Toon posts:

Vaio geheugen uitbreiden. Welk merk/soort geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het geheugen van mijn Sony Vaio Notebook graag uitbreiden. Er zit nu 2x 512MB in. Ik wil dit vervangen door 2x 1GB.

Ik weet dat ik dit geheugen moet hebben:
so-dimm 533 mhz (ddr2)

Maar als ik dan rondkijk bij bijvoorbeeld zercom.nl zie ik dit soort geheugen terugkomen met hele verschillende prijzen:

- Buffalo So-Dimm DDR2 533 1GB PC4200 Retail Lifetime Warranty - € 39.80
- Kingston 1GB DDR2- 533, SODIMM | KTH-ZD8000A/1G - € 68.10
- Kingston Memory 1GB 533MHz DDR2 CL4 SODIMM | KVR533D2S4/1G - € 39.60
- PQI SODIMM DDR2 1Gb 533 CL4 0 - € 43.20
- Twinmos 1024MB PC2-4200 / DDR2-533 SO-DIMM | 001-533-TWI-200-U-16-H-5.0 - € 65.00

Wat is precies het verschil? Kingston heeft zelfs 2 soorten... Waar ben ik het beste mee af?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het verschil zit waarschijnlijk in de Caslatencys of de snelheden (Pc4200/5300/6400). Om Welke Vaio gaat het? Er zijn namelijk een aantal van die dingen die nog kleiner mem nodig hebben dan de standaard dingen (met name de TX1 e.d.).

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

als ik me even beperk tot alleen Kingston (geen voortrekkerij hoor :P), dan zie ik dat het enige verschil tussen nr 1 en nr 2 is dat de eerste is bedoeld voor OEM's (systeembouwers) en dat de DIMM een heatspreader oid lijkt te hebben. De 2e is gewoon een normaal Kingston model. Voor zover ik kan zien maakt het dus niet uit welke je kiest. De rest zit een beetje rond hetzelfde prijsniveau, zelf zou ik een A-merk (dus Kingston) of Twinmos kiezen boven de rest die mij niet zo heel veel zeggen (Buffalo komt me vaag bekend voor). Wat betreft de prijs van die Twinmos bankjes, ze hebben maar 1 type DDR2 SO-DIMM latjes, dus waarom ze zo duur zijn weet ik niet ;).
Terw_Dan schreef op maandag 14 mei 2007 @ 11:32:
Het verschil zit waarschijnlijk in de Caslatencys of de snelheden (Pc4200/5300/6400). Om Welke Vaio gaat het? Er zijn namelijk een aantal van die dingen die nog kleiner mem nodig hebben dan de standaard dingen (met name de TX1 e.d.).
De snelheden zijn gelijk, allemaal PC4200. En voor zover ik kan zien is het allemaal CL 4 ;)

[ Voor 24% gewijzigd door SleutelMan op 14-05-2007 11:38 ]

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om de Sony Vaio N21e
Specs linkje: http://vaio.sony.nl/view/...cons&category=VN+N+Series

Verwijderd

Topicstarter
Dus er is vrijwel geen verschil tussen onderstaande bankjes?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Daar gaat iig gewoon geheugen in, dus hoef je niet te zoeken naar de microdimmetjes :)

Verder zit er weinig verschil in het geheugen, koop gewoon het goedkoopste, dan werkt het vast wel.

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 11:40:
Dus er is vrijwel geen verschil tussen onderstaande bankjes?

Niet als ik de Kingston site goed bekijk, enig verschil zit in het merklabeltje :P. Maar zoals Terw_dan zegt, gewoon de goedkoopste pakken :).

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Heb het net nagevraagd bij een webshop, en die zeggen het volgende:
Volgens onze gegevens is voor uw laptop het volgende geschikt:
Sony VAIO VGN-N21E/W

1GB MEMORY 1 MODULE F/ ACER TRAVELMATE 8103 8104 M12864E40 € 83.69

Voor gemerkte laptop is het noodzakelijk om daarvoor aangegeven geheugen aan te schaffen.
Zou dit echt zo zijn? En wat bedoelen ze met gemerkte laptop?

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 14:47:

[...]

Zogeheten A-merk laptops. Sony, Toshiba etc. Deze merken hebben vaak aparte specificaties voor geheugenmodules. Veel merken maken overigens clone geheugen voor die typen laptops hoor. Alleen moet je wel even uitkijken dat je dus geheugen kiest voor dat merk/type laptop.

Sommige geheugenfabrikanten hebben ook op hun site een configuratie hulpje waarbij je merk en type systeem kunt opgeven en dan geeft die tool de geschikte modules weer.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Verwijderd

Topicstarter
Goede tip Diabolical! Heb het even opgezocht op de website van Kingston:
http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Zoeken
Dat is dus inderdaad hetzelfde geheugenbankje:
1GB MEMORY 1 MODULE F/ ACER TRAVELMATE 8103 8104 M12864E40 € 83.69

Vraag me af of deze het dan ook echt niet doet:

Kingston Memory 1GB 533MHz DDR2 CL4 SODIMM | KVR533D2S4/1G - € 39.60

Scheelt zoals je ziet gewoon de helft... :S

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 14:47:

[...]

Dat is dan een webshop die flink aan je probeert te verdienen, dimms zijn veel goedkoper te krijgen en hoeven echt niet merkspecifiek. Natuurlijk heb je de kans dat niet alle geheugen zal werken, maar doorgaans kun je er heel wat meer induwen dan dat sommige shops beweren.
Diabolical schreef op maandag 14 mei 2007 @ 14:52:
[...]
Zogeheten A-merk laptops. Sony, Toshiba etc. Deze merken hebben vaak aparte specificaties voor geheugenmodules. Veel merken maken overigens clone geheugen voor die typen laptops hoor. Alleen moet je wel even uitkijken dat je dus geheugen kiest voor dat merk/type laptop.
Die aparte specs vallen ook goed mee hoor. Zij gaan echt geen aparte chips laten ontwikkelen, dat is veel te duur. Vaak testen ze gewoon een aantal dimmen en dat zetten ze op de site, daarmee is echter lang niet gezegd dat anderen het niet zouden doen.

Mijn advies is dus gewoon een dimmetje te halen van 4 tientjes en niet die van 90 euro.

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Terw_Dan schreef op maandag 14 mei 2007 @ 15:11:
[...]

[...]

Die aparte specs vallen ook goed mee hoor. Zij gaan echt geen aparte chips laten ontwikkelen, dat is veel te duur. Vaak testen ze gewoon een aantal dimmen en dat zetten ze op de site, daarmee is echter lang niet gezegd dat anderen het niet zouden doen.

Mijn advies is dus gewoon een dimmetje te halen van 4 tientjes en niet die van 90 euro.
Niet speciale chips, wel weer speciale pin outs van de dimms. Toshiba heeft daar een handje van. Ik heb hier een mooie DDR so-dimm liggen van 1GB van Corsair. Toshiba laptops pikken dat ding niet, dell en hp laptops weer wel. Ik heb laatst zelfs geheugen gehad voor een Toshiba die absoluut niet werkte in een ander systeem dan toshiba. Ik zeg verder ook niet dat je voor merk geheugen moet gaan. No-name geheugen heeft ook vaak geheugen voor A-merk laptops. Da's het probleem niet. Alleen moet je bij Sony en Toshiba uitkijken dat je geheugen kiest dat voor die dingen is gemaakt....

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Diabolical schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:34:
[...]

Niet speciale chips, wel weer speciale pin outs van de dimms. Toshiba heeft daar een handje van. Ik heb hier een mooie DDR so-dimm liggen van 1GB van Corsair. Toshiba laptops pikken dat ding niet, dell en hp laptops weer wel. Ik heb laatst zelfs geheugen gehad voor een Toshiba die absoluut niet werkte in een ander systeem dan toshiba. Ik zeg verder ook niet dat je voor merk geheugen moet gaan. No-name geheugen heeft ook vaak geheugen voor A-merk laptops. Da's het probleem niet. Alleen moet je bij Sony en Toshiba uitkijken dat je geheugen kiest dat voor die dingen is gemaakt....
Toshiba maakt gewoon gebruik van standaard mem, Sony ook (op hun TX serie na, die verkleint spul gebruikt vanwege het kleine formaat van die dingen).
Weet je zeker dat je niet met DDR1 en DDR2 in de war bent (die pinout is namelijk NET iets anders, waardoor ze niet uitwisselbaar zijn, maar het wel lijkt dat het past).
een fabrikant gaat iig geen eigen pinout bedenken, dat is gewoon veel te kostbaar.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:12

ChUcKiE

Dus........

Ik zit met dezelfde vraag voor mijn Acer Aspire 5672. In de pricewatch staat het geheugen (667mhz) op 34 euro voor een Kingston. Zoek ik nu op de kingston site, dan kom ik op een Kingston DIMM uit van rond de 100 euro..

Kan iemand met zekerheid zeggen of er en welk verschil tussen deze twee dimmen zit?
Kingston-KVR667D2S5-1G 34 euro!
pricewatch: 1GB PC5300 DDR2 SO-DIMM (Kingston, KVR667D2S5/1G)

KAC-MEMF/1G 85-100 euro!
http://www.ec.kingston.co...ck=&ktcpartno=KAC-MEMF/1G

[ Voor 31% gewijzigd door ChUcKiE op 15-05-2007 14:24 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Pagina: 1