Gnome Update

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:13
Hallo,

Sinds een tijdje is er een update van gnome geweest, ubuntu wordt nu nog geleverd met de vorige versie. Ubuntu krijgt altijd gnome meegeleverd, maar update gnome dan ook als er een nieuwe versie is ? Of hoe zit dat eigenlijk ? Kan iemand mij een beetje toelichten over hoe dat zit met gnome en linux, gnome is ene windowmanager, dat begrijp ik en je kan evengoed een andere zoals kde of xfce op ubuntu zetten. Maar waarom dan die speciale namen (kubuntu/ubuntu/xubuntu) als je toch al eender welke kan installen ? En doet hij dan de update ?

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gnome is een desktop environment, dat is dus een aantal zaken bij elkaar waaronder Nautilus, de file-manager (programma waarmee je directories mee kijkt enzo)

Gnome is de hele look & feel van Ubuntu en Ubuntu update deze niet zomaar aangezien deze door een uitgebreide development-cycle is gegaan en alle bugs eruit zijn gehaald. Pas bij de volgende versie van Ubuntu krijg je een nieuwe versie van Gnome.

Kubuntu is Ubuntu met KDE desktop environment. Xubuntu is de variant met XFCE.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:30
HyperBart schreef op maandag 14 mei 2007 @ 11:42:
Hallo,

Sinds een tijdje is er een update van gnome geweest, ubuntu wordt nu nog geleverd met de vorige versie. Ubuntu krijgt altijd gnome meegeleverd, maar update gnome dan ook als er een nieuwe versie is ? Of hoe zit dat eigenlijk ? Kan iemand mij een beetje toelichten over hoe dat zit met gnome en linux, gnome is ene windowmanager, dat begrijp ik en je kan evengoed een andere zoals kde of xfce op ubuntu zetten. Maar waarom dan die speciale namen (kubuntu/ubuntu/xubuntu) als je toch al eender welke kan installen ? En doet hij dan de update ?
Na iedere release, blijven versienummers voor die release gelijk. Alleen als een update bijv een security bug fixed, wordt er wat aan gedaan. Wil je de nieuwere Gnome, dan moet je updaten naar een nieuwe release. Gnome 2.18 zit in Ubuntu 7.04 "Feisty Fawn". Hoe je daar naar kan upgraden, kan je zelf vinden op de Ubuntu website.

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maar waarom dan die speciale namen (kubuntu/ubuntu/xubuntu) als je toch al eender welke kan installen ?
Een zeer terechte vraag :) Vooral in de begintijd van Ubuntu was de DE ook echt het enige verschil. Tegenwoordig zijn de verschillende smaken volgens mij ook echt wat meer geoptimaliseerd voor hun specifieke DE..tenminste, je leest wel eens iets over features die bij de ene variant wel aanwezig zijn, maar bij de andere niet. Ik gebruik zelf alleen de Gnome variant dus ik zou het niet kunnen bevestigen.

Leave the gun, get the canoli

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

HyperBart schreef op maandag 14 mei 2007 @ 11:42:
Sinds een tijdje is er een update van gnome geweest, ubuntu wordt nu nog geleverd met de vorige versie. Ubuntu krijgt altijd gnome meegeleverd, maar update gnome dan ook als er een nieuwe versie is ? Of hoe zit dat eigenlijk ?
Nee, die wordt dan niet geupdate.

Een Ubuntu release bestaat uit een bepaalde verzameling software packages van specifieke versies, en daarvan wordt na een release in principe niks geupdate, behalve kleine fixes voor kritieke problemen (zoals security-gevoelige bugs).

Een volgende Ubuntu release krijgt dan weer een bepaalde verzameling packages mee van bepaalde versies. Welke packages dit zijn verschilt in grote lijnen niet zo veel van de ene Ubuntu versie tot de andere, maar over het algemeen wel recentere versies.

Ubuntu 6.06 bijvoorbeeld is gereleased met Gnome 2.14, en dat zal ook tot in de eeuwigheid de Gnome versie voor Ubuntu 6.06 blijven.

Als je een recentere versie van een bepaald stuk software wil gebruiken dan die Ubuntu versie biedt, dan heb je grofweg de volgende mogelijkheden (ongeveer gesorteerd van makkelijk naar veel gedoe):
  • (Wachten op en) upgraden naar een nieuwere Ubuntu versie
  • Onofficiele packages van een nieuwere versie van de gewenste software voor jouw Ubuntu versie gebruiken
  • Een nieuwer package uit een nieuwere (eventueel nog in ontwikkeling zijnde) Ubuntu versie gebruiken. Dit kan betekenen dat je meerdere afhankelijke packages moet upgraden.
  • De software in kwestie zelf compilen en installeren (door er een .deb van te maken, als je het echt netjes wil doen :) )
De makkelijkste optie is verreweg upgraden naar een nieuwere Ubuntu versie (als die er is). De andere opties vergen min of meer dat je weet wat je doet, zeker voor iets groots als Gnome (voor een random klein miniprogje met weinig dependancies valt het bijvoorbeeld wel mee).

Bovenstaand is trouwens hoe het werkt voor de meeste distributies. Opvallende uitzonderingen zijn "versionless" distro's als Debian Unstable, Debian Testing, en Gentoo.

Oh, en, Ubuntu 7.04 komt volgensmij met Gnome 2.18, wat bij mijn weten ook de laatste versie van Gnome is. Of bedoelde je de update van 2.18 naar 2.18.1? In dat geval zou ik namelijk al helemaal niet moeilijk gaan doen met upgraden, tenzij in 2.18.1 toevallig iets zit waar je echt om zit te springen :)
Kan iemand mij een beetje toelichten over hoe dat zit met gnome en linux, gnome is ene windowmanager
Zoals anderen al een beetje aanstipten: Gnome is geen windowmanager, het is een desktop environment.

Een windowmanager is letterlijk alleen dat, een windowmanager. Windowmanagers zijn verantwoordelijk voor het plaatsen, verplaatsen, resizen, (un)minimizen, sluiten, etc van windows, plus het tekenen van de window border (inclusief de titelbalk).

Een hoop klassieke windowmanagers (Enlightenment, Windowmaker, etc) bieden ook mogelijkheden om programma's op te starten, maar dat valt strikt genomen niet binnen die taak.

Een desktop environment is veel meer, maar bevat een window manager (de Metacity windowmanager, in het geval van Gnome). Een desktop environment biedt een complete omgeving die qua GUI zo'n beetje alles bevat wat nodig is voor normaal gebruik (window managing, manier om programma's te starten, een taakbalk oid voor controle over allerlei dingen, essentiele programma's), plus een omgeving waarop applicaties (zoals tekstverwerkers, browsers, etc) kunnen worden gebouwd.
dat begrijp ik en je kan evengoed een andere zoals kde of xfce op ubuntu zetten. Maar waarom dan die speciale namen (kubuntu/ubuntu/xubuntu) als je toch al eender welke kan installen ?
Voornamelijk omdat mensen die liever KDE hebben niet Ubuntu willen installeren, Gnome eraf mieteren, KDE installeren en KDE instellen zodat het ergens op lijkt. In plaats daarvan hebben ze liever een KDE die ergens op lijkt direct na de installatie, en sja, geef ze eens ongelijk. En kijk nou, er zijn ook nog mensen die dat willen maken en het Kubuntu noemen, fijn :)

Dat is, kort door de bocht genomen, waarom dingen als Kubuntu zijn ontstaan :P

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:28
Ik pleit voor buntu, een DE-loze distributie van ubuntu, verlijkbaar met de net-install van Debian. na een frisse installatie doet 'apt-get install kubuntu' of 'apt-get install ubuntu' de gewenste installatie terwijl je ook nog gewoon fluxbox et al kan kiezen. zonder dus dat je gnome of kde moet downloaden.

[ Voor 51% gewijzigd door Kalentum op 15-05-2007 09:54 ]

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 21:00

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Dat kan gewoon met ubuntu, server-install tikken bij de boot van je cdrom en je kijgt een kale installatie a la debian net-install.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
rutgerw schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 09:52:
Ik pleit voor buntu, een DE-loze distributie van ubuntu, verlijkbaar met de net-install van Debian. na een frisse installatie doet 'apt-get install kubuntu' of 'apt-get install ubuntu' de gewenste installatie terwijl je ook nog gewoon fluxbox et al kan kiezen. zonder dus dat je gnome of kde moet downloaden.
En wat is dan precies het verschil tussen het installeren van Ubuntu om daarna nog kubuntu-desktop of flubuntu-desktop (of hoe dat pakket ook heet :P ) te apt-get'en? Dan lijkt de huidige optie mij een stuk handiger en gebruiksvriendelijker.

[ Voor 46% gewijzigd door Harm op 15-05-2007 10:04 ]

• HyperBart
Wow, nu is me ECHt wel veel duidelijk geworden

Ja ik dacht nochtans ook adt ubuntu feisty fawn geleverd werd met gnome 2.18, maar als je naar de site van gnome ging en bij de distro's ging kijken die gnome bevatten dan zag je staan 2.16 bij ubuntu, alhoewel feisty fawn (naar internet-normen gekeken) toch al "lang" online is.

De uitleg over windowmanager en DE heeft heel wat opgeklaart.

Even toch vragen, Nautilus is dus neit de windowmanager van gnome ?
de gewenste installatie terwijl je ook nog gewoon fluxbox et al kan kiezen. zonder dus dat je gnome of kde moet downloaden.
Wat bedoel je/wat is fluxbox et al ?

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 15-05-2007 11:01 ]

• HyperBart
de gewenste installatie terwijl je ook nog gewoon fluxbox et al kan kiezen. zonder dus dat je gnome of kde moet downloaden.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:58:
Wow, nu is me ECHt wel veel duidelijk geworden

Ja ik dacht nochtans ook adt ubuntu feisty fawn geleverd werd met gnome 2.18, maar als je naar de site van gnome ging en bij de distro's ging kijken die gnome bevatten dan zag je staan 2.16 bij ubuntu, alhoewel feisty fawn (naar internet-normen gekeken) toch al "lang" online is.

De uitleg over windowmanager en DE heeft heel wat opgeklaart.

Even toch vragen, Nautilus is dus neit de windowmanager van gnome ?
Het is een filebrowser, zoals explorer een filebrowser is voor Windows en Konqueror voor KDE
http://fluxbox.org: net als Gnome, KDE, Xfce, Blackbox etc etc een desktop environment window manager O-)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 11:03:
http://fluxbox.org: net als Gnome, KDE, Xfce, Blackbox etc etc een desktop environment
Denk nog maar eens goed na over deze uitspraak. Fluxbox en Blackbox zijn geen desktop environments, slechts window managers.

[edit]
d:)b

0.0

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Installeer dan gewoon Debian :P

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:28
Harm schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:04:
[...]

En wat is dan precies het verschil tussen het installeren van Ubuntu om daarna nog kubuntu-desktop of flubuntu-desktop (of hoe dat pakket ook heet :P ) te apt-get'en? Dan lijkt de huidige optie mij een stuk handiger en gebruiksvriendelijker.
Dat je niet een hele CD hoeft te downloaden.
Pagina: 1