Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

hp omnibook xe3 4435A probleem

Pagina: 1
Acties:

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Topicstarter
Omdat ik goedkoop ben en meer met die-hard component level elektronica wil doen, wil ik m'n hp omnibook xe3 gaan repareren. Althans, dat is al 4500 keer gebeurd, maar dit keer is er eindelijk een probleem dat echt lastig te fiksen is:

http://forums1.itrc.hp.co...45+1179134852363+28353475

Het komt erop neer dat een 8-pins mosfet (fairchild semiconductors 4435) kapot is, hij blijft geleiden ipv dat hij weer 'uit' gaat. De mosfet op zijn beurt zorgt samen met zijn buurman ervoor dat er wordt geswitcht tussen batterij en adapter, en op het moment staat hij dus op 'batterij'-modus met een lege batterij.

Mijn domme vraag is dus: enige mogelijkheid om dit onderdeel ergens te bestellen en hebben jullie tips voor het solderen?

Ik kan wel een *beetje* smd solderen met mijn soldeerstation maar dat blijft tot nu toe bij condensatortjes, diodes, weinig-pins connectors e.d. Het is met een soldeerstation natuurlijk meestal beperkt tot through-hole solderen. Ik weet dus niet precies hoe ik moet gaan solderen; is het een erg warmtegevoelig onderdeel? Een voordeel voor mij is dat ik niet precies hoef te solderen; veel pinnetjes zijn onderling al verbonden dus ik hoef niet moeilijk te doen als ik per ongeluk twee pinnetjes dmv een ongewenste soldeerverbinding verbind.

Ervaringen met de omnibook xe3 zijn ook welkom, ik lees zoal dat er vaker component-level problemen mee zijn geweest. Zelf heb ik eerder al gehad dat de power connector afbrak omdat bij assemblage een unsupported variant was gebruikt, dus zonder zijpinnetje dat hem torsiestijf maakt. Tijdens het hersolderen floepte, domdom, het koperen buisje uit de print en kreeg ik hem er niet meer in, dus de nieuwe power connector zit er niet helemaal veilig in. Ik heb hem maar met veel lijm uit mn lijmpistool extra stevig vastgemaakt zodat ik hem tenminste nooit meer hoef te vervangen, dat zou een wisse dood betekenen voor mn laptopje.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

De IRF7416 is volgens mij een prima vervanger, en kan bij voti besteld worden (1,31 + 3 euro verzendkosten).

SOIC-8 is prima te solderen, je kunt ze makkelijk pootje voor pootje solderen. De oude los solderen is misschien wat lastiger (pas op dat je geen pads lostrekt, nooit hard aan het IC trekken!), maar als ie toch stuk is zou je ook de pootjes kunnen doorknippen met een kleine tang, het IC eraf halen en de restanten van de pootjes lossolderen. Of elk pootje verwarmen en tegelijkertijd ombuigen met iets erachter. Maar nooit forceren, als je de pad los trekt kan je het wel vergeten.

www.madwizard.org

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dank je wel! Ja, die ziet er prima uit...

Ook erg bedankt voor het soldeeradvies, ik denk dat ik voor het knipalternatief ga :-P, mn manipuleergereedschap is allemaal net een tandje te grof om de pootjes netjes om te buigen tijdens het verwarmen. Dan moet het nu wel lukken denk ik. Ik bestel het vanmiddag, kan ik 'm misschien deze week nog gerepareerd hebben en post ik hier of het probleem verholpen is.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
soic8 desolderen is ook wel te doen door veel soldeer aan 1 kant te doen, zodat je alle 4 tegelijk verwarmd, dan met een mesje of kleine schroevendraaier een _klein_ stukje omhoog wrikken, dan de andere kant, dan de ene kant weer..
Dan heb je 'm intact eraf, en als hij nog zou werken is er een goede kans dat hij dat nog steeds doet :P

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik haal die kleine beestjes er altijd af door een flinke klodder tin op alle pootjes van de IC te leggen, en met de soldeerbout constant de rechter en linker pinnetjes laten verwarmen (heen en weer wippen, je zal zien dat de klodder tin mee beweegt). Ondertussen duw je voorzichtig met een pincet of iets dergerlijks tegen een (pootloze) zijkant van het IC, zo is ie er erg snel af zonder de print te heet te maken. (beetje zoals SA007, maar dan sneller ;) )

Voor het solderen van de nieuwe: eerst de pad's vrij van tin maken, en dan een pad (op een hoek waar je gemakkelijk aan kan) van wat tin voorzien. Dan kan je de IC positioneren met je pincet, ff dat ene pad opwarmen en het IC zit al op zijn goeie plaats vast. Andere pootjes solderen is dan fluitje van een cent, vergeet niet die eerste nog ff op te warmen om stress uit het tin te krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, dat klinkt wel als iets dat het proberen waard is. Ik heb ook gehoord dat het not done is de soldeerzuiger te gebruiken? Ik heb zowel desoldeerdraad als een soldeerzuiger liggen, afgezien al van de inherente complete onhandigheid van het gebruiken van een zuiger schijnt het ook nog eens superdestructief te zijn voor je draadjes, toch?

Ik heb ook altijd moeite met het netjes schoonmaken van flux/harskern van printplaatjes, wat raadt men hier aan? Tandenborstel en wattenstaafje werken zeg maar niet bepaald handig...

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
ssj3gohan schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:45:
Hm, dat klinkt wel als iets dat het proberen waard is. Ik heb ook gehoord dat het not done is de soldeerzuiger te gebruiken? Ik heb zowel desoldeerdraad als een soldeerzuiger liggen, afgezien al van de inherente complete onhandigheid van het gebruiken van een zuiger schijnt het ook nog eens superdestructief te zijn voor je draadjes, toch?

Ik heb ook altijd moeite met het netjes schoonmaken van flux/harskern van printplaatjes, wat raadt men hier aan? Tandenborstel en wattenstaafje werken zeg maar niet bepaald handig...
Ik zou desoldeer litze gebruiken en het schoonmaken met flux-off als het nodig is. Dat flux-off is verkrijgbaar in spuitbussen met een borsteltje erop, maar denk dat het heel erg onnodig is om het hiervoor te gebruiken.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• madwizard

madwizard

Zo'n PCC spuitbus kun je gebruiken om flux weg te halen. Als het no-clean flux is hoeft het niet per se, dat kan je laten zitten. Ander flux geleidt een heel klein beetje maar zelfs dat is meestal niet zo'n probleem.

www.madwizard.org

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Voor smd is een tinzuiger niet bruikbaar, voor trough hole zijn ze handig, maar bij smd is het een ramp :P

mm, wist nieteens dat er speciaal spul was om dat weg te halen, haal het altijd fysiek weg met een tandenborstel. Maar 's een busje bestellen dan.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
SA007: precies ;-) dat had ik nou ook ;-)

kheb vandaag een beetje geoefend op een 17" tft en jawel, een padje losgetrokken. Gelukkig was het reparabel, maar nu weet ik wel hoeveel kracht ik wel/niet kan zetten. Die tft werkt trouwens nog steeds niet goed, het is een bekend probleem met de sony sdm-hs73 dat hij heel langzaam opstart, als in, hij blijft heel lang uit, gaat dan af en toe aan/uit en uiteindelijk blijft ie aan. 4 smd condensatoren vervangen, zelfde probleem, rest wordt dus ook vervangen en daarna moet ik helaas stoppen met proberen omdat de keramische condensatoren geen rating hebben...

• madwizard

madwizard

Keramische condensatoren zullen ook niet zo gauw stuk gaan, hoogstens als je ze teveel spanning geeft. Het zijn vaak alleen lekkende elco's die het probleem zijn.

www.madwizard.org

Pagina: 1