Hoi
Heb hier een freeBSD (6.2) doos staan waar ik wat op klungel, en ik bedacht me dat het mischien wel gaaf is om eens wat stats te maken van het nic-gebruik (dat ding is vrij actief op het lan in een aantal leuke test-functies).
Heb toen deze link gevonden (eerste resultaat bij freebsd+snmp @ google):
http://silverwraith.com/papers/freebsd-snmp.php
Keurig netjes uitgevoerd, maar mijn grafiekjes blijven leeg (ook na 1.5 uur data verzamelen).
Ik wil NIC-3 monitoren, en daar lijkt ook netjes data op verzameld te worden:
dit levert dus data op, hetgeen zou betekenen dat het genereren van SNMP data werkt.
Dit wordt gedaan door 2 regels die ik niet direct in crontab wilde gooien en dus in een scriptje (dat ook echt gerund wordt heb ik net geverifieerd):
Scriptis ook executable (doh), en /bin/bash is een symlink naar /usr/local/bin/bash.
Nu roep ik soms createGraphs aan, die ik ook gescript heb:
Letterlijk gejat en daarom lekker straightforward.
Echter als ik nu de png bekijk die het script ophoest zie ik dat hij gewoon leeg blijft en de averages nan zijn (not a number). Dat zou duiden op een fout in de input neem ik aan.
kan iemand me vertellen waar ik fout ga?
PS: Oh ja de DB groeit niet, maar dat verwacht ik ook niet met een RR database.
edit2: de tijden worden wel netjes geupdate in de grafiek.
Heb hier een freeBSD (6.2) doos staan waar ik wat op klungel, en ik bedacht me dat het mischien wel gaaf is om eens wat stats te maken van het nic-gebruik (dat ding is vrij actief op het lan in een aantal leuke test-functies).
Heb toen deze link gevonden (eerste resultaat bij freebsd+snmp @ google):
http://silverwraith.com/papers/freebsd-snmp.php
Keurig netjes uitgevoerd, maar mijn grafiekjes blijven leeg (ook na 1.5 uur data verzamelen).
Ik wil NIC-3 monitoren, en daar lijkt ook netjes data op verzameld te worden:
code:
1
2
3
4
| [root@fubar /usr/local/rrd]# /usr/local/bin/snmpget -v 1 -c boudewijnector -Oqv localhost IF-MIB::ifInOctets.3 1309424326 [root@fubar /usr/local/rrd]# /usr/local/bin/snmpget -v 1 -c boudewijnector -Oqv localhost IF-MIB::ifOutOctets.3 1021060239 |
dit levert dus data op, hetgeen zou betekenen dat het genereren van SNMP data werkt.
Dit wordt gedaan door 2 regels die ik niet direct in crontab wilde gooien en dus in een scriptje (dat ook echt gerund wordt heb ik net geverifieerd):
code:
1
2
3
4
| [root@fubar /usr/local/rrd]# cat updateNics.sh #!/bin/bash rrdupdate /usr/local/rrd/bandwidth.rrd N:`/usr/local/bin/snmpget -v 1 -c boudewijnector -Oqv localhost IF-MIB::ifInOctets.3`:`/usr/local/bin/snmpget -v 1 -c boudewijnector -Oqv localhost IF-MIB::ifOutOctets.3` |
Scriptis ook executable (doh), en /bin/bash is een symlink naar /usr/local/bin/bash.
Nu roep ik soms createGraphs aan, die ik ook gescript heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [root@fubar /usr/local/rrd]# cat createGraphs.sh
#!/bin/sh
/usr/local/bin/rrdtool graph /usr/local/rrd/bandwidth.png -a PNG -h 125 -s -129600 -v "Data Throughput" \
'DEF:in=/usr/local/rrd/bandwidth.rrd:in:AVERAGE' \
'DEF:out=/usr/local/rrd/bandwidth.rrd:out:AVERAGE' \
'CDEF:kbin=in,1024,/' \
'CDEF:kbout=out,1024,/' \
'AREA:in#00FF00:Bandwidth In' 'LINE1:out#0000FF:Bandwidth Out\j' \
'GPRINT:kbin:LAST:Last Bandwidth In\: %3.2lf KBps' 'GPRINT:kbout:LAST:Last Bandwidth Out\: %3.2lf KBps\j' \
'GPRINT:kbin:AVERAGE:Average Bandwidth In\: %3.2lf KBps' 'GPRINT:kbout:AVERAGE:Average Bandwidth Out\:%3.2lf KBps\j'
[root@fubar /usr/local/rrd]# |
Letterlijk gejat en daarom lekker straightforward.
Echter als ik nu de png bekijk die het script ophoest zie ik dat hij gewoon leeg blijft en de averages nan zijn (not a number). Dat zou duiden op een fout in de input neem ik aan.
kan iemand me vertellen waar ik fout ga?
PS: Oh ja de DB groeit niet, maar dat verwacht ik ook niet met een RR database.
edit2: de tijden worden wel netjes geupdate in de grafiek.