Asus P5N32-E SLI Plus problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jwschors
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik heb sinds kort een
- Asus P5N32-E SLI Plus
- Intel C2D E6600,
- 2Gb Kingston (KVR667D2N5K2/2G)
- Raptor 740ADFD
gekocht.

Deze heb ik in combinatie met de onderstaande spullen geplaatst:
- 2x WD3000JS (300Gb western digital)
- Coolermaster Centurion 5
- Coolermaster 430W voeding
- 8800 GTS
- Hauppauge 150 MCE
- NEC 3550 Brander

Op het systeem heb ik Windows Vista geinstalleerd.

Dan nu het probleem:
Na een tijdje viel de eerste western digital uit, vervolgen viel de tweede harde schijf uit, ze waren niet meer te bereiken en gaven IO-errors. totdat ik weer opnieuw startte, dan doet alles het weer naar behoren.
Zo nu en dan krijg ik een blauw scherm met de volgende foutmelding: 0x0000002F (0x00000008, 0x8XXXX000, 0x00000000, 0x00000000)

Wat vreemd is, is dat één van de schijven sneller uitvalt dan de andere, waarom weet ik niet. Ik heb nu dan ook één WD eruit gehaald omdat hij volgens mij defect is geraakt, deze zal ik morgen even langs de winkel brengen waar ik m gekocht heb, om hem daar te laten testen.

Wat heb ik geprobeerd:
- Nieuwste Bios (0501, de beta bios durf ik niet aan, slechte verhalen over gelezen)
- WD Diagnostics gedraaid
* Bij de eerste schijf resulteerde dit binnen 5 minuten dat hij bleef hangen bij één sector en vervolgens stopte de schijf helemaal. Als je dan weer opnieuw probeerde gaf hij een cable-connect fout.
* Bij de tweede blijft hij het heel lang doen, meestal valt die pas na 3u uit.
- kabeltjes van de hardeschijf gewisseld
- andere SATA poorten gebruikt
- timings van het geheugen vast in de bios gezet
- voltages netjes gezet zoals deze behoren.
- laatste drivers geinstalleerd (forceware 15, daar werdt het alleen maar erger van, en bleef de schijf om de zoveel minuten even hangen; als of hij op een time-out zat te wachten)
- airflow verbeteren in de kast,
- temperatuur van het systeem omlaag brengen (met een grote ventilator koude lucht over het systeem geblazen)
- alle fora en google afgestruind hopende dat daar meer informatie zou zijn te vinden over dit euvel.

Ik ga nog even proberen memtest een nacht laten draaien, en zien wat er dan gebeurd en anders weet ik het ook niet meer...

Ik hoop dat er iemand is die een idee heeft van wat hier aan de hand kan zijn? Ik zat zelf te denken aan een defect moederbord, graag jullie advies/hulp!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Je hebt geen problemen als je zonder de 2 schijven werkt? Of heb je ook dan nog problemen?
Vind het een beetje vreemd aangezien je geen problemen met je raptor hebt zo te horen.. (wat ook via sata gaat)

• jwschors
  • Nu online
Klopt inderdaad, maar de Raptor wordt gebruikt voor het besturingssysteem, dus daardoor is het moeilijk te achterhalen of hij crasht, ik heb het idee dat vista soms ook crasht doordat hij een schijf niet kan benaderen.
Ik had net wel het idee dat de raptor ermee ophield, toen kon ik niets meer in het besturingssysteem en mn harde schijf lampje bleef continu branden zonder dat de schijven geluid maakten.

Ik ben vergeten te melden dat ik ook een IDE-schijf heb, deze heeft helemaal geen problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door jwschors op 14-05-2007 01:49 ]

• warcow
Klinkt mij dan of als gare SATA drivers (vista is nog nieuw tenslotte...), of gewoon gare sata chipjes op je moederbord. :)

• jwschors
  • Nu online
Dat leek mij ook, maar dat zou dus betekenen dat de southbridge (of was het nou de northbridge) kapot is?
-Wat me ook opviel bij het crashen van de eerste schijf, was dat als ik beide netwerk-kaarten geactiveerd had én één ingeplugd, de harde schijf aanzienlijk sneller crashte/stopte te werken, dan wanneer ik het netwerk niet ingeplugd had.
Als ik de PC eerst opstarte zonder Netwerkkabel en vervolgens helemaal laat doorstarten en vervolgens de kabel erin drukte ging het al beter...

Is er een manier om de north/south-bridges te testen?

• warcow
Testen van dat soort dingen is vaak redelijk lastig. Ik zou zelf even proberen compleet andere (goed geteste!) software/drivers erop te instaleren.
Ik zou dan voor xp sp2 gaan (als je die hebt..), en dan goede/nieuwste drivers erop installeren van vooral je chipset e.d.

edit: technisch gezien kan het ook je voeding zijn ofzo, maar dat lijkt mij sterk. :D

[ Voor 14% gewijzigd door warcow op 14-05-2007 01:57 ]

• jwschors
  • Nu online
voeding lijkt me ook sterk, voltages kloppen wel redelijk, max. 2 % afwijking ofzo, daarnaast is de voeding nog geen 3 mnd oud. ik zal idd ff proberen met XP...

• jwschors
  • Nu online
vanacht geheugen getest, leek erop alsof alles het gewoon deed. Hoewel hij toen hij uit S3 stand kwam helemaal vast was gelopen...

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-05 19:58

Alphafox

wat zeggie!

Ik denk dat het je voeding is eerlijk gezegd.

430W is namelijk niet veel, zeker niet als je ook een E6600 (186w) hebt en een 8800GTS! (102.6)bij elkaar is dat al ruim over de helpt van wat de voeding kan leveren. Denk ook dat je twee hardeschijven ook nog wel wat voeding vragen. :(

Hierdoor geeft je systeem ook wel de juiste waarde aan, maar zodra dan je hardeschijven tegelijk aangesproken worden of dat je gaat gamen. Dan gaat je systeem hangen, dan komt het namelijk wattage tekort.

Ik weet niet of je iemand in de buurt hebt, die een betere (lees: hogere wattage) heeft. Dan zou ik dat eens proberen en kijken of het opgelost is.

wisdom is rarely common

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:50
Je voeding trekt het niet simpel! Een 450W voeding is minimaal vereist bij een E6600, 8800GTS en 2 HDD. Jij hebt er 3 dus ik zou voor de zekerheid voor een 500W voeding gaan, bekijk bv de Asus 550W voeding deze is maar 75 euro! stil! en zeeeer stabiel!

Specs

• jwschors
  • Nu online
Ik zal er als ik weer bij mijn computer kan even naar kijken, misschien even de videokaart eruit halen en dan via remote-control testen, mits de PC dan opstart natuurlijk... laat mijn bevindingen dan wel weer weten

Verwijderd

jwschors schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:10:
vanacht geheugen getest, leek erop alsof alles het gewoon deed. Hoewel hij toen hij uit S3 stand kwam helemaal vast was gelopen...
Ik heb een WD160JS en een WD160YS in RAID op dit moederbord in combinatie met Vista. Hier heb ik nog geen problemen mee gehad. Wel is het me opgevallen dat de computer niet uit de slaapstand kan komen (fans en hd's gaan aan, maar scherm blijft zwart). Het uitzetten van de computer (knop > 4 sec) is het enige wat dan nog werkt. Ik heb nog geen bios update gedaan.

• jwschors
  • Nu online
Om uit te sluiten dat mijn voeding te zwak was heb ik mijn 8800GTS uit de PC gehaald, en ben ik via remote control windows binnen gegaan. Het enige wat nu in de PC zat welke stroom verbruikten waren: 2 harde schijven, 1 CD-rom, moederbord, Processor, geheugen en Haupage 150MCE kaart.
Vervolgens heb ik wederom een test met mijn harde schijven uitgevoerd via WD-diag, ook nu liep hij na een willekeurige periode vast (test diverse malen gedraaid, diverse malen bleef hij op verschillende punten steken).

Ik dacht hieruit te concluderen dat het mijn voeding niet zal zijn, gezien de PC ook onstabiel is zonder energie-slurpende videokaart.

Zijn er nieuwe suggesties??

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
correctie: een goede 430watt voeding kan dat makkelijk aan.

• jwschors
  • Nu online
Nog even een korte reactie, ik heb de eerste WD harde schijf richting de winkel gedaan, daar bevestigden ze inderdaad dat de hardeschijf defect was. Heb er nu een Samsung voor in de plaats gekregen.
M'n tweede hardeschijf laat ik nu ook maar testen, waarschijnlijk zijn ze beide tegelijkertijd defect gegaan, heeft misschien iets te maken met mn moederbord en de firmware van de harde schijf??

Verwijderd

als eerste, sorry voor het bumpen.
maar ik heb voor dit probleem een oplossing gevonden die voor mij werkte!

Ik heb de volgende specs:
Asus P5N32-E SLI (niet de plus uitvoering)
2 × WD Caviar Raid Edition 320GB (op RAID0)
2 × 1GB OCZ PC6400 Gold modules (DDR2 op 800MHz)
Intel Core2Quad Q6600 met Asus Arctic Square koeler
nVidia 8800GTS (deze is nog niet binnen, momenteel draai ik op een oudere PCIe kaart (ATi Radeon X600)!)
Zalman ZM600-HP Voeding (600 watt, dus voldoende lijkt mij zo)

De multiboot-loader laat zich inderdaad maar heel even zien, maar als je er zelf bij bent kun je gewoon voor de "oudere versie van Windows" kiezen.
Onder windows vista, ga naar het start menu -> Alle Programma's -> Bureau-accessoires -> Uitvoeren.
Voer "msconfig" in en klik op ok.
Er verschijnt nu een melding, klik op doorgaan.
klik op het tabblad "Computer Opstarten". In dit venster staat time-out: met standaard 3 seconden op zijn teller. Pas dit getal aan naar het gewenste aantal seconden, klik op toepassen, en dan op OK. start windows opnieuw op, en zie of het gewenste resultaat bereikt is.

een korte samenvatting van de juiste handelingen om Windows vista goed te laten draaien op de Asus P5N32-E SLI:
  • Upgrade de bios onder Windows XP. hiervoor is het aangeraden de asus utility te gebruiken.
  • Download van nieuwste raid drivers van asus.com, en brand deze op een CD
  • Sluit de PC af
  • Webcams, printers en scanners loskoppelen indien van toepassing.
  • De raid drivers inladen, ookal laat de setup de harde schijf zien*
  • Windows installeren op de desgewenste partitie
  • Bij eerste maal opstarten de download van de updates stoppen
  • NVIDIA Raid driver update uitschakelen en verbergen
  • Niet aangevinkte updates niet inschakelen
  • De resterende updates installeren
*Zelfs wanneer de setup de harde schijven in de RAID array wel herkent. kies ALLE drivers voor de 32 of 64 bit versie, afhankelijk van wat je hebt. het is aan te raden om 2 optische drives hiervoor te hebben.

Nog even aan de starter van deze thread:
430Watt is, geloof mij maar, niet voldoende. om je grafische kaart aan te kunnen sturen wanneer hier load op staat, worden andere apparaten uitgeschakeld. in dit geval je harde schijven. mijn advies is om een nieuwe voeding aan te schaffen, het liefst 600 watt zodat ook USB powered apparaten zonder problemen blijven werken.
Persoonlijk zweer ik bij de Zalman ZM600-HP voeding. handige modulaire voeding, goede efficiëntie (84%) en vooral belangrijk: hij is stil!

Hopelijk heb ik jou, en eventueel anderen die met hetzelfde probleem te doen hebben, hiermee genoeg kunnen helpen.
Service van de zaak :*)

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 20:14 . Reden: nieuwe informatie,probleem opgelost ]

Verwijderd

Je bericht komt als geroepen!

Sinds vandaag heb ik het rare probleem dat Vista niet meer wil starten vanaf mijn RAID 0. Ik krijg dan de standaardfoutmelding (van de bios?) dat er geen systeemschijf is gevonden.

Het leek me een beetje raar, het heeft altijd gewerkt. Ik heb de installer met de Vista DVD geboot. Toen kon de installer geen huidige Windows installatie vinden. (!!!) Ik begon em al te knijpen en dacht dat de RAID dood zou zijn ofzo.

Uiteindelijk kon ik in de recovery tool komen en bleek dat mijn C: en D: via de commandline gewoon bereikbaar waren en dat alles er nog op stond. Daarom had ik maar opnieuw opgestart en een verse installatie gekozen.

De C: schijf geformatteerd (documenten staan wijselijk op D:). Vervolgens kies ik de C: schijf en krijg ik te horen dat Windows daar niet op geinstalleerd kan worden. Waarom niet, dat weet ik niet. Het was een vers geformatteerde partitie van zo'n 130Gb. Nu heb ik em maar even door midden gedeeld en op één deel Ubuntu gezet, want XP wou ook al niet installeren (blauw scherm).

Ik zal je tips eens proberen. Alvast bedankt!

Trouwens nog een vraagje. Ik zie dat je ook twee Western Digitals hebt. Wat is je doorvoersnelheid op RAID 0? Ik werk namelijk momenteel met twee verschillende schijven en heb het idee dat de één aan de ander zit te trekken. Ik haal momenteel zo'n 80 megabyte per seconde en dat vind ik niet bijster rap voor een RAID 0.

Verwijderd

het zijn twee gelijke schijven. beiden zijn de WD3200YS, een speciaal soort schijf geoptimaliseerd voor gebruik in een RAID array. http://www.alternate.nl/h...=A9BW25&showTechData=true
Dat is de URL naar de productspecs op alternate.nl
doorvoer snelheid weet ik zo 1,2,3 niet, maar ze zijn in ieder geval gelijk (wat zowiezo voor RAID0 zeer aan te raden is).
Mooie schijf voor dat geld, heb er nog geen problemen mee gehad (aangezien deze problemen software-matig zijn) maar ze zijn ook pas 1 dag in gebruik!

Verwijderd

In ieder geval heb ik Windows XP weer kunnen installeren na de laatste BIOS update (overigens met het Flash programma vanuit de BIOS zelf). Ik heb Windows wel op een IDE schijf geinstalleerd.

De volgende stap is drivers downloaden en op CD branden (werkt een CF kaart op een USB media-reader eigenlijk ook?) en Vista op de SATA-RAID-0 proberen te installeren. Wordt vervolgd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:54:
In ieder geval heb ik Windows XP weer kunnen installeren na de laatste BIOS update (overigens met het Flash programma vanuit de BIOS zelf). Ik heb Windows wel op een IDE schijf geinstalleerd.

De volgende stap is drivers downloaden en op CD branden (werkt een CF kaart op een USB media-reader eigenlijk ook?) en Vista op de SATA-RAID-0 proberen te installeren. Wordt vervolgd.
Hallo, sorry voor de late reactie. mijn 8800GTS was binnen gekomen en ik heb de afgelopen week voornamelijk van de zalige grafische prestaties van het wonderapparaat genoten.
Enfin, voor zover ik weet wordt een aangesloten cardreader herkend, maar of deze ook ingelezen kan worden, is nog maar de vraag. het beste is om dit eventjes te proberen: zet de drivers in een apparte map op je desbetreffende geheugenkaart/stick, en probeer ze tijdens de setup daarvan af in te laden.
Het is inderdaad ook mogelijk om de bios buiten windows te flashen bij dit mobo type, echter, is het in dit geval het feit dat je onder XP (de asus utilities zorgen voor crashes wanneer ze onder Windows Vista worden uitgevoerd!) een backup van je bios kan plaatsen, de reden dat ik het onder XP heb gedaan in plaats van met de flash utility vanuit de bios.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Normaliter kun je ook met de flashutility vanaf FD een backup van het BIOS maken en terugzetten. Ook kun je het e.e.a. prima onder Vista doen.

Flashen kan altijd mis gaan zowel onder DOS, XP of Vista. Zolang je geen problemen ondervindt die duidelijk te wijten zijn aan een BIOS is er meestal geen reden een BIOD te upgraden.

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 07:05:Flashen kan altijd mis gaan zowel onder DOS, XP of Vista. Zolang je geen problemen ondervindt die duidelijk te wijten zijn aan een BIOS is er meestal geen reden een BIOD te upgraden.
Klopt, een BIOS upgrade is nooit zonder risico.
Persoonlijk voel ik me veiliger als het vanaf de HDD gaat dan wanneer vanaf een FD, maar dat is persoonlijk. Ik update m'n bios alleen als het echt nodig lijkt.
Verder, mijn pc draait nu ongeveer anderhalve week en ik heb sinds mijn eerste post in deze thread, waarin ik de oplossingen had gevonden.
Zolang mijn pc doet wat het moet doen, waag ik het ook niet om de bios te upgraden.

Verwijderd

Hierbij een vervolg over wat ik vorige week heb geplaatst.

Het lukte inderdaad om een gedownloade driver (van de nvidia site) uitgepakt op een CF kaart die met een USB-media lezer verbonden was te laden. Nadat ik dit gedaan had, was er geen enkel probleem om Vista op de SATA RAID 0 te installeren.

Over het BIOS updaten: Indien mogelijk doe ik het altijd het liefste vanuit de BIOS zelf. Elke vorm van een besturingssysteem wat er tussen zit probeer ik te vermijden. Verder is het uiteraard alleen noodzakelijk als de nieuwe BIOS een toegevoegde waarde heeft. Daarom is het ook altijd zaak om bij updates te lezen wat er veranderd is. Vaak zijn er alleen nieuwe processortypes toegevoegd. Updaten is dan niet noodzakelijk en zelfs af te raden.
Pagina: 1