeft of iets wat het beter/makkelijker maakt in deze situaties om goede foto's te schieten.
De 40D is wel goedkoper, maar met een extra lens erbij met dat bereik is die alsnog duurder, plus het feit dat die camera niet met alle Nikon-mount lenzen kan werken (wat ik begreep in een ander topic) lijkt me niet echt prettig.

ActueleWind

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Waarom vraag je dan naar alternatieven als je het zelf al weet?

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Topicstarter
Ik reageerde op Koenzie en die zei:
maar verder moet het goed te doen zijn zonder stabilisatie, alleen zou ik nog wel even nadenken of de 400d een goede keus is. Maar dat is ook smaak
Dus ik vroeg me af of hij dat serieus bedoelde of niet en wat dan betere opties zouden zijn.

ActueleWind

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

De pentax k100d heeft ook een beeldstabilisator...
Pagina: 1