Budget HD Video Editing computer

Pagina: 1
Acties:

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:23
Budget ongeveer €800 €900

Ik help een vriend van mij met het samenstellen van een budget video editing computer. Het gebruik is voor de alledaagse zaken (Office, Photoshop af en toe een game) en hobbymatig video editten met Premiere Pro en After FX. Er zal ook HD materiaal ge-edit worden wat toch een forse computer vereist. Helaas is het budget beperkt. We zijn uiteindelijk tot onderstaand systeem gekomen. Mijn vraag is natuurlijk of dit allemaal lekker samenwerkt maar bovenal maak ik hier de juiste concessies? Bezuinig ik op de juiste onderdelen of geef ik juist te veel geld uit aan niet ter zake doende onderdelen?

Moederbord:

Asus P5B-E - €115,60
Presteert goed en heeft een mooie prijs. Bovendien beschikt ie over een firewire aansluiting en heeft ie een ICH8R southbridge voor evt. RAID configuratie. Het is uiteindelijk een vrij duur onderdeel in deze config maar ook een van de belangrijkste. We willen hier dus niet al te veel op bezuinigen.

Processor:

Intel Core 2 Duo, E6600, Socket 775, Boxed - €197,42
Vrij duidelijke keus, misschien wel de enige? Zeer goede prestaties en sinds de prijsverlaging goed te betalen. Enige twijfel is of deze processor @ stock HD materiaal goed aan kan. Op een machine waar ik laatst op werkte met een pentium 630 (3Ghz) begon de boel al aardig in te kakken bij 1 effectje op een HD sequenze. Moet hij met de E6600 hier ook rekening mee houden en evt. een overclock als optie open houden? Renderen maak ik me niet zo druk over, dit zal wel goed gaan en of het nou 40 minuten of 50 minuten duurt boeit niet. Maar vooral een soepele workflow en previewen is belangrijk.

Geheugen:

Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x - €65,52
2Gb lijkt voldoende en is goed te betalen. Premiere pakt ongeveer 1 Gb met HD materiaal en een effectje. Het heeft wel een vrij hoge CL van 5 maar betere timings zijn het geld waarschijnlijk niet waard in dit budget. KVR667D2N5/1G Staat in de ASUS QVL lijst dus deze zal ook wel werken toch? Aangezien overclock (nog?) niet ter sprake is is PC5300 ruim voldoende.

Harde schijf:

2x [url="http://http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=8116"]Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II[/url] - €120,86
Een van de snellere schijven. Optimaal zou een RAID-0 setup met deze schijven zijn. Maar het ziet er naar uit dat het budget dat net niet toelaat. Erg jammer want ik denk dat je met video edditing een relatief goedkope performance gain kan krijgen met RAID. Keuzes keuzes.

Videokaart:

Asus EN8600GT/2DHT/256M, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 - €125,32
MSI NX8600GT-T2D256E-OC, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 - €136,71
Eigenlijk de enige acceptabele DX10 kaart die in het budget valt. Een 7900GS of X1950Pro presteren waarschijnlijk beter maar zijn minder op toekomst voorbereid en dat is toch wel het idee achter deze setup. Ook heeft deze kaart hardwarematige HD decoding van oa MPEG-2 met PurevideoHD. Heeft hij hier baat bij met het werken met HD materiaal of is dit echt puur alleen voor samenwerking met videoplayer voor playback. Er wordt namelijk geen woord gerept over encoding.Wat ik er over lees via google spreekt elkaar allemaal tegen.

Misschien wordt deze kaart vervangen voor de Asus met silentpipe die een tientje duurder is.
Het wordt waarschijnlijk een MSI met passieve koeling.

Toch zit ik wel een beetje te twijfelen om bijv. voor een X1950 Pro te gaan. Veel hangt af of de kaart gebruikt kan worden voor encoden en dat wordt nergens duidelijjk.

Case:

Arctic Silentium T3 Pro, Zwart, zilver - €81,85
Ziet er aardig uit en heeft kwalitatieve 500 watt voeding en case fans.

Overig:

DVD-Brander
NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zwart, OEM - €30.65
Niet zoveel over te zeggen. Brandt alles en NEC zie ik altijd wel terug in de BBG.

Apacer MegaSteno AE161 Cardreader (16 in 1), Zwart - €8,52
Als ik het goed heb begrepen is er onder windows toch geen floppydrive meer nodig voor sata en raid drivers?

Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit, NL - €84,57

Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie - €48,99
Zelf bouwen is niet zo moeilijk maar hij kiest hier toch voor de zekerheid dat het systeem werkt bij aankomst.

Totaal €818,87 €890.69

Suggesties en/of aanmerkingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Polster op 14-05-2007 18:48 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:26
Ik zou zelf monteren en voor dat geld een tweede hdd pakken, veel meer zit er niet in binnen het budget. Denk dat je ongeveer het ideale systeem voor dit doel/budget hebt dan.

Andere optie, als je nu XP/W2K licentie hebt, wil je graag over naar Vista? Zo niet, kun je dat geld misschien besparen.

offtopic:
goede TS ;)

[ Voor 25% gewijzigd door asfaloth_arwen op 14-05-2007 11:49 ]

Specs

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Je noemt overklokken een optie; met de [OC] E4300 de nieuwe overclock koning?[DEEL 2] bespaar je bijna 100 euro ( - de kosten van een goede koeler, om de CPU op lange termijn goed te koelen), kun je weer uitgeven aan een 2e HD. En bij een beperkt budget is zelf in elkaar zetten toch inderdaad een voordelige optie!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:23
Nou overclock is eigenlijk niet echt een optie, alleen als het echt niet anders kan misschien een lichte overclock. Een E4300 is mooi maar dan moet er waarschijnlijk ook weer meer geinvesteerd worden in koelers en beter geheugen.

Na wat inpraten op hem komt er mogelijk toch een lichte budget verhoging voor een tweede schijf ;-)

En wat betreft zelf bouwen; hij en ik hebben het nooit eerder gedaan. En hoewel ik zeker ben dat ik het zou kunnen (wel een keer meegekeken) wil ik niet die verantwoordelijkheid nemen.

De Vista licentie droppen en nog even op XP draaien is natuurlijk ook wel een idee. Scheelt een hoop.